Hippocampus

Trådstartare
Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en. Och bågarna kan man välja själv och ha ett hum om kostnad.
Men glasen? Jovisst, det beror väl på synfel men ungefär? Jag är närsynt, ser dåligt på långt håll, både vägskyltar och presentationer är jobbigt. På kvällen när det är mörkt och även regnigt är det mycket jobbigt att köra bil.

Vad kostar glas? 1000 kr? 3000 kr? 7000 kr?
O vad har ni för fel på era ögon?
 
Jag har glasögon bara för närsynthet, inga progressiva eller annat sånt.
Jag har betalat mellan 2000-5500 beroende på optikerkedja och vilka bågar jag har valt.
Har alltid tagit rep och reflexbehandling på glasen.
 
Jag köpte ett par nya bågar och enkelslipade glas på Smarteyes för ett par veckor sedan för 3 500 kr, blev 4 000 kr med synundersökning. Själva bågarna gick på 1 500 kr.

Jag ser egentligen lite dåligt på båda håll och är astigmatisk. Men har inte så dålig syn på nära håll att jag valde progressiva än, utan mina hjälper på långt håll och mot astigmatism. Använder läsglasögon när jag blir trött i ögonen när jag läser på kvällen och progressiva terminalglasögon när jag jobbar eller pluggar vid datorn.
 
Beställde igår nya glasögon till dottern. (Vuxenglasögon då hon är 13 år.)
Två bågar (de har erbjudande 2 för 1), glas för astigmatiker, med repskydd och antireflex. Betalade strax under 2 000 kronor inklusive undersökning. Specsavers.
 
Det är tilläggen som gör glasen dyrare i min erfarenhet. Och bågarna då. Om man vill ha högre standard på glas, smutsavvisande, blåljusbehandling etc. Bara basic glas och bågar? Runt 1000 kr, exk. synundersökning. Med tillägg - uppemot det dubbla. Märkesbågar - ännu mer.

Jag ser som du. Som tur inte det dyraste synfelet att korrigera.
 
Jag köpte mina nya glasögon ganska nyss, köpte då två par, varav ett par solglasögon med styrka (som inte alls var min grej visade det sig). Betala ca 3000:- för båda par om jag minns rätt. Jag är närsynt dvs ser dåligt på långt håll.
 
Jag betalade 2000 kr för mina (och det var 2 för 1-erbjudande så fick ett par slipade solglasögon med) exkl synundersökning. Då valde jag ganska dyra bågar, hittade inga andra jag gillade. Inget extra slipande eller behandlande. Har haft det innan och jag känner mig inte mindre nöjd med dessa. Har astigmatism.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var hos optiker och läkare idag för kolla mina torra ögon. Då visade det sig att jag har nedsatt syn på ena ögat. Jag känner inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 527
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp