Jag tror att jag förstår vad du
@Badger menar, och jag håller med om att jag också får en lite knepig känsla i magen när det skrivs att "det normala för en kvinna är att vara gravid större delen av sin fertila tid" (fritt ur minnet, inte ordagrant citat). Jag tycker också att det är lite knepigt att uttala sig om vad som är biologiskt och evolutionärt "normalt", när det faktiskt
aldrig är så vi människor levt.
Men om vi trots allt ska titta på hur vi "är menade att fungera" samt om det "är meningen att vi ska få cancer" (genom att ha ägglossning och mens ofta) kan jag inte låta bli att tänka på allt annat som är "onormalt" med våra kroppar. Vi här uppe i Norden är ju ofta bleka, till exempel, och kan ta stor skada av solen. Det är väl knappast "normalt", sett till människans evolution? Är det
meningen att vi ska få t. ex. hudcancer?
Jag tycker att förklaringar som att "det är inte normalt att ha mens så ofta" och liknande haltar ganska ordentligt, på flera plan. Varför skulle just våra mänskliga kroppar vara så fulländade, så felfria, att där inte finns brister? Varför skulle vi - trots att vi är människor med mångtusenårig kultur och sannolikt mångtusenårig historia av att planera om/när/hur vi skaffar avkommor, behöva utgå från vad som "är normalt" rent biologiskt och evolutionärt? Det gör vi ju (tack och lov!) inte med särskilt mycket annat. Har vi problem med vår kropp eller vårt psyke kan vi ofta få hjälp av vården - oberoende av vad som "är normalt".
Självklart bör alla som har mens få information om att det (ofta) går att medicinera bort mensen med hjälp av hormoner. Lika självklart bör alla som har mens få information om både fördelar och nackdelar med att göra så, samt med att ha mens regelbundet. I min värld skulle helst alla få den informationen redan i högstadiet (eller ännu tidigare), oavsett om de själva har/kommer att få mens eller ej, men det är förmodligen en utopi och man måste ju börja någonstans.
Mest av allt - och jag anser att det är här skon klämmer, i vanlig ordning - tycker jag att kvinnosjukdomar och -vård behöver få ett större utrymme. Man ska inte behöva gå i flera år och lida av sin mens och inte ens veta att det finns hjälp att få. Man ska inte heller behöva få höra att det är "helt normalt och beror på din mens" att man har järnbrist (även när man inte haft mens på många år) eller behöva stå ut med obehagliga biverkningar av hormonella preventivmedel som fungerar "skapligt" för en. Jag är övertygad om att det hade funnits mycket bättre metoder för att både förhindra graviditeter och slippa mens, om det varit männen som hade det och inte kvinnor. Man ska inte heller behöva "lära sig" redan från unga år att mens är något jobbigt och dåligt som man "ska" vilja slippa. Barn och unga behöver få veta vad det finns för hjälp att få om mensen är jobbig, och att det finns bra sätt att hantera mensen om den inte är ett problem. Det borde vara helt självklart, tycker jag, och jag tycker att det är helt galet att det är år 2025 och vi har inte kommit längre.