Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Har läst hela tråden och tycker verkligen det finns riktigt tjuriga bitterf*ttor som verkar ha något emot Ts på alla plan.

Stå på dig Ts och strunta i dem som tycker du bettet dig aggressivt etc :)

Får man inte ett blankt nej så tro sjutton man lever på hoppet om att man kanske kan få stallplats ändå.

När jag knackade på och frågade om jag fick hyra ett stall i närheten som stod tomt till mina hästar så bad han mig återkomma efter drygt 1 vecka för han behövde prata med sin fru. Då hade jag självklart förhoppningar på att det skulle gå vägen när jag åkte därifrån.
Men kanske skulle jag struntat i att åka dit igen och kollat vad dom kommit fram till för att jag inte tolkade det som ett nej när han sa att han skulle prata med sin fru först. Kan tillägga att jag fick såklart stallet, men det kanske jag inte hade fått om jag tolkat hans svar negativt när han bett mig återkomma :grin:

Ibland tolkar vissa på bukefalos saker på ett orelevant sätt för att sedan spy galla över personen som tydligen gjort eller betett sig fel.

Hade du bott i närheten så hade du fått stå i mitt stall Ts, där är jag stallansvarig eftersom dom som äger stallet inte heller är hästintresserade. Men bara för att jag är det så behöver jag inte vara otrevlig för det!

Tack! Och tack till alla er andra som förstår! :)

Har bestämt mig för att inte skriva mer här nu så tack för mig med!

Jag upplever inte alls det som om någon har svårt med ts, ts startade en tråd om att hen inte fick stallplats och förstod inte varför. Då kan man väl skriva hur man själv hade tolkat situationen och varför det blev som det blev i ts fall. Det är väl alltid bra att få veta hur andra människor uppfattar situationen efter som inte alla tänker likadant. Jag känner inte ts eller de som hyr ut stallet. Jag kan bara tolka utifrån ts inlägg i denna tråd. Då gjorde jag min tolkning för att delge ts hur andra personer kan se på saken. Det kan faktiskt hjälpa ts när hen ska söka stallplats nästa gång.

Jag har inte varit ute efter att trycka ner ts, men jag trodde i min enfald att man i en tråd på ett diskussionsforum fick ha åsikter. Men nu förstår jag att jag bara skulle skrivit, gud vad synd! Vilka idioter det finns! Klart du skulle fått stallplatsen! Men det anser jag är svårt att göra bara utifrån denna info, något har uppenbarligen bidragit till att ts inte fick platsen, det borde vara intressant för ts fortsatta stallsökande att ta reda på vad detta är.

Och att sitta och kalla folk för fula ord vinner man inget på, man visar bara att man är på en mycket, mycket, mycket låg nivå.

Jag upplever inte alls det som om någon har svårt med ts, ts startade en tråd om att hen inte fick stallplats och förstod inte varför. Då kan man väl skriva hur man själv hade tolkat situationen och varför det blev som det blev i ts fall. Det är väl alltid bra att få veta hur andra människor uppfattar situationen efter som inte alla tänker likadant. Jag känner inte ts eller de som hyr ut stallet. Jag kan bara tolka utifrån ts inlägg i denna tråd. Då gjorde jag min tolkning för att delge ts hur andra personer kan se på saken. Det kan faktiskt hjälpa ts när hen ska söka stallplats nästa gång.

Jag har inte varit ute efter att trycka ner ts, men jag trodde i min enfald att man i en tråd på ett diskussionsforum fick ha åsikter. Men nu förstår jag att jag bara skulle skrivit, gud vad synd! Vilka idioter det finns! Klart du skulle fått stallplatsen! Men det anser jag är svårt att göra bara utifrån denna info, något har uppenbarligen bidragit till att ts inte fick platsen, det borde vara intressant för ts fortsatta stallsökande att ta reda på vad detta är.

Och att sitta och kalla folk för fula ord vinner man inget på, man visar bara att man är på en mycket, mycket, mycket låg nivå.

:bow:

Bra inlägg.

Jag tillhör dom som skrev försiktigt kritisk mot TS, det var i ett läge där det var halleljuakör och stackars TS och nu skulle det skrivas dagens ris i tidningen mm mm, och det kändes att det var läge att påpeka att det gick att tolka det som hänt ur olika perspektiv och att TS inte skulle gräva ner sig ännu mera. Jag tycker fortfarande att det var ett bra råd.

Men det är så på Buke ibland, att man ska följa med i strömmen i en tråd annars är det något fel på en. :crazy:

Jag upplever inte alls det som om någon har svårt med ts, ts startade en tråd om att hen inte fick stallplats och förstod inte varför.

Ska Ts inte få ta reda på varför hon inte fick stallplatsen menar du? Det fanns ju trots allt boxplats ledig i stallet men hon kunde inte få reda på VARFÖR hon inte fick den utan stallansvarige var otrevlig gentemot henne och att sen slänga luren i örat på en tycker jag är en riktig låg nivå där mognadsfasen ligger på 0!

Men som vanligt är det rykten som sätter igång en ond cirkel som det verkar vara för ts i detta fallet om det spridit sig till detta stallet att hon släppt en häst i en hage utan mat för att denna hästägare inte betalade för sig när hon hyrde ut. Har man häst så ska man betala för sig, gör man inte det så får man ta konsekvenserna som hästägare men att sedan sprida rykte om någon annan tycker jag inte är okay!

Att jag använder fula ord är väldigt sällan, men ibland blir jag mäkta irriterad när det finns vissa på buke som faktiskt hackar på fler än enbart Ts i denna tråden. Sen om man vill ta åt sig, ja det är upp till var och en!

Senast ändrad:

Varför läser du inte vad jag skriver? Vad jag anser är inte relevant, det är vad stallägarna (som ts skriver om) tycker som är relevant. Då försöker jag komma med förslag på hur de kan ha tolkat situationen. Utifrån de inlägg ts skrivit (den enda infon jag har) tolkade jag det som om hen var lite jobbig. Jag kan tyvärr inte tolka det på annat sätt. Sen kan det ha varit helt annorlunda i verkligheten. Om någon kommer med så många "ursäkter" som stallägaren gjorde hade iaf jag dragit öronen åt mig mycket tidigare och förstått hinten. Ts gjorde inte det och då skrev jag att det kan ju vara något att tänka på.

Ang skitsnacket har jag bara hört ts version, jag vet inte vad som stämmer eller inte stämmer. Jag fattar inte att någon står upp för ts om det verkligen är så att allt bara är hittepå. Ingen rök utan eld?

Det är ingen som hackar på någon i denna tråden, det är vissa som verkar vilja skapa en hätsk stämning genom att anklaga de som kommer med olika synvinklar för att hacka på ts.

Det är mig fullständigt egalt om ts får stallplats eller inte, jag vilja bara påpeka att vissa inte gillar att man tjatar. Det var faktiskt ett råd i all välmening.

Ska Ts inte få ta reda på varför hon inte fick stallplatsen menar du? Det fanns ju trots allt boxplats ledig i stallet men hon kunde inte få reda på VARFÖR hon inte fick den utan stallansvarige var otrevlig gentemot henne och att sen slänga luren i örat på en tycker jag är en riktig låg nivå där mognadsfasen ligger på 0!

Men som vanligt är det rykten som sätter igång en ond cirkel som det verkar vara för ts i detta fallet om det spridit sig till detta stallet att hon släppt en häst i en hage utan mat för att denna hästägare inte betalade för sig när hon hyrde ut. Har man häst så ska man betala för sig, gör man inte det så får man ta konsekvenserna som hästägare men att sedan sprida rykte om någon annan tycker jag inte är okay!

Att jag använder fula ord är väldigt sällan, men ibland blir jag mäkta irriterad när det finns vissa på buke som faktiskt hackar på fler än enbart Ts i denna tråden. Sen om man vill ta åt sig, ja det är upp till var och en!

Nu är det så här, att om en person inte vill hyra ut något till en, sälja något till en, ge något till en eller whatever, så är det faktiskt inte en mänsklig rättighet att få reda på VARFÖR. Är det så svårt att acceptera? Jag förstår inte varför man ska älta det överhuvudtaget.

Sen har jag hittills inte kommenterat det som TS skrev om hästen som blev utan mat, för att jag tyckte det var så otydligt, men nu blir jag mäkta förvånad över det du skriver om det till TS försvar. Alltså att om man som hästägare inte betalar så ska man "ta konsekvenserna". Det är inte ägaren som tar konsekvenserna i ett sånt fall, det är hästen. Människorna trätar om pengar och mitt uppe i det hela står en häst som inte får äta. Är det okej tycker du? Man får intrycket att du tycker det, utifrån hur du uttrycker dig.

Men det är så på Buke ibland, att man ska följa med i strömmen i en tråd annars är det något fel på en. :crazy:

Man kan också konstatera att de som tycker det är ok att hymla med svar till någon som frågar om stallplats, fäller elaka kommentarer och uppmanar TS att "köpa" eget stall etc etc. passar perfekt in under tråden jag skymtade för ett tag sedan som hette "Typiskt Hästfolk" eller något sådant...

:grin:

Zephira - over and out

Nu är det så här, att om en person inte vill hyra ut något till en, sälja något till en, ge något till en eller whatever, så är det faktiskt inte en mänsklig rättighet att få reda på VARFÖR. Är det så svårt att acceptera? Jag förstår inte varför man ska älta det överhuvudtaget.

Det är i och för sig inte en mänsklig rättighet att få ett klart ja eller nej om man får köpa/hyra etc, men det underlättar.

Jag hade inte heller tolkat "hör av dig lite senare" som ett "nej", men hade förmodligen krävt ett klart besked ganska tidigt. Men så är jag betydligt äldre än TS också.

Varför i hela fridens namn skulle det vara någon skyldighet att motivera VARFÖR?! Jisses, det är ju rena dagisnivån. Där frågorna aldrig slutar. Varför då? Varför då? Varför då?

Det blir ingen box i det stallet, jag hade faktiskt långt tidigare läst de tecknen som solklara. Hade de varit måna om att få in någon i boxen, hade de bättre tillvaratagit TS uppgifter från kontakt 1, och sett till att underhålla dem ordentligt. Eftersom nu intresset från stallet sida var så svalt, hade jag aldrig räknat med att det skulle lösa sig där, oavsett hur orden föll.

Kan nämnas att den typen av människor som alltid behöver motivering till andras beslut, sällan nöjer sig med ett enkelt svar. De ska - som TS - "lösa problemet", d v s bevisa att boxen är tillräckligt stor, höet tillräckligt i mängd, ströet räcker - ja, vad det nu kan vara som är anledningen till att stallet inte vill ha in vederbörande.

Rätt intressant är också att TS från början var helt övertygad om att det var "skitsnack" som orsakat ointresset att få in henne i stallet. Det kan väl fortfarande vara skälet, att stallet inte vill ha in TS för att det finns orsaker som kanske inte tydligt anges i den här tråden, men som ändå har tagits upp redan i inledningen? Att man har lika syn på hästhållning tycker jag är en mycket viktig parameter att ta med när man tillsätter inackorderingar.

Senast ändrad:

Varför i hela fridens namn skulle det vara någon skyldighet att motivera VARFÖR?! Jisses, det är ju rena dagisnivån. Där frågorna aldrig slutar. Varför då? Varför då? Varför då?

Inte är man skyldig att motivera, men det hör till allmänt folkhyfs att svara på frågan varför (som sagt inte ett förhör men en enkel fråga). Det är också ett praktiskt problem, får man ett nej så vill man gärna veta anledningen så man vet om det är idé att återkomma.

Inte är man skyldig att motivera, men det hör till allmänt folkhyfs att svara på frågan varför (som sagt inte ett förhör men en enkel fråga). Det är också ett praktiskt problem, får man ett nej så vill man gärna veta anledningen så man vet om det är idé att återkomma.

Alltså, jag håller inte alls med!

Jag vill leta upp ett ridhus på ridavstånd att rida i några dagar i veckan när det är stenhårt i marken när jag flyttar ner min häst. Får jag ett svar i stil med "Nej, vi vill inte hyra ut vårt ridhus till utomstående." skulle jag ALDRIG komma på tanken att fråga varför. Jag hade tackat för mig och frågat på nästa ställe.

Och hade någon kommit och frågat mig om jag ville hyra ut min andra boxplats hade jag tyckt att mitt svar "Nej" hade räckt.

Jag tycker istället det är snudd på ohyfsat (självklart beroende på hur det framställs oxå!) att kräva folk på svar varför de vill göra som de vill med sin egendom.

Om de inte vill pga en anledning som är kortvarig så säger de väl till mig direkt om de är intresserade? Tex "Nej, vi vill inte hyra ut vårt ridhus till utomstående eftersom vi har avelsdjur som är dräktiga under vintern. Men under sommaren kan det går bra, du får gärna återkomma." Eller liknande.

Om personen som frågat mig och först fått ett nej, bett om en förklaring och jag kanske svarat "Jag har inte plats för utrustning till fler ridhästar". Då hade jag faktiskt rent ut sagt ogillat om personen i fråga började babbla om en lösning för ett problem jag skulle få om den flyttade in efter attj ag redan sagt nej. Är jag intresserad så löser jag väl försjutton det? Jag är åtm intresserad av att finna en lösning om jag vill ha in personen som frågar!

Jag tror aldrig jag har frågat varför. Främst för att jag tycker att mina "nej" ska respekteras utan en massa följdfrågor. Och hade någon krävt motivering (i det här fallet) hade jag helt sonika bara sagt "därför att det är mitt stall och jag bestämmer".

För så enkelt är det.

Det handlar om acceptans. Varför skulle det göra någon skillnad om jag inte vill ha människan i stallet p g a hennes dåliga rykte, hennes dåliga kroppsodör eller hennes usla hästhållning? Kontentan är densamma. Nej.

Det är ju klockrent om man får ett NEJ...då är det ju ett NEJ och behöver heller inte förklaras. I TS fall var det ju inte det och just det där "återkom när tjälen gått" ser åtminstone jag som ett "kanske - ring senare" . När man då återkommer kan man väl få begära ett klart svar och att vederbörande inte slänger luren i örat på en...eller?

Vi utgår alla från att vi snappar upp nyanser och tonlägen och därmed "fattar" bakomliggande innebörd men faktum är ju att väldigt många faktiskt inte KAN läsa mellan raderna. Varför inte försöka visa någon förståelse och ge ett KLART besked så slipper man hamna i såna här tjabbeldiskussioner?

Alltså, jag håller inte alls med!

Jag vill leta upp ett ridhus på ridavstånd att rida i några dagar i veckan när det är stenhårt i marken när jag flyttar ner min häst. Får jag ett svar i stil med "Nej, vi vill inte hyra ut vårt ridhus till utomstående." skulle jag ALDRIG komma på tanken att fråga varför. Jag hade tackat för mig och frågat på nästa ställe.

Du har redan fått svaret varför här, ingen vits att fråga om varför då. Hade du fått svaret nej så hade det varit okej att fråga varför.

Och hade någon kommit och frågat mig om jag ville hyra ut min andra boxplats hade jag tyckt att mitt svar "Nej" hade räckt.
Jag hade frågat varför om jag gärna velat ha den så jag kan avgöra om det är vits att fråga senare. Surt att missa en boxplats för att den var uthyrd men blev ledig snart därefter och surt att komma tillbaks några månader senare när man fått reda på på omvägar att är ledigt nu och fråga igen och du inte ville ha just mig.

Jag tycker istället det är snudd på ohyfsat (självklart beroende på hur det framställs oxå!) att kräva folk på svar varför de vill göra som de vill med sin egendom.
Det tycker jag också, men att fråga inom rimliga proportioner är knappast att kräva. Får man ett rakt nej med en kort anledning ("nej och du ska skita i varför" är helt okej).

Om de inte vill pga en anledning som är kortvarig så säger de väl till mig direkt om de är intresserade? Tex "Nej, vi vill inte hyra ut vårt ridhus till utomstående eftersom vi har avelsdjur som är dräktiga under vintern. Men under sommaren kan det går bra, du får gärna återkomma." Eller liknande.
Men om man inte får någon motivering alls, vad ska man då tro?

Om personen som frågat mig och först fått ett nej, bett om en förklaring och jag kanske svarat "Jag har inte plats för utrustning till fler ridhästar". Då hade jag faktiskt rent ut sagt ogillat om personen i fråga började babbla om en lösning för ett problem jag skulle få om den flyttade in efter attj ag redan sagt nej. Är jag intresserad så löser jag väl försjutton det? Jag är åtm intresserad av att finna en lösning om jag vill ha in personen som frågar!

Är du uppriktig när du säger att enda anledningen är att du inte har plats för mer utrustning så är det bra om man kan komma runt det? Om jag inte haft plats och jag gärna tagit in personen i stallet hade jag varit glad för en lösning. Jag skulle själv tolkat det som en vit lögn, att jag inte var välkommen men kanske pressat på för att få ett ärligt svar för att inte riskera att besvära dig igen. Eller tycker du det är bra om man kommer tillbaks en månad senare när 3 personer flyttat?

Alla människor tänker helt enkelt inte på samma vis, och för den som frågar är det omöjligt att veta vad som gäller om man inte frågar.

Det är ju klockrent om man får ett NEJ...då är det ju ett NEJ och behöver heller inte förklaras. I TS fall var det ju inte det och just det där "återkom när tjälen gått" ser åtminstone jag som ett "kanske - ring senare" . När man då återkommer kan man väl få begära ett klart svar och att vederbörande inte slänger luren i örat på en...eller?

Läser vi ö h t samma tråd?! Från början var TS så förstående att de var tveksamma, men sedan vände vinden.

Jo, herregud visst förstår jag att de är tveksamma!

Från början, i trådstarten, kände ju TS att hon inte var välkommen, att de förstorade och helt enkelt inte ville ha henne. Efter det verkar det som situationen spetsade till sig, och det var helt plötsligt stallets fel - de hade givit fel signaler. Det förstår jag inte riktigt.

Men när jag kom dit så kände jag mig inte välkommen och de verkade försöka få allt att låta jättejobbigt (de överdrev saker och ting) för att få mig att inte ta stallplatsen. Och det är ju inte roligt att ha häst i ett stall där folk inte pratar med en och det blir dålig stämning!
Har nu hört i efterhand att de har hört att jag har misskött mig eller något?

Sedan kommer ju praktexemplet, där TS INTE ACCEPTERAR ett tydligt NEJ och en tydlig FÖRKLARING. Det blir diskussion och spekulation om, när och i så fall varför det ska tas föl. Istället får stallansvarig vatten på sin eventuella kvarn genom att pojkvännen far ut och kontrollmäter boxen.

Jag väntade i alla fall någon vecka med att ringa och när jag ringde i förrgår så sa h*n att h*n nu bestämt sig för att ta föl på sin häst för att h*n inte hinner rida den och har därför hyrt den ena boxen

Nej, sammantaget är det ingen person jag hade velat ha in i mitt stall, "paketet" tilltalar mig inte alls. TS accepterar inte ett nej. Inte heller en förklaring till varför, och på köpet får man en "otyglad" pojkvän som far iväg som stallet vore hans eget.

Jag tror aldrig jag har frågat varför. Främst för att jag tycker att mina "nej" ska respekteras utan en massa följdfrågor. Och hade någon krävt motivering (i det här fallet) hade jag helt sonika bara sagt "därför att det är mitt stall och jag bestämmer".

För så enkelt är det.

Det handlar om acceptans. Varför skulle det göra någon skillnad om jag inte vill ha människan i stallet p g a hennes dåliga rykte, hennes dåliga kroppsodör eller hennes usla hästhållning? Kontentan är densamma. Nej.

Menar du att ett enkelt varför är ett krav?
Menar du att frågan om varför (och då menar jag ett varför inte 15) är brist på respekt?
Menar du att alla som säger nej (och inget mer) alltid menar nej och för all framtid och att det är dig personligen de säger nej till?

Jag har summerat ovan, jag tycker de har varit önskvärt tydliga.

TS var helt med på noterna då hon trodde att det var skitsnack som orsakat att de inte ville ha henne i stallet. De vill fortfarande inte ha henne i stallet och har förklarat VARFÖR (ett planerat föl), vad mer kan de göra?! Tillåta TS att stå där till ett eventuellt föl kommer?

Jag kan mycket väl lämna mina kontaktuppgifter "ni kan väl höra av er om det är aktuellt". Men jag tar aldrig i livet på mig att jaga och tjata, när det redan från början (första besöket) känns som det inte blir något.

Nä, respektera ett nej och sluta tjata är mitt enda råd.

Men om man inte får någon motivering alls, vad ska man då tro?

Att personen man frågar inte är intresserad såklart! Annars skulle väl den i sin tur ställa mer frågor/försöka finna en lösning?

Är du uppriktig när du säger att enda anledningen är att du inte har plats för mer utrustning så är det bra om man kan komma runt det? Om jag inte haft plats och jag gärna tagit in personen i stallet hade jag varit glad för en lösning. Jag skulle själv tolkat det som en vit lögn, att jag inte var välkommen men kanske pressat på för att få ett ärligt svar för att inte riskera att besvära dig igen. Eller tycker du det är bra om man kommer tillbaks en månad senare när 3 personer flyttat?

Alla människor tänker helt enkelt inte på samma vis, och för den som frågar är det omöjligt att veta vad som gäller om man inte frågar.

Men då hade ju JAG föreslagit en lösning om jag ville komma runt problemet? Dvs sagt något i stil med "Ja jag kan hyra ut min boxplats, men jag vet inte om det får plats så mycket mer utrustning i min sadelkammare. Har du mycket saker du måste förvara i stallet?". Då hade jag ju inte svarat "Nej" på första frågan öht om jag var villig att lösa det?

Nej, jag hade faktiskt inte tyckt det varit okej att återkomma när man fått ett nej med motivieringen i mitt exempel.

Klart alla inte tänker på samma vis! Det var ju därför jag gav min syn på saken hur jag hade upplevt det. Eftersom det inte överrensstämde med bla ditt :)

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar