Hur säger man lättast ifrån utan att det skall bli bråk?

Mannen: Jag kom på en "rolig" grej. Eftersom *andra personen* har betalat sin 1/4 av *deres häst*hö, men inte *mittnamn*, så står vår familj för 1/8 av allt hö som Donna äter från och med nu. Inte OK. Om stall-livet ska funka måste varje häst-ägare står för sin del av kostnaderna. Och hålla sig till det man kom överens om när man flyttade in till stallet. Det är en viktig princip"

Alltså helt störda är dom. 🙄

Jag rök ifrån ordentligt nu;

Hej. Jag har inte sagt jag inte skall betala den biten. Skev i mitt senaste meddelande att "då vet jag". Jag tänker inte på gå in närmare diskussion gällande dom andra bitarna alls. Jag kommer skicka pengarna till er. Punkt slut. Och jag vill inte höra ett ord om det här i stallet. Men fortsätterden tonen så lämnar jag chatt gruppen. Som sagt så kommer jag betala. Men nu är det nog. Jag tyckte det var klart i mitt senaste meddelande. Jag kommer sköta mitt och hålla god min i stallet. Och förväntar mig att få tillbaka min del af pengarna vid flytt som avtalat vad som är kvar. Punkt slut.

Sen svarade han;

Ok. Vad bra. Då kan vi lägga detta till handlingarna. Onödigt tjafs enligt mig.

Borde sluta förvånas över vad det är för fel på folk. Men nej det blir nog aldrig annorlunda med vissa. Att dom påstår att det är så. Okej. Har inte varit så på några ställen och så jävla konstigt att inte göra sånt tydligt. Dom har nog inte gått så mycket i skolan heller. För enligt matten hade det inte varit svårt att räkna ut vid flytt på resterande baler räkna ut skillnaden och vad som är kvar.

Som sagt om dom hade varit så tydliga med hur drt funkar hade jag inte gått o gjort mig massa tankar om hur jag skulle göra med min del av höet vid tidig flytt 🙄 eller hennes ionmentar med "vi får titta på det". Men är inte förvånad för hon fick ett totalt spel en dag för 2 veckor sen när jag hade sagt tjockis om hennes häst (kallar min egna för tjockis). Stod och gapade o skrek och grät och jag vet inte vad. Så nej labila personer är dom inte.

Sen från kvinnan;

"Superbra *mitt namn*! Kom ihåg att detta startade för att du sa att du inte skulle betala."

🙄🙄🙄

Känner med dig (och känner igen mig, om än inte i exakta händelseförloppet så i själva tjafset). Det är sånt här som gör att jag tusen gånger hellre har eget stall, trots att det såklart är superslitigt ibland. Det absolut värsta med att stå i kollektivstall var alla märkliga människor som kom och gick och hade konstiga föreställningar helt utom ens kontroll.

Om du öht svarar hade jag svarat att det får ni reglera när du flyttar och ni ser vad som är kvar av "din" andel de isf ska köpa tillbaka.
Precis så jag tänkt med. Det är 24 balar vi delar på. Det blir 4.8 balar per häst. Den hästen som gått bort äger ju då 4.8 balar. Så när det är 5 balar kvar av dessa 24, så är det ju deres balar. Nu har tydligen den andra hästägaren betalat. Men då äger dom ju dom 5 balarna tillsammans. Skulle allt hö förtuom dessa 5 ätas innan jag flyttar, så hade jag ju fått betala, vilket jag från början också gjorde helt klart. Men nej, istället så drar dom igång ett helvetes drama över ingenting och då avslutar med "det är ditt fel" - nej alltså snälla nån. O_o

För tydligen kan dom inte räkna såhär och det var tydligen SUPER VIKTIGT med PENGAR nu.

Usch, lider med dig.

Vet inte om jag är konflikträdd eller vad en skulle kalla det men de har hänt SÅ många gånger, orättvisor jag bara svalt och oftast betalat för mer än jag "behöver" för folk beter sig otrevligt. Blir som en utpressning när de anser sig ha rätt fast det inte finns belägg men iom HUR de beter sig så ger en sig...

Jag tror OM det blir egen häst igen för mig att jag har typ 2 stall jag kan ha den i 😅

Precis så jag tänkt med. Det är 24 balar vi delar på. Det blir 4.8 balar per häst. Den hästen som gått bort äger ju då 4.8 balar. Så när det är 5 balar kvar av dessa 24, så är det ju deres balar. Nu har tydligen den andra hästägaren betalat. Men då äger dom ju dom 5 balarna tillsammans. Skulle allt hö förtuom dessa 5 ätas innan jag flyttar, så hade jag ju fått betala, vilket jag från början också gjorde helt klart. Men nej, istället så drar dom igång ett helvetes drama över ingenting och då avslutar med "det är ditt fel" - nej alltså snälla nån. O_o

För tydligen kan dom inte räkna såhär och det var tydligen SUPER VIKTIGT med PENGAR nu.

Ja menar, de som är kvar i stallet kan väl bara behålla höt från den avlivade hästen? Är väl jättebra att ha? Inpå sommaren, i höst?

Ja menar, de som är kvar i stallet kan väl bara behålla höt från den avlivade hästen? Är väl jättebra att ha? Inpå sommaren, i höst?
Precis så jag resonerade med. Men tydligen gick det inte utan det tog ju hus i helvete. Där finns inte ens en ide att försöka förklara det för dom, för det verkar ju brista i huvedet på dom när jag skickade första svaret. Det verkar ju har varit total psykisk nedsmältning när jag skickade svaret som jag även försökte få hjälp med härifrån för att undvika just denna situationen :meh: Vet inte om man skall skratta eller gråta nu med facit i hand.

Men ja, att dom äger dom sista 5 balarna gemensamt är ju inte så svårt. Men tydligen är matte svårt för vissa människor. Särskilt folk som beter sig såhär. Älskar också slutsatsen mannen kom fram till med att dom betalar för Donna's hö :confused: ALLTSÅ HUR DÅ? 🫨😂 Logik i en galen persons hjärna....

Precis så jag resonerade med. Men tydligen gick det inte utan det tog ju hus i helvete. Där finns inte ens en ide att försöka förklara det för dom, för det verkar ju brista i huvedet på dom när jag skickade första svaret. Det verkar ju har varit total psykisk nedsmältning när jag skickade svaret som jag även försökte få hjälp med härifrån för att undvika just denna situationen :meh: Vet inte om man skall skratta eller gråta nu med facit i hand.

Men ja, att dom äger dom sista 5 balarna gemensamt är ju inte så svårt. Men tydligen är matte svårt för vissa människor. Särskilt folk som beter sig såhär. Älskar också slutsatsen mannen kom fram till med att dom betalar för Donna's hö :confused: ALLTSÅ HUR DÅ? 🫨😂 Logik i en galen persons hjärna....
Ja det verkar stört men du får också tänka på att alla har olika sätt att tänka på antingen tänker dom att dom utnyttjar dig nu när du inte säger nej eller så har dom någon logik kring det hela som känns vettigt för dom.

Folk är och tänker olika. Jag tycker du är ologiskt som betalar något du varken vill eller behöver men jag fattar att du inte orkar ta en konflikt men från min synvinkel är du ologisk också som är så arg och ändå gör som dom säger då jag själv aldrig gått med på det här utan att fått en vettig förklaring om varför.

Borde sluta förvånas över vad det är för fel på folk. Men nej det blir nog aldrig annorlunda med vissa. Att dom påstår att det är så. Okej. Har inte varit så på några ställen och så jävla konstigt att inte göra sånt tydligt. Dom har nog inte gått så mycket i skolan heller. För enligt matten hade det inte varit svårt att räkna ut vid flytt på resterande baler räkna ut skillnaden och vad som är kvar.

Som sagt om dom hade varit så tydliga med hur drt funkar hade jag inte gått o gjort mig massa tankar om hur jag skulle göra med min del av höet vid tidig flytt 🙄 eller hennes ionmentar med "vi får titta på det". Men är inte förvånad för hon fick ett totalt spel en dag för 2 veckor sen när jag hade sagt tjockis om hennes häst (kallar min egna för tjockis). Stod och gapade o skrek och grät och jag vet inte vad. Så nej labila personer är dom inte.
Sist jag var med om det här i ett stall så blev jag sedan misshandlad av personen.

Mitt råd. Flytta. FORT. Sådär kan man ju inte ha det. Stallet ska vara en plats där man trivs. Att vara kvar till potentiellt mars hade jag aldrig orkat.

Ja det verkar stört men du får också tänka på att alla har olika sätt att tänka på antingen tänker dom att dom utnyttjar dig nu när du inte säger nej eller så har dom någon logik kring det hela som känns vettigt för dom.

Folk är och tänker olika. Jag tycker du är ologiskt som betalar något du varken vill eller behöver men jag fattar att du inte orkar ta en konflikt men från min synvinkel är du ologisk också som är så arg och ändå gör som dom säger då jag själv aldrig gått med på det här utan att fått en vettig förklaring om varför.
tror dom har en egen logik på något vänster, om man ser utifrån det han skrev. Så har han en egen egen logik utan förankring i verkligheten.

ja är ju kanske dumt att bara betala, men andra hästägaren har betalat. Och vet iaf hon inte är en sån som lurar folk. Jag orkar inte ha tjafset helt enkelt. Det jag är mest arg över är bemötandet och sättet dom hanterat allt. Dom tycker ju själva dom varit "super tydliga med man köper ut varandra", dock har jag inte hört om detta konceptet innan. Om dom är så jävla bajsnödiga över såna saker, så tycker jag faktiskt dom i framtiden borde ha kontrakt. Är väl inte så svårt. Vart man skriver vad som gäller höet så alla vet.

Sist jag var med om det här i ett stall så blev jag sedan misshandlad av personen.

Mitt råd. Flytta. FORT. Sådär kan man ju inte ha det. Stallet ska vara en plats där man trivs. Att vara kvar till potentiellt mars hade jag aldrig orkat.
Jag har min sambo med mig i stallet dom senaste dagarna och han är båda större och starkare än denna karlen. Så just den biten är jag inte så orolig för.

Jag letar med ljus och lykta efter annat, men stall med bra utevistelse och bra hagar är det ont om. Jag kollar FB/hästnet varje dag. Dom bra ställen får man oftast köa på. Har även skrivit till folk som haft ute annons innan, men där är det fullt med.

tror dom har en egen logik på något vänster, om man ser utifrån det han skrev. Så har han en egen egen logik utan förankring i verkligheten.

ja är ju kanske dumt att bara betala, men andra hästägaren har betalat. Och vet iaf hon inte är en sån som lurar folk. Jag orkar inte ha tjafset helt enkelt. Det jag är mest arg över är bemötandet och sättet dom hanterat allt. Dom tycker ju själva dom varit "super tydliga med man köper ut varandra", dock har jag inte hört om detta konceptet innan. Om dom är så jävla bajsnödiga över såna saker, så tycker jag faktiskt dom i framtiden borde ha kontrakt. Är väl inte så svårt. Vart man skriver vad som gäller höet så alla vet.
Jag tycker det låter som dom har ont om pengar inför jul och är stressade.
Det finns ingen anledning att börja jaga hö/deala om hö i mitten på december.
Förändringar i kontraktet ska ske efter ny påskrift och efter nästa månadsskifte inte mitt i en månad helt random.

Jag tycker det låter som dom har ont om pengar inför jul och är stressade.
Det finns ingen anledning att börja jaga hö/deala om hö i mitten på december.
Förändringar i kontraktet ska ske efter ny påskrift och efter nästa månadsskifte inte mitt i en månad helt random.
Dom äger dock inte stallet, dom är inackordnade precis som jag. Det är bara dom som har gjort höbeställningen. Thats it. När leveransen kom så delades på allt. Sen tog dom bort en häst och ville ha pengar på en gång för det höet. Dom skickade meddelandet i gruppen dagen efter hästen var avlivat 🤷‍♀️ (dom har 2 andra hästar kvar själva)

Dom äger dock inte stallet, dom är inackordnade precis som jag. Det är bara dom som har gjort höbeställningen. Thats it. När leveransen kom så delades på allt. Sen tog dom bort en häst och ville ha pengar på en gång för det höet. Dom skickade meddelandet i gruppen dagen efter hästen var avlivat 🤷‍♀️ (dom har 2 andra hästar kvar själva)
Ja att ni som är kvar kan dela på den hästens hö tycker jag låter helt normalt men inte att pengar ska in direkt och heller inte under tvång till någon som tänkt flytta.

Jag tänker mer att ni kan dela på kostnaden för det höet framöver.

Men dom kanske är under stress pga ekonomi eller under sorg för hästen som togs bort finns mycket som kan göra människor tillfälligt knäppa om dom i övrigt har varit normala.

Herregud, vad finns det för folk. Det är ju helt ologiskt egentligen att man ska betala när någon flyttar, vad händer om alla skulle flytta 😅 Jag hade nog t.o.m. sagt att om det ska vara på detta sättet med att de fortsatt ballar ur så är det bättre att man inte har några affärer med varandra alls och respektive får lösa sin egen hö-del.

Och tyvärr vet jag bara stallplatser söderut så det blir lite lång pendling.

Ja att ni som är kvar kan dela på den hästens hö tycker jag låter helt normalt men inte att pengar ska in direkt och heller inte under tvång till någon som tänkt flytta.

Jag tänker mer att ni kan dela på kostnaden för det höet framöver.

Men dom kanske är under stress pga ekonomi eller under sorg för hästen som togs bort finns mycket som kan göra människor tillfälligt knäppa om dom i övrigt har varit normala.
Om dom varit normala innan, vet jag inte. Jag försökt mest möjligt att bara sköta mitt eget. Så har ju inte varit något med betalning förutom höet. Jag har försökt vara tillmötesgående.

Som sagt logiken bakom med resterande balarna förstår jag inte. Om jag inte skulle flytta kunna jag ändå förstå reaktionen om jag säger "jag tänker inte betala" men nu skall jag ju flytta vilket jag varit tydlig med.

Hästen dom tog bort hade länsstyrelsen blivit upprörd över skicket på. Dom red på den ändå. Låååånga turar i skogen. Så hade jag ALDRIG gjort. Så helt normala vet jag ej. Tycker inte sånt beteende är friskt, men jag höll käften. Dom gav den extra mat, men den gick inte upp i vikt. Dock var maten den fick Evolve + lucern pellets uppblötade. Har man en smal häst så hade jag personligen testat annat. Evolve är inget "gå upp i vikt foder"

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 406
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 813
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka