Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

När hästarna har sådana dagar är de bara för underbara ;)

KL*

Tog en långtur i skogen idag, och hittade världens kantarellställe på en villoväg någonstans!! Som vanligt när man hittar de bästa ställena var jag ju såklart inte beredd med påse, så det fick bli förvaring innanför tröjan resten av vägen hem! Inte så bekvämt, men vad gör man inte :D

Hittade_ett_kantarellhav_idag_pavag_hem_med_Hnokki.jpg

Någorlunda ny bild på dagsformen också. Inte direkt vältränad, men tycker han ser fräsch och snygg ut för att vara gubbe i halvt vila. Vad tycker ni?
H.jpg

Senast ändrad:

I kväll har en tjej med sin tränare varit här och provridit Rodi. Rodi tyckte att särskilt tränaren var jobbig. Hon höll kvar i tygeln samtidigt som hon drev och då blev Rodi sur och ville inte gå fram, sedan skulle hon rida ut på grusvägen förbi stallet och då tramsade han som han inte gjort sedan förra året. Tråkigt.
Kanske får jag skriva i annonsen "säljes till dig som vill grisepassa på långa tyglar i skogen". :grin:

När hästarna har sådana dagar är de bara för underbara ;)

H.jpg

Absolut, super trevligt när man vill rida skön arbetstempo tölt eller showa med hans flotta trav. Hästjäkel. :devil:

I sådant där hull skulle jag vilja ha Bloffe! Tycker det där är precis lagom för "hobbyhästar" om man kan säga så.
Hnokki ser taggad ut once again. :D

Haha ja det låter bra ;)

Precis, tycker också det är helt ok för "normalt" arbete! Liten kula på magen men absolut inte fet. Och ja, kameran/mobilen är hans bästa vän vet du hahaha

Tycker han ser bra ut! :)

KL

Nu känns det som att vi börjar komma i rullning, jag och lilla solstrålen. :D

Nästa vecka ska jag till en fysiolog som ska gå igenom mig ordentligt och förhoppningsvis få ordning på min kropp, för nu börjar jag känna av mer och mer att jag har problem med ena benet.
Sen kommer tränaren ut för en lektion, då blir det förhoppningsvis bilder eller kanske en liten film.
Sen veckan därefter ska Sol till tandläkaren för att kolla rutinkoll så att allt ser bra ut, brukar även vara roligt att få lite proffshjälp med bettprovning. :D

Så nu känns det verkligen som att vi börjar komma igång så sakta.

Imorgon ska hon släppas över till en annan hage med mindre bete. Hon har ju fått gå i den största hagen med mest gräs (även om det fortfarande är lite jämfört med andra stall, vi har väldigt bra beten) pga att det inte fanns någon annan hage att tillgå och de andra stona var inte snälla. Nu ska det ändras om pga att vissa vill ha mer bete, andra mindre. Så nu ska hon få följa med två andra hästar till en hage med mindre bete. Känns jätteskönt, hon behöver verkligen inte mer gräs än vad det är i den hagen. Nu har hon dessutom lyxen att få stå i hagen med vindskyddet :D Härligt!

Imorgon blir det dessutom duschning (massa äckligt flugmedel i pälsen) och ridning. :banana: Jag är grymt taggad!!

Vad bra :)

Och du, jag vill se massa fler bilder på solen!!

Det ska jag nog kunna bjuda på. :)

PS: Ser att det är fler som hittat till en viss sida på fejan ;)

Jasså, jag vet/kommer inte ihåg vad ni heter så jag känner iafll inte igen nån haha! Bli gärna vän ni som vill! :D

Och ja, fler bilder!!

I kväll har en tjej med sin tränare varit här och provridit Rodi. Rodi tyckte att särskilt tränaren var jobbig. Hon höll kvar i tygeln samtidigt som hon drev och då blev Rodi sur och ville inte gå fram, sedan skulle hon rida ut på grusvägen förbi stallet och då tramsade han som han inte gjort sedan förra året. Tråkigt.
Kanske får jag skriva i annonsen "säljes till dig som vill grisepassa på långa tyglar i skogen". :grin:

Inte lätt att vara häst och skulla anpassa sig efter en helt ny människa plötsligt. Vi har ju alla våra små egenheter som vi inte tänker på, som hästen vänjer sig vid. Har man då inte haft så många ryttare får man ju som häst utgå från att det är den nya ryttaren som har en skruv lös när det inte känns som vanligt.

Bättre lycka med nästa spekulant!

*kl*

Min grabb har fick en spark förra veckan och även om svullnaden gått ner, han har slutat halta, är feberfri, äter och är pigg och glad så oroar jag mig. Såret varar fortfarande så imorgon får veterinären komma ut och undersöka honom. Usch! :(

Kände igen din smyckade sadel, och namnet var ju också en hint ;)

Kände även igen en annan som jag helt tappat namnet på nu, hon med lockigt hår och pilotglasögon på avataren här på buke.

Galoppträning i rundkorall är toppen! Jag ser jättestor skillnad på Fáni (långbent, obalanserad 5åring) redan efter några gånger.
Jag rider inte utan han får gå med inspänning och det som fungerat bra på honom är att våga driva på. Han får bättre takt i ett högre tempo och han kan numera (än så länge bara i ena varvet) gå i en mjuk, taktren arbetsgalopp i form.

Låter också bra, tror det kan funka på honom med, dock utan inspänning.
Vet inte men jag inbillar mig att inspänningen gör honom mer spänd och att han då spjärnar emot? Och då han gärna blir tung på framdelen så känns det mer rätt att han får vara helt lös när man longerar, men med mera driv :)

KL

Alltså jag blir knäpp på alla skador och konstigheter min häst har för sig...

Han har ju det senaste året haft en allvarlig senskada, inflammation i en kindtand, kliar sig som en idiot på sommaren (har skickat prover, har han eksem eller är känslig mot ngt? Nix... :confused:)
Har krustor/skorpor på hela benen/karlederna och ibland även i ansiktet. Inte en susning varför han får dom, han är ju inte allergisk mot ngt och veterinären vet inte alls, enda som hjälper är att pilla rent och smörja med salva...

Idag noterade jag att hans hov såg skum ut, en lös bit hade liksom fläkt ut sig och var alldeles mjuk precis vid sömmen. Kom tillbaka senare på kvällen och då hade han tappat den skon, dragit loss stora bitar på sidorna och även lite på tån, hoven är alldeles mjuk och trasig :cry:
Jag fattar ingenting, han skoddes i förra veckan, har knappt gått ngt sen dess. Han har normalt sett toppkvalité på sina hovar som normalt sett är hårda och fina, brukar aldrig tappa skor. Han hade en liten spricka i den hoven sen innan men inget allvarligt.

Har såklart ringt hovis och väntar på svar, skall även kolla med veterinären.
Har gjort rent hoven och flyttat till en torrare hage. Han verkar inte ha ont, haltar inte, är inte varm och verkar i övrigt pigg.

Men hur kan detta hända? Bara huxflux trasar hoven sönder?
Kan han ha brist på ngt? De har fri tillgång på mineraler i hagen..?

Jag tror inte man får skriva ut så mycket här. Men det är en sida på fejan för islandsfolk som vill bli av med grejer. Pm:a om du är nyfiken/vill vara med.

Han blir tråkig både i lynne och gångarter om man försöker korta upp honom för tidigt i ridpasset, korta bundna steg och bakom lod.
Mamma och jag rider (för) snällt, i paddocken skrittar vi en bra stund först på helt lång tygel sedan med lätt stöd på bettet, olika vägar och över bommar tills han är följsam, sedan lite skrölt, och trav i friare form på fyrkanten (bara långsidorna vissa dagar) och ev. mer skrölt/tölt. Det är helt klart att han kan mer, vår tränare gjorde 10 m volter i trav och galopp sist hon var här.

I dag longerade jag (i grimma och utan inspänning förstås) och berömde mycket (bra, duktig, fin kille, good boy) och det gillade han och tog i lite extra.

Uppdatering nu händer det grejjer här för oss.
Jorunn kommer gå 2 ridpass i veckan för tränare. En dag vanlig dressyr för dressyrtränaren. en dag varannan vecka för islandshästtränare och den andra dagen den andra veckan hopplektioner. Jag rider dressyr och islands medryttaren de andra.SÅ kul...ÄNTLIGEN kommer vi igång med ridningen på allvar.Slut nu på Jorunns lata dagar:D

Det är ju inte så konstigt han tjurar ihop, han är ju van vid att få göra så, ta det lite lugnt och så. Det är många hästar som blir tjuriga då en främmande människa sitter upp o kräver en massa. Skulle jag oxå bli! Förklara det noga innan de sitter upp, och hoppas att de respekterar det. Börja med att rida ut en sväng?

Imorrgon em besiktigas min foderhäst! Håll tummarna! Går allt väl så får jag "hem" henne i helgen, söndag typ!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 855
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 419
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka