Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Kan ta ett exempel på tjatmoster, ur egen verklighet. Vi har fått silagebalar som vi inte hunnit flytta in ännu, och får ett samtal. En tjej som sett balarna när hon kört förbi, gått upp till svärfar och tjatat sig till mitt telefonnr (ja, redan där anar man ju...). Alltså ingen annons eller annat som indikterar att det skulle finnas något intresse av det hon erbjuder (köpa).

Hon: Ja, hej, jag såg att ni har hösilagebalar. Jättebra storlek, helt perfekt.
Jag: öh, ja, vi tycker ju att det är bra... (vad tusan vill människan)
Hon: jag skulle behöva samma storlek, funkar den för er?
Jag: ja, vi har bara 1,5 häst, så det funkar bra (vad tusan vill hon? Ha nummer till producenten?)
Hon: så bra, jag tänkte köpa ett par stycken av er.
Jag: ?! Nej, vi ska inte sälja några balar, det måste du ha fått om bakfoten.
Hon: men jag skulle behöva precis den storleken, och ni är ju nöjda med det.
Jag: Möjligt, men vi ska inte sälja några balar, du får leta vidare
Hon: Men jag har inget att ge mina hästar, ni kan väl kanske köpa hö till era om det tar slut innan sommaren? För visst är det ni som släpper på betet vid sidan av?
Jag: (nu förbannad) vi har hästarna uppstallade året om, och jag är inte det minsta intresserad av att köpa hö för att kunna sälja balar till dig. Du får leta vidare, hur har du förresten fått mitt nummer?
Hon: jag var uppe och tittade på balarna, och tyckte de var så bra och xxx sa att ni var nöjda, så jag tänkte att ni säkert ville sälja några av dem till mig eftersom jag inte har till mina hästar. Det är ju inte rimligt att mina hästar ska vara utan mat, det kan du väl ändå inte tycka?
Jag: du söker nog någon annan, hej.

Japp, jag "slängde luren i örat" på personen.

Jodå, jag har läst tråden ;) .

Det finns människor som inte kan läsa mellan raderna, inte koppla attityd till något hos dom själva, som följer ordets mening strikt och inte klarar ironiska inlägg. Det skulle underlätta då med ett rakt besked direkt (säger INTE att det handlar om TS).

Jag tror inte motiveringen är det huvudsakliga problemet här utan mer att ett rykte som inte stämde med TS verklighet och var orolig över att DET skulle haft nåt att göra med luddigheten i folks beteende och uttalande.

Som jag tolkade TS förstående handlade det om att TS var ny på orten, inte många som kände TS och att tveksamheten bottnade i det. Sen att det ryktades om ett rykte som skulle ha med tveksamheten att göra och att TS blev orolig över det och att det inte stämde med TS verklighet...sen ledde det ena till det andra och i mitt tycke så förivrade sig TS en hel del...

Hur som helst finner jag egentligen inget som motiverar ett drev av bukefalister (ja möjligen pojkvännens egenmäktighet då men det är INTE TS som ska ansvara för den saken) som ger sig på TS utan att egentligen ge nåt bättre budskap. Tror faktiskt det hade räckt med en klapp på axeln, be TS försöka lägga det bakom sig och försöka visa sin personlighet på sikt och kanske få ryktet på skam av egen kraft.

Klart alla inte tänker på samma vis! Det var ju därför jag gav min syn på saken hur jag hade upplevt det. Eftersom det inte överrensstämde med bla ditt :)

Det finns många olika sätt att tänka, och om ett enkelt varför för att få ett förtydligande (och jag menar inte 15 följd varför utan en eller möjligen två eller att man frågar när man redan fått ett förtydligande) av situationen. Varför skulle det vara så farligt? Alla nej är helt enkelt inte definitiva nej och ibland kan en kreativ lösning vara en väg runt ett problem.

Jag tror det stora problemet är att folk inte vill stå för sina nej utan skjuter upp nejet eller kommer med bortförklaringar för att man tycker det är obehagligt att neka någon. Den som verkligen vill och hoppas behöver ett ordentligt nej för att släppa hoppet och inte återkom när.... Vill man inte ha varför så kan man alltid svar att man inte är intresserad och av privata skäl och upplysa om att det inte kommer att ändras.

Sedan finns det även helt omöjliga personer som inte kan ta ett nej och frågar varför i all oändlighet, men här hjälper det knappast vad man än säger och hur tydligt och många nej man ger men det är inte dem jag syftar på här.

Kan ta ett exempel på tjatmoster, ur egen verklighet. Vi har fått silagebalar som vi inte hunnit flytta in ännu, och får ett samtal. En tjej som sett balarna när hon kört förbi, gått upp till svärfar och tjatat sig till mitt telefonnr (ja, redan där anar man ju...). Alltså ingen annons eller annat som indikterar att det skulle finnas något intresse av det hon erbjuder (köpa).

Jag: ja, vi har bara 1,5 häst, så det funkar bra (vad tusan vill hon? Ha nummer till producenten?)
Hon: Men jag har inget att ge mina hästar, ni kan väl kanske köpa hö till era om det tar slut innan sommaren? För visst är det ni som släpper på betet vid sidan av?
Jag: (nu förbannad) vi har hästarna uppstallade året om, och jag är inte det minsta intresserad av att köpa hö för att kunna sälja balar till dig. Du får leta vidare, hur har du förresten fått mitt nummer?
Hon: jag var uppe och tittade på balarna, och tyckte de var så bra och xxx sa att ni var nöjda, så jag tänkte att ni säkert ville sälja några av dem till mig eftersom jag inte har till mina hästar. Det är ju inte rimligt att mina hästar ska vara utan mat, det kan du väl ändå inte tycka?

Ja man kan stöta på en del underliga typer, men för att det finns kufar så kan jag inte förstå att det ska vara så hemskt med ett normalt varför?

Hur som helst finner jag egentligen inget som motiverar ett drev av bukefalister (ja möjligen pojkvännens egenmäktighet då men det är INTE TS som ska ansvara för den saken) som ger sig på TS utan att egentligen ge nåt bättre budskap. Tror faktiskt det hade räckt med en klapp på axeln, be TS försöka lägga det bakom sig och försöka visa sin personlighet på sikt och kanske få ryktet på skam av egen kraft.

Jag tycker inte alls att det har varit ett "drev" med folk som "gett sig på TS" (ja en kommentar kan jag komma på då, det där med bil).

Jag tycker det har varit många sansade kommentarer som helt enkelt inte har stämt in i "guuuuud va dom va taskiga mot dej!!!"-kören.

När jag kom in i tråden t ex eldades det på med allt från att ringa kommunen och klaga till att skriva "dagens ris" i lokaltidningen.

Be TS lägga det bakom sig var just det som vi andra försökte göra, med den enkla motiveringen att stallfolket kanske inte uppfattade henne såsom hon uppfattade sig själv.

Och för det ska man få heta "drev"!

Jag tycker inte alls att det har varit ett "drev" med folk som "gett sig på TS" (ja en kommentar kan jag komma på då, det där med bil).
Nog har det varit mer drev än med bilen.

Jag tycker det har varit många sansade kommentarer som helt enkelt inte har stämt in i "guuuuud va dom va taskiga mot dej!!!"-kören.
Finns ingen anledning till det.

När jag kom in i tråden t ex eldades det på med allt från att ringa kommunen och klaga till att skriva "dagens ris" i lokaltidningen.
Som jag nämnde...det spårade ur lite.
Be TS lägga det bakom sig var just det som vi andra försökte göra, med den enkla motiveringen att stallfolket kanske inte uppfattade henne såsom hon uppfattade sig själv.
De flesta nöjde sig inte med att råda TS att lämna det bakom sig. Inläggen innehåller mer än så.

Och för det ska man få heta "drev"!
? Tar du åt dig för nåt jag inte anklagat dig för?

Fast detta är väl ändå skillnad gentemot hur fallet var för TS?!

I stallet fanns det ledig boxplats- TS kontaktar men blir trots detta vilseledd med olika undanflykter till varför hon inte får hyra, då börjar hon fundera på varför och vill självklart ha ett svar när hon börjar känna panik över att hon kanske inte har någonstans att stalla upp sin häst framöver när hennes häst inte kan gå där den går nu längre fram.

I ditt fall är det någon som gått förbi och sett dina balar och tänkte att jag kan väl ringa och kolla om jag får köpa. Men nu kan jag hålla med om att personen i fråga verkade aningens mysko i ditt fall lovisaleonora.

Men jag hade istället för att bli irriterad, rekommenderat någon som säljer foder (om man nu vet det!). Man kan försöka hjälpa till på något vis...

Nej, jag skulle aldrig i livet skicka den människan på min foderproducent - jag känner honom. Varför straffa den stackarn? Anledningen till att hon inte hade foder kröp fram bakvägen sedan. Hon hade gjort sig omöjlig genom att inte betala. Ingen ville sälja. Ett sidospår. Men det är ju precis samma som TS! Ingen stallplats annonserad, TS dyker upp och hör sig för spontant. Samma som för mig. Jag har balar - då måste jag sälja. De har boxar - då måste de hyra ut.

Verkligheten funkar inte så.

Om man dessutom väljer att ta alla skäl till att säga nej som "undanflykter", då spelar det ju knappast någon roll vad den stackars stallansvarige svarar. Allt blir ju undanflykter och svepskäl till att inte hyra ut.

Med tanke på hur mycket foder som säljs och hur många tjänster och produkter inklusive stallplatser som säljs/tecknas avtal om utan annonser så ser jag inget konstigt i att folk frågar. Mitt stall annonserar aldrig ut stallplatser utan de går till folk vi känner till eller till folk som hört av sig. Väntar man på annons så får man vänta länge.

Nej jag kan inte se någon parallell om du nu inte avslutade samtalet med att be människan återkomma vid senare tillfälle.

Det finns många olika sätt att tänka, och om ett enkelt varför för att få ett förtydligande (och jag menar inte 15 följd varför utan en eller möjligen två eller att man frågar när man redan fått ett förtydligande) av situationen. Varför skulle det vara så farligt? Alla nej är helt enkelt inte definitiva nej och ibland kan en kreativ lösning vara en väg runt ett problem.

Jag tror det stora problemet är att folk inte vill stå för sina nej utan skjuter upp nejet eller kommer med bortförklaringar för att man tycker det är obehagligt att neka någon. Den som verkligen vill och hoppas behöver ett ordentligt nej för att släppa hoppet och inte återkom när.... Vill man inte ha varför så kan man alltid svar att man inte är intresserad och av privata skäl och upplysa om att det inte kommer att ändras.

Sedan finns det även helt omöjliga personer som inte kan ta ett nej och frågar varför i all oändlighet, men här hjälper det knappast vad man än säger och hur tydligt och många nej man ger men det är inte dem jag syftar på här.

Kanske. Men jag vill fortfarande inte behöva förklara mig om jag utan att annonsera ut någonting får en fråga jag svarar nej på. Är det så konstigt?

I mitt exemplen jag tog upp om någon skulle fråga mig om boxplats så ja, det hade nog varit "farligt". Dvs i många fall tror jag att jag ännu mer strukit personen från listan över eventuella boxhyrare om den börjar ifrågasätta mitt nej. Jag kommer inte på så många sätt att fråga på utan att jag hade tyckt det var irrelevant.

Hade jag varit minsta intresserad så hade jag bett personen återkomma eller bett om kontaktuppgifter. I min värld gör man liksom så. Inbjuder själv till vidare kontakt/diskussion/lösning om det är intressant. Är det inte det så tackar man vänligt nej :)

Däremot tycker jag man har mer ansvar om man annonserar ut något.

Pojkvännen får man med "på köpet" om man väljer att ta in TS i sitt stall, så man kan inte helt koppla bort honom.

Angående raka svar, hade det varit bättre att TS fått svaret: Ingen i stallet vill ha dig här, de gillar inte intrycket de fått av dig därför får du ingen stallplats.

Men det är klart, då hade de ju varit tvungna att förklara varför de inte gillar TS.

Man får faktiskt lära sig att folk har rätt att säga nej utan att behöva förklara varför. Det går inte alltid att förklara varför det kan bara vara så att man faktiskt inte vill. Men för att inte såra personen alltför mycket väljer man att säga något annat. Det är väldigt bra att lära sig att läsa mellan raderna, kan man inte det då får man leva med vissa smällar.

Men hur ska det gå om man ska läsa mellan raderna jämt, då vet man ju aldrig vad som gäller egentligen. TS läste mellan raderna att det fanns en möjlighet ända tills människan slängde luren i örat.
Raka svar i en affärsuppgörelse kan man väl förvänta sig.

Man får väl försöka skaffa sig lite social kompetens genom att utvärdera hur folk reagerar på en. Och lära sig av sina misstag :) I detta fallet så kan ju TS lära sig att hon borde insett tidigare att stallplatsen inte var tillgänglig för henne.

Jag tycker faktiskt inte riktigt att kraven ligger hos stallet i denna tråden. Hur skulle de kunna göra det? TS ställer däremot krav (vill ha svar).

*KL*

Ja jizzez. Hundrafemton inlägg med många bestämda åsikter åt alla håll, och då har vi bara hört ena sidans version..........:cool:

Rolle
IpL

Vad tråkigt ts, det verkar ju rätt klart att de andra i stallet inte vill ha in dig. Nu tror jag kanske inte att det är p.g.a. dig utan snarare p.g.a. din häst (rädsla för att den ska bita i täcken etc.) och senare din pojkväns agerande.

Jag hade slagit detta stall ur hågen men först efter att jag kontaktat ägaren till stallet igen, tackat så mycket för visningen och berättat att jag är intresserad av att bli hyresgäst men att de andra (stallansvarige) tyvärr inte vill ha in dig. På så sätt ligger ju bollen hos stallägaren som är den som förlorar pengar på tomma boxar. Vem vet om stallansvarige har sagt sanningen till stallägaren, det kanske har framstått som att du överhuvudtaget inte vill stå där?!

Hoppas att du hittar en annan stallplats!

Det är det som kallas verkligheten och social kompetens, det funkar utan att kunna t.ex. läsa mellan raderna, men i vissa lägen kan det bli komplicerat, vilket vi har ett tydligt exempel på i denna tråd.

Det som händer i detta läge är att "skitsnacket" antagligen kommer att fyllas på om någon frågar denne stallägaren och dessa hyresgäster om vad de har för erfarenheter av TS. Det är livets hårda skola. Vi ser ju i tråden att alla tycker olika och det inte finns några rätt eller fel, just därför är det guld värt att kunna läsa av olika situationer.

Många i denna tråd tycker att vi som sagt att TS verkar jobbig m.m. är taskiga och kör med peronliga påhopp och drev och gud vet vad. Det handlar ju inte om det, det handlar om att vi är många som förstår stallägarens agerande och försöker berätta för TS att gör du såhär så kan du uppfattas som jobbig av en del människor.

TS fick dessutom redan från början besked om att hon skulle ringa till våren, men det valde hon att ignorera. Då hade jag som stallägare tyckt att personen tjatade om jag redan gett ett klart besked.

Senast ändrad:

Kanske. Men jag vill fortfarande inte behöva förklara mig om jag utan att annonsera ut någonting får en fråga jag svarar nej på. Är det så konstigt?

Ingenstans har jag menat att du måste svara, du har din fulla frihet att slänga på luren utan att ens säga ett ord om någon ringer och vill hyra stallplats om det är det du vill, och det är ett väldigt tydligt sätt att säga hejdå jag vill inte veta av dig, besvära dig inte med att höra av dig igen. Jag förstår bara inte vad det är så farligt med att folk undrar varför (och då fortfarande inte femtielva följdfrågor och ett för hör utan ett enkelt klargörande), vad är det som är så provocerande med att folk vill ha en motivering?

Vad är det som är så provocerande med att inte få en motivering?

Det handlar väl inte om att det är provocerande, det handlar om att man kan få bestämma över sitt eget stall utan att behöva förklara för kreti och pleti. TS fick massa motiveringar, men ingen av dessa fick henne att sluta tjata. Då hade jag också avbrutit kontakten.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar