Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Jag håller med.. jag är en hobbyryttare i själen i grunden som nu har fått tävlingsambitioner. Jag har alltid varit rädd för att rida sönder Jorunn eller andra hästar med för den delen.
2 dagar i veckan max att jag har ridit mer krävande och sedan ridit ut mestadels rakt fram i alla gångarter.
Ute på tävlingarna har det sedan gått som det förtjänat självklart... inte så bra med andra ord.
Nu när jag har flyttat hästen och har tillgång till ridhus sedan ca 6 månader tillbaks har jag också börjat satsa mer på träning.
Idah rider jag 4-5 dagar i veckan inne i ridhuset och rider ut 1-2 ggr i veckan vissa veckor bara 1.
Trode aldrig jag skulle harva runt så mkt i ett ridhus som jag gör nu och inte tycka det är dötrist.Men jag har så mkt att träna på nu när jag rider ridlektioner regelbundet . Då får man ju en massa läxor som skall tränas på tills nästa lektion att jag helt enkelt inte har tid att bara skritta ut.
Men som igår då tog jag en skrittrunda bara ut istället för att hon bara skulle stå.
Jag varierar mig mkt i min ridning där inne harvar inte runt för mkt på volt utan rider mkt olika vägar olika tempon och olika samlingsgrader under hela passet.
Alla ridskolehästar som går år ut och år in enbart i ridhus eller i en padock håller i all oändlighet. Så då skall nog även Jorunn hålla som rids ut 1-2 ggr i vecklan iallafall tänker jag idag och är inte lika hysteriskt rädd för att hästen skall gå sönder oggr i veckan på banan
Och visst har all denna träning gett resultat från att ha varit en fet häst på lösdrift som knappt rörde på sig så är vi idag ett ekipage som rider seriöst hon är i kondidtioon rakad och riktigt välmusklad.
Och hon har utvecklat sina gångarter enormt från små korta steg till stora luftiga vägvinnande steg.
Och jag måste väl säga att även jag har utvecklats=)
Att inte få samla hästen förrens den är 8 år håller jag inte med om dock... många storhästar tävlar i rätt höga klasser vid 8 års ålder... och elitryttarna deras 8 åringar går som ett smäck
De flesta elitryttarna inom islandshästvärlden har faktiskt börjat med att rida in sina hästar nu vid 3,5 års ålder.. Det gamla tänket att man inte skulle röra en islandshäst förrens den är 6 år är rätt utdött.
Idag vet vi att en islandshäst växer varken mer eller mindre än vad andra raser gör.
Utan det är individen som avgör.. vissa är klara vid 4 andra vid 8 men så är det inom alla raser.
Ston som får föl vid 3 års ålder växer senare det vet vi eftersom fölet snor energi av stoet som hon annars skulle ha utvecklat sig själv för. Så hästar som ska bli för stora kan amn bromsa lite genom att ta föl tidigt men annars är jag rätt mycket emot att ta föl på ston innan 5 års ålder.
Precis som människor.. barn skall inte ha barn
Stooora häsatr tar längre tid på sig och är också skörare.
Jag tror att framridningen är enormt avgörande för hur länge en häst hållet.. uppvärmningen är det viktigaste av allt.. en uppvärmd häst klarar av att gå på en volt 1 timme varje dag medans en som är kall kommer skada sig rätt så omgående.
Avskrittningen efter ridpasset så hästen inte får mjölksyra i musklerna eller blir kall och får ont i musklerna.
Att man inte släpper ut en häst även om den har 5 dm med päls utan täcken på lösdrift.
Jag värmer upp 10 minuter med skritt på lång tygel i de tempot hon själv vill 5 minuter i ett lite högre tempo skritt och sedan 5 minuter med kort tygel där vi kör flytta undan för skänkel ställa hals och nacke och lite förflyttningar åt sidan vändningar mm.
Så totalt sett innan trav och tölt och galopp kommer så har vi skrittat i 20 minuter.
Och jag skrittar av henne efter ett pass minst 10 minuter och då har hon ett ullskrittäcke på sig för att inte bli kall om baken( är rakad) detta täcke har hon även när vi värmer upp och tas av vid trav!
Jag har fått en nytändning inom hästeriet varje dag ut till Jorunn är superrolig.. det är så roligt att träna och följa sin och hästens utveckling.
Man längtar till varje ridlektion( som är en vanlig dressyrryttare på hög nivå)
Det är så roligt med själva skötseln av hästen inte bara bortsa och ut i hagen som förr utan nu vill jag spoola av benen innan träning och efter om hon är svettig duschas hon svansen får sig en omgång för den skall alltid vara kritvit.
Hon putsas och filas på från topp till tå. SÅÅ roligt=)
Ser redan fram emot att snart åka ut
då skall vi ta ett lättare pass bara för imorogn är det dags för träning igen.