Sv: Skitsnack som orsakar problem
Frågan är (och det kanske står i tråden och jag har missat det...) har de verkligen
rätten att neka TS?
Om stallansvarig endast är ansvarig men inte har bestämmanderätt, kan de verkligen neka TS att få hyra box?
Iom att stallet verkar ägas av en privatperson som hyr ut boxarna och där det finns en(?) som är ansvarig för stallet. Men vad har denna för ansvar egentligen? Eller snarare, vad har den för rättigheter? Har den
rätt att neka någon en stallplats?
Det är väll egentligen bara stallägaren som kan svara på det eftersom det beror på vilken överenskommelse de har. Om jag ägde ett stall och satt någon att vara stallansvarig så skulle jag bli måttligt road om jag fick höra att min stallansvarige skrämde bort människor som den inte gillade för att den endast ville ha in de som den råkade gilla. Iallafall om det var så att jag inte fick betalt för tomma boxar.
Sen kan jag tycka att oavsett vad som gäller, om stallansvarig har rätt att neka eller ej, så är det dumt att hyra in sig där då personkemin uppenbarligen inte passar mellan TS och en eller flera i stallet.
Att flytta in i ett stall där man inte är välkommen är Inte att föredra! Det kommer göra allt umgänge med sin häst till rena pinan och så ska det inte vara.
Så om jag var i en sådan situation som TS så skulle jag dra till mig öronen rejält och inte flytta dit även om jag kanske skulle lyckas övertala stallägaren om att jag skulle få hyra den sista boxen.
SPECIFIKT TILL TS
Att stallansvarig skulle hyra en box för sig själv för att denna ska ta föl på sitt sto är ju inte hållbart direkt. Det är ju mer än 1,5 år till fölet ska få egen box och då är ju frågan om det stallet ens är lämpligt för fölet. Ett föl behöver jämnåriga att leka med.
Sedan borde ju ponnyboxen i sådana fall vara mer lämplig för ett föl eftersom det inte behöver lika stor box som en vuxen häst, beroende på ras så kan fölet om 2-4 år vara i behov av en normalstor box. Då borde det vara mer lämpligt att ta bort väggen mellan "ponnyboxen" och en grannbox så att stoet får stå i en extra stor box tills det är frågan om avvärjning. (ett sto som ska föla
ska väll dessutom ha större box än en häst med samma mankhöjd som inte ska föla?)
Fö går det ypperligt att rida ett dräktigt sto, ju närmare fölning man kommer desto lugnare får man såklart ta det, och att tävla är inte att ens tänka på men att rida ett dräktigt sto efter vad det klarar av är bara bra. Generellt sett.
Iom det situation som uppstått så spelar de två ovanstående sakerna inte någon roll egentligen men kände ett behov av att sticka hål på de argument som uppstått kring uthyrning av boxar från stallansvariges sida.
Jag tycker inte stallansvarige betett sig illa. Du verkar däremot ha haft svårt att fatta vinken - de vill inte ha in dig som inackordering.