Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har fått för mig att spiralinsättning är rätt okomplicerat efter graviditet? Kommer nog kännas som piece of kaka efter förlossning osvJag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.
Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
Jag hade lite småblödningar första typ 2 månaderna men det var så lite att jag inte ens behövde något mensskydd. Nu är mensen regelbunden men så lite att det är inget som skulle störa en semester.Jag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.
Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
Men om du är nöjd med p-piller ur mensblödningssynpunkt men det känns för osäkert med tanke på magen, så är ju en variant att du steriliserar dig men ändå fortsätter med p-piller. Man "får" använda p-piller i syfte att minska mensen, inte bara för att inte bli gravidJag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.