Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Man får väl försöka skaffa sig lite social kompetens genom att utvärdera hur folk reagerar på en. Och lära sig av sina misstag :) I detta fallet så kan ju TS lära sig att hon borde insett tidigare att stallplatsen inte var tillgänglig för henne.

Jag tycker faktiskt inte riktigt att kraven ligger hos stallet i denna tråden. Hur skulle de kunna göra det? TS ställer däremot krav (vill ha svar).

Det gäller väl båda parter, blir man ständigt besvärad av folk som vill ha stallplats och gång på gång återkommer trots att man anser sig ha sagt nej så är det uppenbart att man inte lyckas kommunicera nej ett tydligt nog. I det här faller stallvärden borde ha lärt sig säga "nej, jag tror inte du passar in här" och folk slipper att utbilda sig till tankeläsare.

Jag håller med dig, TS berättar redan i startinlägget att hon inte kände sig välkommen, att de inte verkade vilja ha in henne i stallet. Och ändå fortsätter hon ligga på, trots tydliga och också uppfattade (av TS) signaler. Varför gör man det, om man är mån om att stärka sitt rykte och kanske på sikt komma in i stallet?

Senare fick TS en rad olika skäl till varför det inte blev någon stallplats för henne i det stallet, ändå fortsätter det (med pojkvänner och diskussioner om varför ta föl, det är långt till dess etc). Varför inte bara acceptera att - oavsett föl eller inte - blir det ingen boxplats. Hur många olika skäl måste stallansvarig ha?

Vad är det som är så provocerande med att inte få en motivering?

Det handlar väl inte om att det är provocerande, det handlar om att man kan få bestämma över sitt eget stall utan att behöva förklara för kreti och pleti. TS fick massa motiveringar, men ingen av dessa fick henne att sluta tjata. Då hade jag också avbrutit kontakten.

Har du läst vad jag skrivit, hur många gånger behöver jag skriva att det är okej att inte motivera sig, det är inget provocerande att inte få en motivering (det är svar nog) men jag undrar fortfarande vad det är som är så provocerande med att folk frågar efter en motivering kanske just för att veta om det är vits att återkomma eller inte.

Amen to that:bow::bow:

Jag fattar helt enkelt inte varför man måste förklara sig? Om någon ringer på min dörr och frågar om de får bo i mitt hus, ska jag då förklara varför de inte får det? Det är ju samma sak med min paddock, mitt stall, min transport, min häst o.s.v. Sen kvittar det hur många andra människor som får nyttja dessa saker. Men eftersom man inte vill verka otrevlig med att bara säga NEJ eller nej, jag gillar inte dig kan man som i stallägarens fall linda in med vita lögner för att inte såra.

Om någon velat rida i min paddock och jag inte velat hade jag sagt nej, vi är så många redan. Men hade personen i fråga börjat komma med förslag på hur vi kunde lösa det hade jag till slut blivit tvungen att säga något kanske mindre trevligt.

Jag förstår inte varför man ska behöva förklara varför man inte vill att någon ska nyttja ens egendom?

I TS fall sa de redan från början att hon skulle höra av sig till våren, varför räcker inte det????

Ja men i detta faller så väntade inte ts utan bestämde sig för att ligga på direkt, om det stämmer som hon skrev. Läs i första inlägget.

Klart att folk hör av sig om man ber dem att återkomma, men det är ju inget löfte om att läget har förändrats. När de sedan har bett en återkomma 5-6 gånger så är det även där läge att läsa av situationen och förstå vinken. Nu vet jag att det inte är så i TS fall men jag ville bara belysa en annan situation som kan uppkomma där det är bra att kunna läsa mellan raderna. För sin egen skull.

Hade TS fått ett nej direkt så hade hon troligen inte återkommit och problemet hade varit ur världen.

Vill man att folk inte ska återkomma så säg det för sjutton istället för att ljuga och ge falskt hopp. Bättre för alla parter. Vissa har svårt att säga nej och andra har svårt att förstå att vissa ja egentligen betyder nej. Möts dessa kategorier så blir det som i TS fall, båda parter blir irriterade och det tar en massa energi med att komma med fler lögner och fler försök.

"Det finns alltså ingen boxplats ledig" skriver TS att de har svarat henne när hon ringde upp för andra? tredje? gången. Gav sig TS då? Nä det gjorde hon inte. Kan det bli mer tydligt än så? Har du läst TS inlägg? Det verkar inte så, läs igenom inlägg #9 så ser du att det inte råder någon tvekan om att de tydligt har sagt att det inte finns boxplats.

Många i denna tråd tycker att vi som sagt att TS verkar jobbig m.m. är taskiga och kör med peronliga påhopp och drev och gud vet vad. Det handlar ju inte om det, det handlar om att vi är många som förstår stallägarens agerande och försöker berätta för TS att gör du såhär så kan du uppfattas som jobbig av en del människor.

Men det är ju inte stallägaren utan stallansvarige som inte låter ts flytta in.

TS fick dessutom redan från början besked om att hon skulle ringa till våren, men det valde hon att ignorera. Då hade jag som stallägare tyckt att personen tjatade om jag redan gett ett klart besked.

Det är fortfarande stallansvarige det handlar om. Själv hade jag ju blivit rätt sur som stallägare om min stallansvarige nekade kunder då det finns 2 lediga boxar. Därför tycker jag att stallägaren skulle meddelas.

Eftersom vi inte vet hur stallägaren och stallansvarige lagt upp ansvarsfrågan är ju detta ganska svårt att spekulera i.

Jo, men jag anser att TS fått rätt oklara besked. Säger stallägaren (som är den som ska få in hyran) ja så hade jag nog också tryckt på om jag fått besked av stallansvarige såsom "ring när tjälen släpper etc". Hade stallägaren sagt nej så är det ju liksom kört redan från början och då tror jag aldrig ts hade "tryckt på" överhuvudtaget.

Nu verkar det ju som att stallansvarige kört rätt många fulingar ang. otillräcklig boxstorlek etc. som sedan inte visar sig stämma.

Nu tror jag hursomhelst att det skulle bli väldigt jobbigt för ts att stå i stallet även om stallägaren sagt ja just eftersom stallansvarige inte vill ha dit henne.

På dina tidigare inlägg låter det som att du blandat ihop stallägare med stallansvarig. I ditt exempel om att ts skulle ringa på och fråga om hon fick bo i ditt hus är ju samma som att hon skulle ha frågat stallansvarige om det. Om hon istället frågat din kusin som råkade befinna sig i ditt hus och hon vet att det är ok med dig är det väl mer naturligt att återkomma och fråga varför hon får så motstridiga besked.

KL

Men snälla, om ni nu tycker det är så jobbigt med människor som "tjatar" så sluta tjata om detta då :crazy: Skrev ju att jag inte skulle skriva mer här, men nu tar jag det en gång för alla!

Som sagt så sa de inte nej, och även om jag var tveksam på om de verkligen ville ha in mig efter att jag hade varit i stallet och kollat så fick jag höra att "den personen brukar alltid låta tjurig och otrevlig så det är nog ingenting att oroa sig för" osv. De sa i alla fall att jag skulle höra av mig till våren/tills tjälen försvunnit och det gjorde jag (jag fick ner stolpar i trädgården), men då hade inte de provat att få ner stolpar än eller något.

Sen har jag faktiskt skrivit att det kanske var lite dumt att ringa tillbaka efter att stallansvarige hade ringt och berättat att h*n nu hade bestämt sig för att ta föl på sin häst. Men stallansvarige lät så trevlig när jag pratade med hen och det verkade nästan som om h*n tyckte att det var synd/ledsamt att jag nu inte kunde få någon box. Så jag ringde tillbaka i hopp om att vi kunde lösa det, men när stallansvarige då var väldigt otrevlig och slängde på luren så förstod jag ju att de inte ville ha in mig. Men innan dess så hade jag väldigt svårt för att förstå deras "signaler" eftersom stallägaren sa ja och stallansvarige sa att "vi ska bara vänta tills tjälen försvinner". Jag förstod inte det som ett nej eller kanske, utan som ett ja. Men jag kanske är väldigt dålig på att läsa av folk.. Men även folk som känner stallansvarige och de andra i stallet sa ju till mig att "nädå, de är nog bara lite osäkra eftersom den där som nyss flyttade sin häst därifrån inte skötte sig så bra så oroa dig inte" och massa andra saker.

Och stallplatserna var faktiskt ute på annons då stallägaren hade ett hus ute på annons där det stod "finns även stallplatser att hyra" eller något liknande. Så stallägaren var ju trevlig när jag ringde och frågade om stallplats och sa att "ja, det finns två stallplatser lediga" och sen förklarade h*n hur det var i stallet, hur många boxar det fanns osv.

Och några 5-6 gånger var det inte jag ringde.
Efter att jag hade varit och kollat på stallet så ringde jag tillbaka en gång när jag hade fått ner stolpar i backen. Då sa stallansvarige att de skulle prova att sätta ner stolpar så jag skulle ringa tillbaka några dagar senare. Jag ringde tillbaka, men då sa stallansvarige att det inte gick att få ner stolpar i backen och det hade även varit andra och kollat på stallet. H*n skulle återkomma till mig, vilket h*n gjorde men då var inte jag hemma så pojkvän svarade och de hade ännu inte lyckats få ner några stolpar och sen var de lite osäkra på om sommarbetet skulle räcka då de inte trodde att min häst kunde gå med andra, men då förklarade min pojkvän att han kan det bara han har ett bitskydd på sig. Jag skulle ringa upp hen så då gjorde jag det och då skulle h*n ta föl på sin häst. Så de TRE gångerna jag ringde var bestämda tider och inte några onödiga samtal enligt mig. Det sista var väl lite onödigt, men det har jag ju förklarat längre upp.

Jag trodde alltså att det fanns en möjlighet att få stallplats tills stallansvarige slängde på luren i örat på mig den fjärde gången jag ringde. Jag får väl be om ursäkt för att jag är dålig på att läsa av folk. Nöjda? :crazy:

Ja man kan stöta på en del underliga typer, men för att det finns kufar så kan jag inte förstå att det ska vara så hemskt med ett normalt varför?

Problemet är väl inte själva "varför" utan om man då har en motivering så lär ju den ifrågasättas. Frågar man varför så är det nog i regel för att få chans att argumentera för sin sak.

Jag har mina hästar stående på ridklubb.

Skillnaden är ju att vi har ett kö system och kön är rätt så lång på stallplatserna.
Men det finns en kvinna som har 2 hästar på klubben och ska nu ha in en tredje. Den boxplatsen ska väl egentligen fördelas till den som står först i kön. Men det gjorde den inte, den fick hon.

Folk har snackat skit och skrivit lappar åt den kvinnan av ren ilska och avund.
Stallchefen fick reda på detta och tog ett snack med de övriga på klubben och förklarade helt enkelt att det finns ett kösystem men att det är ändå hon som i slutändan ska bestämma vem som kommer in. Hon sa att hon känner inte att hon vill värva in fler folk när kvinnan som ska ta in en 3e är så skötsam, hjälpsam och håller sig till alla regler på klubben.

Sen om det blir fler lediga platser så får ju givetvis nån komma in om hon anser att denna personen är vettig.

Kan ju vara så i ditt fall, att dem helt enkelt känner sig nöjd med det dom har och inte vill värva in någon eftersom det kanske är på gång ett föl.
Förstår du?

Sen kan ju jag tycka att det är lite dåligt att först få det låta som att du ska få en box och sen var det inte alls så egentligen.
Fast det är ju svårt att säga eftersom man själv inte hört samtalen.

Senast ändrad av en moderator:

Ingenstans har jag menat att du måste svara, du har din fulla frihet att slänga på luren utan att ens säga ett ord om någon ringer och vill hyra stallplats om det är det du vill, och det är ett väldigt tydligt sätt att säga hejdå jag vill inte veta av dig, besvära dig inte med att höra av dig igen. Jag förstår bara inte vad det är så farligt med att folk undrar varför (och då fortfarande inte femtielva följdfrågor och ett för hör utan ett enkelt klargörande), vad är det som är så provocerande med att folk vill ha en motivering?

Det är provocerade för jag tycker att det visar på att man inte repekterar mitt nej. Jag VILL inte behöva stå och förklara mig när jag redan sagt nej.

Typ som att någon skulle gå fram till mig på stan och fråga om de fick låna min mobil. Säger jag nej då så känner jag mig extremt provocerad om människan frågar varför/börjar argumentera för sin sak/säger att den måste ringa ett viktigt samtal. Va, fan, jag har sagt nej!

Problemet är väl inte själva "varför" utan om man då har en motivering så lär ju den ifrågasättas. Frågar man varför så är det nog i regel för att få chans att argumentera för sin sak.

Precis det känner jag också.

Jag kan lätt erkänna att jag är kass på att "avbryta" folk och jag tycker faktiskt riktigt illa om att argumentera IRL med folk jag inte känner. Jag vill inte trampa någon på tårna i onödan bara för att jag inte fått fram mitt budskap korrekt och jag har verkligen NOLL intresse av att lägga tid på att få fram mitt budskap till någon som bara babblar på.

Därför säger jag direkt vad jag tycker och sedan VILL jag inte ha en massa mer tjafs. För i min värld är folk som frågar "varför" i sådana här frågor i stor utsträckning precis som du beskriver ovan.

Det finns självklart de som kan ställa vidare frågor utan att upplevas påträngande och tjatiga, men de är tyvärr mycket färre som jag upplevt det.

Denna historien stämmer inte riktigt överens med vad du skrev i början tycker jag, plötsligt är alla jättetrevliga.

Hur som helst vill jag bara säga att det vi skriver är inte för att du ska be om ursäkt eller att vi ska vara nöjda. Jag tror faktiskt att alla vi som har skrivit att du har varit tjatig har gjort det för att uppmärksamma dig på att alla människor är olika och att ditt beteende i denna situation kanske kunde uppfattas som tjatigt. Det kan ju vara bra att tänka på till nästa gång du ska söka stallplats. Jag tycker att det är lite fel att skriva att det bara är att köra på som du har gjort och att det bara är just de folket i detta stall som beter sig konstigt. Om vi ser på inläggen i tråden är det en hel del som uppfattar dig som gåpåig och då är det väl sjysst att säga det?

Man lär sig nya saker om människor hela tiden och det är jättebra att ha med i bagaget. Det är viktigt att kunna analysera sitt eget beteende och kan t.o.m. erkänna för sig själv att man kanske inte gjort helt rätt. Då har man ju trots allt fått ut något gott ur en trist situation:)

Men jag fattar inte. Vad är det i stallägarens ord du inte förstår?

Om de har boxplatser ute på annons så är det väl mer tydligt än någonsin att DU inte är välkommen dit.

Tycker som flera här inne. Äger man något bestämmer man väl själv om man vill att andra ska nyttja det. Jag börjar förstå om det nu går ryckten om dig då du inte riktigt verkar förstå när människor säger ifrån. Ifall du är så på och "tjatig " hur är du då när du har en häst inackorderad hos någon?

Jag personligen hade ju fullkomligt exploderat och blivit galen.

Angående mobilen så är det en viss skillnad, det är i 999 gånger av 1000 totalt ointressant att veta varför. Hade jag verkligen behövt den hade jag insisterat och eventuellt tagit till (milt) våld, hellre att du är sur än någon dör eller blir allvarligt skadad för att jag inte kan tillkalla hjälp.
---------------------
KL
Det är tydligt att det är ett känsligt kapitel att säga nej, så känsligt att man drar vita lögner och snärjer in sig för att undvika att ge klara besked. Och sedan ska mottagaren av budskapet (som ibland är desperata efter ett ja) tolka budskapet och gissa sig till att de inte är välkomna.

Får man trots allt ett nej så ska man även här vara tankeläsare, gud nåde den som vill veta om det är platsbrits, missförstånd eller att man som person helt enkelt inte är välkommen. Det ska man också gissa sig till, och gissar man fel och återkommer så är an en jobbig jävel som inte kan ta ett nej och återkommer man inte så kanske man missar en stallplats för stallägaren hade migrän (var distraherad, hade fullt i stallet, hade sjuka hästar, svärmor dog, trodde att man var en annan person mm) just dagen man frågade.

Tänk så mycket lättare det varit om folk vågade kommunicera.

Jag håller med om att TS inte betet sig på bästa möjliga vis och säkert upplevts som tjatig, men det är brist i kommunikationen som är problemet. Är man desperat för att få något som en stallplats så är det inte underligt att man förbiser möjligheten att ett ja men senare betyder nej fortsätter att hoppas, försöker rationalisera mm. Det är fullt mänskligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka