Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Oh tack:) det var jättelänge sen men innan målade jag ofta men nu så har jag fått tillbaka suget igen så man får väl passa på:)

KL

Kvistur vilar nu :-) Sätter igång han i samband med att Disa kommer hem från inridningen.
Henne har vi även hört en del lov-ord om. Hon sköter sig exemplariskt och rör sig lätt och smidigt!

Pssst, vad fin han är, Fáni :love:

Här kommer en bild på min tjeja =) vad säger ni?
Jag tycker hon e fin i kroppen för å bara vara 1 år gammal =)

32675089.jpg

Wow! Hon är helt underbar Misen:love: Precis min typ av islandshäst.

Det är en stoooor hage, därav min förhoppning att betet ska räcka länge. Fast jag hoppas nästan på höst nu, det är varmt och fuktigt och jobbigt för mina två eksemhästar.

Wow! Hon är helt underbar Misen:love: Precis min typ av islandshäst.

Tack.. kul att du gillar henne =) känns som jag gjorde ett bra köp efter allt =) även fast jag e nybörjare på islandshästar så föll hon mej i smaken direkt =) hon e såååå cool å mega trevlig. =)

Ska bli kul å s eva dom säger om henne i oktober när vi ska till Båstad å visa henne =)

Sommarens längsta ridtur (på Rodi) idag. Han blev flåsig och svettig i värmen, han har höstpäls.

Ja visst är det fint här, du får ta och komma förbi igen om ni är uppe här nån gång!

Det vore kul! Ska föreslå för mamma och pappa att det är dags för en tripp uppåt landet igen! :)

Men ett råd, jag tror du skulle ha ditt sto och föl tillsammans med andra ston och föl om det går? för jag tror det är viktigt att de har föl de kan leka med första tiden.
Sen skicka iväg henne på unghästbete så hon får gå tillsammans med andra unghästar jag tror faktiskt det är väldigt viktigt men sen är det jätteviktigt att de har äldre hästar som uppfostrar med.

Det bästa är en flock med varierande åldrar.

Jag har haft en sån otur med mina planer på att gå med andra föl. Började med närmaste grannens föl, stoet skulle döda fölet så de fick ta in en amma, amman fick fång med boxvila o kunde sedan inte gå på gräs. Så där blev inget. Då pratade jag med en mer avlägsen granne som inte bara hade ett stoföl från iår utan även nån ettåring o tvååring. Perfekt! O islandshästar dessutom. Stofölet dog dock i en tragisk fruktansvärd staketolycka för bara två-tre veckor sedan, så där blev inget heller. Men det kanske går att ha Meyja hos henne ändå, men jag har inte tagit upp det än...

Nu får hon gå som enda fölet i höst. Jag har inte berättat om planerna för min sambo än, men jag smygplanerar att i vinter köpa ett stoföl från iår att ha som jämnårigt sällskap o så ha dom hemma. Dom kan ju lika gärna gå i min flock, jag har ju ändå köpt en stor gård för att kunna ha ordentligt med bete. Gillar inte idén att skicka henne långt bort o har inte hört så väl om de närmare ställena. Min hingsthållare tyckte jag hade alldeles utmärkta uppväxtförhållanden att ha Meyja hemma så det känns ändå bra. Jag har ett stort mått kontrollbehov när det gäller hästarna och deras omgivning så jag vill gärna ha den kollen.

Hade oxå tänkt skicka henen till ett stort unghästsommarbete i närheten, men där finns ingen ligghall o jag anser att hästarna skall ha ligghall även på sommaren, de behöver komma undan insekterna. Som sagt -kontrollbehov ;)

Här är hon igår, när hon fick en ny flockkompis, 4åriga Lína.
hejmeyjalina.jpg

Inte e hon vacker längre iaf...
meyjatott.jpg

*kl*

Nu är jag och min häst tillbaka till forumet efter att bara ha varit inne och läst lite och försökt hållit sig uppdaterad :p ;)
För mig och min pigga 21-åring går det bara framåt!
När jag köpte honom var han en rid- och turhäst, då han bara kunde grisepassa, knappt veta vad trav är utan att rolla och grisepassa och var princip skänkeldöv och tappat gnistan om livet, till att tölta fram på oändliga grusvägar med kort- och ökat tempo tölt, att gå i form i traven och galoppen och massor med kärlek och fått flytta ifrån hans gamla stall till ett helt nytt och underbart! Mattes duktiga kämpe har blivit en lycklig och glad häst :) <3

Idag kommer de tas nya ridkort på Örnen... Om någon är intresserad att se så kanske jag kan visa ;)

Åh, vad härligt! Det är nåt speciellt med de där äldre hästarna man ger en ny chans! Nu ska jag ge mig av mot min foderhäst, för idag kommer hon hem till "mitt" stall!!:bump:

Idag var man och hämtade hö igen så nu kan Jorunn tugga ytterligare 3 månader hehe.
Red ett pass i ridhuset efteråt och stallägaren gav vig lite bra tips igen när hon red sin snygge svart.
Och idag släppte det verkligen jorunns gångarter har blivit från dåliga slappa till spänstiga stora luftiga steg med bra rygg och bakbensaktivitet.
Galoppen är så otroligt fin just nu idag galopperade jag en klockren 3 takts galopp på 5 meters volt utan problem.Hon kan nästan galoppera påstället så samlat var det till och från.

Jag är bara så lyrisk man sitter och ler hela tiden.

Det är så himla roligt att läsa att det går så bra för er. För visst var det väl ett tag som du funderade på att lämna bort henne, eller i alla fall att du hade svårt att få ihop det med tid.
Vad skönt att det verkar ha löst sig så bra med medryttare och att det går framåt hela tiden!!

Måste säga att jag är liiite avundsjuk på galoppen, det saknar jag något fruktansvärt från gamlingen. För jag lär ju inte få rida så rund och fin galopp på lilla solstrålen än på ett tag :p
Skulle du tröttna på galoppen kan du skicka hit den ;)

e: Ögri från Hjortkvarn ee: Kveikur frá Midsitju

u: Freyja från Guttamåla ue: Dreyri från Väbylund

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 461
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?