Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

rämsta skälen mot abort ser jag som de escodobe nämner: tidbokning, tidsåtgång, meck och strul med jobb/skola

Att slippa vara gravid ens den lilla stunden borde vara främsta skälet

MVH
Spydde som en gris och extremt luktkänslig
 
Sv: Säkra perioder?

Jag är väl medveten om försats och att det läcker lite spermier även innan själv utlösningen:p. Men det är väldigt mycket mindre mängd och risken att bli gravid torde minska drastiskt även om den förstås består. Jag är därför väldigt nyfiken på hur paren som blivit gravida har praktiserat sex inom de "säkra"perioderna. Jag gillar ju inte när killen kommer i en oavsett då jag är känslig och blir irriterad (lukt, kli) av allt onödigt kladd:o.

Pessar är det enda som jag faktiskt vill prova av de olika aternativen. Är rädd för att mecka med hur mens osv blir med spiral då jag nu blöder 2-3 dagar och är superregelbunden.

Först - en normal sats innehåller mellan 40 och 250 miljoner spermier, vilket gör att en liten droppe kan innehålla i alla fall en miljon simmare. Inte särskilt osannolikt att någon av dom orkar simma hela vägen. ;)

Jag blev som sagt med barn fast vi körde med säkra perioder och vi kombinerade det med avbrutet förutom när det var riktigt "bombsäkert", typ precis före och direkt efter mens (regelbunden).
 
Sv: Säkra perioder?

Vad är upprepade aborter under kort tid, enligt dig? Om en tjej gör en abort när hon är 20 och en fyra år senare så faller hon ju inom ålderskategorin 20 - 24 år, men 4 år är enligt mig inte kort tid. För övrigt tror jag inte att det finns någon centralt lagrad data över de som gör abort utan det är frivilligt att uppge om det är en eller flera.

För övrigt tycker jag man ska propagera mer för manlig sterilisering, enkelt ingrepp som görs under lokalbedövning och utan sjukfrånvaro.
 
Sv: Säkra perioder?

Vad är upprepade aborter under kort tid, enligt dig? Om en tjej gör en abort när hon är 20 och en fyra år senare så faller hon ju inom ålderskategorin 20 - 24 år, men 4 år är enligt mig inte kort tid. För övrigt tror jag inte att det finns någon centralt lagrad data över de som gör abort utan det är frivilligt att uppge om det är en eller flera.

För övrigt tycker jag man ska propagera mer för manlig sterilisering, enkelt ingrepp som görs under lokalbedövning och utan sjukfrånvaro.

Att göra abort med bara fyra års mellan rum är absolut kort tid emellan enligt mig Speciellt som det är samma redan utsatta grupp som gör aborterna. Vad är det som gör att denna grupp så ofta blir oplanerad gravid? Varför är det inte jämt fördelat bland den åldersgruppen?

Data har samlats på ett statistiskt säkert sätt sedan 1975. Uppgifter innan dess är inte säkra.

Viss grundläggande uppgifter samlas som tex hur många som gjort abort och hur gamla personerna är. Sen finns det dock djupare studier baserat på individuella intervjuer och dessa är ju såklart frivilliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

Jag ifrågasätter underlaget, hur vet man att det är korrekta siffror när det inte finns ett centralt register? Hur vet man att det beror på upprepat slarv från båda och inte att det fallerat med säkerheten hos p-medel? Efter hur lång tid är det ok att göra en ny abort, efter fem, 10 år?

Jag har själv varit med om trasiga kondomer, även om vi hade tur och inget hände.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag ifrågasätter underlaget, hur vet man att det är korrekta siffror när det inte finns ett centralt register? Hur vet man att det beror på upprepat slarv från båda och inte att det fallerat med säkerheten hos p-medel? Efter hur lång tid är det ok att göra en ny abort, efter fem, 10 år?

Jag har själv varit med om trasiga kondomer, även om vi hade tur och inget hände.

Det är siffror från socialstyrelsen (heter det så nu för tiden?). De brukar vara korrekta. Sen är det säkert kompletterat med intervjuer från forskarens sida.

Om det bara var preventivmedlen som falerade hela tiden så är det väldigt konstigt att det bara är samma sociala grupp som råkar ut för det hela tiden.

Du missar hela grejen. Det är inte aborten i sig som är intressant utan det som händer innan. Dvs varför det är kvinnor från samma sociala grupp som mer än en gång blir oplanerad gravida.

Observera att det var väldigt få kvinnor som ville ha hjälp efter aborten med en genomgång av preventivmedel. Varför?
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har aldrig påstått att det alltid är p-medlen som fallerat, men jag ifrågasätter trovärdigheten eftersom datan bygger på frivilliga uppgifter vid upprepade aborter. Det finns inget centralt register där kvinnor registreras och journalförs vid abort, allt bygger på frivilliga uppgifter från patienten.

Då det inte finns tillförlitliga uppgifter på hur många aborter en kvinna gjort så tror jag inte heller att det går att fastställa socialgrupp.

Jag har själv gjort abort och jag hade heller inget intresse av någon genomgång efteråt utan skrev ut mig samma dag och jobbade som vanligt dagen efter. Jag och exet hade varit ihop i 3 år och ingen av oss ville ha barn, valet var lätt och inget jag ångrar. Jag hade dessutom ett välbetalt jobb, egen bil och häst vid 23 års ålder, icke rökare så jag faller utanför gruppen. Vi chansade och det gick fel.

Mindre än fyra år efter min abort råkade jag och dåvarande ut för att kondomen gick sönder vid ett par tillfällen, men jag hade trillat utanför gruppen iaf eftersom jag då var över 24 år. Fortfarande med egen bil, häst och annat välbetalt jobb och fortfarande icke rökare. Jag skulle inte tveka idag heller om jag mot förmodan blev gravid trots hormonspiral. O_o
 
Sv: Säkra perioder?

Nu är det så att det görs nästan 40000 aborter i Sverige per år. Det är mer än tillräckligt stort antal för att säkerställa säkerheten. Sverige är dessutom känd för att vi just har så omfattande medicinska register som omfattar sjukvård. Detta är väldigt omtyckt av forskare som har ett stort statistiskt säkerställt material att forska på.

Om det nu skulle vara så mot förmodan att siffrorna inte är korrekta så är det nog snarare så att det är fler som gör mer än en abort då det är så tabubelagt.

För att antiabortorganisationer inte skall få vatten på son kvarn och för att försöka få bort den tabubelagda stämpeln så är det viktigt att prata öppet om alla frågor som rör aborter. Även ta fram det som kanske är jobbigt att tala om som tex att det faktiskt finns en ganska stor grupp som gör upprepade aborter eller att det finns personal som mår psykiskt dåligt (gäller då framför allt sena aborter).

Ta fram både det jobbiga och det som är bra. Vända och vrida på problemen i ljuset och försöka komma på en lösning. Detta tror jag är det enda sättet att hålla abortmoståndarna i schack. För problemet finns. Det är bara att lyfta blicken utanför Sveriges gränser så ser man vilka stora framsteg abortmotståndarna har gjort på sista tiden.

Att påstå att statistik som samlats under lång tid med ett stort underlag på ett säkert och korrekt sätt är fel är nästan lite fjompigt.

Hur man än vänder och vrider på det så finns det en grupp unga tjejer som redan är utsatta som blir oplanerat gravida. Har inte dessa tjejer det redan tillräckligt svårt. Att bara lämna dom i sticket känns för mig så fel.
 
Sv: Säkra perioder?

Att påstå att statistik som samlats under lång tid med ett stort underlag på ett säkert och korrekt sätt är fel är nästan lite fjompigt.
Det är skit samma vad du tycker, det finns inget centralt register över alla som gjort abort och den tillgängliga informationen utöver antalet aborter bygger på frivillighet från de som valt att göra abort. Det är fjompigt att inte fatta att det register som finns innehåller en hel del felaktigheter, oavsett hur lång tid datan insamlats. Men det är klart, väljer man att bortse från fakta så är det ju enklare att doktorera och sila mygg men svälja kameler. :sneaky:

Jag är fullt på det klara hur utveckligen i resten av världen ser ut avseende det växande abortmotståndet och jag kan inte utläsa någonstans i mina inlägg att jag har påstått motsattsen eller skrivit att någon får skylla sig själv och att man ska strunta i unga kvinnor. Om du inte redan fattat det så är jag för för fri abort oavsett om det beror på fel kön, slarv, fallerande p-medel, våldtäkt osv.

Jag frågar igen, när går gränsen enligt dig för upprepad abort eftersom fyra år var för tätt? Fem år, 10 år? Får en 15-åring göra abort och sen om hon gör om den av olika anledningar när hon är 45 är det för tätt? Är hon oansvarig, ska hon leva i celibat?
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har aldrig skrivit något om abort. Jag har bara skrivit om att du tycker att alla har rätt till ett sexliv.
Jag undrade hur man kan visa empati (att vara medveten om andras känslor) för någon som inte finns (foster som kan komma att existera), du svarade att man gör det genom att inte bli gravid.


Är det en rättighet att fortsätta ha ett sexliv som man vet med stor sannolikhet leder till en oönskad graviditet? Finns det ingen risk att sexlivet påverkar någon annan negativt om man har sex utan att använda preventivmedel?
Rättighet och rättighet. Det är inte på något vis reglerat, tack och lov har vi ju fri abort i Sverige. Dvs du får göra abort även om det är tjugonde gången och pga att du slog gangbang-rekord med oskyddat sex i dagarna tre.

Tycker du det ska vara reglerat på något sätt? Tvång på p-medel?

Glömde: med hänsyn refererar jag till när du skrev att en kvinna bara skall skydda sig för sin egen skull och ingen annan.

Det tycker jag är en skrämmande attityd. Vad hände med att ta hänsyn om sig själv, sin partner och eventuella oönskade foster? (Detta gäller båfe män och kvinnor).

Jag tycker att din inställning är mer skrämmande. Klart som korvspad att man skyddar sig för sin egen skull, av omsorg för sin egen kropp. Vad är skrämmande med det?

Partnern har också möjlighet att skydda sig. I en stadig relation har man såklart en dialog så där kan man komma överens om att den ena "står för" skyddet (t ex kvinnan äter piller). Men det är ju för att båda har samma intresse, inte för att den ene är schysst och visar hänsyn till den andre (den andre kan gott ta sitt eget ansvar och skydda sig). Foster är en klump med celler, att visa hänsyn till ett foster är som att visa hänsyn till en leverfläck eller en tumör. Du menar att man kan känna empati för foster, vilket då innebär att du tror att foster har känslor. :wtf:

Det finns något land (kommer ej ihåg vilket) där man aktivt börjat kalla abort för mensåterställare (eller något liknande) eftersom man menar att det är vad det är i första hand. Det perspektivet gillar jag!
 
Sv: Säkra perioder?

Nu har jag läst alla dina inlägg och dina åsikter.

Och jag tycker fortfarande att du skriver jättekonstigt. Finns inte någonting jag håller med dig om.

(Har även läst alla Trani's inlägg och jag säger som sist :bow: om dessa. Väl skrivet.)

Sen kan du tycka vad du vill, är inte direkt intresserad av vad du har för åsikt om mig.
 
Sv: Säkra perioder?

Då gör vi helt enkelt olika analyser i frågan. Jag har verkligen tänkt, funderat och analyserat saken med hjälp av Tranis bemötanden - och efter mina nyanseringar och förtydliganden är det en väl utvecklad åsikt som är konsekvent och inte vad jag anser att man skulle behöva kalla "jättekonstig".

Däremot är det inte alls något problem att du är av en helt annan åsikt, även om det är lite luddigt, då Trani och jag till slut var ganska överens om vad som var huvudpoängen.

Och debatten gäller trådfrågorna, jag har ingen åsikt alls om dig som person. Det var där Trani snuddade vid något jag inte tycker hör debatten till som du ivrigt påhejade; tydligen är åsikter i ämnet något man bara får ha om rätt ålder och kön skrivit ett inlägg och rätt ålder och kön bemöter med rätt åsikt. Annars koncentrerar man sin kommentar på just ålder och kön istället för att diskutera frågan.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag tryckte på kön och ålder för att jag blev upprörd över ditt första inlägg.

Det var lite fult av mig att ta upp kön och ålder. Det är ju saker jag vet om dig för att jag har snappat upp det i andra diskussioner, inte i den här tråden. Ditt inlägg hade upprört mig även om du hade varit en nittonårig kvinna.


Fan of Bill, tack!
 
Sv: Säkra perioder?

Märk nu att det inte är dig som person jag anser vara "jättekonstig". Det tror jag iofs att du redan uppmärksammat, men jag poängterar ändå, bara för att undvika missförstånd... :)

Trani: :)
 
Sv: Säkra perioder?

Det är skit samma vad du tycker, det finns inget centralt register över alla som gjort abort och den tillgängliga informationen utöver antalet aborter bygger på frivillighet från de som valt att göra abort. Det är fjompigt att inte fatta att det register som finns innehåller en hel del felaktigheter, oavsett hur lång tid datan insamlats. Men det är klart, väljer man att bortse från fakta så är det ju enklare att doktorera och sila mygg men svälja kameler. :sneaky:

Jag är fullt på det klara hur utveckligen i resten av världen ser ut avseende det växande abortmotståndet och jag kan inte utläsa någonstans i mina inlägg att jag har påstått motsattsen eller skrivit att någon får skylla sig själv och att man ska strunta i unga kvinnor. Om du inte redan fattat det så är jag för för fri abort oavsett om det beror på fel kön, slarv, fallerande p-medel, våldtäkt osv.

Jag frågar igen, när går gränsen enligt dig för upprepad abort eftersom fyra år var för tätt? Fem år, 10 år? Får en 15-åring göra abort och sen om hon gör om den av olika anledningar när hon är 45 är det för tätt? Är hon oansvarig, ska hon leva i celibat?

Jag förstår att du inte är så insatt i statistik, dess dynamik och hur man säkerställer statistik. Så jag gör ett försök att förklara.


Här tycker jag att det förklaras på ett hyfsat bra sätt:

Materialet kommer från kliniker och öppenvårdsenheter som utför aborter. Inrapporteringen av aborter till Soci- alstyrelsen skall ske månadsvis senast två veckor efter den kalendermånad som aborten utfördes. Blanketten (Rapport över legala aborter) finns på Socialstyrelsens webbplats, www.socialstyrelsen.se/blanketter.
Uppgifter som samlas in är kvinnans födelseår och månad, hemortslän, kommun, antal tidigare förlossningar, graviditetslängd vid aborten, antal tidigare aborter som kvinnan genomgått samt abortmetod.
Data från blanketterna registreras manuellt. När materialet granskats och bearbetats produceras en preliminär statistiksammanställning för första halvåret (januari–juni) samt en helårsrapport som publiceras kalenderåret året efter aborten/datainsamlingen.
Utöver publikationerna finns uppgifter om abortstatistik i Socialstyrelsens statistikdatabas, se www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikdatabas.

Bortfall och tillförlitlighet
Vid rapportering i denna storleksordning kan inte uteslutas att ett visst bortfall uppstår. Likaså kan smärre fel ha uppstått när blanketterna fylldes i eller när uppgifterna fördes över till registret. Dessa fel förutsätts dock vara relativt konstanta och bör därför inte påverka förändringar över tid.

Man har alltså samlat data i 38 år. Felmarginalen brukar vara väldigt liten när man gjort det under så lång tid.

Sen jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det här men jag pratar inte om aborterna i sig. Jag pratar om personerna bakom aborterna och varför en redan utsatt grupp är så överrepresenterad i statistiken av dom som blir oplanerad gravida minst två gånger och detta under en period av bara fyra år. Varför är inte de oplanerade graviditeterna mer jämt utspridda i samhällsgrupperna?
 
Sv: Säkra perioder?

Jag undrade hur man kan visa empati (att vara medveten om andras känslor) för någon som inte finns (foster som kan komma att existera), du svarade att man gör det genom att inte bli gravid.



Rättighet och rättighet. Det är inte på något vis reglerat, tack och lov har vi ju fri abort i Sverige. Dvs du får göra abort även om det är tjugonde gången och pga att du slog gangbang-rekord med oskyddat sex i dagarna tre.

Tycker du det ska vara reglerat på något sätt? Tvång på p-medel?



Jag tycker att din inställning är mer skrämmande. Klart som korvspad att man skyddar sig för sin egen skull, av omsorg för sin egen kropp. Vad är skrämmande med det?

Partnern har också möjlighet att skydda sig. I en stadig relation har man såklart en dialog så där kan man komma överens om att den ena "står för" skyddet (t ex kvinnan äter piller). Men det är ju för att båda har samma intresse, inte för att den ene är schysst och visar hänsyn till den andre (den andre kan gott ta sitt eget ansvar och skydda sig). Foster är en klump med celler, att visa hänsyn till ett foster är som att visa hänsyn till en leverfläck eller en tumör. Du menar att man kan känna empati för foster, vilket då innebär att du tror att foster har känslor. :wtf:

Det finns något land (kommer ej ihåg vilket) där man aktivt börjat kalla abort för mensåterställare (eller något liknande) eftersom man menar att det är vad det är i första hand. Det perspektivet gillar jag!

Klart man kan känna empati med något som inte existerar. Tex försöker man bromsa miljöförstöringen. Hade man inte haft empati med de som i framtiden skall leva på jorden och bara sett sitt egna bäst för stunden.

På individnivå så kan jag ta mig själv som exempel: När jag valde var jag skulle bo så valde jag bostad med hänsyn till min eventuella framtida hund. Samma när jag funderade ut vilken typ av stall min eventuella häst skulle må bäst i.

Kan du försöka tänka lite längre än till bara själva aborten? Tänka lite utanför lådan? Det är inte abortens vara eller inte vara jag pratar om eller om hur många aborter man skall få göra. Jag pratar om de tjejer som blir ofrivilligt gravida och framför allt varför en redan utsatt grupp blir ännu mer utsatt. Vad kan vi göra för att hjälpa dom? Eller tror du att de tycker de är så fruktansvärt roligt att bli oplanerad gravida?

Tror du att det är bra för dom att vara gravida i flera veckor innan de äntligen får aborten utförd? Att må illa? Tror du att det är bra för deras kroppar att få cytotek som egentligen är till för magsår och faktiskt inte godkänd för aborter? Eller om de har sån otur att de har gått så långt att de måste genomgå en förlossning med alla de påfrestningar det medför på kroppen? Varför är det en social grupp som är utsatt för detta minst två gånger under loppet av fyra år? Vad kan vi göra för att de skall slippa bli oplanerat gravida?

Jag förstår att du har svårt att känna empati men jag lider med dom för jag tror att risken är stor att de inte mår så bra.

Du ser sex som en rättighet. Jag ser sex som en förmån där man faktiskt har vissa skyldigheter mot fler än bara sig själv.

Att jämföra ett foster med en leverfläck visar bara återigen din brist på empati.

Kan mycket väl tänka mig att inställningen i det landet vars namn du har glömt passar din oempatiska sida bra.
 
Sv: Säkra perioder?

Ja det är ju förskräckligt att jag har så dålig inlevelseförmåga att jag värderar kvinnor och deras rättigheter högre än foster.


Du rör ihop vilka av dina inlägg jag besvarade. Jag har inte alls kommenterat socialstyrelsens material. Jag anser heller inte att den svenska sexualpolitiken är perfekt.

Det jag opponerar mig mot är att slänga en massa skuld och ansvar på unga kvinnor. Och att tillskriva foster människovärde.
 
Sv: Säkra perioder?

Varför kan du inte svara på frågan jag ställt i de senaste två inläggen?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article16771659.ab

Men vilka frågor är det du vill ha svar på? Du frågar mig bara saker som jag inte har kommenterat alls. Du frågar om aborter hit eller dit och jag försöker gång på gång förklara att det inte är aborterna i sig som är det viktiga det jag vill prata om är dom tjejer som blir oplanerat gravida mer än en gång och det eftersom majoriteten kommer från samma sociala utsatta grupp.

Snart vet jag inte riktigt hur jag skall göra för att förtydliga. Jag pratar om äppleblommorna på trädet och krävs på svar om färdiga päron.

Om du länkar till en artikel får du förklara ditt tänk runt den. Kan bli stora missförstånd annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

Ja det är ju förskräckligt att jag har så dålig inlevelseförmåga att jag värderar kvinnor och deras rättigheter högre än foster.


Du rör ihop vilka av dina inlägg jag besvarade. Jag har inte alls kommenterat socialstyrelsens material. Jag anser heller inte att den svenska sexualpolitiken är perfekt.

Det jag opponerar mig mot är att slänga en massa skuld och ansvar på unga kvinnor. Och att tillskriva foster människovärde.

Ja du verkar ju inte bry dig om de kvinnor som är så illa tvungna att göra flera aborter av någon anledning. De som på kort tid blir oplanerat gravida minst två gånger.

Den enda som tillskrivit någon någon skuld är du. Jag har inte skrivit att dom gör fel som gör abort. Jag har frågar hur vi skall kunna hjälpa en grupp kvinnor som är överrepresenterade i statistiken från att bli oplanerat gravida minst två gånger på kort tid. Hur skall vi hjälpa dom?

Du måste skilja på sak och sak.
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp