Kanske olika men jag har hört om både reducerad cancerrisk och möjligheten att slippa mens/bortfallsblödning. Men jag har ju också använt hormonella preventivmedel i typ 15 år.
Jag ser tillbaka på den tiden med sorg och tycker det är synd att de negativa inte lyfts fram ens hälften så mycket som de positiva.
Efter andra barnet ville jag inte använda hormonella preventivmedel, när vi kom till beslutet att inte skaffa fler barn satte jag in en kopparspiral. Blödningarna, som framförallt pågår längre för mig, väger upp det negativa med t ex hormonspiral som ändå gjorde mig 100% blödningsfri i typ tre år.
Framförallt min sexlust påverkas negativt och vissa kanske tycker att "det får man ta" men det tycker inte jag. Jag har praktiskt taget varit en jävla valack i 15 år och jag fattade det först när jag slutade med hormoner, började igen och slutade igen. Då trillade polletten ner.
Så var det för mig också när jag gick på p-piller. Jag tyckte jag hade en stark lust då men det var inget jämfört med utan hormoner... Sedan inverkade de negativt på mitt psykiska mående (insåg jag när jag slutat).
Jag tror inte det finns en lösning som passar alla (tex mår ju en del bättre psykiskt med hormonella preventivmedel). Det viktigaste är ju att vården är lyhörd gentemot individen och tar fram en lösning som som fungerar på ett individuellt plan.
Numera tar jag hormoner för att slippa klimakteriebesvär och vilken förändring! Jag fick mer eller mindre mitt liv tillbaka. Så även om en i fertil ålder inte fungerat bra på hormoner ska en inte vara rädd att prova när en kommer i klimakteriet. Fungerar de inte eller att en inte mår bra är det ju bara att sluta.