Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Att känna empati för en bil innebär att du tillskriver bilen egenskaper den inte har. Bilen förmänskligas.

Du förmänskligar foster.

Ensam på din kammare kan du få sitta och tänka på vackra foster med känslor hur mycket du vill. Men dra inte in det i en diskussion om abort och preventivmedel. Sluta yra om att andra ska visa hänsyn till foster. För det är skuldbeläggande - du lägger en skuld på alla som gör abort när du förmänskligar foster. Att göra abort blir att göra sig skyldig till att ha förstört det där söta lilla fostret.
 
Sv: Säkra perioder?

Fler p-medel till män är en del av det, så kvinnors ansvarsbörda kan minska. Fler ickehormonella p-medel är en grej till.

Du har väl inte missat alla problem som kvinnor har med p-medel? T ex biverkningar som leder till död.

:bow::bow::bow::bow:


Jag tog steget och steriliserade mig.
 
Sv: Säkra perioder?

Du har väldigt mycket åsikter, har du någonsin gjort en abort själv eftersom du "vet" hur det påverkar kropp och psyke? Jag tycker inte antalet aborter är tragiskt och beklagligt, jag tycker det är mer tragiskt och beklagligt där "dina" unga kvinnor väljer att behålla sina foster och istället blir en enorm belastning för samhället och det enorma lidandet deras ungar utsätts för. :banghead:

Min gamla tävlingskamrat kom från medelklass, inte någon av "dina" unga kvinnor. Hon fick sitt första barn när hon var knappt fyllda 15. Året därpå fick hon unge nr 2 och fadern till ungarna både förnekade sin inblandning och sköt en jämnårig tjej till döds med ett hagelgevär på kort håll under en fest hemma hos sig samma år unge nr 2 föddes.

Bägge ungarna togs om hand av hennes mor för i annat fall hade soc tagit dem, den förstfödde skulle inte nå vuxen ålder enligt domen, jag tror han fick ett liv i rullstol av skadorna innan han dog. Tills för några år sedan var det enda jag visste om henne att hon var tjackhora, nu vet jag att hon fortsatt fnaska och fött sammanlagt 8 barn och enligt sig själv ångrar hon ingenting, vem vet hur många graviditeter hon genomgått. :crazy:

Jag är övertygad att hon, likväl som många andra, vet exakt hur man ska skydda sig men skiter i det. Hon hade förutsättningarna för ett gott liv men istället för att skydda sig/välja abort valde hon att föda ungarna med diverse skador och omhändertagande av soc. :yuck:
 
Sv: Säkra perioder?

Det man kan säga är att de som agerar för att minska rätten till abort aldrig någonsin tar hänsyn till barnet eller för den delen kvinnan.
 
Sv: Säkra perioder?

Att känna empati för en bil innebär att du tillskriver bilen egenskaper den inte har. Bilen förmänskligas.

Du förmänskligar foster.

Ensam på din kammare kan du få sitta och tänka på vackra foster med känslor hur mycket du vill. Men dra inte in det i en diskussion om abort och preventivmedel. Sluta yra om att andra ska visa hänsyn till foster. För det är skuldbeläggande - du lägger en skuld på alla som gör abort när du förmänskligar foster. Att göra abort blir att göra sig skyldig till att ha förstört det där söta lilla fostret.

Det är ju du som yrar. Det är du som hela tiden drar upp skam och aborter. Inte jag. Det är du som hittar på att jag har olika åsikter hela tiden. Var har jag skrivit att man skall känna skuld för att man gjort abort?

Menar du att man måste känna skuld när man tar hänsyn?

Du bara snurrar in dig hela tiden i samma sak om och om igen. Du kommer ingenstans vidare.
 
Sv: Säkra perioder?

Självklart är det bättre att förebygga graviditet. Men inte av hänsyn till fostret, för en cellklump så spelar det nog liten roll om det är en ensam sädescell eller ett ensamt ägg eller en sammansmältning av dessa. MEN för den som är gravid så är det enklare att förebygga än ta bort.
Hänsynen tas till den som är gravid, inte till en eller flera cellklumpar. Skuld kommer in i bilden om man börjar prata om cellklumparna som något annat än just cellklumpar.
 
Sv: Säkra perioder?

Du har väldigt mycket åsikter, har du någonsin gjort en abort själv eftersom du "vet" hur det påverkar kropp och psyke? Jag tycker inte antalet aborter är tragiskt och beklagligt, jag tycker det är mer tragiskt och beklagligt där "dina" unga kvinnor väljer att behålla sina foster och istället blir en enorm belastning för samhället och det enorma lidandet deras ungar utsätts för. :banghead:

Min gamla tävlingskamrat kom från medelklass, inte någon av "dina" unga kvinnor. Hon fick sitt första barn när hon var knappt fyllda 15. Året därpå fick hon unge nr 2 och fadern till ungarna både förnekade sin inblandning och sköt en jämnårig tjej till döds med ett hagelgevär på kort håll under en fest hemma hos sig samma år unge nr 2 föddes.

Bägge ungarna togs om hand av hennes mor för i annat fall hade soc tagit dem, den förstfödde skulle inte nå vuxen ålder enligt domen, jag tror han fick ett liv i rullstol av skadorna innan han dog. Tills för några år sedan var det enda jag visste om henne att hon var tjackhora, nu vet jag att hon fortsatt fnaska och fött sammanlagt 8 barn och enligt sig själv ångrar hon ingenting, vem vet hur många graviditeter hon genomgått. :crazy:

Jag är övertygad att hon, likväl som många andra, vet exakt hur man ska skydda sig men skiter i det. Hon hade förutsättningarna för ett gott liv men istället för att skydda sig/välja abort valde hon att föda ungarna med diverse skador och omhändertagande av soc. :yuck:

Jag beklagar alla hemska saker dina bekanta har råkat ut för.

Så du tycker det är bra att tjejerna gör abort istället för att få hjälp med preventivmedel? Hade det inte varit bättre om hon skyddat sig?

Ni hakar upp er så mycket på själva aborten. Faktum är att det är så fruktansvärt mycket abortfixering att ni missar sakfrågan.

Gång på gång skriver jag att det är dom oplanerade graviditeterna som jag tycker är viktiga. Det är där vi kan hjälpa tjejerna så att de slipper gå igenom en abort. För precis som med alla medicinska ingrepp (vare sig det är medicinskt eller kirurgiskt innefattar det risker). Tror du det är bra för tjejerna att göra abort, att det är någon form av vitaminkur för kroppen? Det måste väl ändå vara bättre att förebygga än behandla?

Jag har aldrig skrivit att det är fel med abort. Men redan tidigt i tråden poängterade jag att aborterna i sig inte är viktiga utan det som händer innan dvs den oplanerade graviditeten.

Om jag inte blandar ihop dig med någon annan så hade du gjort en abort och det var i farozonen för att bli oplanerad gravid igen men "hade tur" och blev inte det. Men då har det ju fungerat perfekt för dig. Det är ju suveränt! Det är ju så det skall fungera. Men tänk om man tittar lite bortanför din värld och det du har upplevt. Tänk om det finns tjejer som det inte fungerar så bra för. De som kanske mår dåligt och som nu mår ännu sämre. De som hamnar i en ond cirkel.

Jag förstår inte riktigt varför det är så tabubelagt att prata om de negativa sidorna av ofrivillig graviditet. Och då menar jag inte aborten i sig. Varför det är så hemskt att påpeka att det faktiskt också finns tråkiga saker. Så fort man nämner något negativt i abort så skriker folk abortmotståndare. Varför är det så fel att tala om det negativa också?

Jag har skrivit det förut men jag gör det igen. Det är inte aborterna i sig som är intressanta eller hur många aborter en kvinna gör. Det är de oplanerade graviditeterna som är intressanta. För jag tror ärligt att det finns en del tjejer som blir mer utsatta än vad de behöver bli. Men för att förstå problemet så måste man även våga prata om dom negativa sidorna.
 
Sv: Säkra perioder?

Du inser att det enda helt säkra preventivmedel som finns är att leva i celibat?

Jag har gjort två aborter, båda resultat av misslyckade preventativa åtgärder- trasig kondom och minipiller som inte tog. Till och med efter min sterilisering uppmanas jag att göra gravtest vid förändrad blödning eftersom man ALDRIG kan garantera 100% skydd. Kroppen är gjord för att göra fler liv- speciellt i den ålderskategorin som är högt representerad i abortstatistik. Frögurkeålder kallade min barnmorska det.
 
Sv: Säkra perioder?

Självklart är det bättre att förebygga graviditet. Men inte av hänsyn till fostret, för en cellklump så spelar det nog liten roll om det är en ensam sädescell eller ett ensamt ägg eller en sammansmältning av dessa. MEN för den som är gravid så är det enklare att förebygga än ta bort.
Hänsynen tas till den som är gravid, inte till en eller flera cellklumpar. Skuld kommer in i bilden om man börjar prata om cellklumparna som något annat än just cellklumpar.

Fast det är ju inte frågan om att skuldbelägga. Jag kan faktiskt inte se varför det är så svårt att skilja sak från sak.

Det är ju inte frågan om att visa hänsyn för fostret i sig utan att visa hänsyn till att skapa något som inte är önskvärt och som ställer till en massa besvär.

Om jag låter bli att trampa på en död blomma tillskriver jag den då mänskliga känslor?

Faktum är att diskussionen i sig, dvs kan man visa hänsyn mot något som ej har ett medvetande eller något egenvärde, hänsyn?

Ja hävdar jag. Tycker att folk gör det hela tiden.

Jag diskuterar gärna den frågan och vänder och vrider på den.

Det är bara så tråkigt när folk blir aggressiva i sina inlägg för att jag inte håller med dom. Samma sak när de tillskriver mig åsikter som jag inte har tex eftersom du säger så så måste du tycka att det är så. Eller när de framhärdar sina åsikter som allmängiltiga sanningar.

I min värld är inte allt svart eller vitt, rätt eller fel, på eller av. Fast skall jag vara ärlig så är jag lite avundsjuk på sådana som tycker att världen är uppdelad på detta enkla sätt. De behöver aldrig grubbla på sitt handlande. De behöver aldrig välja det minst onda mellan två onda saker. För i deras värld finns det bara rätt eller fel.

(Nu tillskriver jag inte dig dessa egenskaper utan det är bara en förklaring)
 
Sv: Säkra perioder?

Du inser att det enda helt säkra preventivmedel som finns är att leva i celibat?

Jag har gjort två aborter, båda resultat av misslyckade preventativa åtgärder- trasig kondom och minipiller som inte tog. Till och med efter min sterilisering uppmanas jag att göra gravtest vid förändrad blödning eftersom man ALDRIG kan garantera 100% skydd. Kroppen är gjord för att göra fler liv- speciellt i den ålderskategorin som är högt representerad i abortstatistik. Frögurkeålder kallade min barnmorska det.

:D Nej det hoppas jag inte att vi skall göra.

Jag tror att grunden till allt är att någon påstod att sex är en rättighet. Jag tycker att sex är en förmån där en skyldighet är att skydda sig. Detta av hänsyn till sig själv, sin partner och en eventuell oönskad graviditet. (Gäller då både män och kvinnor)

Och att det bakom abortstatistiken kan finnas en grupp tjejer som redan är i en socialt och ekonomisk utsatt grupp som gör minst två aborter (inte mitt påhitt utan siffror från socialstyrelsen och en forskningsrapport (finns fler forskningsrapporter om det men det är bara en vi pratar om här)). Som faktiskt kan behöva hjälp. Dessa verkar inte heller intresserade av att få hjälp med preventivmedel. Tanken är inte att tjejerna skall föda barnen istället utan att de inte skall bli oplanerad gravida alls. Aborterna är jag egentligen inte speciellt intresserade av. Pust! Tror jag fick med allt.

(Du hamnar ju inte i den riskkategorin att du far illa, för dig har det ju fungerat precis som det var tänkt dvs att du inte skulle bli ofrivillig förälder)
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

har själv en bekant med 5 aborter i bagaget och numera steril pga det. Nu har hon ett fast förhållande, gift då men barn kan de inte få tyvärr. Själv säger hon att hon ångrar att hon inte tänkte till tidigare, eller att någon pratat med henne innan. Då ska man veta att hon inte är jätte ung heller.
Fast har de verkligen gjort en utredning som säger att de inte kan få barn pga att hon gjort för många aborter? Det är enormt ovanligt att man i Sverige blir steril pga aborter. I så fall handlar det om komplikationer efter aborten, men även det är väldigt ovanligt.

Det kan ju lika gärna vara han som har dåliga spermier och ingenting med hennes aborter att göra.
 
Sv: Säkra perioder?

Men det finns ju en uppsjö av p-medel att välja mella för kvinnor. Även hormonfria tex. femidom, kondom, pessar, k-spiral och p-datorer av olika slag. Hur många alternativ måste kvinnor ha? Män har det betydligt jävligare med utbudet.

Svarar på ett gammalt inlägg här jag vet, men klart att utbudet måste ökas i mitt tycke. För män såväl som kvinnor. De hormonella p-medlen har ofta många biverkningar och de hormonfria kräver att man inte är latexallergisk och/eller att ens livmoder fixar att ha spiral. Om man då inte vill planera sexet, som verkar vara fallet med pessar (som jag faktiskt inte testat).

Och angående p-dator hävdade den barnmorska jag gick till för att skaffa just den att det var snäppet säkrare än säkra perioder men inte mycket.

Det kanske är jag som är defekt, men jag tycker inte att utbudet av p-medel är speciellt imponerande.
 
Sv: Säkra perioder?

konsoller var ordet... ;)

jag tål inte heller latex, får också klådan from hell
har dock inte provat något annat, så jag vet inte om känslan blir annorlunda med annat material. jag tänker att det kanske är överkänsligheten som gör att det känns konstigt, med tanke på den klåda som kommer sen...

Latexfria kondomer är tunna så känslan är bättre än latexkondomer (bortsett från klådan, som givetvis blir bättre också ;)), dock är de inte lika elastiska så är kuken större än RFSUs märke är det omständligt att få tag i latexfria kondomer. Jag kan tänka mig att man som latexkänslig reagerar direkt om något innehåller latex, jag tycker att jag gör det iallafall?
 
Sv: Säkra perioder?

Det kanske är jag som är defekt, men jag tycker inte att utbudet av p-medel är speciellt imponerande.

Jag håller helt med dig! Visst finns det många olika piller, men alla bygger på samma sak: hormonpåverkan som även kan ge en rad ganska hemska biverkningar.
 
Sv: Säkra perioder?

Svarar på ett gammalt inlägg här jag vet, men klart att utbudet måste ökas i mitt tycke. För män såväl som kvinnor. De hormonella p-medlen har ofta många biverkningar och de hormonfria kräver att man inte är latexallergisk och/eller att ens livmoder fixar att ha spiral. Om man då inte vill planera sexet, som verkar vara fallet med pessar (som jag faktiskt inte testat).

Och angående p-dator hävdade den barnmorska jag gick till för att skaffa just den att det var snäppet säkrare än säkra perioder men inte mycket.

Det kanske är jag som är defekt, men jag tycker inte att utbudet av p-medel är speciellt imponerande.

Pearl index för p-datorer som mäter kroppstemperatur ligger på 0,7-1 vilket är samma som Pearl index för tex. kopparspiral. Lågdosminipiller har ett Pearl index om 2-6 och vanliga kombinationspiller som bm i regel brukar tycka är bäst preventivmedel ligger på 0,5-1,5. Så jag skulle nog säga att det är safe.

För de som är urinbaserade ligger Pearl index på 6. Jämför med kondom där det varierar mellan 2 och 15 eller pessar med 6-16. "Säkra perioder" ligger på 2-20 så ja, p-datorer typ Persona är lika "bra" som "säkra perioder" men kondomer ligger alltså i samma spann.
 
Sv: Säkra perioder?

Det är ju du som yrar. Det är du som hela tiden drar upp skam och aborter. Inte jag. Det är du som hittar på att jag har olika åsikter hela tiden. Var har jag skrivit att man skall känna skuld för att man gjort abort?

Menar du att man måste känna skuld när man tar hänsyn?

Du bara snurrar in dig hela tiden i samma sak om och om igen. Du kommer ingenstans vidare.

Det är vad följden blir av ditt förmänskligande av foster.

En smått makaber jämförelse: Det är ungefär som att låta bli att röka för att inte få lungcancer. Men inte bara av självbevarelsedrift utan även av hänsyn till tumörerna som inte ska behöva bildas för att sedan bli förintade av cellgifter. Om man sedan ändå får lungcancer så blir det lite jobbigt att behöva döda de söta små cancercellerna som man har ansvar över. :yuck:

Empati för döda ting är en falsk och inbillad empati. Så varför ta en inbillad empati i beaktande i en sådan känslig fråga som preventivmedel och abort?

Jag snurrar inte in mig, det är du som inte vill förstå hur vrickad din syn på foster är. Otrevlig har du varit också, upprepade gånger har du kallat mig egoistisk, egocentrisk, fanatisk och för ung för att kunna förstå.
 
Sv: Säkra perioder?

Hmm, jag kanske ska gå till en ny BM för att höra mig för igen, oavsett kostnaden är ju latexfria kondomer (om man hittar några) långt från gratis så sex kostar redan.

Du som verkar ha så bra koll råkar inte ha någon aning om hur p-dator som går på kroppstemp fungerar för nattarbetare, i och med att jag vänder på dygnet flera gånger i månaden är ju "morgon" lite flytande för mig. Eller om du har något bra tips för sökord för att kunna leta fram infon själv. :)
 
Sv: Säkra perioder?

Jag skulle vilja säga att för min del skulle jag kunna tänka mig att köra på "säkra perioder" om det var så att jag var i ett stadigt förhållande med någon där en eventuell graviditet inte skulle innebära en katastrof, även om vi inte aktivt gjorde valet "nu ska vi skaffa barn". Innan dess, kondom, jag vill inte ta hormoner.
 
Sv: Säkra perioder?

Fler p-medel till män är en del av det, så kvinnors ansvarsbörda kan minska. Fler ickehormonella p-medel är en grej till.

Du har väl inte missat alla problem som kvinnor har med p-medel? T ex biverkningar som leder till död.



Intresset för manliga p-medel har varit svalt, från bägge kön.
Som kvinna kan jag absolut förstå det. '
När jag var yngre ansåg jag att män gott kunde trycka en massa skadliga hormoner precis som kvinnor, åsikten grundade sig på principer utifrån en orättvisa jag ogillade.
När det väl kom till kritan skulle jag aldrig lägga preventivansvaret på en man, så länge det inte handlade om en regelrätt sterilisering.
Slarvar han så är det jag som blir gravid - över min döda kropp att jag lägger det avgörande ansvaret på någon annan än mig själv.
 
Sv: Säkra perioder?

Fast med det resonemanget - som inte alls är mig främmande - är ju det rimliga att båda parter skyddar sig. Varför är så många män helt lugna med att lägga ansvaret för sin egen fortplantning på kvinnan?
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp