Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Abort är inte ett preventivmedel.

Och nej, att inte bli särskilt/alls påverkad av en abort innebär inte att man per automatik "missbrukar" det.

Jag ser ingen skillnad på att göra abort för att man blivit gravid trots p-piller och för att man blivit gravid trots säker period.

kan jag ändå känna att en så nonchalant inställning till människoliv inte alls är bra.
Alla anser inte att fostrets/individens liv/rättigheter, rent moraliskt, börjar vid befruktningen. Eller för att göra det enkelt för mig och citera en annan användare från en graviditets/aborttråd på ÄU, och vilkens känslor jag personligen delar;

"Det är nog det som är skillnaden, jag ser det inte som ett liv. Det är ett embryo, inget eget liv. Det kan lika gärna "gå över" av sig självt (skulle aldrig i mitt liv våga chansa!), det finns en anledning till att man inte bör fira graviditeter för tidigt. Embryot kan reabsorberas av modern, händer hos alla däggdjur titt som tätt.
Jag tror inte jag har en klar definition av var gränsen för liv går för mig, men jag är övertygad om att outvecklade foster inte hamnar innanför staketet.
"


Det är väl riktigt stört att våga chansa och sen bara göra abort lite hipp som happ om olyckan skulle vara framme.
Varför då? Och vad är "hipp som happ"?

Sen, det där med avbrott för kondompåtagning, har ni nåt slags filmsex med stråkar och slow motionbilder? Eller vad hamnar ni i för trans som inte går att komma tillbaka till?
Jag blir avtänd om man måste avbryta. Sedan struntar jag i om det är en kondom som ska på eller ett samtal som ska klickas.

Sen känslan för tjejen fattar jag inte heller.
OK.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

:wtf: Ditt ordval säger mer än nog.

Preventivmedel använder man för sin egen skull, inte av hänsyn till några eventuella framtida foster.

Fast nu pratade vi inte om preventivmedel i samband med den meningen.

Jag avsåg endast aborter, som jag inte tycker är acceptabelt att betrakta som vilket preventivmedel som helst. Trots det är jag alldeles 100% för kvinnans val att göra abort inom de ramar vi har lag för idag.

Om man använder abort av ett många veckor gammalt foster som vilket preventivmedel som helst tycker jag man är ute och slirar. Det är inte acceptabelt.

Självklart använder man preventivmedel också av hänsyn till framtida eventuella foster, dvs undvika abort i möjligaste mån om man inte är intresserad av att få barn. Kan du utveckla varför man inte skulle göra det?
 
Sv: Säkra perioder?

Håller med. Sen brukar det inte vara så "bara" att göra abort när man väl ligger där. Alla jag känner som har gjort abort har haft det riktigt jobbigt båda innan och efter, även de som tidigare hade tyckt att det inte var någon big deal.
 
Sv: Säkra perioder?

Men abort är inget preventivmedel och ingen har påstått det heller. Det Stormkast skrev var att om hon blir gravid så kommer hon göra abort.

Du börjar då dilla om människoliv och omoralisk användning av abort. Vuxen man delar ut oprovocerade och onödiga abort-moralkakor till en ung kvinna. Unket.
 
Sv: Säkra perioder?

Men abort är inget preventivmedel och ingen har påstått det heller. Det Stormkast skrev var att om hon blir gravid så kommer hon göra abort.

Du börjar då dilla om människoliv och omoralisk användning av abort. Vuxen man delar ut oprovocerade och onödiga abort-moralkakor till en ung kvinna. Unket.

Vem har pratat om omoralisk? Jag tycker att det är en felaktig användning av abort om man använder det istället för preventiva metoder, eller för den delen som komplement till medvetna val av riktigt dåligt fungerande metoder. Punkt.

Jag tycker inte alls att det är onödigt att (även som man) få uttrycka sina åsikter i ett debattforum, när frågan kommer upp. Frågan tillhör inte den ena delen av befolkningen. Jag tycker inte alls att det är rätt att måla upp abort som en "lösning" i mängden av lösningar för att inte sex ska resultera i barn.

Trots att jag är 100% för rätten till fri abort.

Sedan får du tycka vad du vill.
 
Sv: Säkra perioder?

Och jag tycker inte att man ska kalla cellklumpar för "människoliv" (där kom moralen in) och bidra till stigmatisering av kvinnor som väljer att göra abort.

Jag menar inte att du inte får uttrycka din åsikt pga ditt kön men det är inte gulligt gjort av dig att trycka till Stormkast genom att komma dragandes med "människoliv". Vad Stormkast eller andra kvinnor väljer att göra med sina kroppar har inte du ett skit med att göra. Inte om du verkligen vill ha fri abort.
 
Sv: Säkra perioder?

Då är jag också orättvis och dum som inte tycker kondom är ett alternativ? Eller det är ok om man är tjej?

Det är fruktansvärt avtändande med det avbrottet och planeringen som krävs för att man ska köra med kondom.

/Camilla


Jag brukar säga att den som kör med planerat sex ex
säkra perioder och kondom, antagligen inte är någon
spontan storliggare ;-)

Killar som hatar kondom har mina totala förståelse.
 
Sv: Säkra perioder?

Om man använder abort av ett många veckor gammalt foster som vilket preventivmedel som helst tycker jag man är ute och slirar. Det är inte acceptabelt.

Självklart använder man preventivmedel också av hänsyn till framtida eventuella foster, dvs undvika abort i möjligaste mån om man inte är intresserad av att få barn. Kan du utveckla varför man inte skulle göra det?

Vad slirar man i? På vilket vis vore det inte acceptabelt?

Det jag tänker när jag läser de inlägg du reagerade på, är snarare att det verkar jobbigt att skydda sig så pass oregelbundet att det är motiverat med graviditetstest varje månad. Om det sedan tex skulle leda till en abort om året, så verkar det också jobbigt på många vis - rent praktiskt, om än inte direkt känslomässigt. Och det innefattar ju ändå vissa medicinska risker, även om de är små. Och antagligen är det lite jobbigt för kroppen att påbörja och avbryta graviditeter i tid och otid.

Jag använder inte preventivmedel av hänsyn till framtida ev embryon och vidhängande aborter. Jag använder preventivmedel av hänsyn till mig själv, att slippa oro, bök och risker med oönskade graviditeter stup i kvarten.

När jag var yngre använde jag nog preventivmedel delvis för att minska risken för framtida sterilitet (orsakad av aborter), men numera tänker jag ju inte så. Tvärtom blir jag högst troligt steril inom få år oavsett, och fler barn är helt utanför rim och reson. I min ålder är det nog i praktiken missfall man skyddar sig mot, tror jag.
 
Sv: Säkra perioder?

Och jag tycker inte att man ska kalla cellklumpar för "människoliv" (där kom moralen in) och bidra till stigmatisering av kvinnor som väljer att göra abort.

Jag menar inte att du inte får uttrycka din åsikt pga ditt kön men det är inte gulligt gjort av dig att trycka till Stormkast genom att komma dragandes med "människoliv". Vad Stormkast eller andra kvinnor väljer att göra med sina kroppar har inte du ett skit med att göra. Inte om du verkligen vill ha fri abort.

Jag menade inte att stigmatisera. Och vid vilken tidpunkt ett foster är bevärdigat med titeln människoliv är en svår fråga som hela tiden med utveckling går mot tidigare och tidigare. Där får väl alla rätta sig efter den lagstiftning vi har om fri abort helt enkelt, och jag backar på den punkten just nu. Jag anar att tidsgränserna kommer stramas upp framöver, när man tydligare hittar belägg för människoliv. Men det är ju ren spekulation och inte någon önskan från min sida. Just nu förhåller jag mig till den kunskap som föreligger och den lagstiftning som gäller.

Nu tänker jag mig inte frågor i ett debattforum som personliga påhopp och i termer av "trycka till" utan jag kommenterar inläggen med de tankar och åsikter som finns hos mig, inte riktat till Stormkast utan till diskussionen. Det är liksom sällan man har tillräckligt information för att man ska kunna "trycka till" en enskild.

Jag anser fortfarande att vi alla bär ett ansvar för att förhindra oönskade graviditeter och därmed minimera antalet genomförda aborter och i det kan man lägga tonvis med argument om varför, som exempelvis Petruska bidrog med. Jag tycker inte att det på något vis påverkar min inställning till fri abort och den fullständiga friheten för varje kvinna att i varje enskilt och aktuellt tillfälle välja att avbryta graviditeten enligt gällande lagstiftning.

Däremot tycker jag att det är allas vårt ansvar att minimera antalet tillfällen när ett sådant ställningstagande blir aktuellt och det är där jag menar att man "slirar" om man betraktar abort som ett av många olika preventivmedel.
 
Sv: Säkra perioder?

Men det är ju ingen som har pratat om att använda abort "som preventivmedel". Det är ingen som menar att de knullar på helt ohämmat och bara använder sig av abort för att inte få barn.

Varför ligger det i allas ansvar att hålla nere antalet aborter? Är det inte bättre att försöka bidra till ett klimat där vi minimerar det som hindrar att folk ser det som ett möjligt val?

Du tyckte att Stormkast har ett oansvarigt förhållningssätt till p-medel och abort eftersom hon borde tänka på "människoliv" (dvs framtida foster). Som om du hade något att göra med Stormkasts kropp.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

Det jag möjligen kan sätta mig emot den inställningen är eventuellt samhällsekonomiska effekter. En medicinsk abort kostar antagligen inte mer än subventionerade p-medel men om det uppstår komplikationer eller om man måste skrapas eventuellt göra kirurgisk abort handlar det om större resurser.

Dessutom finns det ju foster som överlever medicinska aborter=risk för föräldraskap.
 
Sv: Säkra perioder?

Finns ju mer än spiral och p-piller att välja på, även att testa olika p-piller kan ju vara lönande.

Kondom, också där testa olika.
P-ring
P-stav
P-plåster

Att köra "'säkra' perioder" anser inte jag vara en preventivmetod över huvud taget, inte heller avbrutna samlag. Alldeles för osäkert för min smak.

Det kan vara värt att leta sig runt lite i djungeln innan man skiter i allt vad preventiv står för, det är värt det när man väl hittar nåt som funkar! Även om det tar åratal.
 
Sv: Säkra perioder?

Men det är ju ingen som har pratat om att använda abort "som preventivmedel". Det är ingen som menar att de knullar på helt ohämmat och bara använder sig av abort för att inte få barn.

Varför ligger det i allas ansvar att hålla nere antalet aborter? Är det inte bättre att försöka bidra till ett klimat där vi minimerar det som hindrar att folk ser det som ett möjligt val?

Du tyckte att Stormkast har ett oansvarigt förhållningssätt till p-medel och abort eftersom hon borde tänka på "människoliv" (dvs framtida foster). Som om du hade något att göra med Stormkasts kropp.

Nej, jag tycker ju tvärtom. Att man ska se det som en sista utväg efter att man missat alla stationer, för att minimera antalet aborter. Där är vi oense.

Det oansvariga hade varit att (som jag utläste det i inlägg 1) se abort som ett av många preventivmedel för att förhindra tillkomsten av ett barn. Jag tycker verkligen inte att en abort är samma sak som sperma som innehålls i en kondom, eller som förhindras att bli "nåt" av hormoner.

Jag vill minimera antalet aborter på precis samma sätt som jag vill minimera all annan operativ vård av tillstånd som man kan undvika på andra enkla sätt. Jag tycker att det är allas vårt ansvar att se till att antalet skadade i trafiken minimeras. Det betyder inte att jag på något sätt tycker att vi ska försvåra vård för de som orsakat en trafikolycka, även om det var vårdslöst.

Det tar inte på något sätt bort den fria aborten för den enskilda. Där hänger jag inte alls med i ditt resonemang.

Dessutom tror jag att linjen "Är det inte bättre att försöka bidra till ett klimat där vi minimerar det som hindrar att folk ser det som ett möjligt val?" skulle ge:
1. Fler aborter som måste genomföras som kunde förhindrats på enkla sätt.
2. Fler foster som inte hinner aborteras inom lagens gränser, därför att man tagit för lite vikt vid andra enklare metoder och upptäcker det för sent. Och därmed blir oönskade barn.

Inget av det ser jag som positivt.
 
Sv: Säkra perioder?

Tillägger: Risken med att vifta med pekfingret i fråga om abort är att man hamnar i ett läge där fostret värderas högre än kvinnan. Vilket är absurt och misogynt.
 
Sv: Säkra perioder?

Tillägger: Risken med att vifta med pekfingret i fråga om abort är att man hamnar i ett läge där fostret värderas högre än kvinnan. Vilket är absurt och misogynt.

Jag vill inte vifta med ett pekfinger. Jag vill inte påverka kvinnans fria val till abort. Jag vill inte på något sätt antyda att fostret (inom de lagdefinitioner som finns) är mer värd än kvinnan. Eller att någon annan än kvinnan har rätt att i varje enskild situation bestämma det.

Så långt är vi överens.

Och om jag har missuppfattat "abort som ett accepterat sista preventivmedel" har jag inte mer att anföra heller.

Däremot tror jag att extremuppfattningen (min åsikt) att abort ska "bagatelliseras" och därmed användas i högre utsträckning än absolut nödvändigt, är tokig och genererar dåliga resultat enligt ovan.
 
Sv: Säkra perioder?

Tricket med fri abort är att för att den ska vara fri så ska vägen dit inte spela roll.

Klart det är bra att minimera antalet operativa ingrepp. Men vi ska absolut inte göra det genom att läxa upp enskilda individer och tjata om individuellt ansvar!

Att du inte tycker att vi ska arbeta för göra aborter så tillgängliga som möjligt är rent häpnadsväckande.
 
Sv: Säkra perioder?

Att du inte tycker att vi ska arbeta för göra aborter så tillgängliga som möjligt är rent häpnadsväckande.

De ska vara så tillgängliga som möjligt, som all annan vård. Det ska inte finnas hinder/stigma/etc när situationen väl är aktuell.

Samtidigt ska vi se till att behovet av dem är så litet som möjligt. Det gör man inte genom att rycka på axlarna och bagatellisera ingreppet och betrakta det som ett preventivmedel i mängden. Om nu ingen har gjort det, så ber jag om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
 
Sv: Säkra perioder?

Det är precis det du gör när kallar en okomplicerad inställning till abort för en "nonchalant inställning till människoliv". Alltså viftar med pekfingret och tar ett ickeexisterande fosters parti mot en enskild kvinnas val.
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp