Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

De finns men är, precis som du hintar efter, en minoritet så att diskutera den gruppen känns verkligen som de grälsjuka och argumentationfattigas billiga poäng.

40% av alla de kvinnor som gör abort gör det för åtminstone andra gången.
Marlene Makenzius, som skrivit en avhandling om aborter som presenterades tidigare i höst.

Hörde detta på radio (tror i alla fall det var den, hoppas länken fungerar)
http://m.sverigesradio.se/artikel/5337637?programId=114&gruppId=18643

Bara för att förtydliga: Jag tycker att rätten till fri abort är odiskutabel. Jag lider med kvinnorna på tex Irland och jag tycker att det är självklart att utländska kvinnor skall få göra säkra och så gott som ofarliga aborter här i Sverige.

När någon (ofta någon religiös företrädare) kräver abortförbud och i samma andetag säger att preventivmedel är en synd så har jag lust att ta en kondom och fylla den med något stort och hårt och köra upp den någonstans på personen i fråga där solen inte lyser.

Men det är viktigt att föra en saklig diskussion från alla parter och inte backa för kanske obekväm statistik.
 
Sv: Säkra perioder?

40% av alla de kvinnor som gör abort gör det för åtminstone andra gången.
Marlene Makenzius, som skrivit en avhandling om aborter som presenterades tidigare i höst.

Hörde detta på radio (tror i alla fall det var den, hoppas länken fungerar)
http://m.sverigesradio.se/artikel/5337637?programId=114&gruppId=18643

Bara för att förtydliga: Jag tycker att rätten till fri abort är odiskutabel. Jag lider med kvinnorna på tex Irland och jag tycker att det är självklart att utländska kvinnor skall få göra säkra och så gott som ofarliga aborter här i Sverige.

När någon (ofta någon religiös företrädare) kräver abortförbud och i samma andetag säger att preventivmedel är en synd så har jag lust att ta en kondom och fylla den med något stort och hårt och köra upp den någonstans på personen i fråga där solen inte lyser.

Men det är viktigt att föra en saklig diskussion från alla parter och inte backa för kanske obekväm statistik.

Jag känner till detta men anser att två gånger inte kan räknas som systematiskt aborterande.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag känner till detta men anser att två gånger inte kan räknas som systematiskt aborterande.

Verkligen inte, och hur många av dessa kvinnor som gör abort minst två ggr använder det som preventivmedel? För det var ju pudelns kärna i det jag citerade av Aliche.
 
Sv: Säkra perioder?

Om inte annat så framstår abort som det i särklass mest opraktiska preventivmedelet någonsin. Man behöver göra graviditetstest, boka tid, besöka sjukhus och förmodligen vara sjukskriven minst någon dag.

Är det rimligt att tro att särskilt många gör så istället för andra preventivmedel? Om det finns någon som tycker att det är värt besväret istället för att till exempel dra på en kondom så må det vara hänt liksom.

Vad är alternativet?
 
Sv: Säkra perioder?

Delvis knapplån

Fast vad jag har upptäckt när jag har pratat med yngre tjejer (+-20 år) är att de inser inte vad en abort innebär. De inser inte att de kommer blöda och att fostret/cellklumpen/vad man nu vill kalla det befruktade ägget faktiskt kommer komma ut. De inser inte heller vilken hormonell omställning det blir i kroppen. De tror att det är en mycket enklare procedur än vad det faktiskt är och flertalet av de jag har pratat med har avslutat diskussionen med orden, -jag måste skaffa mig ett säkrare/bättre skydd. Det är ju jättebra att de tänker så och jag undrar hur många det är som faktiskt inte inser hur en medicinsk abort fungerar. Jag tror ju inte att de som jag har kommit att prata med är dumma på något vis utan de är helt normala intelligenta tjejer men de har inte tänkt på hur det faktiskt fungerar utan det är så självklart för dem att de gör abort om de blir ofrivilligt gravida och självklart är det bättre än att oönskade barn föds men det allra bästa är ju att förebygga så att man slipper göra någon abort överhuvudtaget.
Att vi ska ha fria aborter som vi har idag är självklart men kanske att folk i gemen skulle ta reda på hur det fungerar i praktiken att göra en abort och att de aborter som görs beror på att preventivmedlet har fallerat istället för att det har chansats. Kanske att några till skulle välja ett säkert skydd då istället för att chansa för att slippa göra en abort.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

Jag känner till detta men anser att två gånger inte kan räknas som systematiskt aborterande.

Fast det anser inte jag. Den största gruppen som gör abort är mellan 20-24 år. Eftersom de som gör fler än en abort är nästan hälften så betyder att det är en stor grupp som gör minst en upprepad abort på kort tid.

För tonåringar ligger procenten på 12-17 på de som gör minst två aborter. Den siffran verkar ligga stadigt genom åren. Tror att för 2010 låg den på 17%.

Att bara vifta bort så pass höga siffror som återfalls aborterna utgör gynnar bara abortmotståndarna. I stället för att ta det på allvar och faktiskt fundera på varför så många gör mer än en abort. Var falerar preventivmedlen och vad skall vi göra åt det?
 
Sv: Säkra perioder?

Jag tål inte hormonerna. Har provat fler olika p-piller, minipiller, haft p-stav och senast provade jag p-ring. Jag får knepigt humör, illamående och min migrän blir sju rsor värre. Tog senast ett år efter sista p-ringen att bli mig själv igen:/. Jag kommer aldrig mer ta hormonpreparat!

Kondom blir min hud irriterad av och jag är dessutom en av dom som inte gillar känslan av den.

Delvis KL.

Exakt så här var/är det för mig. Jag blev PMS-kärringen från helvetet på hormonella preparat, fick hemsk acne och min migrän (som nu kommer ett par dagar innan mens och vid väderpåverkan) hade jag minst 1-2 ggr/vecka.
Dessutom blev sonen till trots minipiller! Så så säkra var dom...

Jag hatar kondomer - får klådan från helvetet efter att ha använt kådis så slipper helst. Kopparspiral vågar jag inte testa eftersom jag redan nu har rikliga blödningar och hemsk mensvärk.

Vi kör på avbrutet och säkra perioder i kombination och det har iaf fungerat bra för oss. Vi har sonen som är 9 år då och en flicka som snart fyller 7 - planerad (tog två försök att bli gravid). Ända sedan dess har vi kört på vår metod utan missöden. Klart sambon skulle vilja "komma i mig" men han får välja mellan att komma utanför och eventuellt få ett monster till :D då blir valet inte så svårt. :p
Skulle jag nu mot förmodan bli gravid ändå så får vi ju fundera på en vettig lösning då. :)
 
Sv: Säkra perioder?

Det finns konsoller med eller utan latex om det är allergi mot materialet.

Det finns det säkert men jag hatar känslan (eller den obefintliga dito) kådisar ger så förutom klådan så är de inget alternativ annars heller. Har man varit tillsammans i 14 år behöver man heller inte vara rädd för könisar (förhoppningsvis iaf :cautious:;) ). Hade jag haft ONS hade ju det varit ett måste :)

Och som sagt, för vår del funkar ju det vi gör bra så vi behöver ju inte ändra på ett vinnande koncept :)
 
Sv: Säkra perioder?

Det finns konsoller med eller utan latex om det är allergi mot materialet.
konsoller var ordet... ;)

jag tål inte heller latex, får också klådan from hell
har dock inte provat något annat, så jag vet inte om känslan blir annorlunda med annat material. jag tänker att det kanske är överkänsligheten som gör att det känns konstigt, med tanke på den klåda som kommer sen...
 
Sv: Säkra perioder?

Den största gruppen som gör abort är mellan 20-24 år. Eftersom de som gör fler än en abort är nästan hälften så betyder att det är en stor grupp som gör minst en upprepad abort på kort tid.

Men det är fortfarande inte systematiskt aborterande och det är inte "abort som preventivmedel". Dessutom handlar det ju bara om några få år, inte hela den fertila perioden.

Jag minns inte riktigt, men jag tror att jag under samma åldersspann fick ett tidigt missfall (oönskad graviditet där jag inte hann ta ställning för/mot abort före missfallet) och dessutom gjorde en abort.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför preventivmedlet inte funkade, men jag vet helt säkert att jag inte tänkte att det kvittar om jag blir gravid eller inte för jag kan ju alltid göra abort. Främsta skälen mot abort ser jag som de escodobe nämner: tidbokning, tidsåtgång, meck och strul med jobb/skola. Att undvika abort för fostrets skull, är abortmotståndares prat, inte mitt.

Då är det ju enklare att ha sex på sätt som inte leder till graviditet. Egentligen tror jag att främsta anledningen till de där missödena helt enkelt var att unga personer nog ofta är lite mer sexuellt fantasilösa än lite äldre.

Dessutom är det ju många saker unga personer inte får riktigt kläm på innan de blir lite äldre, det gäller många fler saker än just preventivmedel. Man lär sig med åren, helt enkelt.
 
Sv: Säkra perioder?

Men om ni ändå inte vill ha fler barn, varför inte sterilisera sig? Det skulle jag lätt göra när/om jag blir färdig med ev barn. Så slipper man bekymra sig.
 
Sv: Säkra perioder?

Men det är fortfarande inte systematiskt aborterande och det är inte "abort som preventivmedel". Dessutom handlar det ju bara om några få år, inte hela den fertila perioden.

Jag minns inte riktigt, men jag tror att jag under samma åldersspann fick ett tidigt missfall (oönskad graviditet där jag inte hann ta ställning för/mot abort före missfallet) och dessutom gjorde en abort.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför preventivmedlet inte funkade, men jag vet helt säkert att jag inte tänkte att det kvittar om jag blir gravid eller inte för jag kan ju alltid göra abort. Främsta skälen mot abort ser jag som de escodobe nämner: tidbokning, tidsåtgång, meck och strul med jobb/skola. Att undvika abort för fostrets skull, är abortmotståndares prat, inte mitt.

Då är det ju enklare att ha sex på sätt som inte leder till graviditet. Egentligen tror jag att främsta anledningen till de där missödena helt enkelt var att unga personer nog ofta är lite mer sexuellt fantasilösa än lite äldre.

Dessutom är det ju många saker unga personer inte får riktigt kläm på innan de blir lite äldre, det gäller många fler saker än just preventivmedel. Man lär sig med åren, helt enkelt.

Enligt länken jag la in så är det ett problem. Det är en seriös studie som har gjorts. Ingen propaganda från någon organisation. Ett problem är att dom som gör minst två aborter främst kommer från socialt och ekonomiskt utsatta grupper. Om det bara är ungdomligt slarv så borde omaborterna vara jämt utspridda i samhällsklasserna och det är dom inte.

Jag har varit inne och läst på "Ja till livet" hemsida (antiabort). Det är sådana organisationer som drar nytta av att statistik som det här bara viftas bort. Varför är det så svårt att ta till sig statistik som visar på jobbiga fakta?

Att vifta bort att en stor grupp under kort tid gör minst två aborter är att nonchalant strunta i gruppens utsatthet.

Även om vissa här av någon anledning väljer att blunda för problemet så finns det en grupp yngre utsatta tjejer som behöver hjälp. De återkommande aborterna är inte en "sjukdom" utan ett symptom på att något inte står rätt till.

Nu var det ett tag sedan jag läste siffrorna så jag är inte helt säker på exaktheten i dom men dom borde stämma hyfsat.

78% av alla gravida tjejer mellan 20-24 år gör abort. De flesta som gör abort är i åldern 20-24 år. Av alla som gör aborter är det 40% som redan gjort det minst en gång. De som gör mer en än abort är överrepresenterade av ekonomiskt och socialt utsatta grupper (gäller även killarna).

Varför är inte dessa siffror mer jämt utbredda i samhället? Förvisso kan man tänka sig att de som känner att de inte har råd att ha barn kommer från ekonomiskt utsatta grupper men med tanke på hur pass få 20-24 som fullföljer en graviditet talar emot det.
 
Sv: Säkra perioder?

Får återkomma, jag hinner inte sitta och skriva nåt längre nu.
 
Sv: Säkra perioder?

Men om ni ändå inte vill ha fler barn, varför inte sterilisera sig? Det skulle jag lätt göra när/om jag blir färdig med ev barn. Så slipper man bekymra sig.

Jag vill inte sterilisera mig och inte han heller. Den största anledningen är nog att vi båda fortfarande är relativt unga och man kan ju dels ångra sig (och vilja ha fler barn tillsammans) eller kanske går man isär någon gång i framtiden och vill ha barn med en eventuell ny partner.

Hur tråkigt hade det inte varit om t ex din partner hade steriliserat sig tidigt när ni nu bestämt er för att skaffa barn, han har ju så vitt jag förstått det, barn sedan tidigare som redan är vuxna?

Grejer som är irreversibla ska man nog tänka igenom både en och femtio gånger innan man genomför. Och hade en eventuell graviditet varit en total katastrof för vår del så hade vi ju knappast praktiserat det vi gör nu heller...
 
Sv: Säkra perioder?

Ja då hade han varit steriliserad och så hade det inte varit mer med det. Det går ju att sy ihop sädesledarna igen, koppla om de eller ta spermier för en IVF. Om barnlängtan hade varit så stor. Man kan ju bli infertil med åren ändå.
 
Sv: Säkra perioder?

Är inte de allra flesta i åldersgruppen 20-24 år "ekonomiskt utsatta"? Antingen är man student och då är man per definition ekonomiskt utsatt ( :p ) eller så har man precis kommit ut i arbetslivet och inte hunnit klättra på lönestegen särskilt mycket. Jag känner nog bara en tjugoettåring som hade en vettig normal lön vid den åldern, de flesta som inte pluggade jobbade timmar.
 
Sv: Säkra perioder?

Är inte de allra flesta i åldersgruppen 20-24 år "ekonomiskt utsatta"? Antingen är man student och då är man per definition ekonomiskt utsatt ( :p ) eller så har man precis kommit ut i arbetslivet och inte hunnit klättra på lönestegen särskilt mycket. Jag känner nog bara en tjugoettåring som hade en vettig normal lön vid den åldern, de flesta som inte pluggade jobbade timmar.

Fast det är i förhållande till de som bara gjort en abort.

Citerar från det jag länkat till tidigare:

"Kvinnor som gjorde en upprepad abort uppgav betydligt oftare än kvinnor som gjorde sin första abort att de var arbetslösa eller sjukskrivna, saknade högre utbildning och kände bristande känslomässigt stöd från sin omgivning, och var oftare rökare.
Liknande ogynnsamma sociala faktorer var även vanligare bland männen till kvinnorna som gjorde upprepade aborter."

Dessutom:

"I dag tackar många av de flesta kvinnor nej till återbesök efter aborten, där man annars går igenom hur det funkar med preventivmedel. Men då måste kvinnoklinikerna prova andra sätt, menar Marlene Makenzius."

Här på Buke hävdas det ofta att det i princip inte finns någon som använder aborter istället för preventivmedel. Frågan är tyvärr om det påståendet är helt korrekt? Och hur skall man göra för att nå fram till dom?
 
Sv: Säkra perioder?

Även vid avbrutna samlag finns risken att bli gravid. Det läcker alltid lite spermier innan han kommer och det räcker för att bli gravid.

Har du provat kopparspiral? pessar? Spermiedödande medel? Olika material på kondomerna?

Jag skulle kunna tänka mig att säkra perioder+avbrutna samlag+spermiedödande medel iallafall minskar risken något.
Om du inte vill ha (fler) barn så är sterilisering ett utmärkt alternativ så snart man har fyllt 25 år.

Jag är väl medveten om försats och att det läcker lite spermier även innan själv utlösningen:p. Men det är väldigt mycket mindre mängd och risken att bli gravid torde minska drastiskt även om den förstås består. Jag är därför väldigt nyfiken på hur paren som blivit gravida har praktiserat sex inom de "säkra"perioderna. Jag gillar ju inte när killen kommer i en oavsett då jag är känslig och blir irriterad (lukt, kli) av allt onödigt kladd:o.

Pessar är det enda som jag faktiskt vill prova av de olika aternativen. Är rädd för att mecka med hur mens osv blir med spiral då jag nu blöder 2-3 dagar och är superregelbunden.
 
Sv: Säkra perioder?

*
Jag tål inte hormonerna. Har provat fler olika p-piller, minipiller, haft p-stav och senast provade jag p-ring. Jag får knepigt humör, illamående och min migrän blir sju rsor värre. Tog senast ett år efter sista p-ringen att bli mig själv igen:/. Jag kommer aldrig mer ta hormonpreparat!

Kondom blir min hud irriterad av och jag är dessutom en av dom som inte gillar känslan av den.

En till här


Det som funkat för mig är hormonspiral. Ren lycka, faktiskt.
Det är fr mig som att vara hormonfri, och jag blöder nu minimalt om något.

Det var lite obehagligt, och jag hade molvärk, men det var det värt.
Mår bättre än nånsin:)
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp