Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Om jag får yttra min åsikt .. så låter det som att du kommer ha henne hemma och pyssla en massa?
Gör inte det. Låt henne gå på bete och vara häst ett par år!
Jag håller med dig Michis men måste berätta hur jag upplevt det lite med.
Min plan med min 4månaders hingst jag köpte för nu 4år sedan var ju att ha honom på stort hingstbete med massa kompisar och mkt mark, kuperat osv jag har en föreställning om hur det skulle vara för jag ville att han skulle få en perfekt uppväxt.
Han skulle inte hanteras i onödan utan bara de viktiga sakerna.
Men det var ju inte så lätt att hitta bra ställen att ha honom på sen hände det olika saker osv så till slut blev hans uppväxt såhär:
Han stod hos uppfödaren tillsammans med hingstkompisar tills han var 1år då tog jag hem honom till mitt egna stall som jag hyrde själv.
Meningen var att hitta ett hingstbete efter vintern till honom, hans snälla uppfödare lät mig låna hans hingst brorsa så han gick i en hyffsat stor hage med lösdrift tillsammans med sin bror som han kunde leka med.
Ibland släppte jag ihop honom med min mini hingst och min kloka valack så de fick sätta lite vett i dem
.
annars hanterade jag dem inte i onödan, inget borstande i onödan eller klappande och sånt, bara kollade dem varje dag så inget hänt.
Sen lärde jag dem att stå uppbunda och åka transport, stå själva i box, bli ledda på ett bra sätt, och ha respekt för människan och reagera för rörelser(känslighet).
Det var det enda. Sen att de var bra att verka och lyfta hovar med.
Sen av olika anledningar fick jag inte iväg Glampi på hingstbete utan flyttade till ett annat stall och tog med min de 4 hästarna, där gick de hela sommaren på stora marker(min hingst och hans bror) sen flyttade vi därifrån till en egen liten gård i samband med det så kom uppfödaren och hämtade Glampis bror Mestur efter att jag haft hand om honom i 1år
.
Och Glampi körde jag till mina träningshästar som då hade 3 hingstar i varierande ålder som han gick tillsammans med hela vintern på stora beten så där fick han med vara tillsammans och leka med andra hingstar.
Dit hade jag en bra bit så där fick han stå "orörd" jag åkte dit ibland och tog in honom och tränade lite lätt med ett schabrak på ryggen osv,då var han 2år.
Sedan sommaren då han skulle fylla(född i augusti) 3år så tog jag hem honom till nuvarande gård, det var inte planerat utan jag hade velat ha honom längre där borta egentligen men de var tvugen att sälja av sina hingstar.
Men här hemma går han tillsammans med min valack som uppfostrar honom och min mini hingst, funkar faktiskt skitbra och det är nog bra att han lär sig lite vett med.
Så sammanfattningsvis blev det inte, bortskickad fram till inridning som jag planerade men jag tycker det blev riktigt bra endå, de perioder han varit hemma då kunde jag träna det viktigaste(även om det såklart var mkt sällan) sen var han borta helt i peroder där han var helt orörd förutom det allra viktigaste.
Jag har fått en supersnäll och trygg kille som kommer i full galopp när jag ropar men som vet sin plats och är pigg glad och känslig.
Och framförallt mycket sammarbetsvillig.
Sen har jag varit mkt noga med att vara tuff från början med honom då jag visste att jag ville behålla honom som hingst så jag har aldrig låtit honom göra sig stöddig och har fått en riktigt lugn hingst, han skriker inte och är inte hinghstig på något nämnvärt sätt
fast att han fyllde 4år för några dagar sen och det rider ston förbi oss.
är så stort över honom han är så himla fin. Måsgte skryta om vad hovslagaren sa idag(som alltid brukar kolla mina hästars hull för skojs skull eftersom han ser skillnaderna så mkt bättre från gång till gång) och Han sa att Glampi ser ut som en tävlinghhäst i tävlingshull hihi och veterinären som vaccinerade dem för några veckor sen sa med att "sådär ska de se ut" han är perfekt.
Då blir matte stolt över sitt lilla "föl" som är stora killen nu
Hovis tyckte Thengill var kanonfin nu med, så smal har han aldrig sett honom(har haft min hovis i 3år nu).
Men gud jag skrev en hel bok såg jag nu haha...