Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Även vid avbrutna samlag finns risken att bli gravid. Det läcker alltid lite spermier innan han kommer och det räcker för att bli gravid.

Har du provat kopparspiral? pessar? Spermiedödande medel? Olika material på kondomerna?

Jag skulle kunna tänka mig att säkra perioder+avbrutna samlag+spermiedödande medel iallafall minskar risken något.
Om du inte vill ha (fler) barn så är sterilisering ett utmärkt alternativ så snart man har fyllt 25 år.

Delvis knapplån

Sen kan man ju fundera på när säkra perioder egentligen är. En bekant har ägglossning under mensen och det ses ju annars som en säker period.
Vet man inte exakt när man har ägglossning och kan ställa klockan efter den och har kunnat göra det i många år och dessutom kan tänka sig att ta hand om det barn som faktiskt kan bli till så anser jag inte att man ska ens fundera på att använda säkra perioder som något slags preventivmedel. Det finns såpass många olika medel och metoder idag så ingen ska behöva bli gravid för att det inte finns något som passar. Jag vet hur krångligt det kan vara eftersom jag själv tål hormoner dåligt men alternativ finns och då får man använda dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

Min sambo hävdar att det är SÅ säkert med avbrutet för det smiter minsann inte iväg något. Vilka diskussioner vi haft om det. Jag har gett upp. Den enda gången jag skyddat mig helt seriöst har varit precis när barnen varit under året, för så tätt mellan barnen har jag verkligen inte velat haft... På något sätt har det varit lite skönt att chansa lite för att själva slippa besluta om ett till barn, men våra säkra perioder har fungerat utmärkt i alla år (utom en gång) så vi har faktiskt fått övergå till "med flit" för att det ska ha blivit något och då har det blivit det direkt.
 
Sv: Säkra perioder?

*kl*

Är man rädd för smärtan när man ska sätta in en spiral kan man ju väga det mot hur skön en förlossning är.

;)

Så kan man inte säga heller. Det är olika smärtor. Jag har tre barn. En var kejsarsnitt och två naturligt. Vid de naturliga använde jag lustgas de sista två centimetrarna. Men aldrig att jag skulle sätta in en spiral. Då tar jag hellre alla gånger en förlossning.
 
Sv: Säkra perioder?

I första hand fler p-medel för män, skulle jag säga. Det är en bra och välbehövlig början.

Det finns massor att göra för att förbättra för kvinnors sexuella hälsa. Inte bara vad gäller p-medel. Att t ex ta menssmärtor på allvar skulle också vara en bra början.

Det är ju inte som att den svenska sexualpolitiken har peakat. Självklart finns det mycket arbete som kan göras. Vill man hålla nere antalet aborter så är det i den sexpositiva änden vi ska arbeta, inte genom att moralisera över enskilda personers val.

Är sex en rättighet? Dvs skall alla ha rätt till att ha sex oavsett konsekvenserna?
 
Sv: Säkra perioder?

Min sambo hävdar att det är SÅ säkert med avbrutet för det smiter minsann inte iväg något. Vilka diskussioner vi haft om det. Jag har gett upp. Den enda gången jag skyddat mig helt seriöst har varit precis när barnen varit under året, för så tätt mellan barnen har jag verkligen inte velat haft... På något sätt har det varit lite skönt att chansa lite för att själva slippa besluta om ett till barn, men våra säkra perioder har fungerat utmärkt i alla år (utom en gång) så vi har faktiskt fått övergå till "med flit" för att det ska ha blivit något och då har det blivit det direkt.

Han är inte ensam om att hävda det ;) Det vet jag fler som har gjort. Men i det här fallet litar jag mer på de studier som har gjorts än på männen. Man har ju kommit fram till att detta är något som händer ofrivilligt och som de inte känner. Då väljer jag att tro på de studier som visar att det faktiskt är så det är än på en man som hävdar att han har full kontroll på sina spermier. Särskilt eftersom det iallafall i de lägen jag har diskuterat saken är för att han vill slippa använda kondom.
 
Sv: Säkra perioder?

Då är jag också orättvis och dum som inte tycker kondom är ett alternativ? Eller det är ok om man är tjej?

Det är fruktansvärt avtändande med det avbrottet och planeringen som krävs för att man ska köra med kondom.

/Camilla

Att göra paus och/eller avbrott tycker jag var ett problem när man var oerfaren. När man hade fått lite mer erfarenhet så gjorde man kondompåtagningen till en del av sexakten utan några pauser och avbrott.
 
Sv: Säkra perioder?

:wtf: Ditt ordval säger mer än nog.

Preventivmedel använder man för sin egen skull, inte av hänsyn till några eventuella framtida foster.

Och dina ord säger allt om dig.

Preventivmedel använder man av hänsyn till sig själv, sin partner och några eventuella framtida foster.

Det kallas för omtanke och empati.

Fanatism är alltid lika obehagligt, vare sig man är för eller emot.
 
Sv: Säkra perioder?

Om det bara är det du driver är vi inte ens oense.
Ändå är min åsikt obalanserad och extrem? Som jag skrev tidigare, jag reagerade mest på att du kritiserade en enskild användare och använde termen "människoliv" om foster.

Kontrollfråga, vilket scenario är bäst?
1. 40.000 aborter per år och inte en enda kvinna som blivit påtvingad ett beslut.
2. 5.000 aborter per år och inte en enda kvinna som blivit påtvingad ett beslut.
Men inte går det att svara på en sådan fråga. Det beror självklart på förutsättningarna. Tänk om 20 000 av aborterna i alternativ 1 gjorts på kvinnor som åkt hit från Polen och Irland? Eller om 10 000 aborter i alternativ 2 undveks genom akut-p-piller? Eller om 3000 kvinnor dog av blodpropp efter att ha prackats på p-piller i alternativ 2? Är medicinsk abort lika illa som kirurgisk? Är akut-p-piller bättre än medicinsk abort? Hur och för vem?

Finns det ett egenvärde i att ha så få antal genomförda aborter som möjligt oavsett förutsättningar?

Och vad är det du vill kontrollera med din fråga?


Nej jag ser fortfarande inte att någon här har hävdat att abort är en preventiv metod bland andra. Men det är ett alternativ som ska vara tillgängligt för alla kvinnor helt oavsett deras sexpraktik. Det är den förutsättningen som tanken om fri abort vilar på. Preventivmedel och abort ska vara lika tillgängliga och fria från stigmatisering. Jag ser ingen motsättning där.

Ska vi ha fri abort så kan det inte finnas "felaktig användning" av abort av enskilda eller "för okomplicerade attityder" till abort.

Extra snurrigt blir det om man ska undvika att göra abort för att inte bidra till ett samhällsklimat där abort är så "bagatelliserat" att folk blir ouppmärksamma och går för länge så att de inte kan göra abort. Undvika abort för att inte bidra till att andra föder oönskade barn? Nej jag tror inte på att det var det du menade när du skrev första inlägget i den här tråden.
 
Sv: Säkra perioder?

Hur kan man känna empati för ett foster som inte existerar?

Fanatism är alltid lika obehagligt, vare sig man är för eller emot.
Vad är det som är så obehagligt i det jag skriver?

Är sex en rättighet? Dvs skall alla ha rätt till att ha sex oavsett konsekvenserna?
Jag tycker att alla ska ha rätt till ett sexliv. Din andra fråga är förlöjligande. Jag är inte för våldtäkt och övergrepp.
 
Sv: Säkra perioder?

Ändå är min åsikt obalanserad och extrem? Som jag skrev tidigare, jag reagerade mest på att du kritiserade en enskild användare och använde termen "människoliv" om foster.

Jag tackar för ditt inlägg i så måtto att jag fick en anledning att ordentligt fundera igenom saken, konsekvensen och vad jag egentligen tycker i ämnet. Det har jag nu formulerat i ett antal uppföljande inlägg. Och jag har flera gånger sagt att det inte var riktat mot enskild användare och att termen människoliv inte var menat det foster som finns under den lagstadgade tiden för abort.

Nej, inte oavsett förutsättningar. Det är det jag menar, att jag vill skapa och bidra till förutsättningarna som minimerar behovet av aborter - genom att tidigare än så ha en bra preventiv insats.

Och nej, jag menade att vi ska undvika aborter för att vi ska undvika aborter när det finns andra enklare metoder för att undvika oönskade barn.

Jag ser fortfarande ingen snurrighet eller inkonsekvens i resonemanget att vara helt för fri abort och samtidigt tycka att ju färre aborter som behöver genomföras desto bättre. Absolut ingenting och nu har jag fått flera dagar på att fundera och filosofera i ämnet.

Och ja, jag tycker att vi ska kunna erbjuda kvinnor från andra länder aborter. Det är en kontroversiell fråga, men min inställning ändrar sig inte över landsgränsen. Med det menar jag att det inte finns ett egenvärde att vi lokalt minskar antalet aborter om det får andra värre konsekvenser, även om vi där har mest påverkan genom attityder.

För att vara ännu tydligare; jag vill minimera antalet kvinnor som ställs inför ett abortbeslut, genom förebyggande arbete.
 
Sv: Säkra perioder?

Hur kan man känna empati för ett foster som inte existerar?


Vad är det som är så obehagligt i det jag skriver?


Jag tycker att alla ska ha rätt till ett sexliv. Din andra fråga är förlöjligande. Jag är inte för våldtäkt och övergrepp.

Väldigt enkelt. Man ser till att inte bli gravid.

Du framför din åsikt som en bulldozer och som om det vore det enda rätta utan att ta hänsyn till någon annan än dig själv.

Så alla ska ha rätt till ett sexliv? På bekostnad av andra? Det finns människor med funktionshinder som har nekats bidrag för att gå till prostituerade. Det finns folk som jobbat som assistenter som har fått sparken för att de inte velat hjälpa sin brukare att onanera.

Eller rätten till sexliv kanske bara gäller snygga, unga kvinnor som inte vill bruka någon av de många preventivmedel som faktiskt finns att välja mellan.

Eller kan det kanske vara så att ett sexliv är en förmån och ingen rättighet?
 
Sv: Säkra perioder?

För att vara ännu tydligare; jag vill minimera antalet kvinnor som ställs inför ett abortbeslut, genom förebyggande arbete.

Jo men där håller jag med dig. Inte för antalet aborters skull utan för att alla ska ha tillgång till goda alternativ (p-medel). Preventivmedel är dock inte en okomplicerad fråga. Räcker ju att läsa den här tråden så ser man att det inte alltid är enkelt. Och det är en könsfråga. Kvinnor har en större ansvarsbörda samtidigt som de får de mesta av konsekvenserna (biverkningar från p-medel, den fysiska graviditeten).

Det är det som är kärnan - att abort och p-medel handlar om den enskilda kvinnan och hennes kropp.

Om antalet aborter ska minskas så ska det minskas genom bättre preventiva strategier, inte genom att prata om dåliga attityder. Där tycker vi lika egentligen, eller hur?

Så, 'nuff said.
 
Sv: Säkra perioder?

Är det empatilöst att göra abort?

Vem är det jag ska ta mer hänsyn till? sjoberga?

Självklart ska inte ens sexliv ha negativ inverkan på andra.
 
Sv: Säkra perioder?

Om antalet aborter ska minskas så ska det minskas genom bättre preventiva strategier, inte genom att prata om dåliga attityder. Där tycker vi lika egentligen, eller hur?

Där tycker vi lika förutom den detaljen att man genom att bagatellisera aborter, riskerar att skapa dåliga attityder som försämrar de preventiva strategierna. Vilket i sin tur ger fler kvinnor som ställs inför onödiga abortbeslut.

Men det är en utveckling, spridning och användning av de preventiva strategierna (inkl. attityder kring dessa) som ska minska antalet aborter, där är vi helt överens. Antalet aborter får aldrig minska för att kvinnor tvingas in i beslut att inte göra abort av andra intressen.
 
Sv: Säkra perioder?

Är det empatilöst att göra abort?

Vem är det jag ska ta mer hänsyn till? sjoberga?

Självklart ska inte ens sexliv ha negativ inverkan på andra.

Jag har aldrig skrivit något om abort. Jag har bara skrivit om att du tycker att alla har rätt till ett sexliv.

Är det en rättighet att fortsätta ha ett sexliv som man vet med stor sannolikhet leder till en oönskad graviditet? Finns det ingen risk att sexlivet påverkar någon annan negativt om man har sex utan att använda preventivmedel?

Man kan ju alltid börja med att faktisk lösa det andra skriver.
 
Sv: Säkra perioder?

Är det empatilöst att göra abort?

Vem är det jag ska ta mer hänsyn till? sjoberga?

Självklart ska inte ens sexliv ha negativ inverkan på andra.

Glömde: med hänsyn refererar jag till när du skrev att en kvinna bara skall skydda sig för sin egen skull och ingen annan.

Det tycker jag är en skrämmande attityd. Vad hände med att ta hänsyn om sig själv, sin partner och eventuella oönskade foster? (Detta gäller båfe män och kvinnor).
 
Sv: Säkra perioder?

Jag håller helt med dig om att abort delvis har blivit bagatelliserad då det är många nu (speciellt unga från min erfarenhet) som ser aborter som ett likvärdigt preventivmedel med p-piller, kondom, p-ringar och liknande..

Men vart finns alla dom är unga kvinnorna som upprepade ggr gör abort efter abort för att dom tycker att det är en bra preventivmedel?

Hur vet du att det förhåller sig så, och hur många är många?

Jag tror inte alls att det är så vanligt som det ofta låter i sådana här diskussioner faktiskt.
 
Sv: Säkra perioder?

Men vart finns alla dom är unga kvinnorna som upprepade ggr gör abort efter abort för att dom tycker att det är en bra preventivmedel?

Hur vet du att det förhåller sig så, och hur många är många?

Jag tror inte alls att det är så vanligt som det ofta låter i sådana här diskussioner faktiskt.


De finns men är, precis som du hintar efter, en minoritet så att diskutera den gruppen känns verkligen som de grälsjuka och argumentationfattigas billiga poäng.
 
Sv: Säkra perioder?

Ja, delvis har jag fått det berättat från de som jobbar inom kvinnohälsa så som barnmorskor och liknande att de själva tycker att abort blivit mer bagatelliserat än det var förut och då menas inte att stigmat försvinner ( för det är ju bra!) men att fler unga kvinnor (tonåren) anser att abort inte är nån stor grejj så då behöver man inget preventivmedel för det går ju att lösa ändå, att många tycker preventivmedel är dyrt så då chansar de hellre och tar aborten som en engångskostnad, eller att föräldrarna inte vill hjälpa de skaffa p-piller, p-stav eller liknande och pojkvännen inte gillar kondom så då får det bli som det bli. Det är inte heller bara 15 åriga tjejjer som inte vet bättre (även om jag anser att de borde göra det) utan även kvinnor i alla åldrar men mest framträdande är den yngre generationen.

Jag säger inte att de är i majoritet, det har jag aldrig sagt, men den generella inställningen till aborter har blivit mer avslappnad vilket i många avseenden är bra men inte när den blir så avslappnad att den blir ett "preventivmedel". Så jag håller fast vid att jag inte tycker en alldeles för slapp inställning till aborter är bra, man använder den istället för preventivmedel så tycker jag inte att man bör ha sex alls eftersom man inte tar ansvar för sig själv eller sin partner (det är ju faktiskt inte bara kvinnan som påverkas av en graviditet även om vi tar den kroppsliga delen) eller för det eventuella foster som skapas. Jag vidhåller också att oavsett vad man anser det vara så kan ju alla vara överens om att något har man ju faktiskt skapat när man blir gravid oavsett om man tycker att det är en cellklump eller ett barn, något har ju uppstått genom sexet. Sen att det inte ska gå före kvinnans vilja och hennes rätt till sin kropp, absolut! MEN man måste ändå ta sitt ansvar att se till att det inte händer i onödan genom att inte skydda sig! Jag tycker inte det är okej att marginalisera att man skapar något när blir gravid genom medvetet oskyddat sex och medvetenhet om det potentiella riskerna.

Jag tycker inte heller att sex är en rättighet utan skyldigheter, har man valt att ha sex så har man tagit på sig skyldigheter för hur man ska ha det på ett ansvarsfullt sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp