Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL.

Idag har vi varit på Bärby för att titta lite på Disenfisen.. Hon är jätteduktig och har nu
fått upp ryttare på ryggen. Hon växlar mellan alla gångarter och gör det väldigt bra.
från att kallas FETTOT på förra stället;
img_0631_163849068.jpg

till lite smalare..;
img_0825_161434304.jpg

till att se ut såhär nu & kallas TJOCKISEN :);
img_0947_164086293.jpg

img_0949-copy_164086860.jpg

Det är väldigt mycket kvar, men det går stadigt och säkert neråt :)

Titta så duktig :)
img_0950_164086352.jpg

(Inga påhopp om fet häst tack, jag är medveten om det) :)
/Therese

Kl

Finaly finns de nya bilder på Örn, fler finns i gångarts tråden..

I dag hade jag tänkt rida en skogstur tillsammans med stallkompisen men Rodi hade tappat en sko så han fick stanna i boxen (gillades inte) och jag promenera.

Hoppas att det går bra!

KL.
Fáni är sjuk :(
Igår hade han 41,1 graders feber. Veterinären kom ut och blodprov togs. Han har fått Anaplasma fd Ehrlichios, fästingsjukdomen.
Idag när jag var ute vid 11-tiden hade han 41,3. Veterinären kom ut och gav honom medicin vid kl 13 och nu ikväll hade han bara 39,2. Han äter och dricker bra så allmäntillståndet är okej!
Nu kommer han att medicineras intravenöst i fem dagar och sen få vila ytterligare ett par veckor. Han får gå ut i hagen igen med dom andra när han är feberfri. Då kommer han att bli glad :)
Någon annan som råkat ut för det här på häst?

också svar till em76 och Tussilago:

Tack! :)
Ja, det var trist att hon inte blev dräktig.. Vi vet faktiskt inte vad som är förklaringen. På undersökningarna har man inte kunnat konstatera något konstigt, och hon har haft normala brunstperioder och varit schysst mot hingstarna. Så jag vet inte, men det vill sig helt enkelt inte :(

Men tveka inte att höra av er om ni eller någon ni känner är intresserade! Hon är inte i tävlingsform just nu, efter två somrars vila och grönbete, men hon är ju också billigare än hon hade varit för två år sedan ;)
Som sagt, ni är alla jättevälkomna att höra av er!

/Anna

Nej vad tråkigt :( Hoppas han kryar på sig snabbt!

Ja det är skittrist! Vi hade precis kommit igång efter hans 2 månadersvila och så händer det här :( Men huvudsaken är att han blir helt frisk och som det är just nu verkar han inte speciellt bekymrad. Han äter och dricker som sagt bra (nästan som vanligt) och är rätt pigg trots sin feber.

Stackars Fáni och trist när ni började komma igång men huvudsaken är ju som sagt att han blir bra!

Hur har hon blivit betäckt? Har dom gått på fribetäckning tillsammans med en flock andra ston?

Perla, mitt förra sto, tog sig inte när hon skulle betäckas för första gången som 9 åring när hon gick tillsammans med hingst + flera andra ston. Hon var ranglåg och blev inte "en i gänget". Men hingsten betäckte henne.
I augusti fick hon gå ensam med hingsten i en hage när hon brunstade och tog sig då direkt. Hon var antagligen väldigt stressad av hingst, ny flock och ny miljö.

Hade jag inte redan haft för många hästar hade jag absolut varit en spekulant på Snudda!

Fetange: Hoppas Fáni kryar på sig. Min Perla fick ett virus en gång när jag av misstag hade missat att vaccinera med ett par månader. Hon fick feber, men inte så hög som Fánis. Då fick hon dropp och dom tog prover och konstaterade virus. Hon blev bra på några dagar har jag för mig.
Det här var några år sen så minnet är lite vagt.
Verterinärerna sa iallafall att hästinfluensavaccinet står emot andra virus också, och det kunde vara därför hon blev mottaglig eftersom jag missade vaccinationen. Hurvida det stämmer vet jag inte.

KL.Någon annan som råkat ut för det här på häst?

Min gamla medryttarhäst hade erlichias för 10 år sedan, lixom kompisens häst hade det för bara två år sedan.

Medryttarhästen hade feber på sensommaren, inte jättehög men feber. Mystiskta hältor som vandrade mellan olika ben under en hel sommar. Han blev bra med behandling. Jag minns inte så mycket från den tiden tyvärr.

Kompisens häst hade ingen feber vad jag kan minnas, däremot hältor mystiskt från ena veckan till en annan. Däremellan gick han tävlingar o gick skitbra! För att nästa vecka vara halt igen på ett annat ben. Det tog en sommar innan veterinär gick till att ta blodprov(böjprov o sånt hade de givetvis gjort). Sen blev han bra hyfsat fort vill jag minnas.

Men det finns ett samband mellan de två kusarna, det är de vandrande hältorna och att det faktiskt tog hela sommaren innan blodprov gjordes och erlichia konstaterades.

Hoppas han blir bra fort din Fáni :) Skönt med en sjukdom som är behandlingsbar tycker jag iaf.

Svarar alla.

Han hade ingen feber imorse :banana: Och vid 11-tiden idag var han nere på 36,8, vilket är helt normalt enligt veterinären. Den kan bli så låg när dom får den här starka antibiotikan. Han var pigg som en mört och väldigt angelägen om att få komma ut. Han får vara ute några timmar åt gången till att börja med eftersom det här påverkar konditionen väldigt mycket.
Det verkar som att Anaplasman kan visa sig på olika sätt på olika hästar. Fáni har inte haft några andra symptom än hög feber och något nedsatt aptit. Ingen hälta eller svullna ben. Och, peppar peppar, så har inte magen kraschat av antibiotikan!

Här är en bild från idag när han fick komma ut :love:

318306_10150272422485588_588725587_8072206_7297936_n.jpg

Underbara bilder! Hon är duktig!

KL*
Världens sämsta dag, blev till bäst! Längsta dagen någonsin i skolan, massa strul, ändrade planer, stressigt, hann inte med stallet osv osv. Men så av en slump fick jag precis sålt min sadel sjukt smidigt, och lika smidigt fick jag köpt mig en ny. Kan inte vara nog förväntansfull och glad :)

Skickade även ett mail till Hnokkis förra (;) ) ägare och berättade lite om hur han har det. Hon var jätteglad och skrev tillbaka att det var tydligt att han fann sin match i mig. Känns så kul att höra!

Köpt ny sadel igen? :)
Va inte Clicen bra, eller du kanske har haft andra sadlar efter den? :p

*kl*
Gaahh, snacka om att man inte har någon koll på detta med föl å vad som ska göras å när de ska göras :p

När ska de vaccineras?
Några veckor innan id kontrollanten kommer å chipar dem osv antar ja ?:p

Jag älskar clic'en, och den ligger jättebra på Hnokki! Men har nästan uteslutande ridit barbacka de senaste veckorna för att jag känner hur otroligt gott det gör min rygg och övriga kropp att ha den närheten utan bommen. Men har ju så kass balans, så efter 3 avramlingar i sommar köpte jag mig nu en bomlös som mellanting :D

Aha va najs :D
Ja hoppas kunna köpa en bomlös snart ja med, har du köpt för bomlös? Har själv ridit barbacka senaste 2 månaderna å de har gjort under för balansen å Odinn går sjukt bra nu utan sadel :D

Ja verkligen! Har verkligen hittat känslan i barbackaridningen nu igen. Sitter som gjutet (men inte när det hoppas för mycket i sidled:angel: ) och Hnokki får verkligen utrymme att slappna av. Det enda som inte riktigt är balanserat är passen, då skumpar jag av haha.

Det blev en masterback!

Haha, skumpa av i pass är OK ;)
Skönt man har en 4 gångare, dock slinker man lite hit å dit eftersom man bara MÅSTE hoppa till för saker ibland, även om man har paserat dem varje dag i två års tid, men jag har *peppar* inte åkt av honom ännu :D (nu vågar ja väl inte rida imorgon) ;)

Vilken av masterbacks modeller? :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 860
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 481
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023