Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja hade tat hem hästen å skrivit i kontraktet att hästen ska vila i 2 veckor sedan ridas lätt 2 veckor å sedan ombesiktigas. går den igenom då e de ok. gör den ej de så e de bara å lämna tillbaka å ägaren betalar sista besiktningen
så hade nog jag gjport om jag verklgen ville ha hästen

Mmm, smart.. Ett litet krux är ju att vet egentigen inte kunde bedöma nånting då hon töltade.. Kunde inte ens säga säkert hon var halt av sparken.. Och jag hade tänkt att enbart markarbeta nån månad innan jag sitter upp. OM sparken inte sitter väldigt illa till (inte sett det) så bör det vara lungt.. men ägaren pratade om båda gallor och svullen has..

Om jag får yttra min åsikt .. så låter det som att du kommer ha henne hemma och pyssla en massa?
Gör inte det. Låt henne gå på bete och vara häst ett par år!

Jag håller med dig Michis men måste berätta hur jag upplevt det lite med.
Min plan med min 4månaders hingst jag köpte för nu 4år sedan var ju att ha honom på stort hingstbete med massa kompisar och mkt mark, kuperat osv jag har en föreställning om hur det skulle vara för jag ville att han skulle få en perfekt uppväxt.
Han skulle inte hanteras i onödan utan bara de viktiga sakerna.
Men det var ju inte så lätt att hitta bra ställen att ha honom på sen hände det olika saker osv så till slut blev hans uppväxt såhär:
Han stod hos uppfödaren tillsammans med hingstkompisar tills han var 1år då tog jag hem honom till mitt egna stall som jag hyrde själv.
Meningen var att hitta ett hingstbete efter vintern till honom, hans snälla uppfödare lät mig låna hans hingst brorsa så han gick i en hyffsat stor hage med lösdrift tillsammans med sin bror som han kunde leka med.
Ibland släppte jag ihop honom med min mini hingst och min kloka valack så de fick sätta lite vett i dem;).
annars hanterade jag dem inte i onödan, inget borstande i onödan eller klappande och sånt, bara kollade dem varje dag så inget hänt.
Sen lärde jag dem att stå uppbunda och åka transport, stå själva i box, bli ledda på ett bra sätt, och ha respekt för människan och reagera för rörelser(känslighet).
Det var det enda. Sen att de var bra att verka och lyfta hovar med.

Sen av olika anledningar fick jag inte iväg Glampi på hingstbete utan flyttade till ett annat stall och tog med min de 4 hästarna, där gick de hela sommaren på stora marker(min hingst och hans bror) sen flyttade vi därifrån till en egen liten gård i samband med det så kom uppfödaren och hämtade Glampis bror Mestur efter att jag haft hand om honom i 1år:).
Och Glampi körde jag till mina träningshästar som då hade 3 hingstar i varierande ålder som han gick tillsammans med hela vintern på stora beten så där fick han med vara tillsammans och leka med andra hingstar.
Dit hade jag en bra bit så där fick han stå "orörd" jag åkte dit ibland och tog in honom och tränade lite lätt med ett schabrak på ryggen osv,då var han 2år.

Sedan sommaren då han skulle fylla(född i augusti) 3år så tog jag hem honom till nuvarande gård, det var inte planerat utan jag hade velat ha honom längre där borta egentligen men de var tvugen att sälja av sina hingstar.
Men här hemma går han tillsammans med min valack som uppfostrar honom och min mini hingst, funkar faktiskt skitbra och det är nog bra att han lär sig lite vett med.

Så sammanfattningsvis blev det inte, bortskickad fram till inridning som jag planerade men jag tycker det blev riktigt bra endå, de perioder han varit hemma då kunde jag träna det viktigaste(även om det såklart var mkt sällan) sen var han borta helt i peroder där han var helt orörd förutom det allra viktigaste.

Jag har fått en supersnäll och trygg kille som kommer i full galopp när jag ropar men som vet sin plats och är pigg glad och känslig.
Och framförallt mycket sammarbetsvillig.

Sen har jag varit mkt noga med att vara tuff från början med honom då jag visste att jag ville behålla honom som hingst så jag har aldrig låtit honom göra sig stöddig och har fått en riktigt lugn hingst, han skriker inte och är inte hinghstig på något nämnvärt sätt
fast att han fyllde 4år för några dagar sen och det rider ston förbi oss.
är så stort över honom han är så himla fin. Måsgte skryta om vad hovslagaren sa idag(som alltid brukar kolla mina hästars hull för skojs skull eftersom han ser skillnaderna så mkt bättre från gång till gång) och Han sa att Glampi ser ut som en tävlinghhäst i tävlingshull hihi och veterinären som vaccinerade dem för några veckor sen sa med att "sådär ska de se ut" han är perfekt.
Då blir matte stolt över sitt lilla "föl" som är stora killen nu:love:

Hovis tyckte Thengill var kanonfin nu med, så smal har han aldrig sett honom(har haft min hovis i 3år nu).

Men gud jag skrev en hel bok såg jag nu haha...

Hon var så duktig idag, stod som ett ljus i transporten, lugn och fin på kliniken, veterinären "körde" med henne men hon betedde sig. Andra hästar stirrade runt men hon brydde sig inte. Hon har ändrat sitt temperament så mycket på senare tid, blivit mycket lugnare och helt underbar.

185258_10150261743762029_640772028_7885272_6101941_n.jpg

näe stackars gumman:( usch blir så ledsen har ni haft henne länge?
Har du någon ridbild hade varit roligt att se hur hon gick när du kunde rida?

usch det är så hemskt med skador, varför känns det som att det bara blir fler o fler även på islandshäst?:cry::cry::cry:

Jag tycker det är helt olika hur dom är beroende på om dom är islänningar eller inte..
Våran som blivit behandlad såsom du tyckte var bra har blivit galet dålig.. På, bufflig.. är inte alls som storhästar!
Var med i en kompis dressyrstall, där var 1åringarna helt annolunda mot våra 1åringar..
Men goodluck! Även om alla gör som dom vill, rekommenderar jag dig att följa råden du fått här över....
:)

Onekligen: Tack :love:

Du det där håller jag med om disskuterade det idag med min hovslagare som är gammal i gemet och har sett en hel del.
Han menade på att halvblodsaveln gått helt åt pipsvängen(och då håller han själv på med storhästar så han är ingen islandshästfrälst) han tycker att de överlag har helt annat temperament, folk klarar knappt att rida sina hästar längre och än mindre rida in dem, sen går det några månader så får de skicka på tillridningen sen hem igen sen tillbaka igen när hästen börjat ta över igen.
De är mkt hetsigare och nervigare och troligtvis BEHÖVER de hanteras tidigt och nogrannt från början för annars hade de varit totalt omöjliga.

Men islandshästar är som sagt annorlunda de blir väldigt känsliga men de söker sig samtidigt till människan på ett fint sätt och därifrån kan man jobba med känsligheten, det är ingen rädsla det är bara känslighet inget buffel eller "sitta i knät" osv.

Så, till min fråga: Han behöver, känner jag, mer tölt i kroppen. Han har inte riktigt huvudet för det, så han måste liksom "komma på" att det är tölt det handlar om, då är han skitlycklig och töltar på. Hade ni ridit som vanligt och blandat hej vilt, eller lagt fokus på att tölta längre sträckor och bara känna av trav och galopp så att de faktiskt finns?
Eller ska jag bara strunta i att tänka och se tävlingen enbart som miljöträning där det får gå som det vill?...

Jag vet inte :D Men, jag vet att det blir mycket uppdateringsbilder fram tills tävlingen...

Jag tror det är som med Thengill för mig, vi är lite för "mesiga" och vågar inte riktigt pressa dem för långa bitar i tölt, men nu fick jag hör av ett ridsällskap(fd dressyrtant som gått över till islandshäst) jag hade i sommras att jag måste tuffa till mig, och det är ju just det man måste man blir hemmablind så lätt.
Hon sa att, vi har ju islandshästar för att de kan tölta då ska vi ju inte sitta och rida runt i trav för jämnan...hon har faktiskt rätt men jag är med så att jag rider mkt i trav men för islandshästen så ska ju tölten vara lika stark och varför tror vi just att traven är enklare för dem än tölten? egentligen?....visst tölt kräver ju kanske mer samling men trav sliter ju faktiskt väldigt mkt när de springer i slängtrav och inte bär sig exakt rätt.

Så jag fick lite skäll och rådet att inte vara så mesig, när han töltar och sen försöker gå ner till trav efter några hundra meter när det börjar bli lite tråkugt/av vana så ska jag bara fortsätta att pressa honom i tölt.
Jag har ju aldrig låtit han falla i trav när han vill eller så men jag har nog omedvetet undvikit att tölta lika mkt som jag travat såfort jag märkt att han tyckt det varit lite jobbigt, och såklart blir det jobbigt om han inte töltar lika ofta som han travar.

Utan rådet är nog, tölta mera så kommer tölten, våga pressa mer i traven, variera formen men hårdpressa inte långa sträcker utan vila för det är ju det som ger skador men att tölta rätt upp och ner i en bra avslappnad form(inte på bogarna) i det tempot hästen funkar bäst i, det är ju harmoni och ja då har man frid i själen och kan käka en macka eller titta på solnedgången:angel::love:

Men gud vad skönt! Du verkar ju verkligen tycka väldigt mycket om den här hästen, så det måste ju kännas gott att kunna ha kvar henne som avelshäst? Vad har hon för stam?

Maken min är galet förtjust i vita hästar, vi kanske lägger en beställning längre fram? :angel:

*kl*

Jag tror jag ska köra in Muninn. En liten spontan-idé så har på fredagkvällen. Just nu rider jag bara barbacka och myser runt på söthästen, och det hade varit kul att ha något nytt mål att sträva efter. Frågan är bara hur man ska göra... och om HAN gillar det? Ja, det återstår att se! Som tur är har jag en vän som är väldigt duktig både på körning och tömkörning, som säkert kan hjälpa mig, jag vill ju inte skapa katastrofer i på grusvägarna i det nya grannskapet...

Min Thengill är inkörd, jag körde in honom själv när han var 5år men jag har utbildning i inkörning och rekomenderar ingen att försöka sig på det själv men du ska ju ta hjälp så det kommer ju gå skitbra.
Det är superkul att köra dem, thengill töltar framför vagnen med:angel:.
Men det är faktiskt farligare med körningen på så sätt att får de panik och skenar så sitter en vagn fast på dem, rider man så gör det ju inget om de springer in i skogen bland träden.
Så man får ha mycket säkerhetstänk i inkörningen och gå långsamt fram det krävs ett gott lynne men det verkar ju din häst ha.
De ska inte vara bakskygga heller men de flesta kan man träna bort det på.

börja med att tömköra mkt, träna att han ska stå still och ha tålamod(krävs vid förspänning sen) träna styrning(när du går bakom) och alla olika gångarterna gärna med ett kommando, sen kan du även träna att han skall flytta sig för en långpisk genom att du petar på korset på ena sidan(en förlängd skänkel).

Sen kan du träna med en grövre pinne(istället för skakel på vagnen) och du behöver medhjälpare, en tömmkör hästen(gärna en som leder med) och en hållr "skakeln" brevid hästen där den ska sitta fast i selen(ja sele får du vänja han med oxå och ingen skitsele från hööks med fast däckel och brösta)
sen kan man testa att dra däck, träna beröring på bakbenen/ljud som när något skrapar bakom osv osv det tar ett tag att köra in dem och man bör vänja dem vid alla steget gärna mer än en gång för att få en riktigt grundligt inkörd och säker häst.
ingen snabbinkörning alltså (vet flera som skrytit över hur lätt det varit med deras islandshästar de bara har spänt för vagnen och kört iväg sånt gör min förbannad för rätt vad det är kommer hästen komma på att det sitter fast något bakom dem och få panik och försöka springa ifrån det:crazy:).

Men jag kan skriva en hel bok om detta men hör av dig om du vill veta mer:)
Det är mkt med det hela, inte bara att ta en sele och en vagn, det ska vara höga skakelfästen, dragläder, svängel, baksele osv och sen ska ju allt sitta bra med och spännas på olika sätt men sen, det är så himla roligt:).

Jag sitter o klurar på det här med hantering av föl/unghästar....

Är det inte vissa saker en unghäst måste kunna när vi svenskar inte har samma möjligheter som man har på Island? Jag tänker på deras sätt att ta in från hagen med stor fålla o dörr in i stallet. Större delen av oss svenskar har inte byggt så. Skall vi ta in häst så är det med grimma o ledas. Det måste ju således ett föl/unghäst kunna, när det är dags för veterinär, verkning eller så. Man vill väl inte att detta skall vara traumatiska upplevelser och därmed får man ju träna trots att det rör sig om islandshästföl?

Så ni som är emot att hantera unghäst/föl menar ni att man inte skall göra något alls, eller är ledas, verkas, lastas självklart att den unga hästen kan?

Jag kan ju själv relatera till min lilla fölis just nu, och till kveikja o hur hon är o hur hon behandlades som liten. Jag är jätteosäker på om jag gör rätt nu när jag hanterar Meyja(fölis) men jag känner att måste lära henne ledas nu när jag med råstyrka fortfarande orkar hålla i de första protesterna. Jag har inga möjligheter att driva in henne när hovslagarn kommer. O när han är här behöver hon kunna lyfta benen för att bli verkad. Jag har ju inte 1000hektar hage med sten o grus som sliter hovarna naturligt som unghästarna på island har. O jag skall träna att gå på o av transporten, med mamma kveikjas hjälp. Den dan jag måste köra henne så vill jag inte vara med om flera timmars kamp o stress. Hon skall bara veta att det är lugnt o så gå på.

Jag är helt med på argumenten för att låta unghästen få växa upp utan mer än nödvändig hantering, i lösdrift med både yngre o äldre hästar. Men ett visst mått av hantering krävs ju för att sköta om även den unga hästen.

För mig betyder "orörd" att de kan det grundläggande, dvs verka, lasta, ledas senare stå uppbunden med.
För jag vill inte heller ha en häst (även om man haft tillgång till 1000hektar) som inte hanteras överhuvudtaget som man måste kasta sig över för att kunna fånga in och sen bindas fast i ett järngaller för att med våld sättas på(har upplevt det själv på island)
Jag tror på lite mildare variant men att man endå lämnar dem ifred så mkt som möjligt.

När jag köpte Glampi kunde han bli verkad och ha grimma på sig men han kunde inte bli ledd och han hade aldrig åkt släp.
Jag köpte honom som 4månaders och när han var ca 5månader så ledde jag honom första gången med hjälp av en medhjälpare som höll runt hans bakdel(och den andre leder)
Man ska absolut INTE dra i grimskaftet och med våld ta dem framåt, då lär man dem att tryck i nacken betyder backa och sånt är inte så bra när man lastar dem sen:crazy:.

Så det bästa är att ha mamman före som någon leder, sen har man en medhjälpare bakom fölet som håller om fölet bakifrån(fast personen är lite på sidan såklart) och så en som leder och lockar på fölet och berömmer såfort den går fram.
När den går fram så kan man testa lite försiktigt att ge ett lätt tryck i grimman(dvs dra lite lätt) och smacka(med medhjälparens hjälp där bak) och direkt när hästen visar minsta tecken till att tänka framåt direkt eftergift i grimman och berömm.

sen går det snabbt, det krävdes en enda gång för Glampi(typ 100meter i en hage när jag skulle hämta honom och då hade vi inte mamman före ens utan tog ut honom själv) sen förstod han och gick så fint vid min sida även sen när han gick i hingsthagen och jag ledde honom mellan den och stallet, inte en enda gång bråkade han på något sätt, och gick fram direkt vid minsta tryck i grimman.

20400922_1211251960_9676163.jpg
Glampi 7mån:love:

Men ett råd, jag tror du skulle ha ditt sto och föl tillsammans med andra ston och föl om det går? för jag tror det är viktigt att de har föl de kan leka med första tiden.
Sen skicka iväg henne på unghästbete så hon får gå tillsammans med andra unghästar jag tror faktiskt det är väldigt viktigt men sen är det jätteviktigt att de har äldre hästar som uppfostrar med.

Det bästa är en flock med varierande åldrar.

var försiktig bara så du inte åker på problem. När det inte finns en ordentlig besiktning är det ju ganska enkelt för ägaren att säga att eventuella problem som fanns där sen innan (bortsett från sparken) har uppkommit hos dig.

KL

Fick en akuttid för min specialhovis som var i närheten idag så fick fixat Draumurs trasiga hov, han fixade och trixade och fick på skon igen, nu ser det kanonfint ut! Bra hovisar är guld värda! :D

Tror han vart lycklig för sen körde han, shettisen och friesern glädjerace i hagen i säkert en kvart hahaha, det roligaste är när stora friesern showar och är så snygg så skall Draumur med, som ser ut som en liten ponny i jämnförelse :p
Han visade också upp en mycket snygg passraka i hagen! :d

Men han är bra knasig, nu har han fått för sig att det är VÄLDIGT roligt att stå och hoppa och småstegra sig när han står uppbunden, han kan göra så som protest om han är själv i stallet (vi måste jobba mer ledarskapet igen...) men idag gjorde han så efter att hovis hade åkt, fast shettisen var inne som sällskap.
Knäppgök till häst, det är bara när man själv fokuserar på annat, hämtar något eller dylikt så det är ju uppmärksamheten han vill åt, blir nog bra sen när man kan lägga stort fokus på att jobba/träna med honom, då blir han nog "normal" igen. Verkar som att det bara spritter i kroppen på tjocksmocken nu :p

KL.
Fáni är nu under igångsättning efter att ha stått i 2 månader. Tanken var att han skulle stå i 1 månad men jag var lite seg på att starta igång mitt i semestern och allt så han fick en bonusmånad :angel:
Här är iaf tre bilder på honom från idag!

32675954.jpg

32675953.jpg

32675955.jpg

KL

Idag fick vi äntligen kommit ut på en ordentlig ridtur! :love:
Fick sällskap av kompisen på hennes fjording och det gick hur bra som helst. Hon funderade länge och väl över om hon skulle bli rädd för fåren som bräkte som galningar när vi travade förbi, men kom nog fram till att de inte var farliga. Hon är så söt, hon sprang nära, nära trygge fjordmadam och var nära att stanna flera gånger, men sökte skydd bakom fjorden.

Sen red vi först genom en liten skogsdunge och då gjorde hon ett språng åt sidan för ett avsågat träd utan bark, sånt kan ju vara farligt. Men sekunden efter var hon lika lugn igen och travade vidare.

Hon gick på utan att tveka under järnvägen, under motorvägen, längsmed motorvägen och förbi bilar på "stora" vägen. Så duktig så min lilla solstråle. :love:
Kompisen som har en stor sportfjord fick gasa på lite för att hänga med i lillans stooooora trav!

Råkade också få in lite pass när vi skulle galoppera, ooops. :p Får jobba vidare på galoppen, så hon bygger upp fina galoppmuskler. :D

Efteråt stod hon som ett ljus när jag spolade av henne, kunde till och med spola på öronen, fast det rann lite i ansiktet på henne. Så himla snäll och duktig liten tjej!

Mindre roligt var att hon råkade ställa sig på mina tår inne i stallet när jag borstade. Hon är fortfarande lite stökig när hon kommer in från hagen, och jag var lite för långsam när hon tog ett steg åt sidan. Attans! Har letat runt efter bra stålhätteskor men inte hittat några, nu blir det att lägga in en högre växel i letandet!

Senast ändrad:

Han ser ut att ha haft det bra på semestern! Vilka otroligt långa ben han har (hade nästan glömt hur långa de är)!

Uppdatering från mig är att jag äntligen börjar få lite tid att rida nu när semestrarna är slut men då tänkte vi ta lite semester, åker till Island på Söndag!

Jag har förberett så att mina fantastiska föräldrar som passar stället ska få så lätt som möjligt, bla släppt ut stona på sprillans nytt bete, räcker förhoppningsvis till det börjar snöa...
032-1.jpg
[/IMG]
Stonas nya hage
034.jpg
[/IMG]
Sjöutsikt i världsarvet Höga Kusten

Nä bara en äng som inte varit betad eller slagen i år, då blir de sådär "gula", bra för unghästar och andra som inte rids då de inte blir så feta av sånt gräs möjligen lite stora magar. Sen var det en gråmulen dag så det ser lite höstigt ut men det var över 20 grader varmt.

underbara bilder, får lite "måla av" känsla...tror jag ska ge mig på det faktiskt:)
målade en tavla häromveckan...

dscn1077_163419239.jpg

Aha, tänkte också eftersom du skrev "tills snön kommer". Det ihop med det gula och gråa fick mig att tro att vintern var nära.

Här nera har det varit höstigt och kallt ett tag, men nu har det varit grymt varmt, 25 grader och väldigt kvavt. Både jag och hästen var rejält svettiga bara 15 min in i ridpasset. Riktigt varmt och äckligt! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 450
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?