Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
En fråga till alla där ute;
Om man har ett stall med inackorderingar.
Så är det en ägare som inte betalar(stall o hovslagare, avmaskning) och heller inte
Går att nå.
Vad hade ni gjort då?
Jag har för mig att man som stallägare/markägare är skyldig att ta hand om hästen om hästägaren ej gör detta.
Men man skall göra en anmälan till polisen och sedan kontakta kronofogden för man skall givetvis kräva pengarna man lägger ut tillbaks.
Om jag var er skulle jag kontakta ett inkassobolag samla alla räkningar som ni har och skicka ett inkassobrev hem till personen.
De flesta brukar skita på sig när man får sånna brev, men självklart skall ni göra en polisanmälan också.
Hör hon inte av sig på flera månader kommer hästen tillslut tas ifrån henne och troligen övergå i stallägarns egendom och då kan ni sälja hästen och förmoppingsvist med dom pengarna få tillbaks era pengar.
Under tiden finns det säkert någon som vill komma ut och rida och ta hand om hästen annonsera efter en medryttare.
Blir hästen sjuk eller är redan det så ring polis och djurskyddsmyndigheterna och få tillstånd om att ta bort hästen.
För inga djur skall lida även om ägaren är bortblåst!
Kontakta hästens värn de har ju joruhem dvs stall som tar hand om hästar gratis tills utredningen är klar om ni själva inte vill/kan ta hand om den!
Ja nu fick ni lite tips och råd men mitt viktigaste råd är ATT reagera gör en polisanmälan NU!
Uppdatera gärna om hur allt går sen när ni anmält.... hoppas allt löser sig.