Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Om du betett dig mot stallägaren som du betett dig i tråden förstår jag att de inte vill ha dig i sitt stall.
Det är inte en rättighet att ha stallplats inom gång/cykelavstånd.

Sen kan man ju fråga sig hur man har råd att ha häst när man inte har råd att ta körkort.

Så ironiskt att du i din profil beskriver dig som en som har "extremt svårt för folk som tror sig vara för mer än andra" när du i ovanstående inlägg visar tydligt att du är urtypen för en sådan person... :grin:

Om man har med TS att göra, kan man råka ut för "otyglade" pojkvänner, kontrollmätning etc. Jag ser själv till hela situationen.

Vissa stallkamrater har t ex ett helt anhang med "kompisar" med sig, visst - det är inte stallkamraten själv. Men problemen med kompisarna kommer tillsammans med stallkamraten. Gör man sig av med stallkamraten slipper man även "kompisarna". Det är därför det är viktigt att se över vad man innebär för sin omgivning. Vilket intryck man ger.

TS har varit rätt aggressiv och beskyllt de som svarar för att inte läsa, för att inte fatta och svurit. Det tycker inte jag är särskilt trevligt.

Fast nej.. Det har hon inte. Det enda hon skrivit som kan uppfattas som otrevligt är väl "Ni verkar inte ha läst mina inlägg så då behöver ni inte kommentera och lägga er i." Och den meningen är i mina ögon varken aggresiv eller att beklaga någon, men vist kanske den kan missuppfattas! och vad jag sett har hon inte svurit åt någon heller, men jag kan ha missat det. Du får gärna visa vart hon betett sig så otrevligt isåfall. Att säga att TS har varit aggresiv och beskyllt folk om saker och betett sig illa i tråden är bara löjligt! För det har hon då verkligen inte:crazy:

Det är snarare andra i tråden som betett sig illa tycker jag, säga att hon är besatt och anklaga henne för att inte ha körkort trots att hon har häst, säga att det inte är någon rättighet att ha stall på gångavstånd (vilket TS inte heller på något vis påstått att det är).

Och jag har inte sagt något om att de inte vill hyra ut en stallplats till henne. Jag kan gott och väl förstå att man inte vill hyra ut till vissa personer (säger dock inget om TS för jag känner inte henne), men då säger man väl det rakt ut istället för att förhala det hela och hitta på en massa saker? Det tycker iallafall jag är fruktansvärt omoget gjort av en vuxen människa.

Även om det är en kommunal anläggning har de fortfarande fri prövningsrätt. De är ju inte skyldiga att ta in vem som helst, bara för att denne vill ha stallplats. Det kan ju finnas en uppsjö anledningar till att man inte vill ha in en person i stallet.

Naturligtvis, men kan man inte lämna en bra motivering gentemot sina bidragsgivare kan det få konsekvenser om någon upplyser kommunen om hur det går till i "urvalet" av tilldelande av stallplats till intressenter.
Kommunen ger bidrag till ridklubbarna för att främja fritidssysselsättning för ungdomar upp till och med 25 år i kommunen i första hand.
Inte för att ett gäng tanter har fått för sig att ha en av kommunen och andra aktörer finansierad hästsportanläggning för sig själva.

Men som sagt, nu var ju just stallet inte finansierat av kommunen utan privatägt och då kan man inte göra så mycket mer.

Om man har med TS att göra, kan man råka ut för "otyglade" pojkvänner, kontrollmätning etc. Jag ser själv till hela situationen.

Jag föredrar nog otyglade pojkvänner framför tyglade...även kallade "tofflor" i vardagsspråk... :laugh:
Hur som helst, det visste ju inte stallansvarige om de första gångerna TS ringde och frågade om stallplats. Trots att stallansvarige inte vet detta om TS i detta läge så förhalar hon och hymlar med ett konkret svar. När TS ringer för att få klarhet i saken och kommer på en lösning som kanske kan fungera ändå med boxen som ska reserveras till kommande föl vilket ligger 11 månader bort i tiden, slänger vederbörande på luren i örat på henne??

Finns inget försvar mot ett sådant beteende! Då har man nästan förtjänat att tappa ansiktet inför pojkvännen som sedan bringade klarhet i detta mystiska agerande från stallansvariges sida på egen hand.
Det var ju inte direkt så att han hotade sig in i stallet, han kände väl till och med någon som har sin häst där och som var där när han kom om jag fattade TS rätt.

Hela den här historien är sorglig ur det perspektivet att vissa personer som blir lite "chefer" i ett stall så uppenbart beter sig som tokstollar gentemot ungdomar. Men det är långt ifrån unikt, de finns överallt och är lika motbjudande var man än träffar på dem. Ett uns trevlighet mot den som är yngre är faktiskt inte för mycket begärt.

Jag hoppas TS hittar ett bra stall med trevliga människor som har körkort och bil och kan ge henne skjuts till och från stallet. De finns!

Är det inte konstigt att både jag och flertalet andra i den här tråden uppfattar TS som jobbigt tjatig och påträngande?

Visst stallansvarige sa inte rakt ut att denne inte vill ha TS i stallet, men hon har definetivt givit TYDLIGA vinkar om att hon inte är speciellt intresserad av att ha TS i stallet och trots det trycker TS på...

Det finns ju inget som säger att den som vägras stallplats på kommunala anläggningen ALLTID är under 25 år, och den som sedan får platsen ALLTID är över 40 år.

Det finns ju en mängd orsaker som kan göra en intressent fullkomligen olämplig oavsett ålder.

Jag hade inte ens övervägt att ringa och ligga på och stressa på det sättet ts beskrivit.

Är jag seriöst intresserad, lämnar jag mitt nummer och ber DEM ringa upp om jag kommer i fråga för stallplatsen. Jag tycker hela historien är ett levande bevis för att inget är vunnet genom att ligga på som en igel, och m e m tvinga sig på för att få en "godtagbar" förklaring till att det inte blir någon stallplats.

Det är väl bara att acceptera att de inte är intresserade? Och det tyckte jag märktes redan första gången ts beskriver - detta med att "du kan ju höra av dig när... *tid längre fram*" och sedan fortsätter detta. Det är ju helt uppenbart att de inte vill ha in ts.

Jag hade nog också lackat ur och lagt på luren om mitt nej inte accepterats, utan det skulle kommas med lösningar på problem jag inte har (ev. kommande föl).

Jag vet inte vad jag ska säga på alla kommentarer, men jag var aldrig aggressiv och har inte svurit på någon. Jag ville absolut inte vara otrevlig när jag skrev något. Jag skulle bara förklara hur det gick och det har jag gjort. Sen tyckte jag att vissa kom med onödiga kommentarer som att jag var "besatt", "jobbig" med mera. Därför bad jag er att inte lägga er i eftersom jag tyckte det var lite fel av er att kalla mig de sakerna då ni inte känner mig, men det tycker inte jag är att vara aggressiv och otrevlig!

Sen tycker jag att det inte behöver vara någon självklarhet att ha körkort för att kunna ha häst. Hur gör man innan man fyllt 18 i så fall? Ska man inte kunna ha häst som ung? :confused:

Och som sagt så kan ju inte jag göra något åt att min pojkvän åkte upp till stallet. Jag bestämmer ju inte över honom, men jag sa dock till honom att jag inte ville att han skulle göra det eftersom det är fel. Han gjorde det ändå, men det fanns ju ingenting jag kunde göra åt det eftersom han till och med gjorde det "i smyg" :crazy:

HOn fick ju INGET nej!
Dom bad ju henne ringa igen när tjälen gått ur, och sen igen när tjälen gått ur en hage.

Det är verkligen att ge någon falska förhoppningar, man kan ju hoppas att den människan lär sig säga nej istället för att hitta på en massa trams.

Är väl självklart att ts kämpar för en stallplats när hon är i sånt behov av det.

Frågan är (och det kanske står i tråden och jag har missat det...) har de verkligen rätten att neka TS?
Om stallansvarig endast är ansvarig men inte har bestämmanderätt, kan de verkligen neka TS att få hyra box?
Iom att stallet verkar ägas av en privatperson som hyr ut boxarna och där det finns en(?) som är ansvarig för stallet. Men vad har denna för ansvar egentligen? Eller snarare, vad har den för rättigheter? Har den rätt att neka någon en stallplats?
Det är väll egentligen bara stallägaren som kan svara på det eftersom det beror på vilken överenskommelse de har. Om jag ägde ett stall och satt någon att vara stallansvarig så skulle jag bli måttligt road om jag fick höra att min stallansvarige skrämde bort människor som den inte gillade för att den endast ville ha in de som den råkade gilla. Iallafall om det var så att jag inte fick betalt för tomma boxar.

Sen kan jag tycka att oavsett vad som gäller, om stallansvarig har rätt att neka eller ej, så är det dumt att hyra in sig där då personkemin uppenbarligen inte passar mellan TS och en eller flera i stallet.
Att flytta in i ett stall där man inte är välkommen är Inte att föredra! Det kommer göra allt umgänge med sin häst till rena pinan och så ska det inte vara.

Så om jag var i en sådan situation som TS så skulle jag dra till mig öronen rejält och inte flytta dit även om jag kanske skulle lyckas övertala stallägaren om att jag skulle få hyra den sista boxen.

SPECIFIKT TILL TS

Att stallansvarig skulle hyra en box för sig själv för att denna ska ta föl på sitt sto är ju inte hållbart direkt. Det är ju mer än 1,5 år till fölet ska få egen box och då är ju frågan om det stallet ens är lämpligt för fölet. Ett föl behöver jämnåriga att leka med.
Sedan borde ju ponnyboxen i sådana fall vara mer lämplig för ett föl eftersom det inte behöver lika stor box som en vuxen häst, beroende på ras så kan fölet om 2-4 år vara i behov av en normalstor box. Då borde det vara mer lämpligt att ta bort väggen mellan "ponnyboxen" och en grannbox så att stoet får stå i en extra stor box tills det är frågan om avvärjning. (ett sto som ska föla ska väll dessutom ha större box än en häst med samma mankhöjd som inte ska föla?)

Fö går det ypperligt att rida ett dräktigt sto, ju närmare fölning man kommer desto lugnare får man såklart ta det, och att tävla är inte att ens tänka på men att rida ett dräktigt sto efter vad det klarar av är bara bra. Generellt sett.

Iom det situation som uppstått så spelar de två ovanstående sakerna inte någon roll egentligen men kände ett behov av att sticka hål på de argument som uppstått kring uthyrning av boxar från stallansvariges sida.

Jag tycker inte stallansvarige betett sig illa. Du verkar däremot ha haft svårt att fatta vinken - de vill inte ha in dig som inackordering.

Frågan är (och det kanske står i tråden och jag har missat det...) har de verkligen rätten att neka TS?
Om stallansvarig endast är ansvarig men inte har bestämmanderätt, kan de verkligen neka TS att få hyra box?
Iom att stallet verkar ägas av en privatperson som hyr ut boxarna och där det finns en(?) som är ansvarig för stallet. Men vad har denna för ansvar egentligen? Eller snarare, vad har den för rättigheter? Har den rätt att neka någon en stallplats?
Det är väll egentligen bara stallägaren som kan svara på det eftersom det beror på vilken överenskommelse de har. Om jag ägde ett stall och satt någon att vara stallansvarig så skulle jag bli måttligt road om jag fick höra att min stallansvarige skrämde bort människor som den inte gillade för att den endast ville ha in de som den råkade gilla. Iallafall om det var så att jag inte fick betalt för tomma boxar.

Det finns två alternativ som jag ser det. Antingen har stallansvarige ett kontrakt på nyttjanderätt av hela stallet med stallägaren och då bestämmer självklart stallansvarige. Hon står ju på kontraktet.

Men i detta fallet tror jag att stallägaren hyrt ut boxar till de som står där nu och utsett en person som frontfigur mot andra som ringer. Jag kan tycka att stallägaren gömmer sig bakom denna person (förmodligen för att denne är så otrevlig...) och hänvisar alla som ringer dit.

Oavsett vilket så blir det rundgång för TS som inte kan påverka någonstans (och inte vill heller vilket är förståeligt). Mer än att hon själv erbjuder sig till stallägaren att hyra hela stallet för en klumpsumma och administrera boxuthyrning vilket är en tung, jobbig och svår sits när man inte är så gammal.

Nej, jag tycker detta stallet verkar vara "klubben för inbördes beundran" och sådana ska man hålla sig långt ifrån. Det brukar alltid sluta med att man blir kritiserad från vilka kläder man har på sig och vilken utrustning man använder till att man inte hanterar eller rider sin häst enligt påhittade kriterier och städar manegen med kattsandspade efter sig när man ridit klart. Inget för TS skulle jag tro. :)

Det finns ju inget som säger att den som vägras stallplats på kommunala anläggningen ALLTID är under 25 år, och den som sedan får platsen ALLTID är över 40 år.

Det finns ju en mängd orsaker som kan göra en intressent fullkomligen olämplig oavsett ålder.

Absolut, men har man som kommunfinansierad ridklubb valmöjligheten mellan en 19-åring och en 45-åring som söker stallplats bör man ta den som är yngre av många skäl, främst ekonomiska då klubben bland annat får bidrag räknat efter hur många medlemmar under 25 som finns på klubben. Nu var ju inte stallet kommunfinansierat och då gäller inte denna underförstådda regel naturligtvis.

Jag uppfattar inte TS som fullkomligt olämplig faktiskt. Alla skulle vi vara smått desperata om vår häst gick på en lösdrift som snart upphör och man har kontakt med ett stall som bett oss att ringa igen pga diverse orsaker. Jag hade inte uppfattat det som att jag inte var välkommen, men jag kanske är helt desorienterad när det gäller att läsa av människor per telefon. Dock har mina uppfattningar hittills varit korrekta vad gäller att läsa av personligheter. En stolle har alltid varit en stolle och en seriös alltid en seriös. I detta fall anser jag stallansvarige vara en riktig stolle på för höga hästar.

Jag hade inte varit intresserad av stallet TS så gärna vill in i, just för att upplägget verkar minst sagt oklart. Men jag hade fortfarande som stående i stallet (stallägare/ansvarig/stallkamrat) känt att ts var fullständigt olämplig att ta in, av de skäl som TS själv angivit.

För mig hade det alltså inneburit ett ömsesidigt ointresse. Vilket i sin tur gett att redan första eller andra kontakten hade varit avslutet på en aldrig påbörjad relation.

Jag vet inte vad jag ska säga på alla kommentarer, men jag var aldrig aggressiv och har inte svurit på någon. Jag ville absolut inte vara otrevlig när jag skrev något. Jag skulle bara förklara hur det gick och det har jag gjort. Sen tyckte jag att vissa kom med onödiga kommentarer som att jag var "besatt", "jobbig" med mera. Därför bad jag er att inte lägga er i eftersom jag tyckte det var lite fel av er att kalla mig de sakerna då ni inte känner mig, men det tycker inte jag är att vara aggressiv och otrevlig!

Sen tycker jag att det inte behöver vara någon självklarhet att ha körkort för att kunna ha häst. Hur gör man innan man fyllt 18 i så fall? Ska man inte kunna ha häst som ung? :confused:

Och som sagt så kan ju inte jag göra något åt att min pojkvän åkte upp till stallet. Jag bestämmer ju inte över honom, men jag sa dock till honom att jag inte ville att han skulle göra det eftersom det är fel. Han gjorde det ändå, men det fanns ju ingenting jag kunde göra åt det eftersom han till och med gjorde det "i smyg" :crazy:

Bry dig inte om tjäbblet i denna tråd, det finns alltför många som anser sig veta bäst och som inte har vett att hålla munnen om icke rumsrena kommentarer angående körkort och häst och gud vet allt. Folk som inte kan diskutera saken i sig utan direkt angriper med personangrepp har oftast andra problem att tampas med. Här bakom en skärm kan man få en stunds självhävdelse innan det är dags att gå tillbaka till verkligheten igen. Absolut inget att ta åt sig av eller bry sig om.
Jag är övertygad om att du är en superbra tjej som månar om din hästs bästa.
Din pojkvän tycker jag verkar vara en härlig kille som sätter dig i främsta rummet, sådana finns det inte många av. Du får skälla på honom för att han åka trots att du sa att han inte fick, men krama honom sedan för att han visade civilkurage. ;)
Lycka till nu med stallplats! Hade jag haft min gård i närheten hade du fått ha hästen hos mig, med både ridhus och trevligt sällskap. ;)

Jag hade inte varit intresserad av stallet TS så gärna vill in i, just för att upplägget verkar minst sagt oklart. Men jag hade fortfarande som stående i stallet (stallägare/ansvarig/stallkamrat) känt att ts var fullständigt olämplig att ta in, av de skäl som TS själv angivit.

För mig hade det alltså inneburit ett ömsesidigt ointresse. Vilket i sin tur gett att redan första eller andra kontakten hade varit avslutet på en aldrig påbörjad relation.

Nej jag förstår inte vilka skäl som gör TS till fullständigt olämplig.

Jag tror också att det är svårt att sätta sig in i situationen att ha en häst som stallplatsen snart försvinner till och det bara finns två stall på orten som erbjuder stallplats särskilt när man inte har friheten att ha körkort och bil. Då kan iallafall jag förstå att man blir stressad av situationen och håller fast vid kontakten man fått och följer de instruktioner som givits, att ringa igen.

Men där har vi olika uppfattningar du och jag. ;)

Nej jag förstår inte vilka skäl som gör TS till fullständigt olämplig.

Jag tror också att det är svårt att sätta sig in i situationen att ha en häst som stallplatsen snart försvinner till och det bara finns två stall på orten som erbjuder stallplats särskilt när man inte har friheten att ha körkort och bil. Då kan iallafall jag förstå att man blir stressad av situationen och håller fast vid kontakten man fått och följer de instruktioner som givits, att ringa igen.

Men där har vi olika uppfattningar du och jag. ;)

Klart det känns skit att känna sig klämd för att man inte vet vart tusan man ska göra av hästen!
Självklart blir det betydligt svårare med ansträngd ekonomi och utan bil och körkort.
På såvis tycker jag synd om TS.

Men fortfarande tycker jag efter att ha läst TS inlägg om kommunikationen med stallansvarige så har den sagt TYDLIGT MELLAN RADERNA att TS inte är speciellt välkommen av en eller annan orsak.

HOn fick ju INGET nej!
Dom bad ju henne ringa igen när tjälen gått ur, och sen igen när tjälen gått ur en hage.

Det är verkligen att ge någon falska förhoppningar, man kan ju hoppas att den människan lär sig säga nej istället för att hitta på en massa trams.

Är väl självklart att ts kämpar för en stallplats när hon är i sånt behov av det.

Kan bara instämma i ditt inlägg, Zephiras m.fl.

Stallansvarige har gett TS falska förhoppningar och betett sig synnerligen otrevligt och ryggradslöst. Vill man inte ha in någon säger man det istället för att be TS återkomma. Alla människor kan inte läsa "mellan raderna" och istället för att sända ut dubbla budskap till en desperat människa kan man banne mig lära sig att kommunicera som folk.
Håller tummarna för att TS situation löser sig och att hon hamnar i ett stall där stallansvarig/ägare beter sig ärligt och rakryggat.

Att de kunde besvarat Ts fråga bättre tycker nog alla.
Men så är inte fallet, alla kan inte det och det är heller inget krav för att man har ett stall.

I min värld är ett kanske ett kanske, inte ett ja.

Och hade jag kommit in i mitt stall och nån stod och mätte en box hade jag nog ringt polisen.
Det är väl en självklarhet att man inte stampar in på nån annans mark och börjar mäta saker?
Kan inte det falla under olaga intrång?

Om jag har ett stall har jag all rätt i världen att ha det tomt oavsett om det finns hundra ts som behöver plats.

Mitt tips till ts är, köp ett eget stall.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar