Hur säger man lättast ifrån utan att det skall bli bråk?

Herregud, vad finns det för folk. Det är ju helt ologiskt egentligen att man ska betala när någon flyttar, vad händer om alla skulle flytta 😅 Jag hade nog t.o.m. sagt att om det ska vara på detta sättet med att de fortsatt ballar ur så är det bättre att man inte har några affärer med varandra alls och respektive får lösa sin egen hö-del.

Och tyvärr vet jag bara stallplatser söderut så det blir lite lång pendling.
hade jag vetat detta då hade jag defintivt aldrig gått med på gemensamt hö på det viset. Aldrig igen! Vad är det buddisterna brukar säga. Allting är en lärdom. Lesson learned🙈. Hade aldrig flyttat ditt om det inte var på rekommendation. Men även såna kan man nog inte lita på helt.

hade jag vetat detta då hade jag defintivt aldrig gått med på gemensamt hö på det viset. Aldrig igen! Vad är det buddisterna brukar säga. Allting är en lärdom. Lesson learned🙈. Hade aldrig flyttat ditt om det inte var på rekommendation. Men även såna kan man nog inte lita på helt.
Man undrar ju hur deras mentala gymnastik ser ut när de rättfärdigar sitt beteende...

blir nervös när jag tänker tanken på att öppna för ev ny inackordering till våren 😅

Tror det är bäst att hålla sig till större stall som sköts av ägarna 🙈

Man undrar ju hur deras mentala gymnastik ser ut när de rättfärdigar sitt beteende...

blir nervös när jag tänker tanken på att öppna för ev ny inackordering till våren 😅
Ja det är så tråkigt att bli indragen i skit på det här viset. Jag vill ha det lugnt och skönt i stallet. Orkar inte med folk som inte kan bete sig. Dom har likssom inte alls ens försökt se situationen från mitt håll och hur jag uppfattat det hela. ÖHT tänkt tanken att "oj, då blev det lite fel" tex med överensstämmelse gällande att köpa hö. Hade jag fått informationen klart och tydligt då hade jag släpt en del bekymmer i mitt huved med "hur skall jag göra med kvarvarande hö, vill folk köpa hö som jag inte kan frakta åt dom" etc. Men nä, i deres värld är allting solklart och jag är idioten 🙄
Den saken med att dom betalar för mitt hö var fan det sjukaste dock. Då undrar man hur den ekvationen går ihop i hans huvud. För herregud. Plus vilken jäkla anklagelse.

Jag står helst på större annlägningar just pga saker som detta. Då är det klart och tydligt för alla. Tyvärr har många av dom ställen jag känner till för dåliga hagar/utevistelse därav jag inte ville flytta ditt. Hade ställe funnits utöver där jag köar i stort stall med sånt hade jag flyttat ditt på en gång.

Tänk bara på att det nog kan bli ännu värre om de skulle råka se att du diskuterar dem och deras inlägg såhär offentligt 😊

Jag hoppas du snart får en ny stallplats.
Jag flyttade från vad jag tyckte blivit ett toxiskt ställe i våras. Tyvärr fick jag göra avkall på hagarna men jag tror ändå mina hästar mår bättre.
I förra stallet gjorde jag inget med dem utan bara markservicen, ta in, god natt och sen flydde jag. Nu har de en matte som umgås med dem och gör saker med dem.

Tänk bara på att det nog kan bli ännu värre om de skulle råka se att du diskuterar dem och deras inlägg såhär offentligt 😊
Ja har haft det i huvedet. Men har ändå känns väldigt skönt med stöd från buke. Vill inte hälla olja på elden. Men dom sakerna jag har skrivit står jag ändå bakom. Jag har censurerat namn mm för att det inte skall kännas som uthängning. Men uppbackningen jag har känt härinne har gjort en svår situation enklare att hantera definitivt. Men ja då hade det nog blivit att flytta direkt. Oavsett kommer jag inte ha något att göra med dessa människor efter jag flyttat. Den saken har dom cementeret med sitt beteende.

Fattade typ ingenting av första inlägget 😂
Den som köpt grovfoder får väl sälja vidare det om hästantalet minskar. Alternativ använda upp det under längre tid.
Är det stora rundbalar det gäller?
Hö eller hösilage?
Annars kan du ta med dig vid flytt och sedan ha reducerad hyra under en tid. Så har jag gjort men inte för att vara snäll utan för att fodret skulle räcka.

Jag fattade inte heller riktigt i början men jag tycker att du fört diskussionen som allmängiltig. Folk, inte bara jag, här känner ju igen liknande situationer. Det är ju inte så att värdet på balen hösilage försvinner inom kort utan den kan ju vara mycket värd om nästa år blir dåligt höår men du ska ju flytta liksom. Det är ju bestämt. Blev det virrigt nu? Näej, jag tror på akut pengabrist hos dina kollegor. En avlivning kostar ju en hel del , typ 10 lapp.

Jag fattade inte heller riktigt i början men jag tycker att du fört diskussionen som allmängiltig. Folk, inte bara jag, här känner ju igen liknande situationer. Det är ju inte så att värdet på balen hösilage försvinner inom kort utan den kan ju vara mycket värd om nästa år blir dåligt höår men du ska ju flytta liksom. Det är ju bestämt. Blev det virrigt nu? Näej, jag tror på akut pengabrist hos dina kollegor. En avlivning kostar ju en hel del , typ 10 lapp.
Använder du lantbrukstjänst kostar det biligaste alternativet under sju tusen vid planerad avlivning. Jag som hade ut vetrinär innan lantbrukstjänst kom och hämtade betalade runt åtta.

Jag kanske har missförstått någonting, men om höet redan är inköpt så har väl alla redan betalat för hö. Dvs personen som äger hästen har väl redan betalat sin del och sedan förlorat hästen? Det borde inte finnas någon utgift kvar för höet? Eller är det delbetalning per månad för höet?

Jag kanske har missförstått någonting, men om höet redan är inköpt så har väl alla redan betalat för hö. Dvs personen som äger hästen har väl redan betalat sin del och sedan förlorat hästen? Det borde inte finnas någon utgift kvar för höet? Eller är det delbetalning per månad för höet?
Ja, du har missat. Den som förlorat hästen kräver pengar från de övriga för det hö de inte kommer att använda. De har kvar två hästar så höet kommer gå åt så småningom oavsett men de kräver pengar under tiden av de övriga två veckor innan jul. En sorts billigt snabblån alltså eftersom ts ska flytta i vår ( redan bestämt och berättat) då köper de övriga tillbaka hennes hö. Småtjafsigt helt enkelt när man inte har tid före jul.

Ja, du har missat. Den som förlorat hästen kräver pengar från de övriga för det hö de inte kommer att använda. De har kvar två hästar så höet kommer gå åt så småningom oavsett men de kräver pengar under tiden av de övriga två veckor innan jul. En sorts billigt snabblån alltså eftersom ts ska flytta i vår ( redan bestämt och berättat) då köper de övriga tillbaka hennes hö. Småtjafsigt helt enkelt när man inte har tid före jul.
Bra sammanfattning. Men precis så. Min uppfattning av det hela är att personerna nog inte gått mycket matte i grundskolan, för redan då lärde jag mig om man delar in en kaka i 5 bitar, och kakan kostar 20 kr, hur mycket kostar det då per person. DVS: vi har köpt in hö och alla har betalat redan. Då äger varje person 4.8 bal (24 balar är det). Då när det är 5 balar kvar, då har vi använt upp det hö vi har betalat för, och dom äger då dom sista 5 balen.
Vill man då ha mer hö då, så får man betala dom eller köpa eget. Plain and simple. (detta kommer inte vara aktuellt för mig för när vi kommer ditt har jag redan flyttat).

Men istället för logisk sådant, så blev det skrik och bråk och hot att jag skulle betala och att nu minsann "betalar dom för hö för min häst". :confused: 🙄 (klistrade in detta svaret tidigare i tråden).

Fullständigt galet.

Men det är löst genom att jag helt enkelt bara betalar dom pengarna nu för dom skall hålla käft och sen väntar jag på min lediga plats ditt jag vill flytta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka