Alla lider ju inte lika mycket av mens heller. Sedan tänker jag att det rimligen tar lite tid att veta om det är bra att äta medicin ett helt liv för att vara av med någonting som inte är ett problem -för alla. Kanske någon generation eller så?

Känner att det är väldigt mycket negativitet kring mens. Nästan som att man inte får/fick tycka att det är väl mer eller mindre ok/något man inte reflekterar så mycket över.
Det finns dock massor av kvinnor i flera generationer som inte haft mens pga preventivmedel så nog finns det mycket data att stödja sig på. Det är inget nytt, bara att det inte pratats om så mycket.

Har inte haft mens på ungefär 20 år och dom kommer få slåss för att ta mina minipiller ifrån mig. Jag hatade att ha mens, det hade inget med hur jag mådde kroppsligt utan jag hatade det bara, hatade att tänka på att den skulle börja, hatade att ha en del av månaden förstörd, hatade känslan. Nu när jag sluppit den så känner jag så ännu mer, när nån vän säger dom har mens tänker jag bara "hur står man ut??" jag fattar att det är olika för alla men för mig är det en gigantisk lättnad att kunna välja.

Det blir rätt mycket en fråga om hur mycket man har av antingen vilja att slippa eller behov att åtgärda besvär.
Alla former av åtgärder med tillhörande eventuella risker/biverkningar vägs ju mot det - både av individen själv och av vården. Och då blir så klart utfallet av den bedömningen olika för olika individer.

Det jag framför allt tycker är positivt är att man kan prata om just målet att slippa mensen som ett legitimt skäl för att få medel utskrivet.
Jag har aktivt förtigit frågan om huruvida jag hade behov av ett preventivmedel om graviditetsskydd när jag behövt förnya min spiral, bara för att uppnå min dolda avsikt att ha den primärt som åtgärd mot mensbesvären. Jättebra att inte behöva tänka så längre.

Har det inte varit så för dig tidigare menar du, alltså att du inte kunnat prata om att målet/ett mål med spiralen varit att slippa mens?

Jag har aldrig upplevt det så, faktiskt. Inte från vården i alla fall! Erbjöds att börja med preventivmedel som ca 15-åring just för att kunna slippa mensen, så jag hade så pass mycket besvär. Då tackade jag dock nej, men började några år senare. För min del var huvudsakliga syftet alltid att slippa mensen, och att inte bli gravid var mest bara en praktisk biverkning.

Det gör mig både förvånad och upprörd om det fortfarande finns något slags stigma kring preventivmedel för annat än att förhindra graviditet!

Kan ju rekomendera den källan @Modest nämner eftersom hon faktiskt är expert på ämnet.

Som jag skrivit menade jag självklart inte att ifrågasätta hens kompetens. Jag reagerade bara på det här:

Att slippa eller minska blod- och järnbrist gör att vi slipper nackdelar som män aldrig behöver tänka på. Trötthet och depression t ex.

Då jag tycker att det ger en lite förenklad bild eftersom det inte fungerar så för alla. Självklart toppen för de som vill slippa mens, och som slipper få blod/järnbrist med trötthet och depression till följd av det! Jag ville bara lyfta att slippa mensen inte per automatik innebär att man slipper järnbrist, eller att hormonella preventivmedel minskar depression. För vissa - ja - och det är toppen! Men för vissa blir det tvärt om. Därför berättar jag om mina erfarenheter.

Jag tyckte att det var jätteskönt att slippa mensen under många år! Men efter att jag slutade har jag insett att jag mår mycket bättre utan de extra hormonerna. Både fysiskt och psykiskt. Jag tycker att det är viktigt att alla som kan bli aktuella för att använda hormonella preventivmedel bör få en balanserad bild av både fördelar, nackdelar och risker.

Min erfarenhet är att fördelar varit tydliga, vissa risker också men andra inte.

Ja, detta berättade en gynekolog för mig för ca 15 år sedan.
Alla gynekologer jag pratat med sedan dess har varit eniga om att mens "egentligen" är onödigt.

Historiskt sett är det naturliga (eller vad man ska säga) att vara gravid ofta, amma och på så sätt inte ha mens så himla ofta.

Har du alltid förtigit eller har du upplevt ett problem när du sagt varför du vill ha preventivmedel?
Jag kan nog inte minnas alls att någon frågat mig om varför.
Det har inte riktigt blivit något problem eftersom de med min ökande ålder minskat på frågorna om hur ens sexliv fungerar. Men jag har medvetet hållit mig kort och bara bett om förnyelse med allt lika, just för att inte komma till de frågorna. Idag förväntar jag mig inte att behöva ta den typen av frågor alls.

Det som varit problem är ständiga klagomål vid insättningen om att jag inte borde få den typen av spiral när jag inte fött barn. så det har alltid lite legat i luften att om de fick välja borde jag inte fortsätta, i alla fall inte med det som fungerat så bra.

Som jag skrivit menade jag självklart inte att ifrågasätta hens kompetens. Jag reagerade bara på det här:

Då jag tycker att det ger en lite förenklad bild eftersom det inte fungerar så för alla. Självklart toppen för de som vill slippa mens, och som slipper få blod/järnbrist med trötthet och depression till följd av det! Jag ville bara lyfta att slippa mensen inte per automatik innebär att man slipper järnbrist, eller att hormonella preventivmedel minskar depression. För vissa - ja - och det är toppen! Men för vissa blir det tvärt om. Därför berättar jag om mina erfarenheter.

Jag tyckte att det var jätteskönt att slippa mensen under många år! Men efter att jag slutade har jag insett att jag mår mycket bättre utan de extra hormonerna. Både fysiskt och psykiskt. Jag tycker att det är viktigt att alla som kan bli aktuella för att använda hormonella preventivmedel bör få en balanserad bild av både fördelar, nackdelar och risker.

Min erfarenhet är att fördelar varit tydliga, vissa risker också men andra inte.
Det är väl uppenbart av sammanhanget att hon syftade på mensrelaterad blod/järnbrist.
Inte att p-piller skulle vara ett universalmedel mot all brist oavsett vad de bakomliggande orsakerna är.

Det är väl uppenbart av sammanhanget att hon syftade på mensrelaterad blod/järnbrist.
Inte att p-piller skulle vara ett universalmedel mot all brist oavsett vad de bakomliggande orsakerna är.

Ja, och det var ju även därför jag började med minipiller en gång i tiden, d. v. s. (vad man trodde var) mensrelaterad järnbrist.

Jag har aldrig kunnat hoppa över mensen, förutom en gång när det funkade av någon anledning, utan den har kommit ändå så därför har jag inte ens provat de sista åren. Nu gjorde jag en omstart med p-ringarna efter att ha varit hos gyn som kunde se att min kropp och p-ringarna hamnat i osynk så jag hade ägglossning trots att jag precis haft mens (jag är steriliserad så jag hade slarvat lite för mycket med när jag tog ut och satte in ringarna). Egentligen hade jag tänkt vänta en cykel till innan jag satte in ring på nytt, men jag stod verkligen inte ut med flottigt hår och hy och att lukta svett (ingen annan kunde känna det, men jag som är känslig för lukter tyckte att jag stank som om jag inte duschat på en månad). Så nu har jag precis satt in den andra ringen utan att låta mensen komma så nu håller jag tummarna för att det funkar! Jag tycker dock fortfarande att jag är flottigare än vanligt, men det kan vara inbillning. Jag vet inte om det kanske är dumt att hoppa över mensen eftersom mitt ferritinvärde är alldeles för högt, men det känns som att lite mens knappast kommer att göra någon skillnad på det.

Forskningsstödet är gott för de påståenden som nämns. Men som vanligt så hörs inte de som har koll och mer nyanserade svar (bl a Helena Kopp Kallner, gynekolog på Danderyd och lektor vid KI) lika mycket som de som hittar på saker om "hormonell balans" och liknande dravel på instagram.

Saker som är sant om hormonella preventivmedel:
- De minskar i olika grad menstruationsmängden vilket är positivt för kvinnor. Det finns ingen mening med att blöda varje månad, det är INTE naturligt, det naturliga är att vara gravid större delen av sitt fertila liv. Att slippa eller minska blod- och järnbrist gör att vi slipper nackdelar som män aldrig behöver tänka på. Trötthet och depression t ex.
- Kombinerade hormonella p-medel minskar risk för tjocktarmscancer, äggstockscancer och livmodercancer. Denna riskreduktion kvarstår livslångt. Det finns en lätt relativ riskökning för bröstcancer som upphör 5 år efter avslutad behandling (och det verkar som att även gestagena medel ger en riskökning, så det har nog inte med östrogenet att göra).
- Det finns en liten riskökning för blodkropp med kombinerade preventivmedel. Den risken är i storleksordningen mindre än den risk för blodpropp man här om man är överviktig. Risken är också otroligt mycket lägre än risken för blodpropp man har när man är gravid.
Jag måste säga att jag är tveksam till det här som många forskare säger
-det är naturligt att vara gravid större delen av sitt liv.

Det har inte varit naturligt för jägar samlarbefolkningar, de har generellt sett inte fler barn än de kan föda och långsam återväxt i befolkningen, med flit.
Det har inte varit naturligt för kvinnor historiskt i Sverige som gift sig sent, som i 30 årsåldern.
Det har inte varit naturligt för nunnor
Det har inte varit naturligt för ogifta kvinnor och de har varit många i perioder.
Det har inte varit naturligt för kvinnor som varit gifta men vars man har haft många älskarinnor.
Kvinnor som blivit änkor.
Det har funnits preventivmedel av olika slag historiskt sett, i många olika kulturer, det är ju mer den kristna kulturen som varit för många barn.
I vissa religioner får man inte ha samvaro på heliga dagar eller en tid efter menstruation vilket gör antalet barn väldigt begränsat på det sättet även om man är gift.

osv osv.

Man kan kanske säga att en period efter jordbrukets införande, födslotalen gick upp rejält iom det, har det varit naturligt för kvinnor som varit gifta i en jordbruksbefolkning och haft en abrahamitisk religion som inte är judendomen att vara mestadels gravida. Det är en ganska begränsad grupp i tid, rymd och antal.

Det har dessutom varit en väldigt stor belastning på kvinnor om de fått 14+ barn, och det har verkligen inte varit alla gifta kvinnor som har samvaro med sin man som fått så många barn heller.

Så jag känner faktiskt reell irritation varje gång någon forskare kläcker ur sig detta. Det är inte som om vi vore rådjur eller hästar direkt. Tänker att om man tar undan alla kvinnor i en historisk period som inte får 14+ barn i ett liv så kommer det vara ett större antal än de som fått det, i alla perioder.

Senast ändrad:

Det har inte varit naturligt för jägar samlarbefolkningar, de har generellt sett inte fler barn än de kan föda och långsam återväxt i befolkningen, med flit.
Det har inte varit naturligt för kvinnor historiskt i Sverige som gift sig sent, som i 30 årsåldern.
Det har inte varit naturligt för ogifta kvinnor och de har varit många i perioder.
Det har inte varit naturligt för kvinnor som varit gifta men vars man har haft många älskarinnor.
Det har funnits preventivmedel av olika slag historiskt sett, i många olika kulturer, det är ju mer den kristna kulturen som varit för många barn.
I vissa religioner får man inte ha samvaro på heliga dagar eller en tid efter menstruation vilket gör antalet barn väldigt begränsat på det sättet även om man är gift.

osv osv.

Man kan kanske säga att en period efter jordbrukets införande, födslotalen gick upp rejält iom det, har det varit naturligt för kvinnor som varit gifta i en jordbruksbefolkning och haft en abrahamitisk religion som inte är judendomen att vara mestadels gravida. Det är en ganska begränsad grupp i tid, rymd och antal.

Det har dessutom varit en väldigt stor belastning på kvinnor om de fått 14+ barn, och det har verkligen inte varit alla gifta kvinnor som har samvaro med sin man som fått så många barn heller.

Så jag känner faktiskt reell irritation varje gång någon forskare kläcker ur sig detta. Det är inte som om vi vore rådjur eller hästar direkt. Tänker att om man tar undan alla kvinnor i en historisk period som inte får 14+ barn i ett liv så kommer det vara ett större antal än de som fått det, i alla perioder.
Och btw, man får blod och järnbrist, mineralbrist, vitaminbrist av att få barn också. Det sades att man förlorar en tand för varje barn och det är praktiskt en boon att få ha huvudet täckt med tanke på vad det gjorde med håret.

Tänk alla sagor som började Det var en liten gumma med 10 små barn...

• Gilla
Reactions: Sel
Det finns dock massor av kvinnor i flera generationer som inte haft mens pga preventivmedel så nog finns det mycket data att stödja sig på. Det är inget nytt, bara att det inte pratats om så mycket.
Det var inte det jag pratade om. Jag tyckte bara att det kan vara vara med i diskussionen i allmänhet att mens är hemsk för vissa men inte en biggie för andra så att säga. Men det är bara för att jag uppfattat det som att folk verkar anse att det är en självklarhet att mens är en stor negativ sak för alla. Jag kan naturligtvis uppfattat det fel.

Det har inte riktigt blivit något problem eftersom de med min ökande ålder minskat på frågorna om hur ens sexliv fungerar. Men jag har medvetet hållit mig kort och bara bett om förnyelse med allt lika, just för att inte komma till de frågorna. Idag förväntar jag mig inte att behöva ta den typen av frågor alls.

Det som varit problem är ständiga klagomål vid insättningen om att jag inte borde få den typen av spiral när jag inte fött barn. så det har alltid lite legat i luften att om de fick välja borde jag inte fortsätta, i alla fall inte med det som fungerat så bra.
Jag tror de frågar om sexliv för att fånga upp risker för sjukdomar och dyl, inte för att reglera folks tillgång till preventivmedel. Jag hade nog uppfattat det som att de i 30+ år minst erbjudits rakt av för att man kan behöva det för hormonerna, utan några som helst problem.

Jag tror de frågar om sexliv för att fånga upp risker för sjukdomar och dyl, inte för att reglera folks tillgång till preventivmedel. Jag hade nog uppfattat det som att de i 30+ år minst erbjudits rakt av för att man kan behöva det för hormonerna, utan några som helst problem.
Jag får utan problem mina p-ringar utskrivna trots att jag är steriliserad så skulle det vara för att reglera tillgången så hade jag ju verkligen inte fått några

Jag får utan problem mina p-ringar utskrivna trots att jag är steriliserad så skulle det vara för att reglera tillgången så hade jag ju verkligen inte fått några
När jag ville sterilisera mej och fortsätta med min P-spruta så fnös barnmorskan och tyckte typ att jag var dum i huvudet. Nu blev det ingen sterilisering ändå, det var under pandemin och det var lång väntetid så jag struntade i det. Sen gick det ju ett par år och jag kände att jag lika gärna kan strunta i det. Är snart för gammal ändå

Det var inte det jag pratade om. Jag tyckte bara att det kan vara vara med i diskussionen i allmänhet att mens är hemsk för vissa men inte en biggie för andra så att säga. Men det är bara för att jag uppfattat det som att folk verkar anse att det är en självklarhet att mens är en stor negativ sak för alla. Jag kan naturligtvis uppfattat det fel.

Jag har (ofta) samma uppfattning, både privat och inom vården. Det blir så svartvitt på något vis, antingen är mens något hemskt som man vill slippa och då är hormonella preventivmedel "räddningen", eller så är man en aktiv motståndare till hormonella preventivmedel och har någon idé om att mensen "renar kroppen" och är snudd på helig. Nyanserna saknas ofta i samtal kring mens (och kvinnohälsa generellt), tycker jag.

Jag har själv varit en "mens-hatare" som blivit helt okej med mens. Jag älskar den inte, jag hatar den inte, det är vad det är, bara. Det är inget jag personligen ser något behov av att "slippa" genom att tillföra hormoner i min kropp, men det har varit det och jag tycker att båda delarna kan vara okej och få lyftas samtidigt.

Det här är väl både sant, och inte sant?

Jag har både lång erfarenhet av järnbrist, av att använda hormonella preventivmedel, och av att ha psykisk ohälsa. Min personliga erfarenhet - som jag har förstått att jag inte är ensam om - är att jag hade en annan sorts nedstämdhet när jag använde hormonella preventivmedel. Jag kände mig "inte som mig själv", på något sätt. När jag slutade med mina minipiller blev jag snabbt "mig själv" igen. Jag upplevde att den "trubbigheten" jag fick av minipillren var jobbigare än den trötthet som är kopplad till järnbrist.

Det här är förstås bara min upplevelse, men jag har pratat med tillräckligt många andra för att veta att jag inte är ensam om den. Jag tycker att det är bra om man kan ge en nyanserad bild av både fördelar och risker med hormonella preventivmedel.

För min egen del hade det för övrigt ingen större effekt på järnbristen att jag inte längre hade mens med minipiller. Jag är medveten om att det kan hjälpa för många, men det är inte säkert att det gör det. Jag fick alltså "dubbelt upp" - järnbrist och biverkningar av hormonella preventivmedel. Då föredrar jag trots allt "bara" järnbristen, även om det var skönt att slippa mensen under ett antal år!

Det är sant att järnbrist ökar risken för depression. Det är också sant att depressiva besvär är en potentiell biverkan av hormoner (även om det oftare verkar drabba redan de redan har en sådan benägenhet). Två tankar i huvudet samtidigt liksom. :)

osv osv.

Alltså jag tolkar inte in något historiskt i det påståendet. En kvinna i modern tid, som lever i en heterosexuell relation utan preventivmedel, hade sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv.

Alltså jag tolkar inte in något historiskt i det påståendet. En kvinna i modern tid, som lever i en heterosexuell relation utan preventivmedel, hade sannolikt varit gravid större delen av sitt fertila liv.

Fast, nej, varför skulle hon ha varit det? Familjeplanering är ju inget nytt fenomen. Det har, både förr och nu, funnits mängder med kvinnor som lever i en parrelation med en man, och som har inga eller få barn, utan preventivmedel.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 497
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 363
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
627
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka