Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Idag red jag ett litet pass i paddocken, nu börjar hon bli sig själv igen. Första veckorna var hon lite nervös och lite extra pigg, sen lugnade hon ner sig lite väl mycket och gick mest runt och ville titta på allt annat. Nu vill hon fortfarande titta, men hon går fram bättre. Först red jag en liten stund, det gick jättebra hon kändes mjuk och fin. Mycket bättre i traven idag, den har varit lite obalanserad i ena varvet. Klarade av att ställa lite försiktigt i svåra varvet, så då avslutade jag med massa beröm.

Sen fick hon komma in i stallet en stund och fick lite rykt och sen fick hon springa lite till i paddocken. Och jisses vilka repor hon drog!!!
Först tränade vi bara på att löslongera, stanna och byta varv etc. Mest för att jag ville se traven ordentligt från marken. När hon stannade nere i hörnet för att snacka med kompisarna på andra sidan vägen snärtade jag till med pisken så att det lät i sanden och då blev det en jäkla fart. Efter det så räckte det att jag drev minsta lilla eller smackade på lite så for hon iväg och studsade runt och gjorde supersnygga lyft! :love::D

Önskar såååå att jag hade filmat!!! :(

Förresten, mitt lilla sto börjar få sina "hinsttänder" :p

Vad skönt!! Jag som tycker att det känns som att det fattas nåt i munnen utan hingstbetarna :angel:

Elina, kul att du hittat en ny fin och trevlig häst!
Och Tussilago: HOPPAS verkligen att denna håller sig frisk. :)

Jag har lånat ut min unghäst (Kná) på obestämd tid till en kompis eftersom jag börjar plugga igen. Hon ser fräsch ut efter operationen, och såret är i princip läkt, så hon är under igångsättning nu.

299977_10150348456230400_530700399_10276975_5581380_n.jpg

spa_trav1aug_11.jpg

Spá och jag flyttar till Sundsvall och laddar för att våga tävla i September. T4 och V... vad det nu heter (öppen fyrgång) är målsättningen. Lite fler bilder finns i gångartstråden.

Jag mätte min 1 års flicka i går......
Hon e 134 cm :eek: brukar dom va så stora?
Hur stor tror ni hon kommer blir???

Det vore trevligare för Rodi om jag gav instruktioner men det är intressant att se hur det blir när ryttarna får klara sig själva.

Jag håller tummarna för din foderhäst!

Min 7-åring som är 142 cm var runt 130 cm sommaren han var 1 år. 135 cm 2 år. 4-åringen som är 141 cm var mindre, han har vuxit flera cm i år.
Hur stora är föräldrarna till din?

KL.
SÅÅÅÅÅ stolt över mig och min lurviga gubbe!
Igår red jag Bloffe för första gången barbacka och med hackamore! :banana:

Gick hur fint som helst. Red först en stund på plan med bomlös sadel samt hackamore, och tog av sadeln i slutet för lite tölt och trav. Bloffe betedde sig som en dröm!

Och likaså idag; styrde ut i terrängen med en kompis, hade endast hackamore och barbackagjord - fullt fräs i alla gångarter och Bloffe var som en annan häst! Underbara underbara underbara varelse! :love:

317327_2330559671866_1485960875_2716056_1561346_n.jpg

Här kommer en bild på min tjeja =) vad säger ni?
Jag tycker hon e fin i kroppen för å bara vara 1 år gammal =)

32675089.jpg

Mamma mia, henne gillar jag skarpt! Super snygg! :eek:
Efter, undan? :)

Tack så mkt =)
e: Ymir från Allemansgården
u: vilja från Ekhogen.

Har ingen erfarenhet av islandshästens stam mm så jag vet ej om de e en bra stam eller ej.. men jag e nöjd med min lilla stjärna :love:

Men om han nu är väldigt "outbildad" så är det inte snällt mot honom när någon han inte känner hoppar upp och ska kräva saker han aldrig fått lära sig. Så antingen är det dags att ta tag i den delen av hans utbildning eller så får du helt enkelt tala om för ryttaren hur han är riden än så länge. Bara synd om honom som tvingas bli så förvirrad, inte konstigt att han protesterar!

Jag sa till spekulanten efter några minuter att han är van vid längre tyglar, men tränaren ville rida på sitt sätt. Rodi är inte långsint. När den besvärliga ryttaren suttit av är han sitt vanliga jag. Att se någon provrida Svala kunde vara plågsamt och hon kunde vara stressad dagar efter. Skönt att hon är fölsto numera.

I kväll red jag ut med sällskap, skrittade och travade på långa tyglar på skogsvägar - glad Rodi. :)

Åh, så spännande!! Vilken blev det nu då?

Nu är hästen besiktigad! Det här är ett sto på 6 år, rödskäck, jättefin! Oerfaren, riden i skritt o trav i skogen och det var i okt förra året. Så det är typ att "börja om".
Vad ska jag säga om beskiktningen? Ja..det ver visst tydligen typ omöjligt då hon gjorde nånting annat än att tölta. Däremot hade hon fått en spark, och var därför svullen i ett ben, och ev lite, lite halt. Vet sade hon skulle rida från riding i 2 veckor, men det är ju inget problem direkt. Hon hade oxå lite småsår här o var, men inget allvarligt. Frågan är hur man gör nu? tar hem henne o skriver nåt i kontrakten om denna skadan? Eller Väntar? Från 1 sept ska de vänjas in på hösilage, och vill gärna hon får vara med från början... Börjar ju bra med att hon får sig en spark sådär..

Ja hade tat hem hästen å skrivit i kontraktet att hästen ska vila i 2 veckor sedan ridas lätt 2 veckor å sedan ombesiktigas. går den igenom då e de ok. gör den ej de så e de bara å lämna tillbaka å ägaren betalar sista besiktningen
så hade nog jag gjport om jag verklgen ville ha hästen

Sådärja, syrpa har varit hos veterinären nu. Hon blir aldrig bra igen... Förslitningar på bicepssenorna på båda frambenen. Hon har inte särskilt ont när hon bara skrotar i hagen, men så fort man belastar har hon skitont.

Nu går funderingarna kring att döma ut och/eller sätta i avel...
Det är ju inte ärftligt så...

Usch vad tråkigt:( hur gammal är hon? vet de varför det blivit sådär? för det är ju jätteviktigt att fråga sig varför så det inte händer igen:(Hur vet de att det inte är ärftligt? på sätt och vis är väl "förslitningsskador" ett tecken på sämre "virke" eller vad man ska säga, alltså att de inte har samma tålighet och blir förslitna lättare än andra individer?
Det är ju skillnad på tex olyckor om de blivit sparkade i hagen tex, yttre våld typ då är det ju verkligen inte ärftligt.

Men fy vad hemskt vill inte ens tänka på hur det kommer bli den dagen man måste överväga avlivning:(:(:( så jag förstår de med ston att de tänker att de kan avla på dem istället men som någon skrev är det nog lätt att de får väldigt ont av att vara dräktiga, man vet ju själv hur det är att vara gravid och fast man är fullt frisk kan man ha jävligt ont:crazy:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 855
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 190
· Visningar
62 420
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka