Hur säger man lättast ifrån utan att det skall bli bråk?

Jag hade skrivit tillbaka ungefär så här:
1. Jag fick ingen info om detta vid inflytt.
2. Det var inte självklart att ni skulle köpa mitt hö när jag frågade vad som händer med höet om jag flyttar.
3. Jag behöver inte mer hö.
4. Jag har inte pengar till extra hö.
5. Om ni har frågor på ovanstående så tar vi det öga mot öga, jag kommer inte att diskutera detta mer via sms.

Och sen blockar du dom.
Håller helt med denna. Stå rak och säg nej, var det märkligaste jag hört i upplägg.

Om en häst har dött får väl stallägaren annonsera ledig stallplats och så får nästa inackordering köpa höet om det ska vara gemensamt?

Anledningen till att dessa människor kan bete sig såhär är för folk tillåter det :( jag vet att det är svårt för många att gå in i en konflikt men så länge folk inte säger ifrån kommer dom inte ändra sig. För dom behöver inte det.
Jag tror att mycket av problemen egentligen hör till kommunikation och information. Sättet att kommunicera via text och skärmar.

Om alla dessa meddelanden lämnades öga-mot-öga, dvs IRL, så skulle det vara en annan typ av konflikt. Annorlunda helt enkelt. Bara det sättet att flytta runt pengar så enkelt.

Jag får ju en misstanke att ts, @QueenLilith , inte får tillbaka sina pengar sen när hon ska flytta sin häst. Sur situation helt enkelt , speciellt veckan innan jul, det finns ju ingen som hinner med sådana här grejer just nu. Mörkt är det också.

Superkonstiga människor.
Hos oss köper stallägaren in hö och vi betalar varje månad. Men hon skulle ju aldrig tvinga oss att köpa om någon flyttade eller en häst dog.
Höet går ju åt på resterande hästar som är kvar. Alternativt räcker längre.

Jag köper själv in halm till mina boxar å lösdriften.
Om det skulle hända mina hästar något så tvingar jag väl inte på de andra min halm?
Om jag inte hade någon häst kvar skulle jag ju skänka resterande halm
Vad ska jag med den till om jag inte har kvar hästarna?

Fick svar tillbaka: "
Principen är att alla delar på höet som finns kvar när en häst lämnar stallet. Antingen flyttar eller avlider. Den höstens hö köps då upp av de kvarvarande hästarna. När/om du flyttar köper vi ut din andel av höet som finns kvar vid det tillfället.
"

Tycker det är lite magstarkt att komma med sånt uttalande när det inte varit avtalat innan? bara öhhh. (dom har 3 hästar dom som köpt in hö, jag och annan person har 1 häst varje). Det är inte något vi diskuterat innan alls. Mitt princip är lite att man inte kan bestämma sånt utan att tala om det för alla. Vi köpt in hö gemensamt, det har inte varit något som helst avtal om vad som händer när man flyttar eller annat.

Jag hade bara sagt "jag har inte skrivit på något avtal med sådan villkor, och det nämndes inte heller i början när vi köpte in höet. Jag beklagar att du fick ta bort din häst, men det är inte mitt ansvar att lösa det kvarvarande höet."

Menar inte att kritisera nu men varför känner du att du måste gå med på det här?
Det står varken i ert kontrakt och själva idéen är inte rimligt på något vis.
Nej jag tycker också dom är helt orimliga. Är väl mest för jag inte orkar bråk. Jag vill ha det lugnt och skönt med min häst inte håller behöva hantera folk som verkar ha något fel i huvedet. Tyvärr visade dom inte alls på detta beteendet innan. Hade jag vetat att dom var sådär hade jag aldrig flyttat ditt. Resten av tiden har det varit lugnt och jag har kunnat sköta mig själv o min häst. (Den andra hyresgästen var den som tipsade mig om stället)

Nej jag tycker också dom är helt orimliga. Är väl mest för jag inte orkar bråk. Jag vill ha det lugnt och skönt med min häst inte håller behöva hantera folk som verkar ha något fel i huvedet. Tyvärr visade dom inte alls på detta beteendet innan. Hade jag vetat att dom var sådär hade jag aldrig flyttat ditt. Resten av tiden har det varit lugnt och jag har kunnat sköta mig själv o min häst. (Den andra hyresgästen var den som tipsade mig om stället)
Har jag fattat rätt att det handlar om ca 1500 kr nu? Jag hade betalat i din sits, men jag hade varit noga med att spara skriftligt på att de kommer köpa din del när du flyttar.
Eftersom du inte vet exakt när du kommer få plats på det nya stället så känns det inte värt att bråka om detta. Risken är ju att det annars blir problem när du vill sälja din del av fodret till dem, eller om din flytt drar ut på tiden så att du behöver köpa mer foder av dem.

Har jag fattat rätt att det handlar om ca 1500 kr nu? Jag hade betalat i din sits, men jag hade varit noga med att spara skriftligt på att de kommer köpa din del när du flyttar.
Eftersom du inte vet exakt när du kommer få plats på det nya stället så känns det inte värt att bråka om detta. Risken är ju att det annars blir problem när du vill sälja din del av fodret till dem, eller om din flytt drar ut på tiden så att du behöver köpa mer foder av dem.
1500kr är det bara en bal, eller om du har billigt hösilage två balar?

Hur många balar kommer du själv ha kvar när du flyttar?

Tja en eller två balar kan du ju ta med dig när du flyttar, de behövs väl kanske nästa år? Då är ju hömängden inget problem utan då är det kanske tajmingen, fattigveckan innan jul, kanske som är mer problem? Då förstår jag inte varför inte stallägaren kan köpa balen själva ?

Jag tror att mycket av problemen egentligen hör till kommunikation och information. Sättet att kommunicera via text och skärmar.

Om alla dessa meddelanden lämnades öga-mot-öga, dvs IRL, så skulle det vara en annan typ av konflikt. Annorlunda helt enkelt. Bara det sättet att flytta runt pengar så enkelt.

Jag får ju en misstanke att ts, @QueenLilith , inte får tillbaka sina pengar sen när hon ska flytta sin häst. Sur situation helt enkelt , speciellt veckan innan jul, det finns ju ingen som hinner med sådana här grejer just nu. Mörkt är det också.
Jag tror inte det beror på skärmarna den här typen av människor har funnits i alla tider och i stall har dom betett sig illa öga mot öga lika väl som på witeboardtavlan förr i tiden.
Jag tror det enda som hjälper är att inte gå med på deras krav.

Tja en eller två balar kan du ju ta med dig när du flyttar, de behövs väl kanske nästa år? Då är ju hömängden inget problem utan då är det kanske tajmingen, fattigveckan innan jul, kanske som är mer problem? Då förstår jag inte varför inte stallägaren kan köpa balen själva ?
Nu har du citerat fel person.

Förstår.

Precis. Är inte beloppet på just denna biten av höet som det handlade om, jag har hö kvar för ca. 7000 kr i nuläget. Så var när flytten blir så ville jag inte stå med ÄNNU mer hö att bli av med, eftersom det inte alls var första svaret från dom att dom skulle köpa mitt hö. så med denna biten har jag då hö för 8600 kr. Nu verkar dom ha ändrat sin "tune" och att dom skall köpa ut mitt hö sen då. Men en annan tanke är om henne jag kände sen innan bestämmer sig för att ta bort sin häst, då den i nuläget är hagprydnad pga skada. Så skall jag då behöva köpa ännu mer hö? :crazy:

Precis. Är inte beloppet på just denna biten av höet som det handlade om, jag har hö kvar för ca. 7000 kr i nuläget. Så var när flytten blir så ville jag inte stå med ÄNNU mer hö att bli av med, eftersom det inte alls var första svaret från dom att dom skulle köpa mitt hö. så med denna biten har jag då hö för 8600 kr. Nu verkar dom ha ändrat sin "tune" och att dom skall köpa ut mitt hö sen då. Men en annan tanke är om henne jag kände sen innan bestämmer sig för att ta bort sin häst, då den i nuläget är hagprydnad pga skada. Så skall jag då behöva köpa ännu mer hö? :crazy:
Har det brunnit i huvudet på dom?

Just nu har jag balar för runt 7000 kr stående, som inte är använda. Den biten av deres som jag skall köpa mig in på blir då att jag har hö för 8600 någonting. I saken handlade det om att jag ville vara säker på att få dom pengarna tillbaka och inte bara spotta pengar ner i svart hål som jag då inte får tillbaka, då dom först hade en helt annan ton gällande detta och nu har ändrat sig. Jag vet inte än när flytt blir, beror på när dom får en ledig plats. Senaste meldingen var "på våren". Så det är det vi går och väntar på :)
priset på en bal är runt 1200 någonting vi betalade, så det är typ 1 bal + lite löst då 🤷‍♀️
(dom påstår ju sen i senaste meddelandet, då dom fortsatte raljera att dom inte alls sagt något om att dom inte skulle köpa ut mitt hö. Vilket bara ok, då har jag väl drömt ihop det då O_o Något som gör mig riktigt förbannat är folk som manipulerar/vrider på sanningen och försöker efterkonstrurera saker, det är inget frisk beteende).

Som sagt, bara för att hålla god ordning så kommer jag betala dom, men blir inte på en gång då nej dom pengarna har jag inte det går åt på annat till hästen.

Och nej har inte skrivit något mer till dom än dom 2 svaren jag skrivit i tråden, bara ignorerat allt det andra. Det är läst och uppfattat. Men orkar faktiskt inte alls att behöva hantera såna människor på ens fritidsintresse. Jag vill sköta min häst och inte behöva hantera folks hjärnblödningar i stallet. Nu är nya stället vi skrivit upp oss på ett större ställe med verksamhet, för jag har fått nog av privata små stall. Verkar vara den värsta sortens människor på dom. Jag flyttade som sagt bara hit då jag känner den andra som har andra hästen här och hon rekommenderade detta. (inte dom stollarna som nu håller på). Hon har inte sagt något alls om situationen och jag undrar hur hon uppfattar det hela. Tycker det är ett väldigt märkligt beteende med att likssom inte säga något alls öht. För hon skall betala hö precis som jag. Bara tänker hon betala? hur tänker hon? Var ju henne som rekommenderade stället och vet exakt att jag pratade om INNAN att jag inte orkar med folk som inte kan bete sig....

Senast ändrad:
Jag fattar, samtidigt så låter det ju som att det är väldigt osäkert när du får den nya stallplatsen så det kan ju lika gärna vara så att allt hö hinner gå åt?

Jag tycker det låter som ett helt vrickat system, men nu är du ju där och personligen så hade jag inte bråkat om ”småpengar” (jämfört med vad allt annat kostar när man har häst) nu när de har sagt att de kommer köpa din kvarstående del när du flyttar.

Jag fattar, samtidigt så låter det ju som att det är väldigt osäkert när du får den nya stallplatsen så det kan ju lika gärna vara så att allt hö hinner gå åt?

Jag tycker det låter som ett helt vrickat system, men nu är du ju där och personligen så hade jag inte bråkat om ”småpengar” (jämfört med vad allt annat kostar när man har häst) nu när de har sagt att de kommer köpa din kvarstående del när du flyttar.
nä precis. Jag sparade konversationen och det borde väl räcka "som bevis" om det blir några problem med utköp av mina baler vid flytt?

Och ja, väldigt konstigt "system" och älskar att gubben försöker "idiotförklara" mig med att "En ganska enkel och självklar princip." konstigt att ingen annan håller med om det då O_o

Hela bemötandet och tonen bak alla deres meddelande är ju en helt annan sak. Som sagt har jag ej svarat dom mer, då jag tyckte mitt sista svar i konversationen med "då vet jag" räcker gott o väl.

Det är ju inte dom som äger stallet, så om dom plöstligt bestämmer sig för att flytta sen, så skall jag och den andra köpa ut allt deres hö? för det är ju helt befängt då.

Just nu har jag balar för runt 7000 kr stående, som inte är använda. Den biten av deres som jag skall köpa mig in på blir då att jag har hö för 8600 någonting. I saken handlade det om att jag ville vara säker på att få dom pengarna tillbaka och inte bara spotta pengar ner i svart hål som jag då inte får tillbaka, då dom först hade en helt annan ton gällande detta och nu har ändrat sig. Jag vet inte än när flytt blir, beror på när dom får en ledig plats. Senaste meldingen var "på våren". Så det är det vi går och väntar på :)
priset på en bal är runt 1200 någonting vi betalade, så det är typ 1 bal + lite löst då 🤷‍♀️
(dom påstår ju sen i senaste meddelandet, då dom fortsatte raljera att dom inte alls sagt något om att dom inte skulle köpa ut mitt hö. Vilket bara ok, då har jag väl drömt ihop det då O_o Något som gör mig riktigt förbannat är folk som manipulerar/vrider på sanningen och försöker efterkonstrurera saker, det är inget frisk beteende).

Som sagt, bara för att hålla god ordning så kommer jag betala dom, men blir inte på en gång då nej dom pengarna har jag inte det går åt på annat till hästen.

Och nej har inte skrivit något mer till dom än dom 2 svaren jag skrivit i tråden, bara ignorerat allt det andra. Det är läst och uppfattat. Men orkar faktiskt inte alls att behöva hantera såna människor på ens fritidsintresse. Jag vill sköta min häst och inte behöva hantera folks hjärnblödningar i stallet. Nu är nya stället vi skrivit upp oss på ett större ställe med verksamhet, för jag har fått nog av privata små stall. Verkar vara den värsta sortens människor på dom. Jag flyttade som sagt bara hit då jag känner den andra som har andra hästen här och hon rekommenderade detta. (inte dom stollarna som nu håller på). Hon har inte sagt något alls om situationen och jag undrar hur hon uppfattar det hela. Tycker det är ett väldigt märkligt beteende med att likssom inte säga något alls öht. För hon skall betala hö precis som jag. Bara tänker hon betala? hur tänker hon? Var ju henne som rekommenderade stället och vet exakt att jag pratade om INNAN att jag inte orkar med folk som inte kan bete sig....
Hur rörigt som helst!
Vad händer om höet är dåligt?
Och hur håller ni koll på hur mycket hö som är ert? Flyttar ni runt balarna, delar ni dem, väger, och lägger i varsin hög?

Så många frågor ...

Hur rörigt som helst!
Vad händer om höet är dåligt?
Och hur håller ni koll på hur mycket hö som är ert? Flyttar ni runt balarna, delar ni dem, väger, och lägger i varsin hög?

Så många frågor ...
Dåligt hö skickas tillbaka till bonden. Dom är väldigt rimliga. Resten av delar vi på kollektivt 🤷‍♀️ Så när vi betalade höet delade vi allt på 5, för 5 hästar. Men ja, jag funderade inte mer över det då. Eftersom jag fick tips av bekant och dom verkade rimliga då. Som sagt hade bästa upplägget ju varit 2 leveranser av hö (som vi fick, men att man hade fått ena senare så man kunna avboka några bal vid behov). Som det ser ut nu, så kommer det ju även bliva hö över eftersom det är räknat på 5 hästar.... Den hästen som togs bort vart inget akut, utan den har sett ut som ett fall för länsstyrelsen länge. Så att den inte mådde bra är ingen nyhet och tänker att dom då har haft dom tankerna redan när hö beställdes. För den såg inte bra ut i somras heller. Så varför inte ha sånt i åtanke när man då beställer hö förstår inte jag.

Men är mycket med såna människor som jag inte är överens om. Jag brukar bara hålla min käft och låta det vara. För även om man skulle komma med bra konkreta tips så skulle det inte tas emot.

Rörigt värre
Du vill varken köpa eller sälja hö i nuläget utan är nöjd med din hösituation.
De som har tagit bort sin häst äger nu mer hö än er andra . Har dom ännu en häst kvar i stallet är det ju perfekt!
Varför fattar dom inte det?

Rörigt värre
Du vill varken köpa eller sälja hö i nuläget utan är nöjd med din hösituation.
De som har tagit bort sin häst äger nu mer hö än er andra . Har dom ännu en häst kvar i stallet är det ju perfekt!
Varför fattar dom inte det?
Dom har två hästar till förutom den som togs bort. Som det låter så tänker dom stå kvar även om andra flyttar. Det var ju dom som stod där innan vi andra flyttade in med så läget blir sannolikt att jag får ge dom pengar nu och sen skall dom ge mig pengar tillbaka när jag flyttar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 406
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 961
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 813
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka