Fast alltså evolutionen tar ingen hänsyn till om du dör av cancer när du är 40. Ur ett evolutionärt perspektiv är du fortfarande en vinnare om du hunnit producera några avkommor innan dess.
Samtidigt stämmer det inte heller helt iom att det anses att det faktum att kvinnor har en lång period av liv efter det fertila livet beror på att det gynnat deras avkomma genom att de även kan förse sina barnbarn med mat. (från Gryning över Kalahari, verkar de dra in rejält mer än de äter i jägar samlar sammanhang.)

Va? Jag har ju bytt spiral hos barnmorska flera ggr. Alltid för att minska mens och därmed migrän. Har inte haft en partner på över 10 år.
Jag gissar att många barnmorskor inte frågar aktivt kring om man har behov av det som preventivmedel, eftersom de vet att de inte får förskriva om man svarar nej. Men det är säkert en regel som det fuskas en del med.

Eller så fattar de att man kan ha behov av ett väldigt säkert preventivmedel även utan stadig partner?
Ja verkligen. När jag läste att frågan om en eventuell partner kommit upp tycker jag det känns lite ålderdomligt.
Man kan ha ett sexliv utan fast partner eller fast partner utan sexliv så huruvida man har partner eller inte är ju inte svar på frågan om man behöver preventivmedel. Skum fråga. :rofl:;)

Ja verkligen. När jag läste att frågan om en eventuell partner kommit upp tycker jag det känns lite ålderdomligt.
Man kan ha ett sexliv utan fast partner eller fast partner utan sexliv så huruvida man har partner eller inte är ju inte svar på frågan om man behöver preventivmedel. Skum fråga. :rofl:;)
Jag tror mer de ställer frågan utifrån behov av att testa för könssjukdomar😊

Eller så fattar de att man kan ha behov av ett väldigt säkert preventivmedel även utan stadig partner?
Absolut, fast partner eller ej styr ju inte behov av preventivmedel.
Men om jag går dit och säger att jag vill ha p-piller för att minska mensen men att jag inte har något behov av preventivmedel, så får de alltså inte förskriva.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 491
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 363
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
627
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation