Skitsnack som orsakar problem

Sv: Skitsnack som orsakar problem

Tänkte lite i samma banor. TS´rykte blir i alla fall inte bättre på det här sättet.

Det kan ju hända att hästfolket i området faktiskt anser att ts inte är något de vill ha i stallet. Att de har olika åsikter om hästskötsel eller stalletikett.

Det betyder ju inte att ts automatisk är The Bad Guy, men att de helt enkelt är olika.

Att tjata och hålla på gör nog saken värre.

Varför inte ta körkort och skaffa bil? 1,5 mil till är ju väldigt nära för oss som bor i stan och är van vid stallplatsbrist. Skaffar du körkort kan du ju ha kvar hästen där den och du trivs. Lösdrift är ju generellt billigare så utslaget på några år blir det kanske dessutom billigare? Körkort är ju bra att ha i andra samanhang också.

Lovisaleonora_: Det har jag heller inte påstått.

tessiem: Okej. Jo, det är klart att de kan ha dåliga erfarenheter av annat folk.

Tussinussen: Jag tror inte du förstår riktigt. Den som äger stallet tycker det är okej och tror att de andra tycker att det är okej att jag tar en stallplats, vilket de inte verkar göra då de ljuger om en massa saker. Det är det jag är irriterad över. Är det inte bättre att säga till stallägaren och till mig att de inte vill ha in några fler? Det är ju trots allt stallägaren som drabbas då h*n inte får in de pengar h*n vill och sen är det ju kanske h*n som man blir förbannad på när h*n säger att det är okej att jag tar en stallplats och sen får man aldrig någon. Det är ju h*n som får dåligt rykte, vilket är riktigt dålig stil av de andra. Jag har inte varit jobbig. Jag var och kollade på stallet, personerna sa att jag får vänta till tjälen gått ur och våren kommer. Jag ringde när tjälen började gå ut för att prata om vilket datum jag kunde ta dit min häst, men de ville vänta tills tjälen hade gått ur helt så då ringde jag när den hade gått ut och jag kunde få ner stolpar i backen. Då hade de fortfarande inte lyckats få ner några stolpar då det var skugga i deras hage hela tiden. Så de skulle ringa mig senare. De ringde sedan när jag inte var hemma så jag fick ringa upp dem för några dagar sen och då sa de att den ena i stallet hade bestämt sig för att ta föl på sin häst och hade därför hyrt den ena boxen. Efter jag avslutat samtalet så tänkte jag att jag kanske kan hyra den boxen tills hennes häst får fölet då jag nu måste ha en stallplats rätt så akut och då slipper den personen betala för två boxar när den endast använder en (jag tänkte att det skulle slå två flugor i en smäll och det skulle vara bra för oss både). Så jag ringde upp nästa dag och frågade om det samt måtten på den andra boxen, men de bara slängde på luren.
Så jag struntar i stallplatsen och jag anser inte att jag har varit jobbig. Jag skulle som sagt bara berätta hur det hade gått och att jag tycker att vuxna människor borde bete sig bättre än så. Punkt slut! Vad är det att tjafsa om? :crazy:

em-pirre: Hästfolket känner inte mig då jag aldrig har haft häst i orten utan endast på mitt egna ställe och hos en vän. Så de vet ingenting om mig och hur jag är med hästar med mera så tror inte de kan ha några åsikter om mig. De vill helt enkelt vara själva verkar det som och då ska jag inte störa, men tyckte det var dåligt att ljuga och inte bara säga det från början. Jag trodde ju att jag hade en stallplats och att jag bara behövde vänta till tjälen gått ur. Jag känner mig bara lurad som har slösat tid på att vänta på den stallplatsen istället för att hitta en annan stallplats. Jag har som sagt aldrig tjatat! Ni verkar inte ha läst mina inlägg så då behöver ni inte kommentera och lägga er i.

miras: Det är omöjligt för mig att skaffa körkort och bil då jag studerar och inte har råd. Kan inte ha kvar min häst på lösdriften han står på nu då hon inte ska ha kvar sina hästar.

Just här

då sa de att den ena i stallet hade bestämt sig för att ta föl på sin häst och hade därför hyrt den ena boxen.

var det väl dags att förstå att de inte hade för avsikt att hyra ut, och sluta fråga?

I stället var du på dom igen och skulle ha en häst på 1,55 i en ponnybox, och sen dyker din pojkvän upp oanmäld med ett måttband som någon sorts kuf. :o Snälla, du måste försöka förstå hur det hela ser ut för en utomstående. Släpp det nu.

Och jo jag har läst alla dina inlägg.

Nu svarade jag inte dig heller.

Jag tycker att du uppvisar mycket dålig attityd i den här tråden, och dessutom dåligt omdöme när du tycker att allt ansvar ligger på stallägare, stallkompisar - alla, för att du inte har stallplats där du vill ha.

Även om du inte har haft häst uppstallad på andra ställen än hos dig själv kan du vara helt 100 % säker på att folk har en uppfattning om dig. Särskilt om det är ett så litet ställe som du beskriver. Vi behöver bara läsa din rubrik för att förstå att du har problem med vad folk tycker om dig.

Inackorderingarnas relation till stallägaren - det känns väl som du inte behöver lägga dig i den, och tycka ditt eller datt om hur deras uthyrningsverksamhet fungerar? Räcker det inte med att du inte är välkommen? Behöver du egentligen veta något mer?

Senast ändrad:

Tussinussen: Nä, jag tänkte ju bara att "de ska ta ett föl på hästen och därför har de ingen boxplats eftersom hon inte vågar chansa på att den finns kvar om ett år". Så jag hade ju inga onda avsikter med att ringa igen, utan tänkte bara att det kanske går att lösa ändå om jag har min häst där så länge tills hennes häst fått föl. Sen när den personen slängde på luren så förstod jag ju att det verkligen var något "skumt" på gång och då sa jag till min pojkvän att "jag struntar i det nu, de vill nog vara själva". Sen kan ju inte jag göra något åt att min pojkvän åkte upp och mätte boxen för att han blev så arg. Man kan ju inte skylla på en person för någon annans misstag. :confused:
Och jag har ju släppt det, jag letar för fullt efter andra stallplatser. Ville bara skriva hur det gick eftersom jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle göra det. Och jag tycker ändå att jag har rätt att vara besviken och arg eftersom de sa att det var okej bara att de var tvungna att vänta på tjälen försvann istället för att säga med en gång att de inte ville ha in mig. Annars kanske jag skulle ha hittat en annan stallplats nu. Sen blir jag så ledsen när folk kommer med massa kommentarer om att jag verkar jobbig med mera för så är ju inte fallet. :(

Lovisaleonora_: Okej, jag trodde det så jag ber om ursäkt för det. Jag tycker inte jag har uppvisat någon dålig attityd? Jag har ju bara berättat hur det gick och även varit rätt så besviken och arg på att de lurade mig från första början. Det måste väl ändå vara förståeligt? :crazy:
Ja, de kan ju självklart fått någon uppfattning om mig på något sätt, men tycker ändå att de kunde ha sagt något så jag förstod att jag inte skulle få en stallplats istället för att "det är okej, men vi får vänta tills tjälen är borta". Jag visste ju inte att jag inte var välkommen förrän den personen var väldigt otrevlig i telefonen och slängde på luren. Då sa jag ju, som sagt, med en gång att jag skulle strunta i den stallplatsen. Tyckte de verkade lite lustiga och så när jag var där och kollade, men vissa människor kan ju verka otrevliga fastän de inte är det så tänkte hela tiden att jag bara inbillar mig. Pratade även med en som känner en person i det stallet rätt så väl och h*n sa att vi säkert kommer lära känna varandra och att hon tyckte att jag verkligen skulle ta en stallplats. Så jag funderade ju många gånger på om de verkligen ville ha mig där eller inte och om jag skulle ge upp stallplatsen eller inte, men tänkte att jag säkert bara inbillar mig om att de inte verkar vilja ha mig där. Rådfrågade ju som sagt andra som trodde detsamma så jag gick ju verkligen och hoppades på att få en stallplats. Så klart man blir besviken, ledsen och arg sen.
Sen tycker jag självklart att det är fel av dem i stallet att inte prata med stallägaren om att de vill vara själva i stallet, men det är bara en åsikt. Jag ville bara berätta hur det gick, men det kanske var ett misstag. :crazy:

Missade det där med att ni bara behöver läsa min rubrik för att osv..

Jag trodde att det var så då en person som hade sin häst inhyrd i mitt stall innan gick runt och sa att jag satte dennes häst i en hage utan mat. Men de verkar inte ha hört det ryktet. Egentligen så var det i alla fall så att personen som hade sin häst hos mig vägrade att betala hösilaget som vi köpte in tillsammans och då sa jag till personen att vi får ha hästarna i skilda hagar och köpa in vårt egna grovfoder om denne inte började betala. Och det är en person som tycker så om mig.

Jag tycker inte stallansvarige betett sig illa. Du verkar däremot ha haft svårt att fatta vinken - de vill inte ha in dig som inackordering.

Att inte ta in alla som frågar som inackorderingar är en helt annan sak än att utestänga från verksamhet. Bara för att man är medlem är det inte självklart att man ska få uppstallning.

Däremot ska man få tillgång till anläggningen så som stadgarna säger, men det är som sagt en helt annan sak.

Om stallet är fullt är det naturligtvis omöjligt att ta in en medlem som frågar om stallplats. Men i detta fallet var ju frågan om stallet är kommunalt ägt och det står tomma boxar i stallet samtidigt som en medlem blir nekad stallplats. Då tycker inte jag att man har uppfyllt kommunens regler för att få underhållsbidrag. Det är ju bättre att klubben går runt på egen hand med hjälp av bland annat intäkter från hyresgäster än att de ska vara beroende av bidrag bara för att den som bestämmer i stallet har bestämt sig för att det är bekvämt att ha klubbens faciliteter för sig själv. Det var i alla fall så min tanke var.

Nu säger ju TS att stallet inte är kommunalt ägt och då har man ju inget att säga till om. Privat är privat helt enkelt och man kan inte göra mycket åt en person som inte vill ha in en viss hyresgäst i stallet.

Jag tycker inte stallansvarige betett sig illa. Du verkar däremot ha haft svårt att fatta vinken - de vill inte ha in dig som inackordering.

Det tycker jag, man slänger inte på luren i örat på folk oavsett.

Jag förstår att TS känner sig besviken då det velats en massa hit och dit när hon frågat och inte getts klara besked.
Men så är det tyvärr i hästvärlden, många saknar ryggrad och säger inte rakt ut vad som gäller i många fall.
(Men det är desto enklare att sätta sig i cafeterian och prata skit om andra hästägare, ryttare, tränare etc etc.)

Är man stallansvarig tycker jag att det är väldigt viktigt att man beter sig som folk utåt sett och särskilt på en sådan liten ort och när man har en ridklubb stationerad på anläggningen. Speciellt när det är unga människor som ringer, har för mig att TS skrev att hon är 19 år. Man bör alltid kunna förvänta sig att folk man ringer till för att fråga om stallplats är trevliga och hjälpsamma. Sedan kan man som stallägare på ett smidigt och vänligt sätt säga ifrån att det inte finns någon plats ledig för tillfället. Bakgrunden till varför man tackar nej till en hyresgäst kan man hålla för sig själv tycker jag och inte agera som om man saknade vanligt folkvett.
På en sådan liten ort vet man också att det är ont om stallplatser så om folk som ringer kan upplevas som "lite tjatiga" så bör man ha förståelse för detta.

Nä TS din magkänsla för detta ställe verkar ha visat sig stämma och försök du att hitta en annan stallplats med trevliga och vettiga människor. Den här människan sitter nog på lite för höga hästar och då blir fallet desto högre när denne kommer till insikt om verkligheten så småningom.

Även om det är en kommunal anläggning har de fortfarande fri prövningsrätt. De är ju inte skyldiga att ta in vem som helst, bara för att denne vill ha stallplats. Det kan ju finnas en uppsjö anledningar till att man inte vill ha in en person i stallet.

Det var ju inte det stallansvarige gav besked om...tvärtom, "hör av dig när tjälen gått"...och ts har gjort precis det.
Det tycker jag, man slänger inte på luren i örat på folk oavsett.

Jag förstår att TS känner sig besviken då det velats en massa hit och dit när hon frågat och inte getts klara besked.
Men så är det tyvärr i hästvärlden, många saknar ryggrad och säger inte rakt ut vad som gäller i många fall.
(Men det är desto enklare att sätta sig i cafeterian och prata skit om andra hästägare, ryttare, tränare etc etc.)

Är man stallansvarig tycker jag att det är väldigt viktigt att man beter sig som folk utåt sett och särskilt på en sådan liten ort och när man har en ridklubb stationerad på anläggningen. Speciellt när det är unga människor som ringer, har för mig att TS skrev att hon är 19 år. Man bör alltid kunna förvänta sig att folk man ringer till för att fråga om stallplats är trevliga och hjälpsamma. Sedan kan man som stallägare på ett smidigt och vänligt sätt säga ifrån att det inte finns någon plats ledig för tillfället. Bakgrunden till varför man tackar nej till en hyresgäst kan man hålla för sig själv tycker jag och inte agera som om man saknade vanligt folkvett.
På en sådan liten ort vet man också att det är ont om stallplatser så om folk som ringer kan upplevas som "lite tjatiga" så bör man ha förståelse för detta.

Nä TS din magkänsla för detta ställe verkar ha visat sig stämma och försök du att hitta en annan stallplats med trevliga och vettiga människor. Den här människan sitter nog på lite för höga hästar och då blir fallet desto högre när denne kommer till insikt om verkligheten så småningom.

Jag håller med dig! Tragiskt att folk inte kan ge klart besked direkt utan det ska hymlas hit och dit...

Om du betett dig mot stallägaren som du betett dig i tråden förstår jag att de inte vill ha dig i sitt stall.
Det är inte en rättighet att ha stallplats inom gång/cykelavstånd.

Sen kan man ju fråga sig hur man har råd att ha häst när man inte har råd att ta körkort.

Om du betett dig mot stallägaren som du betett dig i tråden förstår jag att de inte vill ha dig i sitt stall.

Sen kan man ju fråga sig hur man har råd att ha häst när man inte har råd att ta körkort.

Nej nu får du väl ge dig, det är kanske just därför man inte har råd att ta körkort för att man har häst.

Ibland gör man sina val olika, och TS har kanske valt häst före körkort vilket står fritt upp till var och en utan att det ska ge någon knäpp på näsan.:mad:

Såna här moralkakor får mig att se rött. Alltså. Du har väl inte att göra med om ts har råd att ta körkort eller inte?
Jag har själv ingen jättebudget för hästeriet men nog fan skakar jag fram de pengar som behövs för att ge mina hästar ett bra liv.
Men på buke är det ju en tävling om vem som är duktigast på att ha en hästbuffert.

Svara på ts inlägg istället för att lägga dig i hennes privata prioriteringar.

.

Jag måste ha missat något här? Vart har TS betett sig illa i tråden?:crazy: Jag tycker snarare bara att hon försökt förklara sin sida av historien.

Jag måste säga att jag tycker det är att bete sig rätt illa att inte acceptera de (möjligen svep-)skäl som anges och åka upp för att kontrollmäta boxen. Själv hade jag flippat ut på en sådan person.

Jag måste säga att jag tycker det är att bete sig rätt illa att inte acceptera de (möjligen svep-)skäl som anges och åka upp för att kontrollmäta boxen. Själv hade jag flippat ut på en sådan person.

Fast det var ju inte TS som åkt och mätt boxen? Det var hennes pojkvän som gjorde det, som hon dessutom sagt till att han skulle låta bli. Det är ju inte hennes fel? Och det har ju inget med att göra att hon skulle ha betett sig dåligt i tråden? :crazy: Vilket jag inte heller kan se att hon gjort? För det var just det jag undrade över, vart i tråden har TS betett sig illa?

Om man har med TS att göra, kan man råka ut för "otyglade" pojkvänner, kontrollmätning etc. Jag ser själv till hela situationen.

Vissa stallkamrater har t ex ett helt anhang med "kompisar" med sig, visst - det är inte stallkamraten själv. Men problemen med kompisarna kommer tillsammans med stallkamraten. Gör man sig av med stallkamraten slipper man även "kompisarna". Det är därför det är viktigt att se över vad man innebär för sin omgivning. Vilket intryck man ger.

TS har varit rätt aggressiv och beskyllt de som svarar för att inte läsa, för att inte fatta och svurit. Det tycker inte jag är särskilt trevligt.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar