Slaget om ridskolan! (ulvlek)

15.58 Heffaklumpen röstar på Paddington
17.52 Artline röstar på hemlig
17.55 Mistimed röstar på Lobelia
18.04 qitis röstar på heffaklumpen
19.24 hedinn röstar på Artline
19.47 hemlig röstar på Paddington
20.05 iiantazie röstar på qitis
20.13 flyingchange röstar på Niyama
20.45 glömmerallt röstar på flyingchange
21.20 Lobelia röstar på qitis
21.24 Paddington röstar på hemlig
21.26 Niyama röstar på heffaklumpen

Heffaklumpen lynchas bybo
Artline
käkas bybo

Antar tre ulvar och ett får. Hade det varit 4+1 hade det varit avgörande lynch nu eftersom fåret räknas med i vinstvillkoren och 2+1 är alldeles för lite med de roller som finns.

Blir lite lustigt om fåret överlever längst av alla onda så leken fortsätter utan käk :D
Skulle också tippa 3+1. Känns mest rimligt sett till antal deltagare och roller.

Jag ska försöka tänka lite högt. Paddington, hemlig och qitis hade två röster var igår och beroende på hur borgmästaren och röstfifflaren röstade så skulle någon av dem potentiellt ha kunnat lynchas. Om ulvarna var likgiltiga till vem som åkte pga alla dessa var goda så återfinns ulvarna bland Lobelia, Mistimed, hedinn, iiantazie, Niyama eller glömmerallt. Om de nu bara är tre ulvar så kanske det är ett reellt scenario, man ville inte chansa och riskera att en ulv rök i första DL? Å andra sidan finns ju fåret också, och så länge det lever förlorar inte ulvarna. Fåret borde ju rimligtvis försöka följa ulvarna i lyncherna, vilket betyder att någon av dem som la en andra röst (hemlig, Lobelia, Paddington, Niyama) är de troligaste fåren. Och av dem känns Paddington minst trolig iom att hon följde den goda Artlines röst på hemlig.

Jag vet inte om jag missförstår hur du tänker här?:idea:
Menar du att det är bättre att borgmästaren lynchas än att den utnyttja lunchstoppet?
ber om ursäkt om du redan förklarat /någon annan också frågat samma sak innan. Håller på och läser igenom och ikapp.

Nej, om du läser ikapp resten i ordning så kan du se ärr jag nämner. Möjligheten att BM om den hade behov av att skydda sig själv hade kunnat använda extrarösten för att på så sätt inte behöva avslöja sig. Men som sagt är nog inte troligt.

Jag ska försöka tänka lite högt. Paddington, hemlig och qitis hade två röster var igår och beroende på hur borgmästaren och röstfifflaren röstade så skulle någon av dem potentiellt ha kunnat lynchas. Om ulvarna var likgiltiga till vem som åkte pga alla dessa var goda så återfinns ulvarna bland Lobelia, Mistimed, hedinn, iiantazie, Niyama eller glömmerallt. Om de nu bara är tre ulvar så kanske det är ett reellt scenario, man ville inte chansa och riskera att en ulv rök i första DL? Å andra sidan finns ju fåret också, och så länge det lever förlorar inte ulvarna. Fåret borde ju rimligtvis försöka följa ulvarna i lyncherna, vilket betyder att någon av dem som la en andra röst (hemlig, Lobelia, Paddington, Niyama) är de troligaste fåren. Och av dem känns Paddington minst trolig iom att hon följde den goda Artlines röst på hemlig.
Jag fattar inte varför alla som hade två röster på sig igår skulle vara goda? Och varför det skulle vara lika likgiltigt att lägga en andraröst (jag och Lobelia) som en första (resten av de du räknade upp som möjliga ulvar)?

Artline
käkas bybo

lite funderingar kring lynchen igår
Det var 4 som hade två röster var öppet i tråden ( röstfifflare och bm kan dock ha lagt en extraröst som påverkat utfallet) , alla hade fått sina röster minst 4 minuter innan DL-time up
Så samtliga borde kunnat ändra till någon så den skulle få tre röster för att i största möjliga mån förhindra att den åkte ut
Ingen gjorde det, nu vet jag ju min egen roll så lämnar över till er andra att spekulera över det, men min spontana tanke är att av de tre som är kvar i leken som hade två röster på sig -så verkade ingen vilja se till att rädda sig själv, åtminstone inte öppet
Paddington angav visserligen det som ett delskäl men valde att inte lägga en tredje röst på tex heffaklumpen eller mig .Pga det vill jag försiktigt hålla paddington som kanske god ,även om jag inte kan veta säkert

Lite funderingar kring fåret: hur kan den tänkas ha röstat?

Artline vet vi ju var god. så Paddis andra röst på hemlig var definitivt inte ett får som ville följa en ulvs röst (vilket ju varit ett populärt sätt för fåret genom tiderna att visa sig för lyan därför jag resonerar om det)
Hemligs andra röst på paddington var inte heller en följaefter-röst av ett får då Heffaklumpen ju bevisligen var god.
Om fåret velat följa en ulvs röst så borde inte Mistimed , glömmerallt , hedinn eller flyingchange vara får då de lade udda röster

Enligt principen att fåret följer en ulvs röst så kan dock Lobelia ha följt iiantazies röst på mig? Så potentiellt är båda misstänkt onda för mig -. Lobelia som får i första hand och iiantazie som ulv i så fall . Håller mina ögon öppna på dem båda

Faktiskt så kan enligt samma princip leda till funderingen till att Niyama skulle kunna vara får då hon följde min röst på Heffaklumpen. Där vet ju jag att det inte stämmer då jag inte är ulv . Niyama kan för det ändå vara ond , jag har ingen aning om det

har inte hunnit tänka så mycket längre än men vill posta mina tankar så här långt

BM har ju utslagsröst, så om det blir lottning och den är med där är det ju lugnt för BM. Men om röstfifflaren gör att BM har majoritet, vilket ju inte BM kan veta, är det ju bättre att BM skriver till LL att den vill stoppa lynchen om hen lynchas. Då används ju bara lynchstoppet om det behövs.

Alltså det är troligare än att använda extra rösten men om vi ska diskutera möjligheter så bör väl alla nämnas.

Tycker fortfarande det är troligast att BM inte var inblandad.

Nej, om du läser ikapp resten i ordning så kan du se ärr jag nämner. Möjligheten att BM om den hade behov av att skydda sig själv hade kunnat använda extrarösten för att på så sätt inte behöva avslöja sig. Men som sagt är nog inte troligt.
aha Ok då fattar jag hur du menar :) tack för förtydligandet

varför tycker du inte att hemlig är lika lite trolig som får eftersom hon följde goda heffaklumpens röst på padington? Eftersom du tycker att paddington är minst trolig får, eftersom att hon följde goda Artlines röst?

Jag hade inte vågat utesluta att någon av dem med två röster på sig är ulvar, från min erfarenhet i lyan är alibiröstning inte helt ovanligt (men det kan såklart lika gärna ha skett på någon med en röst på sig, eller inte alls). Och finns både en och en annan spelare som inte drar sig ett dugg för att rösta ut kollegor. Andelen ulvar brukar ju återspegla storleken på startfältet alternativt variera lite beroende på eventuella specialroller, så att tro att lyan nödvändigtvis skulle bete sig på ett visst sätt för att de "bara är tre" (om vi utgår från det) tror jag kan vara lite vanskligt. De är ju rimligtvis inte starkare/svagare kontra goda sidan än i ett större startfält egentligen. Så kanske, kanske inte, men jag skulle gissa att det beror på vilka som sitter i lyan.

Skulle också tippa 3+1. Känns mest rimligt sett till antal deltagare och roller.
Hur många ulvar bör det förresten finnas? 12 deltagare, varav ett svart får och fyra goda specialroller. Kan det vara tre ulvar och ett svart får då vilket ger totalt fyra onda? I så fall är det nu bara sex goda kvar :nailbiting: För två ulvar är väl lite lite, och fyra lite mycket iom det svarta fåret?
Antar tre ulvar och ett får. Hade det varit 4+1 hade det varit avgörande lynch nu eftersom fåret räknas med i vinstvillkoren och 2+1 är alldeles för lite med de roller som finns.

Blir lite lustigt om fåret överlever längst av alla onda så leken fortsätter utan käk :D

Flera som dividerar kring antalet onda och jag är böjd att hålla med om att 3 ulvar+ ett får känns troligast
Dvs 4 av 12= 1/3 del onda
Iofs får fåret inte äta- ,men räknas in i vinstvillkoret samt att goda sidan inte har en ängel som kan skydda varje natt utan två lärlingar som turas om att sia/ skydda omlott

Paddington angav visserligen det som ett delskäl men valde att inte lägga en tredje röst på tex heffaklumpen eller mig .Pga det vill jag försiktigt hålla paddington som kanske god ,även om jag inte kan veta säkert

Det här är ju faktiskt rätt intressant, men att hon inte lade en tredjeröst på Heffaklumpan var inte vidare konstigt då hon fick sin andraröst efter att Paddi röstat. :p

@Paddington Om du röstade på Hemlig (iaf delvis) för att rädda dig själv - varför lägga upp dig för röstning istället för att rösta på Q? Du ville rädda dig själv men inte tillräckligt mycket för en tredjeröst på Q?

Det här är ju faktiskt rätt intressant, men att hon inte lade en tredjeröst på Heffaklumpan var inte vidare konstigt då hon fick sin andraröst efter att Paddi röstat.
jo visserligen sant men hon kunde ju ändrat till Heffaklumpen( eller mig) senare om hon nu verkligen velat rädda sig själv

Artline
käkas bybo

Hur tänker du här egentligen, är det inte lite väl många om?

Vi är eniga om att Paddis, hemlig och Q har två röster det är i stor sett det enda.

Beroende på hur borgmästare och röstfifflar röstar så kunde alla med minst en röst lynchats igår (en röstfiffleröst + att borgmästaren har utslagsröst om det blir lika). Nu hände inget av detta utan Heffaklumpen lynchades med eller utan borgmästare/röstfifflares hjälp så det är ganska ointressant tills vi får mer koll på rollerna. Men du pekar ut att enbart Paddis, hemlig och Q, Här borde du fylla på med mig (Lobelia), Niyama och dig (FC) då vi också riskerade att lynchas. Och om vi dessutom räknar med att borgmästaren faktiskt har en extraröst så kunde vem som helst bli lynchad, men det ser jag som otroligt.

Du fortsätter med "Om ulvarna var likgiltiga till vem som åkte pga alla dessa var goda så återfinns ulvarna bland Lobelia, Mistimed, hedinn, iiantazie, Niyama eller glömmerallt. "Vet du möjligen att de är goda så det är en godförklaring av Paddis Quitis och Hemlig, om du inte vet om de är goda eller inte blir det lite väl mycket om, i synnerhet som fler riskerade lynch på samma premisser och i så fall också ska vara goda (jag, Niyama och du själv) för detta om ska uppfyllas.

Ytterligare en fortsättning " Fåret borde ju rimligtvis försöka följa ulvarna i lyncherna, vilket betyder att någon av dem som la en andra röst (hemlig, Lobelia, Paddington, Niyama) är de troligaste fåren."

Du har alltså i samma inlägg (om man tar med att fler riskerade att bli lynchade) spekulerat med mig som god+ ulv + får. Flera andra placerar du också i minst 2 roller.

Tycker det var en intressant första DL, som blev lite klarare nu när jag sovit på saken. Tycker det känns troligast att heffa inte åkte genom lottning faktiskt, eftersom vi både har en BM och en röstfifflare (förutsatt att röstfifflaren nu röstade på samma dolt som öppet). Antingen så röstade fifflaren på heffa, eller så röstade fifflaren med uddaröst och BM röstade på heffa. Tredje alternativet är att både BM och fifflaren röstade uddaröster, men om jag kommer ihåg matten rätt så är det typ 1/11 att både BM och fifflaren ligger bland uddarösterna, rent statistiskt sätt. Möjligheten finns ju såklart också att BM lagt en extraröst/skonat sig själv om BM var en av de andra med två röster, men annars har jag svårt att se att hen skulle göra det.

@Mirtai - Om BM skonar någon som inte blir lynchad, är skoningen förbrukad då?

qitis tycker jag känns skum. Först röstar hon på heffa för att heffa letar får istället för ulvar, och då får hon heffa till ulv. Sedan ägnar qitis halva sitt teoriinlägg åt att leta efter fåret själv. Känns suspekt, är det kanske en ulv som ber fåret att hinta tydligare, eller ett får som vinkar? Är benägen att rösta här om jag inte hittar något mer suspekt.

Enligt min teori om hur heffa åkte håller jag då Niyama en aaaaning åt det goda hållet, men håller öppet för ändring.

Tycker det var en intressant första DL, som blev lite klarare nu när jag sovit på saken. Tycker det känns troligast att heffa inte åkte genom lottning faktiskt, eftersom vi både har en BM och en röstfifflare (förutsatt att röstfifflaren nu röstade på samma dolt som öppet). Antingen så röstade fifflaren på heffa, eller så röstade fifflaren med uddaröst och BM röstade på heffa. Tredje alternativet är att både BM och fifflaren röstade uddaröster, men om jag kommer ihåg matten rätt så är det typ 1/11 att både BM och fifflaren ligger bland uddarösterna, rent statistiskt sätt. Möjligheten finns ju såklart också att BM lagt en extraröst/skonat sig själv om BM var en av de andra med två röster, men annars har jag svårt att se att hen skulle göra det.

@Mirtai - Om BM skonar någon som inte blir lynchad, är skoningen förbrukad då?

qitis tycker jag känns skum. Först röstar hon på heffa för att heffa letar får istället för ulvar, och då får hon heffa till ulv. Sedan ägnar qitis halva sitt teoriinlägg åt att leta efter fåret själv. Känns suspekt, är det kanske en ulv som ber fåret att hinta tydligare, eller ett får som vinkar? Är benägen att rösta här om jag inte hittar något mer suspekt.

Enligt min teori om hur heffa åkte håller jag då Niyama en aaaaning åt det goda hållet, men håller öppet för ändring.

På frågan till mirtau så säger jag nej baserat på rolöbeskrivningen, se också niyamas inlägg om BM hon förklarar det bra.

@iiantazie jag tycker också att q är skum av samma orsaker som du men det går inte riktigt ihop med dina övriga teorier i inlägget? Jag tycker det känns risk att rösta på q av samma anledningen som att jag inte vill rösta på niyama

Ser jag till röstlistan så är rösterna väl spridda, jag ser att ingen av de 4 som till synes var uppe till lynch försökte klara sig, och det i sig kan vara en liten ledtråd. Antingen hade de inte möjlighet att kolla leken, de ansåg inte sina roller vara viktiga nog för att försöka rädda sig. Det kan också vara en eller 2 med specialroller inblandade ridskolechefen som är vågmästare om det blir lika och en extra röst från styrelseordföranden. Det är lite för mycket variabler för att kunna säga så värst mycket just nu, men senare i leken kanske det blir tydligare.
Alltså jag valde ju att rösta på Hemlig (dels pga att jag tyckte hon var skum,. men även för att jämna ut oddsen i min favör. jag hade ju två röster vid det tillfället och hon och några fler bara en. Så min röst var ett sätt att rädda mig själv (vilket jag även skrev)

Jag kan mycket väl komma att ändra senare för min missta le är inte så stark men vill ändå rösta nu för att få lite fart på leken och röstandet

glömmerallt röstar på lobelia

För att hennes röst känns mest fårig av alla plus att baserat på röstningen å vem som åkte och hur specialrollerna kan tänkas agera så finner jag det mycket osannolikt att hon skulle vara röstfifflaren eller BM och det är två som är extra viktigt att inte rösta ut.

Senast ändrad:
Det här är ju faktiskt rätt intressant, men att hon inte lade en tredjeröst på Heffaklumpan var inte vidare konstigt då hon fick sin andraröst efter att Paddi röstat. :p

@Paddington Om du röstade på Hemlig (iaf delvis) för att rädda dig själv - varför lägga upp dig för röstning istället för att rösta på Q? Du ville rädda dig själv men inte tillräckligt mycket för en tredjeröst på Q?
Jag la inte upp mig för röstning - jag var ju redan uppe för röstning som det såg ut när jag röstade. För övrigt hade jag faktiskt inte koll på att Q hade fått en andra röst, men även så här i efterhand hade jag nog iaf lagt en andra röst på Hemlig eftersom jag fortfarande tycker hon är skummare än Q.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar