Jag har spiral. Blödde typ 6 månader efter insättning, nu kan jag få småblödningar ibland, men inte så det stör allt för mycket.

Insättningen gjorde inte lika ont som jag trott (var skitnervös)
 
Jag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. 🙈 Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.

Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. 😅 Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
Har fått för mig att spiralinsättning är rätt okomplicerat efter graviditet? Kommer nog kännas som piece of kaka efter förlossning osv😊

Ang mens så har jag som sagt haft mens hela tiden med spiral, mem mängden är så liten att jag inte ens behöver något mensskydd. Inte ens trosskydd. Blir bara som en lite blidbandad flytning. Så inget som stör semestrar osv👍

Tänk så skönt sen att inte behöva ägna en tanke åt det.
 
Jag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. 🙈 Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.

Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. 😅 Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
Jag hade lite småblödningar första typ 2 månaderna men det var så lite att jag inte ens behövde något mensskydd. Nu är mensen regelbunden men så lite att det är inget som skulle störa en semester.

Angående sätta in så var det mest läskigt. Jag spände mig som sagt och höll på att svimma men det gjorde inte ont. Det kändes ja, en märklig känsla, men det gjorde inte direkt ont.
 
Kyleena sedan februari. Inte fött barn, satt in tre spiraler och det är helt överkomligt. Lite molvärk några dagar efteråt. Blödningar kan jag inte uttala mig om då jag småblödde i princip dagligen innan, det har blivit så mycket bättre så bara det gör mig nöjd. I övrigt märker jag inte av den. Ångrar att jag inte bytte från p-piller långt tidigare!
 
Jag har visserligen kopparspiral så kan inte uttala mig om hormondelen. Men jag har min tredje nu, hade uppehåll för graviditet och satte sen in en ny 8 v efter förlossningen.

Jag har inte upplevt det som smärtsamt. Obehagligt och obekvämt men smärta på nivån drämma in lilltån i en byrå. Gör alltså ont men går över. Har få om inga biverkningar. Mens densamma som utan, både till mängd och antal dagar. Ingen mensvärk.
 
Jag satte in en spiral efter jag födde barn 2020, minns inte namnet men den är på fem år. Tyckte inte alls att det gjorde så ont att sätta in den, men får väl se hur det är att ta ut den. Jag är supernöjd, har ingen mens alls och märker inte av några biverkningar. Har ätit p-piller innan men tycker det är jobbigt att komma ihåg plus att vissa påverkat mitt humör negativt.
 
Jag satte in kopparspiral igen efter förlossningen, på efterkontrollen då.
Det kändes ingenting, verkligen ingenting. Det gick fort och smidigt.

Tidigare har jag haft både kopparspiral och hormonspiral. Det gjorde mycket mer ont att sätta in innan barn än efter.

Hormonspiral funkade inte alls för mig. Blödde värre än någonsin, var tvungen att ha dubbla skydd och byta varje timme. Dygnet runt. Det var fruktansvärt.
 
Har Mirena.
Mensen är mer som färgade flytningar. Kan vara lite mer än det någon dag.

Insättningen är vidrig för mig men det kan visst ha att göra med att min livmoder är lite bakåtlutad eller något liknande om jag minns rätt vad gyn sa vid insättningen sist.

Trots det valde jag att byta och sätta in en ny när det var dags så bra är det.
Jag har inte fött barn och tror insättning är betydligt enklare då.

Känner den så gott som aldrig någon dag efter insättningen.
 
Jag satte in Mirena för 1,5 år sedan. Innan hade jag problem med kraftig mens (kunde inte sova på nätterna vid mens för inget mensskydd höll tätt hela natten) och dessutom PMDS. PMDS:en försvann direkt. Blödningarna minskade också rejält första månaderna men jag småblödde länge och oregelbundet i början. Efter ca ett halvår glesade blödningarna ut och nu minns jag inte när jag såg blod senast. Jag är supernöjd! Insättningen kändes men det var hanterbart och snabbt övergående. Det molade i några dagar.
 
Jag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. 🙈 Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.

Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. 😅 Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
Men om du är nöjd med p-piller ur mensblödningssynpunkt men det känns för osäkert med tanke på magen, så är ju en variant att du steriliserar dig men ändå fortsätter med p-piller. Man "får" använda p-piller i syfte att minska mensen, inte bara för att inte bli gravid :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 849
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
25 659
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 817
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp