Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Ja jag har det. På nio år har det bara resulterar i ett barn och ändå verkar jag vara väldigt fertil eftersom det bara behövts ett försök för en planerad graviditet.
 
Sv: Säkra perioder?

Någon som kör med det? funkar det?

Jag får biverkningar av p-piller och är rädd för att sätta in spiral...

Det fungerar. Men risken är mycket större än sex med kondom.

Om ni inte är beredda att acceptera livets nycker, dvs en oväntad graviditet, även om den är osannolik, är det inte att rekommendera. Det finns mycket säkrare metoder, utöver spiral och p-piller.
 
Sv: Säkra perioder?

Blir otroligt provocerad av den attityden! Tyvärr är det inte ovanligt. Vi kvinnor skall stoppa i oss massa hormoner som får oss att må dåligt hela tiden men han kan minsann inte använda kondom "för det är roligare utan".

Strejka tills han förstår hur dum och orättvis han är. Säkra perioder är allt annat än säkra.

Jag tillhör också de som blir oerhört provocerad av det hela.

Varför ska jag som tjej ta fullt ansvar för vårat sexliv när killen inte orkar lyfta ett finger? Sorry..nej, tack. Avstår hellre helt o hållet från sex.
 
Sv: Säkra perioder?

Har du testat p-ring? Då verkar ju hormonerna "där dom ska" och behöver inte komma i en koncentrerad dos genom hela kroppen.
 
Sv: Säkra perioder?

Men har du läst här på Buke vet du ju att det är högst varierande hur ont man får. Jag har fått som ett litet stick, och sedan en smula dov mensvärk några dagar - max. Och problemfritt i fem år. Lätt värt ett stick, jag tycker det känns mer med provet de tar från livmodertappen.
 
Sv: Säkra perioder?

Vi testade! Lillasyster landar 30/8. ;-)

Grattis. Vi testade också länge och fick vår sista? augusti 2011. Kan man bara acceptera att det osannolika kan hända och ta ansvar för det, så är det inget problem med "osäkra perioder". Är man helt övertygad om att man inte vill ha barn är det en puckad, osäker och dålig metod.
 
Sv: Säkra perioder?

Grattis. Vi testade också länge och fick vår sista? augusti 2011. Kan man bara acceptera att det osannolika kan hända och ta ansvar för det, så är det inget problem med "osäkra perioder". Är man helt övertygad om att man inte vill ha barn är det en puckad, osäker och dålig metod.

Vi ville ha en till "så småningom" så vi kände att vi kunde ta den risken. Nu gick det lite snabbare än förväntat men det går det också.

Tack ullo! :)
 
Sv: Säkra perioder?

Någon som kör med det? funkar det?

Jag får biverkningar av p-piller och är rädd för att sätta in spiral...

Jag har för mig att det finns ett namn för de som kör med säkra perioder. Vad var det nu...? Jo! Föräldrar!

Skämt åsido. Jag tillhör en av dem som tyckte det var fruktansvärt smärtsamt att sätta in spiral.Jag gjorde det två gånger, och första gången med kopparspiral var det inte väl inte speciellt trevligt men det gick. Andra gången var hormonspiral och det var förjävligt Men jag hade haft problem med långvariga, smärtsamma och rikliga blödningar innan dess så min stackars livmoder var ganska "lättretlig".

Det jag ville komma till var att senaste gången sade barnmorskan till mig att jag skulle meddela att det gjort ont när jag bokar tid för nästa byte. Man kan få smärtstillande/lugnande eller till och med bli sövd.

Mitt råd är att boka en tid hos barnmorska och prata igenom alternativen. Det finns hjälp att få. Om nu inte du och din partner är helt på OK med att det kan bli ett barn och är beredda att ta det ansvaret. Då är det ju bara att chansa på med säkra perioder.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag skulle ha kört på spiral ändå faktiskt, åtminstone om ni inte är beredda att acceptera en graviditet.
Jag har kopparspiral och visst, det var väl knappast det trevligaste jag har gjort, men inte heller det värsta. Prata med barnmorska eller vem som är aktuell, berätta att du är rädd för att det ska göra ont etc så att de kan ge dig tillräckligt med smärtstillande och annat som kanske kan hjälpa.
Jag klarade mig ganska bra på 2 diklofenak -trots att jag blev riktigt nervös när barnmorskan blev förvånad över dosen jag fått då hon själv brukar ge minst det dubbla! :S
 
Sv: Säkra perioder?

Jag skulle ha kört på spiral ändå faktiskt, åtminstone om ni inte är beredda att acceptera en graviditet.
Jag har kopparspiral och visst, det var väl knappast det trevligaste jag har gjort, men inte heller det värsta. Prata med barnmorska eller vem som är aktuell, berätta att du är rädd för att det ska göra ont etc så att de kan ge dig tillräckligt med smärtstillande och annat som kanske kan hjälpa.
Jag klarade mig ganska bra på 2 diklofenak -trots att jag blev riktigt nervös när barnmorskan blev förvånad över dosen jag fått då hon själv brukar ge minst det dubbla! :S

Placebo är en fantastisk medicin:love:
 
Sv: Säkra perioder?

*kl*

Är man rädd för smärtan när man ska sätta in en spiral kan man ju väga det mot hur skön en förlossning är.

;)
 
Sv: Säkra perioder?

På vissa ställen kan väl få spiral insatt när man är nedsövd?

Jag kan förstå om man har respekt för spiral, hade spiral under 2 år och förutom att det gjorde svinont att sätta in så hade jag värk i över två veckor efter den proceduren. Som om inte det var nog, så fick jag en hemsk mensvärk varje period. Jag var utslagen 3 dagar per månad, inte kul.

Min ena dotter fick samma problem när hon satte in sin spiral, och har även hon väldiga problem i samband med mens.

Jag har sagt åt henne att ta ut skiten faktiskt, ser inget bra alls med spiralen.:yuck:
 
Sv: Säkra perioder?

P-dator kanske vore något. Då tar du temperaturen i munnen varje morgon och så mäter datorn om du är i en säker period eller inte. Jag har inte läst på sådär jättemycket, men är precis som du, funkar inte med hormoner och mensvärken from hell gör att jag tvekar på spiral.

En p-dator kostar en del, men på 10 år så blir det faktiskt inte så dyrt. Jag står i tankarna på att införskaffa en sådan när pengarna finns där. Har läst mest gott om p-datorn och dom ska vara nästan lika säkra som andra skyddsalternativ.
 
Sv: Säkra perioder?

Tja, min "säkra" period fyllde nyss 1,5 år... :love:

Så nej, det funkar inte. Nu kör vi kondom, otroligt underskattat!
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp