Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Angående mobilen så är det en viss skillnad, det är i 999 gånger av 1000 totalt ointressant att veta varför. Hade jag verkligen behövt den hade jag insisterat och eventuellt tagit till (milt) våld, hellre att du är sur än någon dör eller blir allvarligt skadad för att jag inte kan tillkalla hjälp.
---------------------
KL
Det är tydligt att det är ett känsligt kapitel att säga nej, så känsligt att man drar vita lögner och snärjer in sig för att undvika att ge klara besked. Och sedan ska mottagaren av budskapet (som ibland är desperata efter ett ja) tolka budskapet och gissa sig till att de inte är välkomna.

Får man trots allt ett nej så ska man även här vara tankeläsare, gud nåde den som vill veta om det är platsbrits, missförstånd eller att man som person helt enkelt inte är välkommen. Det ska man också gissa sig till, och gissar man fel och återkommer så är an en jobbig jävel som inte kan ta ett nej och återkommer man inte så kanske man missar en stallplats för stallägaren hade migrän (var distraherad, hade fullt i stallet, hade sjuka hästar, svärmor dog, trodde att man var en annan person mm) just dagen man frågade.

Tänk så mycket lättare det varit om folk vågade kommunicera.
Jag håller med om att TS inte betet sig på bästa möjliga vis och säkert upplevts som tjatig, men det är brist i kommunikationen som är problemet. Är man desperat för att få något som en stallplats så är det inte underligt att man förbiser möjligheten att ett ja men senare betyder nej utan hoppas, försöker rationalisera mm. Det är fullt mänskligt.

Men ursäkta att jag tog mobilen som exempel då ;)

Ang det fetmarkerade (jag vet att det inte var svar direkt till mig :)):
Jag känner många gånger att jag faktiskt inte VILL kommunicera. Varför är det en "skyldighet" i alla lägen? Jag tycker inte det är min skyldighet om jag medvetet flyttat ut på landet och har min häst i mitt egna stall. Det är medvetna val för att jag vill sköta mig själv till större del än om jag hade ställt hästen i ett inackorderingsstall.

Jag tycker det ska vara okej att inte vilja ta en diskussion och säga nej och inte vilja lyssna på någons varför/argument/lösningar. Är det okej?

Det var antagligen riktat till ts, inte till mig va? Jag har inte sökt stallplats...

Vill du inte kommunicera alls utan sitter tyst som en mussla så är det ett problem, men i att kommunicera ingår även att säga att du inte är intresserad av att svara eller föra vidare diskussioner.

Jag har flera gånger uttryckt att det är helt okej att vägra svara på varför. Det är mycket talande kommunikation, ingen kan komma och kräva svar liksom det är svårt att kräva att folk ska inse att du inte vill svara innan du sagt det.

Jag har inte läst "mitten" av tråden men som det var i början så fanns det ju uppenbarligen 2 boxar lediga, en ponny och en storhäst. Så att hålla två boxar för ett föl som kommer om 1,5 år är ju inte troligt.

Att hålla en box i ett stall där man betalar för alla boxar är en sak, att hålla en box i ett stall där man inte själv äger stallet och det därmed innebär att man inte drar in pengar på en box som ägs av en tredje person är inte ok, såvida det inte finns en överenskommelse om att det är ok att boxar står lediga hellre än att det kommer in fel personer.

Dock vill jag återigen påpeka att jag inte tycker det är lämpligt att flytta in i ett stall där det finns folk som inte gillar en, det är att bädda för att man ska få problem.

Kan ju vara så i ditt fall, att dem helt enkelt känner sig nöjd med det dom har och inte vill värva in någon eftersom det kanske är på gång ett föl.
Förstår du?

Vill du inte kommunicera alls utan sitter tyst som en mussla så är det ett problem, men i att kommunicera ingår även att säga att du inte är intresserad av att svara eller föra vidare diskussioner.

Jag har flera gånger uttryckt att det är helt okej att vägra svara på varför. Det är mycket talande kommunikation, ingen kan komma och kräva svar liksom det är svårt att kräva att folk ska inse att du inte vill svara innan du sagt det.

Med kommunicera menade jag dock fortsatt vidare diskussion sedan personen redan fått avslag. Nej kan jag gärna säga, eller ja om jag är intresserad och då diskuterar jag gäran vidare oxå :D

Du undrade bla vad det var som var så provocerande med att få ett varför som svar på ett nej. Mitt svar är att jag inte vill behöva förklara mig när jag inte på något vis varken satt mig i en situation som kräver massa kommunikation och inte heller på något vis inbjudit till kommunikation (rättare sagt medvetet undvikit det). Har jag sagt nej vill jag att det ska respekteras och görs inte det så tycker jag det är provocerande :)

Kommunicera betyder definitivt även annat än att svara på oönskade frågor, man kan även kommunicera sin önskan att inte diskutera mer och inte förutsätta att folk är tankeläsare och inser att du inte vill prata mer.

Men jag fattar inte. Vad är det i stallägarens ord du inte förstår?

Men det är ju ändå inte STALLÄGAREN som sagt nej!!! Det är stallansvarige som plötsligt bestämt sig för att hålla på en box i 1,5 år (om nu stoet ens blir dräktig). Och där vet vi ju faktiskt inte ens att STALLÄGAREN överhuvudtaget är informerad om detta.

Och? Det spelar ingen roll. Ts verkade tjatig. Punkt. Om stallägare/ansvarig redan hört rykten om ts så var tolkade de antagligen den minsta tjatigheten som värre än vad den var.

Hur som helst vill jag bara säga att det vi skriver är inte för att du ska be om ursäkt eller att vi ska vara nöjda. Jag tror faktiskt att alla vi som har skrivit att du har varit tjatig har gjort det för att uppmärksamma dig på att alla människor är olika och att ditt beteende i denna situation kanske kunde uppfattas som tjatigt. Det kan ju vara bra att tänka på till nästa gång du ska söka stallplats. Jag tycker att det är lite fel att skriva att det bara är att köra på som du har gjort och att det bara är just de folket i detta stall som beter sig konstigt. Om vi ser på inläggen i tråden är det en hel del som uppfattar dig som gåpåig och då är det väl sjysst att säga det?

Rent krasst är det väl så att de som ansett ts som "gåpåig" är främst de som trott att stallägare och stallansvarige är samma person.

Jag köper helt argumentet om det kommer från ägaren, vill någon inte ha in en i sitt eget stall så ska det självklart respekteras.
Jag hade däremot ställt mig väldigt frågande (och antagligen tryckt på) om någon som inte äger stallet plötsligt bestämmer sig för att jag inte får flytta in trots att jag fått ja från stallägaren.

TS: vet stallägaren om att du fått nej från stallansvarige?

Och? Det spelar ingen roll. Ts verkade tjatig. Punkt. Om stallägare/ansvarig redan hört rykten om ts så var tolkade de antagligen den minsta tjatigheten som värre än vad den var.

Men det är väl egentligen strunt samma, om vill TS ha stallplatsen och inte återkommer, då är sannolikheten att man får den så gott som obefintligt och frågar hon igen så får inte stallplatsen för att hon är tjatig då hon återkommer enligt instruktion. Det kallas moment 22, de i stallet får skylla sig själv om folk tjatar om de inte kan säga nej på ett vettigt vis.

Senast ändrad:

Fast först sa de att hon skulle återkomma, kanske just för att de inte visste. Sen sa de nej, och ts blev tjatig.

Och ja jag håller med om att TS kan uppfattas som tjatig, men stallansvarig skapade situationen och hoppet genom att inte säga nej hon blev ombedd att återkomma inte mindre än 3 gånger (den tredje för att hon inte var hemma när hon fick besked) om jag minns rätt.

Som jag sagt tidigare, kan folk bara lära sig att säga nej på ett vettig vis och inte komma med tvetydiga svar så gör det livet lättare. Eller tycker du det är schysst att hålla någon på sträckbänken på det här viset och sedan säga nej?

Nyckelordet är ansvarig

Stallägaren har kanske tyckt att det varit trevligt med en ansvarig som håller ordning i stallet. Kanske inte lika trevligt att denne ratar presumtiva hyresgäster som ger pengar i stallägarens ficka dock.....

Nyckelordet är väl vad för slags befogenheter stallansvarige har, att köpa in gemensamma höpartier eller helt fritt styra och ställa över vem som ska stå där. Hade det verkligen varit enligt det senare hade jag nog sett det som självklart att stallägaren klart skulle deklarera att det är stallansvarige som har sista ordet och att därför kan inte stallägaren säga ja (men det gjorde ju ändå stallägaren vilket tyder på att befogenheterna inte sträcker sig alltför långt).

Senast ändrad:

TS: vet stallägaren om att du fått nej från stallansvarige?

Det vet jag faktiskt inte. Stallansvarige hade pratat med stallägaren om att eventuellt ta föl på sin häst och eventuellt hyra en box sa stallägaren när jag pratade med hen, men det lät inte som om det var något som var bestämt. Sen vet jag ju inte alls vad de i stallet har sagt till stallägaren om varför jag inte kunde/fick ta den andra boxen eller ha fölboxen så länge. Jag ringde ju aldrig tillbaka till någon efter att stallansvarige slängde på luren i örat på mig för jag tänkte att det ändå inte skulle vara speciellt roligt att ha häst där.

Och till er andra. Tycker ni verkligen att det är så jobbigt och tjatigt med personer som hör av sig en extra gång och frågar om man inte kan lösa problemet på något sätt? Jag var ju väldigt "försiktig" när jag frågade för jag är inte en person som "går på" på det sättet som ni beskriver. Jag blir oftast väldigt rädd och nervös om jag ska fråga om saker eller ringa till folk. Så pga det har jag gått miste om många saker så nu tänkte jag att "Nä, nu ska jag sluta att vara en sån fegis och bara ringa och fråga. Det är ju bara en enkel fråga, vad kan hända?". Jag försökte vara så trevlig som möjligt och började samtalet med att säga att "jag hoppas att jag inte stör" och ursäktade mig för att jag ringde upp igen. Fortsatte med att säga att "Jo, jag bara undrar om det inte går att lösa problemet med boxarna ändå eftersom fölet inte kommer än. Jag kanske skulle kunna ha min häst i den boxen tills fölet kommer och då slipper ju du stå och betala för en box som du inte ska använda förrän om 1-1,5 år.". Sen frågade jag även om "B-ponnyboxen" eftersom jag visste att det stod en D-ponny/liten häst där innan och jag var ju inte otrevlig på något sätt. Jag tror att stallansvarige kände sig lite dum eftersom hen hade ljugit och visste på så sätt inte vad hen skulle säga så hen slängde på luren. Jag skulle själv känt mig jättedum om jag hade ljugit för någon på det sättet. Men det är bara vad jag tror. Jag är ju tyvärr inte så bra på att läsa av folk.

Och vad är det som är så annorlunda från mina tidigare inlägg i det jag beskrev ovanför? Visst var jag lite (mycket) förbannad och besviken över att ha väntat på en stallplats i en månad och sen så ja, ni vet. Så jag var väldigt upprörd (i flera dagar kan jag tillägga, jag kunde inte ens sova på nätterna) så då blev nog inläggen väldigt röriga. Som sagt så kände jag mig inte välkommen i stallet när jag var där och kollade, men jag tänkte ju som sagt att jag bara inbillade mig. Sen trodde jag att det berodde på skitsnack från en början, men så var inte fallet vad jag har förstått på personen som min pojkvän känner som har häst i det stallet. Om hen nu inte ljuger som de andra.

Senast ändrad:

Minstral:

Jo, visst är det bra att veta inför andra stallplatser! Tycker ändå inte att det är okej att kalla någon för jobbig, tjatig, aggressiv med mera när man inte ens känner personen. Sen allt med körkort, eget stall osv. Jag tar åt mig av allt folk säger/skriver till mig. Tänker på det dag in och dag ut. Men nä, den här gången tänker jag inte ge mig för jag tycker inte att jag har varit jobbig, tjatig eller aggressiv. Och om nu andra tycker det så kan man säga det på ett vänligare sätt och inte "hoppa" på någon. :crazy:

Det inläggen som handlade om skaffa körkort eller egen gård var väl ganska korkade såklart.

Men jag skrev ärligt att jag tyckte efter inlägg #9 att du verkade lite jobbig, det står jag för. Men det är inte alltid så att det skrivna ordet stämmer med verkligheten, men jag har bara dina inlägg att gå på. Att jag valde att kommentera var inte för att trycka ner dig utan för att förstå att det finns människor som tycker sådant är jobbigt. Hur det sen har gått till i verkligheten och hur tongångarna har varit kan jag inte utläsa. Men att jag skulle skriva att jag tycker du verkade jobbig av elakhet finns inte i min värld. Vad skulle jag vinna på det liksom?

Men det du nämner som problem (som du tycker att stallansvarig borde försöka hjälpa till att lösa) är ju DITT problem. För dem är det inget problem.

Och det upplevs ju som minst sagt tjatigt och väldigt gåpåigt. Någon ska hjälpa till att lösa DINA problem. Det har ju inte de med att göra.

Det är samma sak med folk som kommer och vill låna transporten. Vilket de inte får. Och då blir de sura och tycker att man ska hjälpa dem att lösa problemet, för de har ingen transport och behöver transportera sin häst. Ja, men det är ju inte mitt problem. Jag har transport att transportera min häst i. Hur de löser sina problem är faktiskt inte mitt ansvar.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka