Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Inte jag heller. Men jag skulle ändå inte använda det som preventiv metod för att slippa ha barn, så kul var det inte. Det är helt enkelt lättare att skydda sig innan...

Precis.

Nu betvivlar jag inte att det finns många kvinnor som
förknippar sin abort med mental påfrestning men av dem
jag vet som gjort abort verkar det faktiskt som det är de
fysiska påfrestningarna som märkt dem.
Först obehagliga gravidsymptom och sedan abort med smärta och störtblödningar bla så den gruppen förtjänar väl också lite uppmärksamhet.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag kände ett par som använde sig av Billingsmetoden innan dom gick isär. Det handlar om att lära känna sin kropp så att man vet när man har ägglossning. Dom lär helt enkelt ut hur du gör det. Kolla på www.familjeplanering.se om du är intresserad. Som komplement, om dom gärna ville ha samlag den fruksamma tiden, så använde hon pessar och spermiedödande medel. Pessarer är av en eller annan orsak inte så populära och spemiadödande medlet beställdes långt bortifrån... Men jag har för mig att det var de som lärde ut Billingsmetoden som tipsade om vart hon kunde få tag på det. Nej, en abort ska man inte ta lätt på. En del upplever det inte som fel innan de gör det men så kommer känslorna efteråt... Kankse inte förrän långt efteråt. En del säger att dom inte ångrar men ändå känns det i hjärtat. Så undvik att hamna i den situationen. Min systerdotter har nyss blivit ensamstående mamma till ett högst oplanerat barn men hon är lycklig nu. (Nej, hon använde sig inte av Billingsmetoden).
 
Sv: Säkra perioder?

Du svarade en enskild användare och pekade ut det hon skrev som en dålig attityd (nonchalant inställning till människoliv).

Och jag tycker att det är en nonchalant inställning till människoliv - om man använder det som preventiv metod, men vill nyansera det med att det är den onödigt förhöjda risken att man faktiskt hamnar utanför lagstadgad abortgräns och därmed har ett oönskat barn. Det är den nonchalanta inställningen till det livet, som avses. Någon annan definition vill jag inte driva, utan den definitionen vill jag ha genom kunskap, vetenskap och lagstiftaren.

Så nu är det inte det ickeexisterande fostrets parti du tar utan det ickeexisterande barnets. Jag är inte med på din tes att en för okomplicerad attityd till abort skulle leda till fler oönskade barn. Särskilt inte eftersom inlägget du kommenterade från början handlade om att ta regelbundna graviditetskontroller för att just kunna göra abort i tid om det skulle behövas.

Varför vill du få frågan om abort att handla om ickeexisterande fosters/barns blivande liv istället för kvinnors liv och kroppar?
 
Sv: Säkra perioder?

Varför vill du få frågan om abort att handla om ickeexisterande fosters/barns blivande liv istället för kvinnors liv och kroppar?

Regelbundna graviditetskontroller är som du påpekar mycket riktigt något som minskar risken jag talar om. Om det är där man tänkt fånga upp "problemet" är man dock fel ute, tycker jag.

Jag tycker inte att ett bagatelliserande av det operativa ingreppet abort är något som gynnar någon, vare sig kvinnor i den situationen eller samhället i stort.

Att genom att vara nonchalant i frågan och därmed signifikant höja risken för att det finns ett barn, som man absolut inte vill ha, men inte heller kan abortera, därför att tidsgränsen uppnåtts är inte bra. En sådan attityd, om den förekommer, bör motverkas. Det är vid det laget inte längre ett icke-existerande barn i lagens mening. Det är helt enkelt ett barn. Det är först det jag menar är "nonchalans mot ett människoliv".

Sammanfattning:
1. Jag vill att antalet aborter som krävs minimeras, med hjälp av sunda attityder kring preventiva metoder.
2. Jag vill att aborter avdramatiseras och att det inte finns vare sig stigma eller hinder, när beslutet för en enskild måste fattas. Fri abort, enligt en lagstiftning baserad på kunskap och vetenskap ska vara en självklar rätt för den som kan bli gravid.

Jag ser inte någon som helst konflikt mellan de två ställningstagandena, trots att det känns som att du försöker påtala att det finns en avgrund mellan dem.

Tyvärr tror jag att den obalanserade inställning du redovisat (i mitt tycke i vissa inlägg) gynnar dem som är abortmotståndare, därför att det är lätt att argumentera mot någon som är extrem. Men då har jag utläst att du vill bagatellisera aborter, vilket är något jag är helt emot.

Och jag tror som tur är att vi har en stor majoritet för fri abort i Sverige, samtidigt som en ungefär lika stor majoritet tycker att det är något vi ska arbeta tillsammans med att förebygga behovet av. Vilket är den inställning jag redovisar. Kanske har jag fel om opinionsläget, men det är likväl min åsikt.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag tror inte att ditt abortnegativa resonerande är positivt för vare sig kvinnor eller samhället i stort.

Att göra abort ÄR stigmatiserat. Att orera om oacceptabla och nonchalanta attityder till abort som du gör spär bara på stigmat. Det är ett destruktivt väderkvarnsfäktande.

Vad är obalanserat och extremt med att anse att abort handlar om den enskilda kvinnans självbestämmande över sin egen kropp? Det är bara det jag driver, jag ogillar dina pekpinnar.
 
Sv: Säkra perioder?

Vad är obalanserat och extremt med att anse att abort handlar om den enskilda kvinnans självbestämmande över sin egen kropp? Det är bara det jag driver, jag ogillar dina pekpinnar.

Om det bara är det du driver är vi inte ens oense.

Kontrollfråga, vilket scenario är bäst?
1. 40.000 aborter per år och inte en enda kvinna som blivit påtvingad ett beslut.
2. 5.000 aborter per år och inte en enda kvinna som blivit påtvingad ett beslut.

Skillnaden uppstår kanske (min hypotes) genom att man driver attityden mot att använda, informera om, subventionera och utveckla preventiva metoder som fokuserar på prevention för män och kvinnor innan konception. Inte att man bagatelliserar aborter och framför att det är en i raden av preventiva metoder. Om nu ingen tyckt det, som jag uppfattat, I rest my case.

Eller är det helt egalt?

Jag ser det senare som något som gynnar både de 35.000 enskilda kvinnorna och samhället i stort.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag håller med dig här, sjoberga.
OM man är sexuellt aktiv på ett sätt som gör att man riskerar att bli gravid, då anser jag att man bör använda någon form av preventivmedel för att förhindra graviditet.
Att kolla i efterhand och göra abort vid behov är inte rätt, i min värld.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har läst hela tråden nu och jag måste bara säga att du argumenterar så otroligt klokt, lugnt och sakligt att jag blir imponerad! Jag håller helt med dig om att abort delvis har blivit bagatelliserad då det är många nu (speciellt unga från min erfarenhet) som ser aborter som ett likvärdigt preventivmedel med p-piller, kondom, p-ringar och liknande. Det tycker jag är problematiskt trots att jag är helt och för kvinnans rätt till sin egen kropp och abort ska vara helt och hållet kvinnans val.

Problemet för mig är att det är så många som ser sex som en rättighet utan skyldigheter! Man ska ha rätt att ligga med vem man vill så ofta man vill var man vill och hur man vill-Absolut! MEN vi har även ett ansvar att se till att göra det på ett säkert sätt vilket innebär någon form av preventivmedel. Det handlar inte bara om att inte sprida sjukdomar (vilket är jätteviktigt) men vi har även ett ansvar mot oss själva, vår partner och mot det som händer när man blir gravid. Det ansvaret innebär absolut inte att man ska skämmas om man blir gravid, man ska inte anklagas eller utpekas men man ska ta ansvar för varför det händer. Har jag haft sex utan något som helst skydd trots att jag vet att det finns en stor risk att jag blir gravid? Om ja så bör man hjälpa den personen så den inte händer igen genom preventivmedel-rådgivning.

Att trivialisera det som sker vid en abort hjälper ingen oavsett varför den blivit gravid. Det är inte som skära sig i fingret på ett papper och sen sätta på ett plåster. Man genomgår ett ingrepp oavsett om man genomgår medicinsk eller kirurgisk abort och det ska man inte hyssja ner eller förminska att kroppen och (ofta) psyket blir påverkat och förändrat, varför ska vi hymla med det?

Abort som princip är jättebra och ska vara fritt och skamfritt! Men har man sex, frivilligt, så har man ett ansvar mot alla inblandade att faktiskt skydda sig och det innebär förbeyggande-inte när det redan skett. Sen om det händer trots preventivmedel (som för mig) så är det jättebra att möjligheten finns när man absolut inte är redo men då har man ju gjort sitt bästa för att undvika situationen.

Det är ju lite som att köra utan säkerhetsbälte och sen tycka att det inte är ens eget fel när man krockar och skadar sig trots att förbeyggandet hade varit så enkelt..
 
Sv: Säkra perioder?

Jag håller med dig här, sjoberga.
OM man är sexuellt aktiv på ett sätt som gör att man riskerar att bli gravid, då anser jag att man bör använda någon form av preventivmedel för att förhindra graviditet.
Att kolla i efterhand och göra abort vid behov är inte rätt, i min värld.
Jag ska komplettera ovanstående med "oönskat", alltså att man blir gravid trots att man inte vill det.

Och som svar på ursprungsfrågan - jag har en bekant (som numera nått farmor-/mormoråldern) som aldrig använt några preventivmedel. De tre första barnen var högst planerade och medvetet tillverkade, men den fjärde blev en liten "hoppsan".
En gemensam bekant till oss tänkte göra samma sak - det tog väl två månader så var hon gravid igen...

Jag skulle väl säga som så att säkra perioder kan vara ett alternativ, om det inte är så stor katastrof om man skulle råka bli gravid även om man inte jobbar aktivt på det.
 
Sv: Säkra perioder?

*kl*

Jag undrar om ni som blivit gravida i "säkra perioder" då har låtit mannen komma i er? Eller har det varit i kombination med avbrutet samlag?

Jag tål inte hormonerna. Har provat fler olika p-piller, minipiller, haft p-stav och senast provade jag p-ring. Jag får knepigt humör, illamående och min migrän blir sju rsor värre. Tog senast ett år efter sista p-ringen att bli mig själv igen:/. Jag kommer aldrig mer ta hormonpreparat!

Kondom blir min hud irriterad av och jag är dessutom en av dom som inte gillar känslan av den.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har läst hela tråden nu och jag måste bara säga att du argumenterar så otroligt klokt, lugnt och sakligt att jag blir imponerad! Jag håller helt med dig om att abort delvis har blivit bagatelliserad då det är många nu (speciellt unga från min erfarenhet) som ser aborter som ett likvärdigt preventivmedel med p-piller, kondom, p-ringar och liknande. Det tycker jag är problematiskt trots att jag är helt och för kvinnans rätt till sin egen kropp och abort ska vara helt och hållet kvinnans val.

Problemet för mig är att det är så många som ser sex som en rättighet utan skyldigheter! Man ska ha rätt att ligga med vem man vill så ofta man vill var man vill och hur man vill-Absolut! MEN vi har även ett ansvar att se till att göra det på ett säkert sätt vilket innebär någon form av preventivmedel. Det handlar inte bara om att inte sprida sjukdomar (vilket är jätteviktigt) men vi har även ett ansvar mot oss själva, vår partner och mot det som händer när man blir gravid. Det ansvaret innebär absolut inte att man ska skämmas om man blir gravid, man ska inte anklagas eller utpekas men man ska ta ansvar för varför det händer. Har jag haft sex utan något som helst skydd trots att jag vet att det finns en stor risk att jag blir gravid? Om ja så bör man hjälpa den personen så den inte händer igen genom preventivmedel-rådgivning.

Att trivialisera det som sker vid en abort hjälper ingen oavsett varför den blivit gravid. Det är inte som skära sig i fingret på ett papper och sen sätta på ett plåster. Man genomgår ett ingrepp oavsett om man genomgår medicinsk eller kirurgisk abort och det ska man inte hyssja ner eller förminska att kroppen och (ofta) psyket blir påverkat och förändrat, varför ska vi hymla med det?

Abort som princip är jättebra och ska vara fritt och skamfritt! Men har man sex, frivilligt, så har man ett ansvar mot alla inblandade att faktiskt skydda sig och det innebär förbeyggande-inte när det redan skett. Sen om det händer trots preventivmedel (som för mig) så är det jättebra att möjligheten finns när man absolut inte är redo men då har man ju gjort sitt bästa för att undvika situationen.

Det är ju lite som att köra utan säkerhetsbälte och sen tycka att det inte är ens eget fel när man krockar och skadar sig trots att förbeyggandet hade varit så enkelt..

"Abort som princip är jättebra och ska vara fritt och skamfritt!"

Skojar du eller? Herregud vilket fördömande synsätt du har :wtf:
 
Sv: Säkra perioder?

Förklara för mig hur jag är fördömande när jag säger att alla kvinnor ska ha rätt att göra abort utan att bli skambelagda eller utpekade oavsett varför man för den men att om man har sex så har man ett ansvar mot sig själv, sin partner och att man faktiskt kan skapa något när man har sex oavsett om man tycker att det är ett liv eller barn! Men vi kan väl alla komma överens om att nånting händer när man blir gravid? Och att ta bort det innebär nånting fysiskt och ofta psykiskt?

Det jag sa var att om en person anser att abort är ett fullgott preventivmedel kanske man ska erbjuda rådgivning eftersom att det inte är okej att bagatellisera ingrepp eller vad de innebär, och det gäller väl ala ingrepp inte bara aborter!

Så snälla tala om för mig hur jag är fördömande??
 
Sv: Säkra perioder?

Jag vet precis när jag har ägglossning men det hjälper ju inte om man redan har sexat den veckan. Just den månaden kanske det sätter igång ett par dagar tidigare än annars.
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp