Sv: Skitsnack som orsakar problem
Bästa inlägget hittills. Har varit ganska intressant att följa tråden på nått sätt för det är så starka åsikter och just detta att TS är tjatig verkar vara en återkommande faktor.. Tkr de på stallet verkar väldigt oärliga och framförallt ger de oklara besked, som tolkas olika beroende på vem man är som person.
Jag har lärt mig (fast kan såklart alltid bli ännu bättre på det) att vara tydlig med andra människor. Vill gärna inte såra och då kan ju en inlindning av ett nej kännas lättare än ett blankt nej. Problemet är att denna inlidning kan tolkas lite olika och när det kommer till kritan så hade det varit bättre med ett rakt nej direkt och inte "återkom" lr "jag måste tänka på saken" lr "nja... jada jada". En del människor har väldigt svårt att läsa av andra, kan tex bero på sjukdom. Bara för att man själv känner av stämmningar på nån sekund så betyder inte det att alla gör det. Och en del är allmänt buttra alltid och ibörjan undrar man vad personen har emot en, tills man lär känna personen och butterheten med den.
Så för allas skull så är tydlighet a och o. Raka ärliga svar, även fast det kanske svider lite. Och jag frågar gärna och aldrig har nån sagt att jag skulle vara tjatig -tvärtom "va bra att du frågar!" hör jag ibland. lr "men det har jag inte ens tänkt på"... Fast å andra sidan är jag bra på att läsa av och vet vilka jag ska lägga energi på och vilka jag undviker.
Angående mobilen så är det en viss skillnad, det är i 999 gånger av 1000 totalt ointressant att veta varför. Hade jag verkligen behövt den hade jag insisterat och eventuellt tagit till (milt) våld, hellre att du är sur än någon dör eller blir allvarligt skadad för att jag inte kan tillkalla hjälp.
---------------------
KL
Det är tydligt att det är ett känsligt kapitel att säga nej, så känsligt att man drar vita lögner och snärjer in sig för att undvika att ge klara besked. Och sedan ska mottagaren av budskapet (som ibland är desperata efter ett ja) tolka budskapet och gissa sig till att de inte är välkomna.
Får man trots allt ett nej så ska man även här vara tankeläsare, gud nåde den som vill veta om det är platsbrits, missförstånd eller att man som person helt enkelt inte är välkommen. Det ska man också gissa sig till, och gissar man fel och återkommer så är an en jobbig jävel som inte kan ta ett nej och återkommer man inte så kanske man missar en stallplats för stallägaren hade migrän (var distraherad, hade fullt i stallet, hade sjuka hästar, svärmor dog, trodde att man var en annan person mm) just dagen man frågade.
Tänk så mycket lättare det varit om folk vågade kommunicera.
Jag håller med om att TS inte betet sig på bästa möjliga vis och säkert upplevts som tjatig, men det är brist i kommunikationen som är problemet. Är man desperat för att få något som en stallplats så är det inte underligt att man förbiser möjligheten att ett ja men senare betyder nej fortsätter att hoppas, försöker rationalisera mm. Det är fullt mänskligt.
Bästa inlägget hittills. Har varit ganska intressant att följa tråden på nått sätt för det är så starka åsikter och just detta att TS är tjatig verkar vara en återkommande faktor.. Tkr de på stallet verkar väldigt oärliga och framförallt ger de oklara besked, som tolkas olika beroende på vem man är som person.
Jag har lärt mig (fast kan såklart alltid bli ännu bättre på det) att vara tydlig med andra människor. Vill gärna inte såra och då kan ju en inlindning av ett nej kännas lättare än ett blankt nej. Problemet är att denna inlidning kan tolkas lite olika och när det kommer till kritan så hade det varit bättre med ett rakt nej direkt och inte "återkom" lr "jag måste tänka på saken" lr "nja... jada jada". En del människor har väldigt svårt att läsa av andra, kan tex bero på sjukdom. Bara för att man själv känner av stämmningar på nån sekund så betyder inte det att alla gör det. Och en del är allmänt buttra alltid och ibörjan undrar man vad personen har emot en, tills man lär känna personen och butterheten med den.
Så för allas skull så är tydlighet a och o. Raka ärliga svar, även fast det kanske svider lite. Och jag frågar gärna och aldrig har nån sagt att jag skulle vara tjatig -tvärtom "va bra att du frågar!" hör jag ibland. lr "men det har jag inte ens tänkt på"... Fast å andra sidan är jag bra på att läsa av och vet vilka jag ska lägga energi på och vilka jag undviker.