Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Hoppas att det går bra!

KL.
Fáni är sjuk :(
Igår hade han 41,1 graders feber. Veterinären kom ut och blodprov togs. Han har fått Anaplasma fd Ehrlichios, fästingsjukdomen.
Idag när jag var ute vid 11-tiden hade han 41,3. Veterinären kom ut och gav honom medicin vid kl 13 och nu ikväll hade han bara 39,2. Han äter och dricker bra så allmäntillståndet är okej!
Nu kommer han att medicineras intravenöst i fem dagar och sen få vila ytterligare ett par veckor. Han får gå ut i hagen igen med dom andra när han är feberfri. Då kommer han att bli glad :)
Någon annan som råkat ut för det här på häst?

Vi har det tyvärr ofta (bor i skåne)- Även Borelia är vanlig. Vi har behandlat både med Antibiotika intravenöst och med pulver. Vi ger dock alltid 7 dagar om de ska har IV här. Har tyvärr haft hästar som fått återfall om man behandlat för få dagar. Ta nya prover om 4 veckor för att kolla värdena.
De viktigaste är att hästen ta det lugt så man inte få följd sjukdomar.

Vi har det tyvärr ofta (bor i skåne)- Även Borelia är vanlig. Vi har behandlat både med Antibiotika intravenöst och med pulver. Vi ger dock alltid 7 dagar om de ska har IV här. Har tyvärr haft hästar som fått återfall om man behandlat för få dagar. Ta nya prover om 4 veckor för att kolla värdena.
De viktigaste är att hästen ta det lugt så man inte få följd sjukdomar.

Vad tråkigt! 7 dagar, är det på veterinärens inrådan eller ert önskemål? Enligt SVA och dom veterinärer som varit ute så ges det i 3-5 dagar. Helst 5, bara 3 dagar om magen skulle krascha. Är det standard att dom kollar upp värdena efter 4 veckor? Jag är verkligen helt novis på det här så det är bra att veta. Ska kolla med veterinären när hon kommer idag också!
Jodå han får ta det lugnt. Vila helt i minst två veckor sas det igår (torsdag). Hon tyckte att han tagit det väldigt bra och att han är en stark och sund individ.
Hur länge har era vilat?

Ja, passen har jag dock inte åkt av i ännu :p Men den går inge bra när jag är så ostabil, då blir han också jätteostabil! Men åkte av häromdagen i tölt, för min pålle har också en tendens att hoppa lite för saker:angel:

Det blev en dressyrmodell, tror det var 08 eller 09. Skall bli så himla kul att få testa den!

Får man fråga varför du säljer Erro?? Reagerar lite bara på att det tvärvänt på bara några månader fårn att ha haft massa häsatr jobbat med hästar hela livet är hästar så nu säljer du alla och inga hästar i livet.

Så länge du är nöjd och känner att beslutet är rätt så är det ju det rätta iof men man blir ju lite nyfis:D

Jag är sugen på att testa en MasterBack, antingen Dressage deep-seat eller Dressage VS. Vilken modell är det du har? Är den jämnt sydd och välgjord?

Haha yeeei! Jag älskar dem också, himla trevliga sadlar! Gillar att det är en "vanlig" sadel, men ändå rejäl och tryckfördelande. Många andra med samma utseende fördelar inte alls ordentligt utan är bara en tunn dyna liksom.

KL

vackra-s.jpg

Vill bara visa en fin bild som jag tog idag. Pållan på bilden är min älskade Saga.

Mina två hästar ligger också på annons nu. Livet förändras och ibland måste man sälja hästar man hellre hade behållt. :( Så ser i alla fall jag på det.

643042.jpg

643054.jpg

Världens finaste! :love:

*kl*
Freyfaxis lagtävling imorn och jag åker som lagledare utan häst!
Sjukt taggad, vi åker med mycket fina hästar (två första klass ston bl.a.) och det kommer delta fina hästar, Illingur frá Toftum t.ex.!

Woho!

Själv har jag anmält mig till tävling för första gången på flera år. Min första med Spá, och debut i T4. Hennes första på fyra år, och jag tror att det blir hennes tredje eller fjärde tävling någonsin. Så det blir intressant att se hur hon upplever det och beter sig på banan. Många "första" blir det. Det blir även start i öppen fyrgång. Det känns kul och lite nervöst! Det är om ganska exakt två veckor.

spa_trav3aug_11.jpg

Vad spännande!! Gillar verkligen din lilla flicka, tycker hon är görsnygg! Håller tummarna att det går bra.

Jag har en Masterback Dressage. Den har djupt säte. Jag tycker den är välgjord och snygg! Om jag inte säger att det är en bomlös är det ingen som ser att det är det :)

Jag använder den på båda mina hästar. Perfekt åt unghästen som växer och Fengur som det inte går att ha bomsadel på.

KL.
Ó fick byta hage här om dagen, han går nu i sin gamla flock som består endast av vallacker. Han trivs super!
Stallägaren skickade ett meddl. att han busar med en unghäst vid namn Gyllir hela tiden, blir så glad av att höra att han igen får vara i en flock där han kan leka för hela slanten! Han är nog fortfarande som en liten unghäst i sinnet! :)

Bonusbild på min lilla fettso och på det bästa stället att vy världen från - sittandes på hästryggen!
317327_2330559671866_1485960875_2716056_1561346_n.jpg

297677_2350017958311_1485960875_2743726_6863979_n.jpg

Knapplån..Idag red jag och Jorunn ut för solen sken för fulla muggar och varmt var det också. Jorunn var otroligt duktig idag hon bråkade inte en endaste gång nrä vi red ut stannade några gånger men gick på självmant alla gångerna:bump:

Imorogn är det dressyrlektion igen superroligt för nu är det 3 veckor sedan sist.Tränaren var sjuk sist=(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 860
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 485
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka