Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Angående mobilen så är det en viss skillnad, det är i 999 gånger av 1000 totalt ointressant att veta varför. Hade jag verkligen behövt den hade jag insisterat och eventuellt tagit till (milt) våld, hellre att du är sur än någon dör eller blir allvarligt skadad för att jag inte kan tillkalla hjälp.
---------------------
KL
Det är tydligt att det är ett känsligt kapitel att säga nej, så känsligt att man drar vita lögner och snärjer in sig för att undvika att ge klara besked. Och sedan ska mottagaren av budskapet (som ibland är desperata efter ett ja) tolka budskapet och gissa sig till att de inte är välkomna.

Får man trots allt ett nej så ska man även här vara tankeläsare, gud nåde den som vill veta om det är platsbrits, missförstånd eller att man som person helt enkelt inte är välkommen. Det ska man också gissa sig till, och gissar man fel och återkommer så är an en jobbig jävel som inte kan ta ett nej och återkommer man inte så kanske man missar en stallplats för stallägaren hade migrän (var distraherad, hade fullt i stallet, hade sjuka hästar, svärmor dog, trodde att man var en annan person mm) just dagen man frågade.

Tänk så mycket lättare det varit om folk vågade kommunicera.

Jag håller med om att TS inte betet sig på bästa möjliga vis och säkert upplevts som tjatig, men det är brist i kommunikationen som är problemet. Är man desperat för att få något som en stallplats så är det inte underligt att man förbiser möjligheten att ett ja men senare betyder nej fortsätter att hoppas, försöker rationalisera mm. Det är fullt mänskligt.

:bow::bow::bow: Bästa inlägget hittills. Har varit ganska intressant att följa tråden på nått sätt för det är så starka åsikter och just detta att TS är tjatig verkar vara en återkommande faktor.. Tkr de på stallet verkar väldigt oärliga och framförallt ger de oklara besked, som tolkas olika beroende på vem man är som person.

Jag har lärt mig (fast kan såklart alltid bli ännu bättre på det) att vara tydlig med andra människor. Vill gärna inte såra och då kan ju en inlindning av ett nej kännas lättare än ett blankt nej. Problemet är att denna inlidning kan tolkas lite olika och när det kommer till kritan så hade det varit bättre med ett rakt nej direkt och inte "återkom" lr "jag måste tänka på saken" lr "nja... jada jada". En del människor har väldigt svårt att läsa av andra, kan tex bero på sjukdom. Bara för att man själv känner av stämmningar på nån sekund så betyder inte det att alla gör det. Och en del är allmänt buttra alltid och ibörjan undrar man vad personen har emot en, tills man lär känna personen och butterheten med den.

Så för allas skull så är tydlighet a och o. Raka ärliga svar, även fast det kanske svider lite. Och jag frågar gärna och aldrig har nån sagt att jag skulle vara tjatig -tvärtom "va bra att du frågar!" hör jag ibland. lr "men det har jag inte ens tänkt på"... Fast å andra sidan är jag bra på att läsa av och vet vilka jag ska lägga energi på och vilka jag undviker.

Men det du nämner som problem (som du tycker att stallansvarig borde försöka hjälpa till att lösa) är ju DITT problem. För dem är det inget problem.
Visst är det TS problem att lösa, men har man fått svaret "jag skulle gärna vilja hjälpa, men tyvärr går det inte för xxx" , man verkligen behöver något ( i det här fallet stallplats) och inte inser att det var en vit lögn och det egentligen bettyde "dra åt helvete" så är det väl naturligt att komma tillbaks om man kommer på en lösning. En del tror faktiskt att en person som säger sig vilja hjälpa även vill göra det.

Och det upplevs ju som minst sagt tjatigt och väldigt gåpåigt. Någon ska hjälpa till att lösa DINA problem. Det har ju inte de med att göra.
Du ts var lite tjatig, men nu överdriver du allt, egentligen tjatade hon inte alls utan gjorde sig mest skyldig till att vara naiv och tro på stallansvarigs ord. Tjatig hade hon varit om hon fått ett "nej du är inte önskvärd" och trots det återkommit.

Hon uppfattade det inte som ett nej utan ett det är fullt men annars hade du fått platsen. Kanske inte så smart men vill man slippa att folk åtekommer och inte missuppfattar och lever på hoppet så få man vara ärligt och låter bli vita lögner. Ja det är obehagligt med sanningar ibland men det är smidigast i längden.

Folk som jämnt blir besvärade med en massa folk som frågar om och om igen kanske ska titta på sina egna handlingar också. Kanske det är så att man helt enkelt inte är tydlig nog. Att man tror att alla inser att ens undanflykter betyder nej.

"Nej, det blir ingen plats ledig för xxx funderar på att ta föl och ska istället ha boxen".

Jag tycker meddelandet gått fram rätt tydligt, och ändå så ringer TS upp och förklarar att 1) boxen är större än för B-ponny (hur det nu spelar roll, det skulle vara för en D-ponny - skulle TS ha D-ponnyboxen?) 2) att det är så länge till fölning att det nog går att lösa ändå.

Andra kanske uppfattar det annorlunda, men jag vidhåller; tjatigt och gåpåigt.

Men hade inte den stallansvariga ljugit utan bara gjort ett ärligt misstag hade det funnits plats och TS hade varit välkommen. Det är det där med att läsa mellan raderna, en del kan inte det och vissa menar precis vad de säger.

Som sagt, är man ärligt så slipper man missförstånd som kan uppfattas som tjat.

Jag måste faktiskt säga att dina inlägg är precis av den typen som jag kännetecknar som "jobbiga" så jag förstår att du går på TS linje. Du vägrar att förstå och se de konkreta svar som TS faktiskt har fått. Du vänder och vrider på det som många andra ser som självklart i oändlighet. Det är just denna typen av förvrängningar jag vill slippa genom att säga ett kort NEJ. Men fastän folk vill ha tydlighet så accepteras inte ett enkelt nej, det ska vara ett nej följt av en jättetydlig förklaring så att absolut inga socialt inkompetenta personer kan missförstå. Då orkar jag faktiskt inte anstränga mig utan säger bara NEJ, men fastän det inte är så svårt att förstå ska man ju behöva förklara varför man säger nej också.

Förresten var har du läst att någon har ljugit? Hur vet du att någon har ljugit?

Jag måste säga att dina inlägg går helt i lnje med stallansvarig, att du måste tillhöra dem som anser att det är så jobbigt att tala sanning och därför upplever folk som tjatiga. Du vägrar förstå och se att det inte är något konkret, otvetydigt och trovärdigt i de svar som TS fått. Du vänder och vrider på svaren för att få dem att framstå som konkreta. Du vägrar att inse att visa faktiskt inte inser att "tyvärr jag önskar jag kan hjälpa dig men den enda lediga boxen är för liten" inte betyder just det utan det i själva verket betyder "dra åt helvete, jag vet att boxen är lagom men jag är en ynklig skit som inte vågar säga nej så jag skyller på något för att slippa dig".

Alltså allvarligt, kan du inte se vad jag pekar på, att vissa faktisk har svårt att tolka inlindade "nej" från folk som har om problem att tala klartext som "ja"? Min första tanke om TS var just vilken jobbig människa, men sedan läste jag noggrannare och tänkte efter. Hon fick faktiskt inte ett tydligt nej förrän stallansvarig slängde luren i örat på henne. Vill man undvika sådana här situtioner från folk som är desperata efter något och som egentligen inte har något att förlora på att fråga igen (vinsten med att det till slut blir ja uppväger risken att få ett nej även om den är stor) måste man faktiskt ändra på sitt eget sätt att hantera det och komma med tydliga otvetydig nej.

Vad är det egentligen som är så provocerande att rekommendera att folk är tydliga så att alla ( okej de flesta det finns de man måste jaga iväg och inte tar ett nej om man så hotar med ett skott i nacken rent bokstavligt) oavsett ens förmåga att läsa mellan raderna och oavsett vilken bokstavskombination man är född med kan förstå? Väldigt få med aspbergers, adhd, damp etc har en varningsskylt på pannan och inte heller är de inlåsta på instutitioner, vissa vet inte ens om att de har problem. Och sedan har vi de normal "dumma" som mycket väl kan inse att de troligen fått ett nej men vill vara säkra för det är viktigt för dem.

Du kan vara lugn, jag accepterar nej och har aldrig frågat mer än en gång om stallplats och även blivit erbjuden plats utan att fråga. Jag kan tolka ett nej mellan raderna, faktiskt är det så att jag ofta övertolkar och tror att folk säger nej fast de menar senare.

Senast ändrad:

Kan bara hålla med :)

Om alla vågade ge ett rakt svar på en gång så skulle många feltolkningar
undvikas. Nu gäller det inte bara det som hänt i denna tråden utan i livet
allmänt.

Det finns lika många förklaringar/uppfattningar som det finns individer i världen
och att vi upplever en händelse olika och läser in olika är bara naturligt.
Men med raka och tydliga svar så skulle bra många missförstånd undvikas.

Ha en fortsatt härlig söndagkväll :bow:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka