Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Bry dig inte om tjäbblet i denna tråd, det finns alltför många som anser sig veta bäst och som inte har vett att hålla munnen om icke rumsrena kommentarer angående körkort och häst och gud vet allt. Folk som inte kan diskutera saken i sig utan direkt angriper med personangrepp har oftast andra problem att tampas med. Här bakom en skärm kan man få en stunds självhävdelse innan det är dags att gå tillbaka till verkligheten igen. Absolut inget att ta åt sig av eller bry sig om.
Jag är övertygad om att du är en superbra tjej som månar om din hästs bästa.
Din pojkvän tycker jag verkar vara en härlig kille som sätter dig i främsta rummet, sådana finns det inte många av. Du får skälla på honom för att han åka trots att du sa att han inte fick, men krama honom sedan för att han visade civilkurage. ;)
Lycka till nu med stallplats! Hade jag haft min gård i närheten hade du fått ha hästen hos mig, med både ridhus och trevligt sällskap. ;)

Tack! :)

Och Zephira har absolut rätt om att jag definitivt inte kan bygga mig ett eget stall, det är inget jag har ekonomi till. Så det är bara en dröm som förhoppningsvis kommer gå i uppfyllelse någon gång ;)

Du har inte läst all fakta.
Det är inte stallansvariges stall, stallet ägs av en annan person som inte har häst och som inte har intresse av att ha häst.
Stallets ägare hade sagt att det var ok att de mätte boxen Om de andra var ok med det. Detta fick TS aldrig fråga så visst det var fel gjort men att anmäla det som olaga intrång är inte möjligt såvida inte stallets ägare väljer att göra det.

I min värld är kanske ett kanske men inte ett nej... Och det tror jag TS också uppfattade det som.

Om du har ett stall har du all rätt att inte hyra ut boxar men... Om någon sätter dig ansvarig för uthyrningen av boxar i dennas stall så har du inte all rätt i världen att vägra hyra ut boxar per automatik. Allt beror på hur överenskommelsen ser ut. Har stallägaren godkänt att det hellre får stå tomma boxar i stallet än att det kommer in hyresgäster som de andra inte gillar? Det vet inte vi och därför kan man inte säga att de har all rätt i världen att inte hyra ut till TS. Vi kan säga att risken finns att de har all rätt i världen.

Att de kunde besvarat Ts fråga bättre tycker nog alla.
Men så är inte fallet, alla kan inte det och det är heller inget krav för att man har ett stall.

I min värld är ett kanske ett kanske, inte ett ja.

Och hade jag kommit in i mitt stall och nån stod och mätte en box hade jag nog ringt polisen.
Det är väl en självklarhet att man inte stampar in på nån annans mark och börjar mäta saker?
Kan inte det falla under olaga intrång?

Om jag har ett stall har jag all rätt i världen att ha det tomt oavsett om det finns hundra ts som behöver plats.

Mitt tips till ts är, köp ett eget stall.

Vi har ju å andra sidan fått allt nedskrivet i ett tydligt händelseförlopp till skillnad från TS som del för del fått ta till sig det hela. Det är inte säkert att det blir lika tydligt då.

Men fortfarande tycker jag efter att ha läst TS inlägg om kommunikationen med stallansvarige så har den sagt TYDLIGT MELLAN RADERNA att TS inte är speciellt välkommen av en eller annan orsak.

Jo jag har läst allt men gör en annan tolkning än du.

Att stallägaren hela tiden hänvisar till stallansvarige tyder på att stallansvarige fått rätt att göra som den vill med boxarna. Och kravet för att mäta boxen var att kontakta stallansvarige först, det gjordes inte. Självklart är det bara ägaren som kan anmäla.

Att tipsa om att köpa eget stall är inte idiotiskt, det är troligen ts enda chans att få en stallplats på hennes premisser på den orten.

Att vara besviken över otydliga svar är en sak.
Att bli arg på folk för att de inte hjälper en är nåt helt annat.

Vad är det för premisser jag har? :crazy: Det enda jag ville var att ha hästen närmre mig och det skulle även vara trevligt med en ridbana/ett ridhus i närheten. Tänkte också att det skulle vara kul att ha min häst i min ort så jag skulle kunna lära känna lite nytt folk då jag inte känner någon här. Men det var ju inget krav, utan det skulle bara vara "bättre". Så jag har kvar min häst på lösdriften 1,5 mil ifrån mig tills jag inte kan ha kvar honom där längre om nu ägaren ska flytta/göra sig av med sina hästar eller tills jag helt enkelt hittar något som ligger närmre eller eventuellt har bättre busstider då det endast går skolbussar till lösdriften = inga bussar alls på somrarna. Jag nöjer mig alltså med det, men det skulle självklart vara bättre om jag hade min häst närmre så jag ville ju jättegärna ha en stallplats här i min ort när det äntligen fanns lediga platser.

Därför blev jag riktigt besviken och även lite smått förbannad över att de sa att jag skulle ringa tillbaka när tjälen gått ur osv och sen visar det sig att de aldrig tänkt hyra ut en plats till mig. De kunde ju på något sätt säga att de inte kunde/ville hyra ut en stallplats till mig under den månaden som gick. De sa ju aldrig kanske när vi träffades i stallet första gången, utan "vi väntar tills tjälen gått ur" och det lät för mig mer som "ja, du får en stallplats men vi måste vänta tills tjälen gått ur så vi kan stängsla". Visst funderade jag mycket över om de verkligen ville ha in mig, men sen tänkte jag ju som sagt att jag säkert bara inbillade mig. Stallansvarige var ändå jättetrevlig när jag pratade med henne i telefonen, förutom det sista samtalet då. Och det var väl dumt att ringa tillbaka och fråga om jag inte kunde ha fölboxen så länge, men jag menade ju aldrig att tjata. När jag pratade med stallansvarige och h*n berättade att h*n skulle ta föl på sin häst med mera så lät det lite som att h*n var "ledsen" att de inte hade någon box att hyra ut till mig. Så jag ringde ju tillbaka eftersom jag tänkte att "det här går ju att lösa ändå och då skulle det vara bra för oss både". Det var då stallansvarige helt plötsligt blev jätteotrevlig och slängde på luren så då förstod jag ju.

Och att min pojkvän åkte upp och mätte kan jag som sagt inte göra något åt. Om en vän/sambo/pojkvän eller någon annan som står dig nära gör något olagligt/något som är fel så är det väl ändå inte du som åker dit på det och blir straffad? Jag tycker i alla fall inte att man ska behöva bli straffad för någon annans misstag!

Jag förstår bara inte vad det är för premisser som du menar att jag har som gör att jag måste bygga/köpa mig ett eget stall?

Jag måste faktiskt oxå säga att jag tycker att du verkar vara lite jobbig, på det du skriver hade iaf jag fattat att de inte ville hyra ut och jag hade inte börjat tjata om boxmått o.s.v. Det bästa du kunde gjort när de sa det om tjälen skulle gå ur jorden var att be dem ringa upp dig om det fanns möjlighet till stallplats då.

Att du hela tiden hävdar att det var din pojkvän och inte du som åkte och mätte boxen spelar ju ingen roll, stallägaren får ju liksom din pojkvän på köpet om du får plats, så han har verkligen förstört för dig och det ryktet lär ju gå.

Jag hade aldrig hyrt ut till någon som tjatat eller haft en pojkvän som smugit in i stallet och mätt boxar.

För min del tycker jag du har drabbats av ett litet s k "Bukefalos-drev" ;)

För övrigt tycker jag du ska vara glad att det inte blev något i det stallet - med all sannolikhet hade det blivit problem senare i ett sådant stall där man inte kör med raka rör! Lycka till och nej.... jag tycker verkligen inte heller att du har varit otrevlig i denna tråden.

Är det tillåtet för vissa att vara oförskämda och komma med kränkande inlägg om din privatekonomi etc utan att det blir åthutat så får man också acceptera att ts svarar för sig.

Att tipsa om att köpa eget stall är inte idiotiskt, det är troligen ts enda chans att få en stallplats på hennes premisser på den orten.

Kan du utveckla ovanstående påstående?
Hur menar du att man "köper" ett stall? Och vilka "premisser" är det du talar om?
Närheten till stallet från bostaden? Den premissen gäller de flesta och är inget unikt i TS fall. Någon annan premiss har jag inte läst i något inlägg. Men du kanske läser mer mellan raderna än oss andra... Utveckla som sagt gärna ovanstående påstående.
Annars känns den helt ovidkommande i mitt tycke.

Har du läst inlägg #9???? Är inte det att tjata?

Jag kan också hålla med om att ett tydligt nej är det bästa, men jag har sagt så en gång till en som ville ha stallplats och då blev motfrågan varför. Är det en person som tjatar så kvittar det hur tydlig man är. I såna här lägen är det väldigt bra att veta när man ska dra sig tillbaka.

jag uppfattar inte heller som någon sa att detta är ett "drev", känns bara som att de som har/har haft hyresgäster har en annan syn och erfarenhet.

Jag tycker det inlägget är ganska rörigt, kanske kan bero på att TS var irriterad medan hon skrev det. I det inlägget kan det säkert tolkas som att hon tjatat, men i de övriga hon skriver och förklarar mer så uppfattar jag inte det som tjat, utan vanliga frågor. Sedan hade hon visst kunnat sköta det på ett annat sätt och tackat för sig när den stallansvarige blev tjurig. Men om hon, som hon säger, har fått intryck av att stallansvarige vill låna ut en box, men inte kan, så är det väl inte fel av TS att försöka komma med en lösning?

Jag kan också hålla med om att ett tydligt nej är det bästa, men jag har sagt så en gång till en som ville ha stallplats och då blev motfrågan varför. Är det en person som tjatar så kvittar det hur tydlig man är. I såna här lägen är det väldigt bra att veta när man ska dra sig tillbaka.

I detta fall var ju stallansvarige vänlig hela tiden och bad om att TS skulle ringa tillbaka. Var finns den tydliga hinten här att TS inte var välkommen trots alls, eftersom flera av er säger att ni hade förstått vinken?

Det måste väl ändå vara bättre att vara tydlig från början och "riskera" motfrågan varför, än att dra ut på det hela tiden?

Sasse/Minstral: Jo, det inlägget blev väldigt rörigt som du, Sasse, skriver :angel: Var rätt så irriterad i just den stunden så kan nog ha berott på det.

Bellafjella:
Jo, det känns lite så :crazy: Och du har verkligen rätt i att jag ska vara glad att det inte blev något i det stallet!

Har du läst inlägg #9???? Är inte det att tjata?

jag uppfattar inte heller som någon sa att detta är ett "drev", känns bara som att de som har/har haft hyresgäster har en annan syn och erfarenhet.

Ojdå, är det så hemskt att få frågan att motivera sig. Det är nog bäst att inte hyra ut alls om man inte klarar pressen.

I ett stall där man får svaret fråga mig i nästa vecka när man menar nej, och dristar man sig att fråga varför så får värden stora skälvan. Det verkar inte direkt vara en bra grund för öppen och rak kommunikation.

I ett stall där man får svaret fråga mig i nästa vecka när man menar nej, och dristar man sig att fråga varför så får värden stora skälvan. Det verkar inte direkt vara en bra grund för öppen och rak kommunikation.

Det kan jag bara hålla med om. :crazy:

Kanske dags att låsa tråden ? Upplever att den har spårat ur helt. Att sedan Ts får så enormt mycket personkritik anser jag inte vara relevant i detta fall :eek: Upprepar det som redan har skrivits tidigare, detta att bakom skärmen är det många som tycker och tänker samt skriver många mer eller mindre genomtänkta inlägg :confused:

Ha en fortsatt trevlig kväll ..

kl

Kanske skrev lite hastigt och hade för brått. I mitt fall ringde en tjej på dörren och frågade om vi hade stallplats att hyra ut, jag svarade: Nej, det har vi inte. Jag kan väl tycka att det kan räcka som svar, men då fortsatte denna tjej med att fråga varför vi inte hade det, vi hade väl inte fullt o.s.v.

Jag anser inte att om jag svarar vänligt på en sådan fråga med ett sådant svar så får man nöja sig med det, resten har personen inte med att göra. Hade jag varit stallsökande i det läget så hade jag lämnat mitt telefonnr och bett stallägaren att ringa mig om läget förändrades. Men det är ju jag det.

Jag tyckte att ts verkade lite jobbig utifrån de inlägg som skrevs i denna tråden, jag kan inte utgå från hur det egentligen är, jag vet bara den versionen som står här. Jag tycker inte heller det är att gå till personangrepp genom att besvara hur man tolkar en situation utifrån inlägg som skrivs på internet.

Så huruvida ts varit jobbig eller inte kan jag bara spekulera i utifrån dessa inlägg och hur jag väljer att tolka dem och jag kan naturligtvis tolka dem fel. Men faktum är att det som ts pojkvän gjort kvarstår och jag skulle inte vilja ha in en hyresgäst som hade en pojkvän som tog sig såna friheter i mitt stall.

Men jag kan visst ha förståelse för att inlägg blir färgade av att man är upprörd och ledsen över att man tycker att man blivit felbehandlad.

Hade någon sagt nej om jag frågat efter stallplats hade även jag frågat varför, ett nej kan betyda nej just nu är det fullt, liksom nej du passar inte in i vår profil eller nej jag hyr inte ut stallplatser. Givetvis är det inte rimligt att det utmynnar i ett förhör men ett par frågor extra och man vet om det är idé att fråga igen. Det är i högsta grad osäkert att lämna telefonnummer om stallet inte har någon väntelista, någon månad senare kanske det är totalt bortglömt.

Jag hade också svårt för TS upplägg i början, men om det verkligen gick till som hon förklarade senare så förstår jag att hon inte insåg att "ja hör av dig när tjälen är ur marken" betyder nej, i synnerhet om hon upplevde det som hon var välkommen så fort det funkade. Pojkvännens agerande hade jag däremot haft svårt för att smälta, man kanske inte hyr ut till denne, det kan indikera trubbel i framtiden om folks nära agerar på det viset.

Nu kan jag mest bara spekulera, det är svårt att veta hur det egentligen gick till ochhur orden föll och om stallansvarig har en annan bild. En tråd på Buke hjälper knappast när man fått ett definitivt nej.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka