Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Det är precis det du gör när kallar en okomplicerad inställning till abort för en "nonchalant inställning till människoliv". Alltså viftar med pekfingret och tar ett ickeexisterande fosters parti mot en enskild kvinnas val.

Jag håller inte med. Även om ordvalet människoliv kanske inte var så bra i en generell mening.

Vid något tillfälle efter konceptionen kan man betrakta det som människoliv. Det finns en lagstiftning kring det. Jag tycker att det är nonchalant att tycka att det är okomplicerat att ställa sig i sista grindhålet innan människolivet uppstår och välja bort fostret, gång efter gång och därmed enormt höja riskerna att hamna i läget "jag vill göra abort, men får inte = oönskat barn kommer". När det finns oändliga möjligheter att stoppa det långt innan till och med konceptionen. Jag vill inte att det ska betraktas som okomplicerat med den attityden. Jag tror att en sådan spridd attityd skulle skapa en massa dåligheter. Det är min åsikt.

Jag tycker att man helt okomplicerat samtidigt kan tycka att fri abort, helt upp till kvinnan som bär fostret, är det enda rätta. Det finns ingen konflikt.

Vi är oense i frågan, men jag tycker du drar konstiga slutsatser.
 
Sv: Säkra perioder?

Man gör det inte genom att läxa upp enskilda och lägga allt ansvar på individen heller. Det är en fråga om sexualpolitik och rätten till preventivmedel.

Hinder och stigman möter man inte när man väl sitter där hos gyn och situationen är aktuell, självklart är det något man blir varse långt innan. Och stigmat skapas inte på sjukhusbritsen heller.
 
Sv: Säkra perioder?

Nu gör du vad som är en klassiker hos abortkritiker: argumenterar utifrån en inbillning om att det finns kvinnor som gör abort på abort på abort istället för att använda p-medel.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag tror att mer dåligheter skapas genom moraliserande pekfingrar mot unga kvinnor.

Istället för att läxa upp Stormkast för att hon inte tar hänsyn till ickeexisterande foster kan man fråga sig varför samhället inte kan erbjuda henne bättre verktyg för säkert sex. Det är en mer konstruktiv och mindre misogyn problemformulering.
 
Sv: Säkra perioder?

Men det finns ju en uppsjö av p-medel att välja mella för kvinnor. Även hormonfria tex. femidom, kondom, pessar, k-spiral och p-datorer av olika slag. Hur många alternativ måste kvinnor ha? Män har det betydligt jävligare med utbudet.
 
Sv: Säkra perioder?

Fler p-medel till män är en del av det, så kvinnors ansvarsbörda kan minska. Fler ickehormonella p-medel är en grej till.

Du har väl inte missat alla problem som kvinnor har med p-medel? T ex biverkningar som leder till död.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag är helt med på riskerna ned hormoner och brukar själv inte hormonella p-medel men vi har trots allt ett flertal hormonfria alternativ och hur många har testat ens hälften av dem? Vissa verkar ha en önskan om att vi automagiskt ska kunna slippa graviditeter utan att aktivt göra någonting. Kondom är "krångligt" och avtändande (är det inte mest en vanesak?) och då är rimligtvis femidom och pessar detsamma. P-datorer kostar pengar och kräver en insats, dessutom kan du fortfarande inte sexa fritt. Osv. Det finns alltid förevändningar till varför man inte ens vill prova. Vad är det som behövs för kvinnor exakt? Icke-hormonell, reversibel sterilisering? Kemisk eller kirurgisk.
 
Sv: Säkra perioder?

I första hand fler p-medel för män, skulle jag säga. Det är en bra och välbehövlig början.

Det finns massor att göra för att förbättra för kvinnors sexuella hälsa. Inte bara vad gäller p-medel. Att t ex ta menssmärtor på allvar skulle också vara en bra början.

Det är ju inte som att den svenska sexualpolitiken har peakat. Självklart finns det mycket arbete som kan göras. Vill man hålla nere antalet aborter så är det i den sexpositiva änden vi ska arbeta, inte genom att moralisera över enskilda personers val.
 
Sv: Säkra perioder?

Nu gör du vad som är en klassiker hos abortkritiker: argumenterar utifrån en inbillning om att det finns kvinnor som gör abort på abort på abort istället för att använda p-medel.

Nej, jag kommenterade bara ett inlägg som andades en sådan attityd till abort. Jag har ingen inbillning om att det finns en massa sådana kvinnor men vill absolut deklarera min åsikt att jag inte heller tycker att attityder som skulle göra det aktuellt är något bra.

Min begynnande ståndpunkt var att abort inte ska betraktas som del av preventivmedlen. Den håller jag fast vid. Om ingen menat det på det viset har jag som sagt inget mer att anföra.

Men då är det inte heller acceptabelt att slarva med preventivmedel med hänvisning till att man ändå kan göra abort senare. Då blandar man ihop korten på ett sätt som JAG inte tycker är acceptabelt.

För att förtydliga; det är inte en acceptabel attityd och det är en attityd som jag tror samhället har mycket att tjäna på genom att motverka. I det enskilda fallet är det inget som på något sätt påverkar rätten till fri abort.
 
Sv: Säkra perioder?

Det du kommenterade var att använda sig av säkra perioder och komplettera med akut-p-piller samt regelbundna graviditetskontroller. Jag tycker det är förmätet av dig att kritisera det för att vara en nonchalant och oacceptabel attityd till abort. För inte var det väl av hänsyn till Stormkasts kropp och hälsa som du kritiserade hennes "inställning till människoliv"?

Nej du har nog inget mer att anföra för du fäktar mot väderkvarnar byggda av abortmotståndare.
 
Sv: Säkra perioder?

Det du kommenterade var att använda sig av säkra perioder och komplettera med akut-p-piller samt regelbundna graviditetskontroller. Jag tycker det är förmätet av dig att kritisera det för att vara en nonchalant och oacceptabel attityd till abort. För inte var det väl av hänsyn till Stormkasts kropp och hälsa som du kritiserade hennes "inställning till människoliv"?

Nej du har nog inget mer att anföra för du fäktar mot väderkvarnar byggda av abortmotståndare.

Jag är helt säker på att inlägget dessutom innehöll begreppet abort, förutom akut p-piller.

Nej, du har helt enkelt en annan åsikt. Jag har en tydlig och konsekvent hållning, precis som du verkar ha - även om de skiljer sig en del. Du verkar inte riktigt hålla med, men jag kan inte göra annat än förklara min ståndpunkt.
 
Sv: Säkra perioder?

Ja, i anslutning till kommentaren om regelbundna graviditetstester och efterföljt av orden "om olyckan mot förmodan skulle vara framme".

Jag tycker det var onödig kritik av en enskild användares sexpraktik, och frasen "nonchalant inställning till människoliv" fick mig att se rött.
 
Sv: Säkra perioder?

Svarar på ursprungsfrågan.

Jag och min kille sitter i samma sits. Jag har ätit p-piller i ca 7 år och det har funkat rätt bra, men nu känns det bara fel att stoppa i mig hormoner. Jag vill få tillbaka min kropp, känna hur den känns utan konstgjorda preparat, få mer sexlust och framförallt minska risken för blodproppar och annat dödsfarligt! Men jag vill inte bli gravid, inte han heller. Jag har föreslagit kondom, men han tycker det förtar känslan.

Jag har bestämt mig för att sluta med pillren, tänker inte utsätta min kropp mer. Men säkra perioder är nog inte så säkert... De dagar jag är SÄKER, då kan vi köra utan, men annars kommer jag propsa på kondom.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag förstår inte det här med att det skulle vara ett avtändande avbrott. Det tar ju jättekort stund att sätta på kondomen. Är det tråkigt att vänta kan en ju pilla lite på sig själv så länge...
Ja, fast hur sexig är den sen när den väl sitter där?
Jag vill även kunna använda både händer och mun utan att behöva känna gummikänslan som om jag har tag i en dildo :-S

Det är väl riktigt stört att våga chansa och sen bara göra abort lite hipp som happ om olyckan skulle vara framme.

Sen, det där med avbrott för kondompåtagning, har ni nåt slags filmsex med stråkar och slow motionbilder? Eller vad hamnar ni i för trans som inte går att komma tillbaka till?

Sen känslan för tjejen fattar jag inte heller. Att killen märker skillnad fattar jag, men tjejen?

Och jag förstår inte att man som tjej inte känner skillnaden, det är ju en enorm skillnad.

Fast tycker du om att bli avbruten av telefonen varje gång du ska sex?
För mig är kondompåträdningen lika störande, och när det inte bara händer enstaka gånger utan varje gång så för stör det verkligen sexlivet för mig.

Jag står ut med det vid tillfälliga förbindelser just för det finns inget annat som täcker sjukdomsriskerna så bra, men det är inget ständigt alternativ.

/Camilla
 
Sv: Säkra perioder?

Jag brukar säga att den som kör med planerat sex ex
säkra perioder och kondom, antagligen inte är någon
spontan storliggare ;-)

Killar som hatar kondom har mina totala förståelse.

Det är väl just det som är grejen, tror du har en poäng här.
Sex är här och nu, en känsla jag har i kroppen och inte något jag skapar när jag känner för det, kan vara därför avbrottet med kondomen blir en så stor grej.

/Camilla
 
Sv: Säkra perioder?

Ja, i anslutning till kommentaren om regelbundna graviditetstester och efterföljt av orden "om olyckan mot förmodan skulle vara framme".

Jag tycker det var onödig kritik av en enskild användares sexpraktik, och frasen "nonchalant inställning till människoliv" fick mig att se rött.

Mina inlägg var inte alls tänkta mot en enskild användare, utan ett inlägg i debatten om (o)-säkra perioder och därpå följande kommentarer om aborter.

Jag ser inte regelbundna graviditetstester och därpå följande eventuella aborter som en acceptabel attityd i strävan att inte få barn. Om det blir metoden många anammar får det en massa dåliga konsekvenser. Det bör inte alls vara en del i det preventiva arbetet, utan en lösning just när "olyckan har varit framme".

Men har man inte vidtagit några dokumenterat ganska säkra metoder innan kan man inte kalla det "olycka". Lite som att köra i 160 på grusvägen med halvpåskruvade däck, volta med bilen och kalla det olycka - även om analogier är lite svåra.

Och jag tycker att det är en nonchalant inställning till människoliv - om man använder det som preventiv metod, men vill nyansera det med att det är den onödigt förhöjda risken att man faktiskt hamnar utanför lagstadgad abortgräns och därmed har ett oönskat barn. Det är den nonchalanta inställningen till det livet, som avses. Någon annan definition vill jag inte driva, utan den definitionen vill jag ha genom kunskap, vetenskap och lagstiftaren.
 
Sv: Säkra perioder?

"Säkra" perioder är inte i närheten av säkra. Ett ägg kan befruktas om man har sex från tre dagar före ägglossning til en-två dagar efter ägglossning, eftersom spermierna kan ligga och vänta på att ägglossningen äger rum. Vill man veta exakt när ägglossningen är kan man använda LH-test för att finna tidspunkten. Men... då står man eventuellt i situationen att du hade sex för tre dagar sedan och sedan upptäcker att du har ägglossning idag. Hoppsan ;).

Det där med att mäta temperaturen är också lite på vinst och förlust. Infektioner och stress kan också påverka temperaturen i kroppen.
 
Sv: Säkra perioder?

Men apparater som mäter kroppstemp är programmerade för att ta hänsyn till tex. feber. Om kroppstemp avviker från det normala får du rött ljus sas.
 
Sv: Säkra perioder?

Inte jag heller. Men jag skulle ändå inte använda det som preventiv metod för att slippa ha barn, så kul var det inte. Det är helt enkelt lättare att skydda sig innan...
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp