Hur säger man lättast ifrån utan att det skall bli bråk?

36000 delat på 5 hästar. Så det jag lagt ut är 7000 nånting. Exakt vad min del som är kvar i det nu har jag inte 100 % koll på. Men är inte så jag bara har pengar att slänga runt höger och vänster för skojs skull. Så är ju mer tanken på att skulle behöva stå ute med ännu fler pengar i budget "hö" som jag inte är sugen på.
Jag menar skulle du sen behöva mer hö är det ju bara att du köper in det själv då.

Jag menar skulle du sen behöva mer hö är det ju bara att du köper in det själv då.
Dom får hö gemensamt i hagen. Så därav det är delat på. Men om jag kommer flytta redan nu eller i mars etc. Så kommer jag fortfarande ha hö kvar av det jag redan har köpt. Därav jag tycker det är så magstarkt att dom vill vi redan skall köpa in oss på detta hö nu. Och att dom sitter där gemensamt (man/fru) och tycker dom har helt rätt till detta. Det är inte dom som äger gården utan vi alla hyr in oss. Men märker tyvärr fasoner då och då på dom beter sig väldigt märkligt och bestämmer vissa saker mellan dom emellan och då tycker vi andra bara skall "rätta in".

Dom får hö gemensamt i hagen. Så därav det är delat på. Men om jag kommer flytta redan nu eller i mars etc. Så kommer jag fortfarande ha hö kvar av det jag redan har köpt. Därav jag tycker det är så magstarkt att dom vill vi redan skall köpa in oss på detta hö nu. Och att dom sitter där gemensamt (man/fru) och tycker dom har helt rätt till detta. Det är inte dom som äger gården utan vi alla hyr in oss. Men märker tyvärr fasoner då och då på dom beter sig väldigt märkligt och bestämmer vissa saker mellan dom emellan och då tycker vi andra bara skall "rätta in".
Så ni ska alltså köpa in hö nu fast erat hö ni har hemma redan kommer att räcka fram till mars?!

Jag hade som sagt bara svarar nej.
Dom kan inte tvinga dig på något vis.

Hoppas du kommer därifrån snart sånt där folk går inte ha något gemensamt med.

Så ni ska alltså köpa in hö nu fast erat hö ni har hemma redan kommer att räcka fram till mars?!

Jag hade som sagt bara svarar nej.
Dom kan inte tvinga dig på något vis.

Hoppas du kommer därifrån snart sånt där folk går inte ha något gemensamt med.
Nej detta är hö som redan är köpt. Dom valde själv att köpa in hö för hela perioden. Hade vi andra haft insyn att det skulle bli två leveranser så hade jag sagt att vi väntar med leverans 2 tills höet är använd upp. Som en vettig person. Är så man har gjort I andra stall. Dom har köpt in allt på en gång och tog emot 2 leveranser i somras. Så detta hö har vi köpt in sedan länge. Dom har tagit bort en häst i måndags och skickade då tisdag meddelande om att vi andra två skulle köpa oss in på avlidna hästens hö. Just denna hästen har varit dålig länge.nså förstår inte man inte tog höjd för detta när dom bokade hö och varför det plötsligt är så bråttom att vi skall köpa den hästens hö. Därav mitt svar jag skickade innan i tråden. Jag har varit väldigt öppen med att jag kommer flytta när vi hittat rätt ställe.

Nej detta är hö som redan är köpt. Dom valde själv att köpa in hö för hela perioden. Hade vi andra haft insyn att det skulle bli två leveranser så hade jag sagt att vi väntar med leverans 2 tills höet är använd upp. Som en vettig person. Är så man har gjort I andra stall. Dom har köpt in allt på en gång och tog emot 2 leveranser i somras. Så detta hö har vi köpt in sedan länge. Dom har tagit bort en häst i måndags och skickade då tisdag meddelande om att vi andra två skulle köpa oss in på avlidna hästens hö. Just denna hästen har varit dålig länge.nså förstår inte man inte tog höjd för detta när dom bokade hö och varför det plötsligt är så bråttom att vi skall köpa den hästens hö. Därav mitt svar jag skickade innan i tråden. Jag har varit väldigt öppen med att jag kommer flytta när vi hittat rätt ställe.
som sagt säg nej om du inte vill det har man all rätt till.

Nu svarade den andra personen i förhållande "Alla delar på allt hö eller hur. Annars kan ju vi inte heller köpa ut domnas del när du flyttar" - väldigt konstigt svar och lite sådär "hot" aktigt i tonen. Så svarade såhär:

"Sista jag frågade om den biten fick jag ju svar från er att vi fick titta på det och inte ett entydigt svar gällande min del av höet.
🙂
men då vet jag att ni kommer köpa ut min del av höet vid flytt."
Svar från mannen "Jag uppfattade det som att vi gjorde klart att när man flyttar in så köper man in sig på befintligt hö. Och när man flyttar köper övriga ut ens andel av den mängd hö som finns kvar. En ganska enkel och självklar princip. Alternativt har alla sina egna balar som *stallägaren* plockar av. Men så vill han inte ha det."

men nej, det blev inte gjort klart vid inflytt på det viset alls. Man kommer inte orka diskutera med den människan. Utan kommer bara totalt sluta svara i den konversationen. Detta var svar på det sista jag skrev här över. Det blir väl att jag betalar den biten av höet och ignorera dom utöver saker som gäller hästarna i största möjliga mån. Dom har ju sagt att dom skall köpa ut min del av höet vid slut. Men gud vad helvete vad trött jag blir på folk och dessa personer har fan problem utöver detta. Vad är det för ton att ens ta till folk från första början i deres inlägg. Nä usch vad arg jag är just nu. Har lyst att be dom dra åt helvete, men kommer inte göra det. Utan kommer vara "hövlig" tills vi flyttat och sen behöver jag som sagt inte ha något att göra med dessa människor igen. Herregud.

@QueenLilith alltså jag beklagar, jag förstår hur du känner speciellt veckan innan jul dock med det sagt så hö är känsligt. Iår är det bra med hö men så har det ju verkligen inte varit sista decenniet. Det har ju varit seriöst svårt att få tag på vissa år, speciellt torrhö. Bra kontakter behövs ibland, vissa år.

Jag tycker du ska köpa höet men be att få betala i februari-löneneftersom pga helgerna så är det seriöst tomt på cash just nu, dvs förhala, prokrastinera till övermått.

@QueenLilith alltså jag beklagar, jag förstår hur du känner speciellt veckan innan jul dock med det sagt så hö är känsligt. Iår är det bra med hö men så har det ju verkligen inte varit sista decenniet. Det har ju varit seriöst svårt att få tag på vissa år, speciellt torrhö. Bra kontakter behövs ibland, vissa år.

Jag tycker du ska köpa höet men be att få betala i februari-löneneftersom pga helgerna så är det seriöst tomt på cash just nu, dvs förhala, prokrastinera till övermått.
Ja, förstår. Detta är dock hösilge inplastat. Som sagt, det slutar med att jag kommer betala för höet bara för jag inte orkar med massa bråk, men riktigt jävla förbannat är jag just nu. Mest pga bemötande där, men är inte första gången den mannen har en sån översittare ton, och jag känner av det parret "eldar på" varandra. Fast han i grunden inte "äger" en häst, men hänger med pga hästintresserat fru/dotter och då börjat rida. Jag tycker ärlig talat man kunnat för det första skrivit i ordentlig ton gällande den hästens hö. Men sedan tagit höjd min "flytt" istället för vi skall sitta och skicka pengar mellan varandra. Men men. Som sagt blev jag ännu mer provocerat av hans sista meddelande, tycker ändå mitt sista svar innan:

"
"Sista jag frågade om den biten fick jag ju svar från er att vi fick titta på det och inte ett entydigt svar gällande min del av höet.
🙂

Var slut på konversationen. Men nä nä, vissa folk visar ju verkligen sina finaste sidor som fortsätter "bråka" och jag upplevade hans sista meddelande som väldigt översittare ton.

Ja, förstår. Detta är dock hösilge inplastat. Som sagt, det slutar med att jag kommer betala för höet bara för jag inte orkar med massa bråk, men riktigt jävla förbannat är jag just nu. Mest pga bemötande där, men är inte första gången den mannen har en sån översittare ton, och jag känner av det parret "eldar på" varandra. Fast han i grunden inte "äger" en häst, men hänger med pga hästintresserat fru/dotter och då börjat rida. Jag tycker ärlig talat man kunnat för det första skrivit i ordentlig ton gällande den hästens hö. Men sedan tagit höjd min "flytt" istället för vi skall sitta och skicka pengar mellan varandra. Men men. Som sagt blev jag ännu mer provocerat av hans sista meddelande, tycker ändå mitt sista svar innan:

"
🙂

Var slut på konversationen. Men nä nä, vissa folk visar ju verkligen sina finaste sidor som fortsätter "bråka" och jag upplevade hans sista meddelande som väldigt översittare ton.
Anledningen till att dessa människor kan bete sig såhär är för folk tillåter det :( jag vet att det är svårt för många att gå in i en konflikt men så länge folk inte säger ifrån kommer dom inte ändra sig. För dom behöver inte det.

Anledningen till att dessa människor kan bete sig såhär är för folk tillåter det :( jag vet att det är svårt för många att gå in i en konflikt men så länge folk inte säger ifrån kommer dom inte ändra sig. För dom behöver inte det.
Tror inte dom hade gjort det oavsett. Dom fortsätter mala på fast jag inte svarat något mer än mitt senaste meddelande.

Meddelande:

"Jag uppfattade det som att vi gjorde klart att när man flyttar in så köper man in sig på befintligt hö. Och när man flyttar köper övriga ut ens andel av den mängd hö som finns kvar. En ganska enkel och självklar princip. Alternativt har alla sina egna balar som *stallägaren* plockar av. Men så vill han inte ha det."

"När en häst lämnar får man ju kolla HUR många balar är kvar vid det tillfället- det vet jag att jag sa till dig, de övriga hästarna behöver köpa ut den ägaren vars häst lämnar. Kolla vår uträkning som jag postat ovan och gå gärna och kontrollräkna balarna om du vill. 1543 vill jag alltså ha av dig."

Hela grejen med att "köpa ut" har inte alls kommit upp förut och den andra hästägaren har inte svarat alls. Som sagt blir slutet att jag bara får betala den "panten" för dom balerna nu och sen hoppas på att dom köper ut mina balar som dom sagt när vi flyttar 🤷‍♀️ Kan inte göra så mycket mer än så.

Jag blir så fruktansvärt trött på såna fasoner dock. Men orkar inte bråka om det. Så då är det ju bara betala och se glad ut.

Vilket märkligt förfarande. Tur att du ska flytta.
Jag skulle säkert inte heller ha orkat bråka om det, det kan ju komma surt efter när du ska flytta sedan.
Men rätt är det ju inte när det inte kommunicerats tydligt från början och inte verkar gälla säkert i ditt fall, enligt stallhållaren.

Vilket märkligt förfarande. Tur att du ska flytta.
Jag skulle säkert inte heller ha orkat bråka om det, det kan ju komma surt efter när du ska flytta sedan.
Men rätt är det ju inte när det inte kommunicerats tydligt från början och inte verkar gälla säkert i ditt fall, enligt stallhållaren.
Instämmer. Tycker också det är otroligt märkligt att skicka såna meddelande :confused: Jag skickade två meddelande, det första som jag fick hjälp av härigenom och sen det andra jag visade sen. Jag tycker jag var trevlig i min ton, medans jag framförde min mening. Att jag "köpte mig in på höet" när jag flyttade in brukar vara normal praksis då min häst då skulle äta av det. Hela saken med "man köper ut varandra" är efterkonstruktioner för dom två tycker "att så gör vi". Den sista personen som har sin häst där har varit totalt tyst. Om det vore "normal praksis" som dom säger så räknar jag med hon hade sagt "ah ja, så brukar vi göra" eller något alls. Väldigt konstigt att inte tala om, men bara i sitt huved tycka att "så är det" och sen bli otrevlig och översittande i sin ton.

Desutssom flyttade en annan person innan jag och den andra flyttade in, och det blev massa "bråk" gällande hö. Då personen hade tagit bort sin häst och FRÅGADE då dessa om dom kunna köpa hens resterande hö, vilket dom gjorde. Det visade sig vara något konstigt hö-gräs sort som man inte ger till hästar alls. (dom fick lämna tillbaka det och få sina pengar från leverantören). Hur jag vet om det, för dom själva har berättat. Så den praksis dom pratar om med "såhär är det" har inte varit så INNAN hon den andra flyttade in och då sist jag. Eftersom dom blev frågade om att köpa hennes "hö" och sa ja till det.

Jag undrar verkligen hur såna här människor tänker, för att dra igång sånt här över en "sån liten sak" verkar ju som dom inte bryr sig ett piss om att göra sig osams med oss andra i stallet. För annars håller man inte på så här.

Vilken konstig grej. Jag hade nog skrivit och frågat var i kontraktet det står att du ska göra det, alternativt ignorerat tråden vidare och frågat var det står i kontraktet om/när de tar upp det igen.
Finns inget kontrakt på den grejen. Har kontrakt med stall ägaren som inte är dessa människor som håller på. 🙄 så är bara jätte märkligt. Om nu saken är så viktig för dom med att man måste köpa ut varandra varför är inget nedskrivet då?

Om dom hade sagt det innan man flyttade in att man "köper ut varandra" hade jag kommit ihåg det. För det är märkligt. Att köpa sig in på hö ser jag inget märkligt i eller att köpa ihop. Det har jag varit med om. Men den grejen dom tjatar om är helt ny för mig.

Och verkar även vara det för andra hästägare som inte sagt et ljud. Hon har stått där längre än mig

Tror inte dom hade gjort det oavsett. Dom fortsätter mala på fast jag inte svarat något mer än mitt senaste meddelande.

Meddelande:

"Jag uppfattade det som att vi gjorde klart att när man flyttar in så köper man in sig på befintligt hö. Och när man flyttar köper övriga ut ens andel av den mängd hö som finns kvar. En ganska enkel och självklar princip. Alternativt har alla sina egna balar som *stallägaren* plockar av. Men så vill han inte ha det."

"När en häst lämnar får man ju kolla HUR många balar är kvar vid det tillfället- det vet jag att jag sa till dig, de övriga hästarna behöver köpa ut den ägaren vars häst lämnar. Kolla vår uträkning som jag postat ovan och gå gärna och kontrollräkna balarna om du vill. 1543 vill jag alltså ha av dig."

Hela grejen med att "köpa ut" har inte alls kommit upp förut och den andra hästägaren har inte svarat alls. Som sagt blir slutet att jag bara får betala den "panten" för dom balerna nu och sen hoppas på att dom köper ut mina balar som dom sagt när vi flyttar 🤷‍♀️ Kan inte göra så mycket mer än så.

Jag blir så fruktansvärt trött på såna fasoner dock. Men orkar inte bråka om det. Så då är det ju bara betala och se glad ut.
Om du öht svarar hade jag svarat att det får ni reglera när du flyttar och ni ser vad som är kvar av "din" andel de isf ska köpa tillbaka.

Om du öht svarar hade jag svarat att det får ni reglera när du flyttar och ni ser vad som är kvar av "din" andel de isf ska köpa tillbaka.
Kommer inte svara alls, men eftersom jag väntar på ledig plats så ser läget lite an. Som det ser ut nu får jag nog helt enkelt betala denna panten sen. För dom verkade ju väldigt bråkiga att om så "skulle dom inte köpa min andel sen om jag inte betalar nu". Men pengar finns inte just nu för sånt här. Skall desutssom till vetcheck i Januari, så pengar till "dumheter" finns inte 🤷‍♀️ (vilket jag anser detta är- ren idioti) att vi skall byta pengar nu, för sedan att skall få tillbaka pengarna sen. Massa tjafs över dumheter. Är rent av förbannat just nu kan jag säga, mest vad är det för jävla sätt att bete sig mot andra människor. (mitt första svar var ju det jag fick tips om i tråden, för att vara så trevlig som möjligt, samtidigt som man säger nej) Synd för deres dotter är super trevlig och vi har haft bra uteritter ihop med våra hästar, hoppas inte föräldranas idioti smitter av för mycket för behöver inte flera folk som inte vet hur man skall bete sig.😶

Kommer inte svara alls, men eftersom jag väntar på ledig plats så ser läget lite an. Som det ser ut nu får jag nog helt enkelt betala denna panten sen. För dom verkade ju väldigt bråkiga att om så "skulle dom inte köpa min andel sen om jag inte betalar nu". Men pengar finns inte just nu för sånt här. Skall desutssom till vetcheck i Januari, så pengar till "dumheter" finns inte 🤷‍♀️ (vilket jag anser detta är- ren idioti) att vi skall byta pengar nu, för sedan att skall få tillbaka pengarna sen. Massa tjafs över dumheter. Är rent av förbannat just nu kan jag säga, mest vad är det för jävla sätt att bete sig mot andra människor. (mitt första svar var ju det jag fick tips om i tråden, för att vara så trevlig som möjligt, samtidigt som man säger nej) Synd för deres dotter är super trevlig och vi har haft bra uteritter ihop med våra hästar, hoppas inte föräldranas idioti smitter av för mycket för behöver inte flera folk som inte vet hur man skall bete sig.😶
Menar inte att kritisera nu men varför känner du att du måste gå med på det här?
Det står varken i ert kontrakt och själva idéen är inte rimligt på något vis.

Jag hade skrivit tillbaka ungefär så här:
1. Jag fick ingen info om detta vid inflytt.
2. Det var inte självklart att ni skulle köpa mitt hö när jag frågade vad som händer med höet om jag flyttar.
3. Jag behöver inte mer hö.
4. Jag har inte pengar till extra hö.
5. Om ni har frågor på ovanstående så tar vi det öga mot öga, jag kommer inte att diskutera detta mer via sms.

Och sen blockar du dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 406
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 813
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka