Fast, nej, varför skulle hon ha varit det? Familjeplanering är ju inget nytt fenomen. Det har, både förr och nu, funnits mängder med kvinnor som lever i en parrelation med en man, och som har inga eller få barn, utan preventivmedel.

Alltså poängen är att det framhålls på sociala medier att det är naturligt och därmed hälsosamt att menstruera varje månad och så är det inte. Kroppen är gjord för att bli gravid vid varje ägglossning som är möjlig. Att ha ägglossning och menstruation varje månad är det som ökar risken för äggstocks- och livmodercancer. Att vara gravid eller amma (eller använda preventivmedel som hämmar ägglossning) under långa perioder av sitt liv gör att man har färre ägglossningar och menstruationer och därför minskar cancerrisken.

Sedan kan man väl familjeplanera allt man vill, det hämmar inte ägglossning. Och att man gjort det även historiskt är väl inget argument - medelåldern var väl avsevärt kortare och cancerincidensen har vi ju ingen aning om.

Den nyaste upptäckten från kvinnor som levde under äldre stenåldern är att kvinnor ofta fick första barnet vid 30. Så nä vi var inte lika flyktdjur och fick barn hela vårt fertila liv utan mer lik många rovdjur där inte alla hondjur skaffar avkommor hela tiden.

Den nyaste upptäckten från kvinnor som levde under äldre stenåldern är att kvinnor ofta fick första barnet vid 30. Så nä vi var inte lika flyktdjur och fick barn hela vårt fertila liv utan mer lik många rovdjur där inte alla hondjur skaffar avkommor hela tiden.
Vad som är naturligt eller inte lägger jag ingen värdering i utan vi lever i en här och nu och kan välja utifrån dagens val.

Jag tror att det är något som blivit vanligare de senaste åren, jag har varit skeptisk till hormoner då jag sällan mått bra på dem, men för ett par år sedan så blev jag starkt rekommenderad att skaffa spiral för att slippa endomentrios trots att jag är steriliserad och närmar mig 50år, och det fungerar över förväntan!
Det gjord dock så ohyggligt ont att sätta in den så jag kommer kräva en rejäl bedövning om den ska bytas/tas.

Alltså poängen är att det framhålls på sociala medier att det är naturligt och därmed hälsosamt att menstruera varje månad och så är det inte. Kroppen är gjord för att bli gravid vid varje ägglossning som är möjlig. Att ha ägglossning och menstruation varje månad är det som ökar risken för äggstocks- och livmodercancer. Att vara gravid eller amma (eller använda preventivmedel som hämmar ägglossning) under långa perioder av sitt liv gör att man har färre ägglossningar och menstruationer och därför minskar cancerrisken.

Sedan kan man väl familjeplanera allt man vill, det hämmar inte ägglossning. Och att man gjort det även historiskt är väl inget argument - medelåldern var väl avsevärt kortare och cancerincidensen har vi ju ingen aning om.

Att man familjeplanerat historiskt är inget argument för/emot vad?

Jag reagerade på att du skrev att
En kvinna i modern tid, som lever i en heterosexuell relation utan preventivmedel, hade sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv.

Jag pratar inte om cancer eller om det är naturligt eller inte att ha mens varje månad, utan om det du påstod här. Varför skulle hon sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv?

Att man familjeplanerat historiskt är inget argument för/emot vad?

Jag reagerade på att du skrev att

Jag pratar inte om cancer eller om det är naturligt eller inte att ha mens varje månad, utan om det du påstod här. Varför skulle hon sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv?

Edit: ändrade mig.

Jag tror att vi pratar om olika saker och jag lämnar det där. :)

Det är sant att järnbrist ökar risken för depression. Det är också sant att depressiva besvär är en potentiell biverkan av hormoner (även om det oftare verkar drabba redan de redan har en sådan benägenhet). Två tankar i huvudet samtidigt liksom. :)
Är jag en udda avart som mår mycket bättre psykiskt med p-piller?
Tänker att det måste ha med hormonerna att göra, fast åt andra hållet liksom.

Jag tror att det är något som blivit vanligare de senaste åren, jag har varit skeptisk till hormoner då jag sällan mått bra på dem, men för ett par år sedan så blev jag starkt rekommenderad att skaffa spiral för att slippa endomentrios trots att jag är steriliserad och närmar mig 50år, och det fungerar över förväntan!
Det gjord dock så ohyggligt ont att sätta in den så jag kommer kräva en rejäl bedövning om den ska bytas/tas.
Det är ju just det här. Oavsett vad det gäller runt kvinnliga hjälpmedel verkar det nödvändigtvis innebära obehag, undersökningar, biverkningar och fan och hans moster så jag lever hellre med fienden jag känner, typ.
Aldrig i min låda i helvetet att jag skulle så mycket som Tänka på en spiral. Den låter som det där tortyrpäronet från medeltiden! 😅

Nej de som mår dåligt psykiskt just kring mens t ex kan må bättre av att slippa de hormonfluktuationerna. :) Alla är olika! Det är därför det är så viktigt att preventivmedel/hormoner inte svartmålas generellt pga okunskap. För de flesta finns det något som passar bra, för en liten grupp så passar inget.

Nej de som mår dåligt psykiskt just kring mens t ex kan må bättre av att slippa de hormonfluktuationerna. :) Alla är olika! Det är därför det är så viktigt att preventivmedel/hormoner inte svartmålas generellt pga okunskap. För de flesta finns det något som passar bra, för en liten grupp så passar inget.
Hela mitt liv är nattsvart utan så inte bara kring mens, men nu är vi kanske lite OT 😅

Alltså jag tolkar inte in något historiskt i det påståendet. En kvinna i modern tid, som lever i en heterosexuell relation utan preventivmedel, hade sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv.

Ett naturligt som går ut på att om kvinnor idag levde så som rådjur eller kattor istället för människor så skulle de alltid vara gravida blir ju supermärkligt.

(Speciellt som vi väl varit typ människor i runt 100 000/delar av oss flyttade ut ur Afrika ca men samma innan 2 miljoner år? osäker, och kattor ingen del av tiden)

Senast ändrad:
Fast, nej, varför skulle hon ha varit det? Familjeplanering är ju inget nytt fenomen. Det har, både förr och nu, funnits mängder med kvinnor som lever i en parrelation med en man, och som har inga eller få barn, utan preventivmedel.
Och med preventivmedel, kondomer, halva citroner, olika örter, avbrutet och avhållsamhet*

*inget sex religiösa dagar, inget sex 3 veckor efter mens, inget sex tre år efter barnets födsel osv olika. (och såklart utsättning, (av döttrar, -antiken, kanske, det påverkar ju mest) men det påverkar ju inte graviditeten dock så det är ju lite irrelevant). Kristendomen har jag förstått påverkade befolkningsökning en del.

Ja alltså medelåldern bland kvinnor som ofta var gravida var ju garanterat lägre än bland de som var det ett par gånger eller aldrig.

Eller som i Sparta en man som dött i strid eller en kvinna som dött i barnsäng får en hjältes begravning. Bortsett från vitamin o mineralbristerna då och håret och tänderna och höfterna osv om man inte skulle dö.

Intressant! de artiklarna måste jag leta efter. Jag visste att i Svenskt jordbrukssamhälle, före 1900-talet var runt 30 vanlig ålder att gifta sig. (det var först då många hade ekonomi för det) Så när vi tror att folk var gravida tidigt tänker vi på 50-tal.

Det här är väl både sant, och inte sant?

Jag har både lång erfarenhet av järnbrist, av att använda hormonella preventivmedel, och av att ha psykisk ohälsa. Min personliga erfarenhet - som jag har förstått att jag inte är ensam om - är att jag hade en annan sorts nedstämdhet när jag använde hormonella preventivmedel. Jag kände mig "inte som mig själv", på något sätt. När jag slutade med mina minipiller blev jag snabbt "mig själv" igen. Jag upplevde att den "trubbigheten" jag fick av minipillren var jobbigare än den trötthet som är kopplad till järnbrist.

Det här är förstås bara min upplevelse, men jag har pratat med tillräckligt många andra för att veta att jag inte är ensam om den. Jag tycker att det är bra om man kan ge en nyanserad bild av både fördelar och risker med hormonella preventivmedel.

För min egen del hade det för övrigt ingen större effekt på järnbristen att jag inte längre hade mens med minipiller. Jag är medveten om att det kan hjälpa för många, men det är inte säkert att det gör det. Jag fick alltså "dubbelt upp" - järnbrist och biverkningar av hormonella preventivmedel. Då föredrar jag trots allt "bara" järnbristen, även om det var skönt att slippa mensen under ett antal år!
Det kommer ju alltid finnas individuella variationer. Och det finns även många olika hormonella preventivmedel vilket gör att man kan prova sig fram till det man mår bäst av. Mår man inte bra med p-piller kan man prova spiral osv.
Det är ju ingen som tycker att kvinnor ska gå runt med depression som biverkning från p-piller. Då bör man testa annat.

Ingen aning, men folk är väl olika, själv mådde jag pyton på alla olika jag provat (psykiskt och fysiskt, sure, jämnt humör -alltid arg och ledsen, tycker inte det finns något egenvärde i att ha jämnt humör :)) och jag mår alldeles utmärkt i mitt normaltillstånd, dvs med mens eller gravid (även om jag tycker gravid var tristare).

Dock hade jag fallit för evolutionen när det gällde barnsäng och sänkt medelåldern.,

Väldigt många mår väl bättre när de slipper allt hormonellt svaj som ens egna cykel innebär. Sen exakt på vilket sätt man justerar hormonnivåerna kan ju vars olika.
Finns nog jättemånga som mår toppen med p-piller. Själv mår jag som sämst av mina egna hormoner, p-piller har jag aldrig hittat något som varit toppenbra men däremot mår jag väldigt bra med hormonspiral. Har även testat lite olika och insett att jag mår bättre ju högre hormondos spiralen utsöndrar.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 497
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 363
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
627
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka