Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vad tråkigt! 7 dagar, är det på veterinärens inrådan eller ert önskemål? Enligt SVA och dom veterinärer som varit ute så ges det i 3-5 dagar. Helst 5, bara 3 dagar om magen skulle krascha. Är det standard att dom kollar upp värdena efter 4 veckor? Jag är verkligen helt novis på det här så det är bra att veta. Ska kolla med veterinären när hon kommer idag också!
Jodå han får ta det lugnt. Vila helt i minst två veckor sas det igår (torsdag). Hon tyckte att han tagit det väldigt bra och att han är en stark och sund individ.
Hur länge har era vilat?

Ja det är våran veterinär som har mycket erfarenhet av sjukdomen som alltid ger 7 dagar och vi har inte sett några magbiverkning på IV behandlingen (ger dock vanlig bakjäst som magstöd under behandlingen). Vi kolla upp för vi har sett en del hästar där sjukdomen kommit tillbaka.

kl

Jag skall nog få hem en ny häst om nån vecka! Jag skall ha min kusins ena häst för att ha något annat att rida på och samtidigt se vad hästen kan bli till. Hon är en rätt fin häst faktistk! Fast hon kan ingenting, riden men inte utbildad. Har en jäkla pass tydligen så det kan ju va skoj o få lära sig! Men hon är inte i kondition, ganska tunn i mina ögon så vi får se hur det går, det skall gödas o musklas iaf :)

Jag är rätt less på att skritta runt med Andi o inte kunna träna. Snöggur är ju rolig att rida men jag tappade lite sugen efter sommarens tävling där våra framsteg(stora!) inte ens märktes på poängen. Jag vill ha något nytt att bita i! O jag prövade henne för någon månad sedan, en trevlig häst men behöver dressyrtränas!

Vacker o se på oxå!
rondext.jpg

rondtgaolt.jpg

Blir kul med lite variation, man blir ju lätt hyfsat insnöad på det man har. Speciellt när man haft samma sak i så många år.

Vilken snygging!! Så kul att ha ett nytt projekt!
Vem är hon?

Enbart av dessa två bilderna att döma tycker inte jag heller hon ser tunn ut, dock omusklad.

Kanske inte jättetunn, det är väl avsaknaden av muskler som luras.

Hon heter Rönd, är född 2003 och har gått med föl så hon är inte mer än inriden och tränad nån månad.

Hon är ee: Markus fra Langholtsparti och ue: Gnyr fra Hreppholum. Min kusin skall sälja henne egentligen men "får inte tummen ur" så nu tar jag chansen o låna henne lite, rida igång henne efter föl o så se hur långt vi kommer innan jag skall börja med Kveikja igen.

rond1.jpg

Randalin har fått någon blodutgjutning (?) på armbågen.
Hon är inte öm, inte halt, inga rörelsestörningar och funkar precis som vanligt, men den försvinner inte.
Vilade henne hela helgen och då hade den krympt.
Har sökt och läst endel på nätet och misstänker att det kan vara en hematom eller hygrom.
Någon som har varit med om något liknande innan?
Ska ringa veterinären imorgon och kolla med henne.
Men vill helst inte öppna den, pga infektionsrisken..

20110904265_164783013.jpg

ser ut såhär

Vad fasiken har jag gett mig in på...
Skall tävla med Ó på söndagen i lätt fyrgång. Sjukt nervös redan nu. Har nog de uslaste tävlingsnerverna i landet! :D

Har bestämt mig för att tävla med hackamore, han fungerar helt enkelt bättre med dem. Men slänger nog bomsadeln på för tävlingarna, vill ha stöd i traven och galoppen. :p

Har du oxå en liten Randalin? Min foderhäst heter det. Kan nog vara bra att ringa vet o fråga, men man kan undvika att öppna är det ju bra..

Är det ett hematom eller vätskeansamling så kan det oftast absorberas av sig själv, även fast det kan ta ganska lång tid om det är stort! Men just pga infektionsrisken är det sällan man öppnar. Ring vet och kolla vad de säger :)

KL

Hemkommen från träning med instruktören. Var väldigt välbehövligt kan jag säga. Det har gått utför sen jag fick hem lilltjejen, det är väl så när man lär känna varandra att det blir sämre innan det blir bättre. Men enda sen jag var hos fysiologen har det blivit helt pannkaka, jag vet inte hur jag ska tänka och då blir jag yr i bollen och Sol fattar inte heller och det är allmänt rörigt.
Så nu har vi rätt ut vad som är problemet, och framförallt hur vi ska jobba på det.

Och självklart visade det sig att jag hade rätt, hon är svag i vänster precis som jag. Så vi är båda väldigt högerstarka och behöver alltså jobba dubbelt så hårt på att så med vänstersidan.

Fick även upp tränaren på Solen, och det var väldigt nyttigt att se henne från marken med någon på ryggen. Har ju jobbat henne en hel del lös, men det blir ju inte riktigt samma.

Nu känns det som att vi tagit ett steg i rätt riktning igen, och jag tror det kommer gå framåt snart igen.

har pratat med veterinären idag, hon gav rådet att hon ska vila några dagar och har det inte gått ner så ska jag dit med henne på fredag.

20110904265_164783013.jpg

Vad "lustigt"! Min Glaesir har precis likadant, på exakt samma ställe och på samma ben! I Glaesirs fall beror det dock på ett sår och medföljande lymfangit. Jag reagerade bara på att det ser precis likadant ut, då jag aldrig sett liknande innan Glaesirs skada.
Jag hoppas att din pålles svullnad går ned och att allt blir bra så snabbt som möjligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 860
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 495
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka