Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Fast med det resonemanget - som inte alls är mig främmande - är ju det rimliga att båda parter skyddar sig. Varför är så många män helt lugna med att lägga ansvaret för sin egen fortplantning på kvinnan?

Visst är det och jag har heller aldrig förstått att män antingen inte bryr sig eller så blint litar på kvinnor. Både okända och kända.
Hade jag varit man hade jag högst troligt varit betydligt mer nojig än vad jag varit som kvinna.
 
Sv: Säkra perioder?

Fast med det resonemanget - som inte alls är mig främmande - är ju det rimliga att båda parter skyddar sig. Varför är så många män helt lugna med att lägga ansvaret för sin egen fortplantning på kvinnan?

Rent krasst? För han har alltid i alla tider kunnat dra ifrån ansvaret över sitt barn. Han slipper vara gravid och han slipper föda barnet och han slipper också samhällets blickar och fördömande.

Jag hade heller aldrig varit lugn med att mannen skulle skydda sig om det inte var ett skydd som syns som kondom eller som jag har varit med och satt in som en p-stav. Jag hade aldrig litat på att han skulle ta ett piller om dagen. Jag vet så oerhört många tjejer som slarvar och tänker "det händer inte mig" så varför skulle en man vara bättre på att ta det ansvaret?
 
Sv: Säkra perioder?

&No1. Jo, det krassa svaret är ju att män kan komma undan. Oavsett om graviditeten fullföljs eller inte. Men man vill ju ändå tro att de flesta män helst inte vill lämna faderlösa barn efter sig i sitt kölvatten. Att de ser aborter som kvinnans sak kan jag väl förstå, men där står de ju utan beslutanderätt och borde vara lite oroade just därför. Det är lite underligt. För allt vad jag känner till är det relativt få män som verkligen skyddar sig genom hela livet, kvinnor gör det ju däremot oftast.

Jag inser plötsligt att jag har pratat väldigt lite med män om just det här, den här aspekten. Ska fördöka göra det lite den närmaste framtiden.
 
Sv: Säkra perioder?

Nej man vill ju inte tro att män generellt vill lämna faderlösa barn efter sig men förvånande många som jag har pratat med tycker att det inte är något de behöver bry sig särskilt mycket om. Det som de flesta tycker är värst är det faktum att de måste betala underhåll. Inte att ett barn växer upp utan att få lära känna sin pappa eller det faktum att de har ett barn någonstans som de inte vet något om och som de inte känner och som de inte vet hur det blir behandlat.

En jag pratat med som blev pappa mot sin vilja fick veta att han blivit pappa när socialen ringde och ville att han skulle skriva på faderskapspapprena. Han menade att han hade blivit lurad, att det var synd om honom. När jag ifrågasatte varför han inte skyddade sig så sa han att hon hade sagt att hon åt p-piller. Han litade alltså på att en kvinna som han inte kände och som han tänkte ha ett ons med skyddade dem mot graviditet. Jag undrar hur många kvinnor som hade litat lika mycket på en man de precis hade träffat? Jag undrar också vad han hade gjort om det hade visat sig att hon hade smittat honom med hiv eller någon annan sjukdom.

Jag har också pratat med en man som avslutade förhållandet när han insåg att kvinnan han var ihop med hade valt att göra abort om hon blev gravid. Han ville ha barn och tog för givet (varför pratar inte folk med varandra?) att hon ville det också. Turligt nog fick han veta det innan graviditeten var ett faktum.
Jag sa till honom att för att skydda sig emot att hamna i en sådan situation så är det ju bara skydda sig själv han kan göra. Jag menar, man brukar ju inte prata barn precis i början av ett förhållande och innan pratet om barn kommer upp så är det bättre att skydda sig med både livrem och hängslen om abort är uteslutet för en.
För honom var/är det helt otänkbart att inte ta hand om sitt barn och han skulle aldrig kunna tänka sig att ha ett barn någonstans som han inte fick lära känna och leva med så visst finns de männen också.
 
Sv: Säkra perioder?

Fast har de verkligen gjort en utredning som säger att de inte kan få barn pga att hon gjort för många aborter? Det är enormt ovanligt att man i Sverige blir steril pga aborter. I så fall handlar det om komplikationer efter aborten, men även det är väldigt ovanligt.

Det kan ju lika gärna vara han som har dåliga spermier och ingenting med hennes aborter att göra.

Nog påverkar även aborter kroppen, framförallt om de är flera och sena - såklart.
I vilken omfattning kroppen påverkas avgörs på individnivå, de allra flesta får inga problem men några får problem.

För just den individen som blir drabbad av komplikationer eller nedsatt fertilitet spelar sannolikhetskalkylerna en mindre roll.
 
Sv: Säkra perioder?

...
Slarvar han så är det jag som blir gravid - över min döda kropp att jag lägger det avgörande ansvaret på någon annan än mig själv.

På så sätt handlar man i eget intresse.

Men vad gäller slarv, så har de två seriösa killar jag haft längre relationer med varit väldigt nojiga och noggranna med att påminna mig om p-piller och de har varit uppriktigt oroade vid ett par få tillfällen.

Men om man ser alternativet kondom, så har man ju som kvinna helt koll på den i så fall.

Å andra sidan, om en man tog exempelvis p-spruta och man som kvinna visste att han tagit den och hur allt fungerar praktiskt, då hade man kunnat slappna av. Jag hade uppskattat det alternativet faktiskt.
 
Sv: Säkra perioder?

Hmm, jag kanske ska gå till en ny BM för att höra mig för igen, oavsett kostnaden är ju latexfria kondomer (om man hittar några) långt från gratis så sex kostar redan.

Du som verkar ha så bra koll råkar inte ha någon aning om hur p-dator som går på kroppstemp fungerar för nattarbetare, i och med att jag vänder på dygnet flera gånger i månaden är ju "morgon" lite flytande för mig. Eller om du har något bra tips för sökord för att kunna leta fram infon själv. :)

Eftersom de p-datorerna ger prognoser efter dina individuella mätvärden (förutom till en början) bör det funka, men jag vågar inte säga hundra. Maila något av företagen som säljer dem och fråga tex. detta.

Jag har kört på k-spiral i 7 år och har varit nöjd men funderar allvarligt på att börja med tempbaserad p-dator när knodden kommit ut.
 
Sv: Säkra perioder?

På så sätt handlar man i eget intresse.

Men vad gäller slarv, så har de två seriösa killar jag haft längre relationer med varit väldigt nojiga och noggranna med att påminna mig om p-piller och de har varit uppriktigt oroade vid ett par få tillfällen.

Men om man ser alternativet kondom, så har man ju som kvinna helt koll på den i så fall.

Å andra sidan, om en man tog exempelvis p-spruta och man som kvinna visste att han tagit den och hur allt fungerar praktiskt, då hade man kunnat slappna av. Jag hade uppskattat det alternativet faktiskt.

Ja, genom åren skulle jag lätt säga att det är maken som haft flest "pregnancy scares". När vi sedan började prata om att skaffa barn och jag inte hade skydd så såg han helt enkelt till att skydda sig innan han hade tagit ställning om det var dags eller inte.

Sedan sådär rent allmänt kan jag inte se varför man skulle lägga över ansvaret på att förhindra graviditet på någon annan. Var och en, oavsett kön, tar ansvar för sig själv. Vill man inte ha barn får man skydda sig. Chansen att slippa en oönskad graviditet borde ju öka om både män och kvinnor skyddar sig. Fallerar ett p-medel funkar förhoppningsvis det andra, så visst behövs det fler p-medel. Främst för män om man nu ska sätta någon prioriteringsordning.
 
Sv: Säkra perioder?

Om man dessutom inte vill proppa i sig hormoner och inte heller vill att någon annan gör det så är ju utbudet av p-medel begränsat för båda könen. Vill man inte ha barn och dessutom undvika aborter så verkar det vara värt besväret att fundera över sätt att ha sex på som inte kan leda till graviditet. Om båda vill kontrollera sin egen fortplantning, menar jag.
 
Sv: Säkra perioder?

Om man dessutom inte vill proppa i sig hormoner och inte heller vill att någon annan gör det så är ju utbudet av p-medel begränsat för båda könen. Vill man inte ha barn och dessutom undvika aborter så verkar det vara värt besväret att fundera över sätt att ha sex på som inte kan leda till graviditet. Om båda vill kontrollera sin egen fortplantning, menar jag.

Det kan man ju som individ med vissa underlättande egenskaper
tycka.
Därutöver är det bara att konstatera att det finns obegripligt
gott om människor som vet hur barn blir till, som väljer att
ta risken med befruktningssex trots att en graviditet/ ett barn
ur alla perspektiv vore extremt olämpligt. I vissa fall även
en dödsdom.
Det är extremt - jävla - obegripligt.
Om man vill spela idiot kan man ju låtsas att alla
önskade barn och graviditeter är resultatet av våldtäkt.
 
Sv: Säkra perioder?

Håller med att det är bådas ansvar. Men har man sex med nån man inte litar på eller absolut inte vill bli gravid, så känns det ganska självklart att man tar på sig större ansvar själv och ser till att man har skydd: oavsett vem som har skyddet eller om man är man eller kvinna.

Hos oss är det mannen som tar större ansvar för de preventiva åtgärderna, vilket är säkra perioder kombinerat med avbrutet eller kondom. Det är inte jättesäkert nej, men barn är ingen katastrof. Tvärtom väldigt önskvärt inom snar framtid.

(såg nu att jag läst Sols inlägg slarvigt så se det bara som ett medhåll av det du skrev och ett inlägg i allmänhet) :p
 
Sv: Säkra perioder?

Eftersom de p-datorerna ger prognoser efter dina individuella mätvärden (förutom till en början) bör det funka, men jag vågar inte säga hundra. Maila något av företagen som säljer dem och fråga tex. detta.

Jag har kört på k-spiral i 7 år och har varit nöjd men funderar allvarligt på att börja med tempbaserad p-dator när knodden kommit ut.

Tack! De hade svar under FAQ faktiskt:

Kan man använda p-datorn om man jobbar natt?
Javisst, det är inget problem. Det viktiga är att du mäter när du vaknar, innan du stigit upp.
 
Sv: Säkra perioder?

*kl*
För att återgå till trådens ursprung, nej. Säkra perioder är inte säkra och inget man inte bör praktisera om man inte är beredd på att göra abort eller behålla. Abort är definitivt ingen katastrof och som regel är man tillbaka på jobbet dagen efter, även om abort inte rekommenderas om det går att undvika.

Det finns medicinsk och kirurgisk abort, jag har bara gjort kirurgisk men det var jämförelsevis ett mindre ingrepp än när jag tog bort gallan och lika otraumatiskt. En eller flera aborter är inte världens ände oavsett vad några fjompiga användare utan egna erfarenheter tycker. Onödigt, javisst, men kommer man undan med medicinsk så kostar det ju inte någon sjukhustid heller. :p

Satsa på kondom eller steriliserade män om du inte tål/vill använda kondom eller hormonpreparat, lägg ansvaret på killen. :up:
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp