Säkra perioder?

Sv: Säkra perioder?

Och du måste hålla koll på inläggsföljden. Vem som svarar på vad. Det blir så förvirrat annars.

Du kommenterade ett av mina inlägg och jag har bara svarat på det.

Dess frågor
Jag har frågar hur vi skall kunna hjälpa en grupp kvinnor som är överrepresenterade i statistiken från att bli oplanerat gravida minst två gånger på kort tid. Hur skall vi hjälpa dom?
har jag över huvud taget inte kommenterat.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag tolkade att det du skrivit här nere refererade till att det tjejerna som blev oplanerat gravida flera gånger.

"Rättighet och rättighet. Det är inte på något vis reglerat, tack och lov har vi ju fri abort i Sverige. Dvs du får göra abort även om det är tjugonde gången och pga att du slog gangbang-rekord med oskyddat sex i dagarna tre.

Tycker du det ska vara reglerat på något sätt? Tvång på p-medel?"

Är det inte så så ber jag om ursäkt.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har nu läst det inlägget igen och tolkar det lite annorlunda.

Kvarstår:

Jag har aldrig tagit upp abortens vara eller inte vara. Däremot har jag ifrågasatt att man har rätt till sex.

Jag anser att sex är en förmån som medför skyldigheter. Bl.a. att man skall skydda sig av hänsyn till sig själv, sin partner och ett eventuellt framtida oönskat foster. Gäller självklart lika mycket mannen som kvinnan.

Detta för att jag anser att man skall visa hänsyn mot alla, födda som ofödda.

Det har inget med abort att göra eller att skuldbelägga någon.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har läst dina inlägg om rätten till sex och jag tycker nog att det är en mänsklig rättighet. Vill man ha sex ska man få ha sex. Sen ska man inte tvinga någon annan till sex och staten ska absolut inte i något som helst fall begå några brott för att folk ska få ha sex (tex bidrag till prostituerade). Sexköp är olagligt, oavsett vem och varför.

Och man ska givetvis inte tvinga vårdpersonal att onanera åt sina brukare. Det är ju ett sexuellt övergrepp ifall man inte vill vara med på det, men nästan tvingas med hot om att förlora jobbet.

De som vill ha sex ska givetvis få ha det. Sen måste alla människor ta ansvar för sin egna sexualitet och se till så att de är skyddade. Ren självbevarelsedrift. Tyvärr är det många människor som saknar det, och där är det upp till föräldrar att uppfostra sina barn att man alltid använder skydd. Huvudregeln är att man alltid använder skydd, sen finns det vissa undantag, tex när man vill skaffa barn.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har upprepade gånger frågat hur ofta är för ofta, var gränsen går för vad som är "ofta" eftersom du anser att två ggr på fyra år är ofta. Någon blir full två ggr under fyra års tid är för ofta? Någon är ung och dum eller p-medlet inte fungerar av olika anledningar och denna någon väljer att göra abort när hon är 15, får hon göra abort sedan vid 45 eller ska hon leva i celibat och utan sex om hon har problem med att hitta ett säkert p-medel förutom att sterilisera sig?

Det är väldigt fjompigt att ducka för frågorna och låtsas att du inte fattar när du helt enkelt inte vill svara.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har läst dina inlägg om rätten till sex och jag tycker nog att det är en mänsklig rättighet. Vill man ha sex ska man få ha sex. Sen ska man inte tvinga någon annan till sex och staten ska absolut inte i något som helst fall begå några brott för att folk ska få ha sex (tex bidrag till prostituerade). Sexköp är olagligt, oavsett vem och varför.

Och man ska givetvis inte tvinga vårdpersonal att onanera åt sina brukare. Det är ju ett sexuellt övergrepp ifall man inte vill vara med på det, men nästan tvingas med hot om att förlora jobbet.

De som vill ha sex ska givetvis få ha det. Sen måste alla människor ta ansvar för sin egna sexualitet och se till så att de är skyddade. Ren självbevarelsedrift. Tyvärr är det många människor som saknar det, och där är det upp till föräldrar att uppfostra sina barn att man alltid använder skydd. Huvudregeln är att man alltid använder skydd, sen finns det vissa undantag, tex när man vill skaffa barn.

Så man skall alltså ha rätt att ha sex? Men det rimmar ju väldigt illa med att man tycker att även killen skall ta ansvaret för preventivmedel. Han kan ju bara säga att "Nej jag behöver ingen kondom men jag har rätt till att ha sex för det" och så lägger han skyddbördan på tjejen.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har upprepade gånger frågat hur ofta är för ofta, var gränsen går för vad som är "ofta" eftersom du anser att två ggr på fyra år är ofta. Någon blir full två ggr under fyra års tid är för ofta? Någon är ung och dum eller p-medlet inte fungerar av olika anledningar och denna någon väljer att göra abort när hon är 15, får hon göra abort sedan vid 45 eller ska hon leva i celibat och utan sex om hon har problem med att hitta ett säkert p-medel förutom att sterilisera sig?

Det är väldigt fjompigt att ducka för frågorna och låtsas att du inte fattar när du helt enkelt inte vill svara.

Vad säger du om att faktiskt läsa mina inlägg och det jag skriver istället för att hålla på och fjompa dig med frågeställningar som jag gång på gång försökt förklara varför det inte hör hit. Det är totalt ointressant och utanför sakfrågan.

Den som håller på att ducka för frågan hela tiden är ju du. Problemet ligger ju inte i den gruppen du av någon anledning hela tiden tar upp. Försök förstå att det inte är antalet aborter i sig utan att de som blir upprepat gravida är samma tjejer hela tiden. Varför falerar preventivmedlet så ofta hos denna gruppen av tjejer?

Det är alltså samma sociala grupp som inom loppet av 4 år gör minst två aborter (i förhållande till andra som gör abort). Detta är alltså en grupp som redan har stora problem. Av någon anledning blir dessa tjejer flera gånger oplanerat gravida i förhållande till andra sociala grupper.

Varför har samhället så svårt att hjälpa denna grupp? Hur skall vi göra för att nå dom?

Jag har ju svårt att tro att dom tycker att det är sååå roligt att bli oplanerat gravida och att det är bra både fysiskt och psykiskt att genomgå flera aborter. Alla medicinska ingrepp medför ju alltid en fara. Denna grupp unga tjejer lever i en utsatt situation.

Jag hörde på radion att man genom speciellt utformade kampanjer och genom att använda nya kanaler för att nå en grupp som väldigt sällan gjorde cellprov lyckats öka cellprovstagningen med 40% (eller var det ännu mer, känner att jag börjar blanda ihop alla siffrorna) på bara ett år. Det är ju en fantastisk ökning.
 
Senast ändrad:
Sv: Säkra perioder?

"Kvinnor som gjorde en upprepad abort uppgav betydligt oftare än kvinnor som gjorde sin första abort att de var arbetslösa eller sjukskrivna, saknade högre utbildning och kände bristande känslomässigt stöd från sin omgivning, och var oftare rökare.
Liknande ogynnsamma sociala faktorer var även vanligare bland männen till kvinnorna som gjorde upprepade aborter."


Men alltså är det inte jättebra att de kvinnor som känner att de inte har de bästa förutsättningarna för att skaffa barn inser detta och faktiskt gör en upprepad abort? Arbestlöshet, sjukskrivning, pågående rökning och bristande stöd från omgivningen är väl utmärkta skäl för olika individer och desto bättre att de inser det själva. Är det dessa aborter du vill inte ska förekomma eller?

De som har de "perfekta" förutsättningarna med god ekonomi, fasta jobb och stöd från den andra blivande föräldern är ju de som behåller vid en oplanerad graviditet och därför är de inte med i statistiken...
 
Sv: Säkra perioder?

Men alltså är det inte jättebra att de kvinnor som känner att de inte har de bästa förutsättningarna för att skaffa barn inser detta och faktiskt gör en upprepad abort? Arbestlöshet, sjukskrivning, pågående rökning och bristande stöd från omgivningen är väl utmärkta skäl för olika individer och desto bättre att de inser det själva. Är det dessa aborter du vill inte ska förekomma eller?

De som har de "perfekta" förutsättningarna med god ekonomi, fasta jobb och stöd från den andra blivande föräldern är ju de som behåller vid en oplanerad graviditet och därför är de inte med i statistiken...

Är det bara jag som uppfattar vad det är Tora vill få fram? Det är inte dåligt att kvinnor som inte vill ha barn gör abort, men om en grupp utför abort oftare än andra är det då inte bra att försöka ta reda på varför de behöver göra abort oftare än andra och att man försöker förebygga det genom att hjälpa dem med preventivmedel istället?

Optimalt vore väl om inte en enda abort behövde göras pga. oönskad graviditet för alla har säkra (hälsomässigt) och fungerande p-medel.

Varför är en viss grupp överrepresenterad och varför hoppar samma grupp över p-medelsrådgivning? Går det att ändra på detta?
 
Sv: Säkra perioder?

Jag satt och funderade på samma sak, och då har jag ändå dyslexi :p
 
Sv: Säkra perioder?

Jag läser precis samma sak att det är ju självklart inte själva aborten som är problemet eller att den är fri för alla att göra utan problemet är när en viss grupp är överrepresenterad som gör upprepade aborter och där anledningen troligen är brist på information och kunskap eller tom vilja att använda preventivmedel för att i största möjliga mån undvika oönskade graviditeter! Problemet är också när abort blir så bagatelliserat och sett på så lättsamt att den kommer att användas istället för eller i vissa fall som preventivmedel, DET är själva kärnan.

Det är väl för fasen INGEN här som tycker vi ska avskaffa aborter eller ens inskränka vem som får göra den och av vilka orsaker som vissa här försöker vända det till.

Precis som någon sa innan så måste vi våga prata om alla aspekter av aborter och preventivmedel, även de som kan kännas jobbiga och obekväma annars kan vi ju aldrig förbättra det som inte fungerar optimalt eller hur? Att inte låtsas om att det finns problem inom de här områdena är ju inte bara naivt utan även oansvarigt!
 
Sv: Säkra perioder?

+ flera: Fast då missar ni ju helt MIN poäng. Jag tycker att det är fel att peka ut den gruppen av kvinnor vid två st aborter på fyra år. Misstag kan ske. Hade det gällt samma åldersgrupp med 7-8 aborter kan man ju se en TENDENS. Men två st på ca 50 ägglossningar räknar iaf jag till misstag.
 
Sv: Säkra perioder?

+ flera: Fast då missar ni ju helt MIN poäng. Jag tycker att det är fel att peka ut den gruppen av kvinnor vid två st aborter på fyra år. Misstag kan ske. Hade det gällt samma åldersgrupp med 7-8 aborter kan man ju se en TENDENS. Men två st på ca 50 ägglossningar räknar iaf jag till misstag.

Det är klart att misstag kan ske, men varför sker de främst i den åldersgruppen? Dessutom hoppar samma åldersgrupp över p-medelsrådgivning. Varför? Varför sker färre misstag både bland yngre och äldre kvinnor? Det är liksom det som är värt att utreda.
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har nu läst det inlägget igen och tolkar det lite annorlunda.

Kvarstår:

Jag har aldrig tagit upp abortens vara eller inte vara. Däremot har jag ifrågasatt att man har rätt till sex.

Jag anser att sex är en förmån som medför skyldigheter. Bl.a. att man skall skydda sig av hänsyn till sig själv, sin partner och ett eventuellt framtida oönskat foster. Gäller självklart lika mycket mannen som kvinnan.

Detta för att jag anser att man skall visa hänsyn mot alla, födda som ofödda.

Det har inget med abort att göra eller att skuldbelägga någon.

Rätten till en sexualitet och ett sexliv är inte alls samma sak som rätten till tvåsamt heterosex. (Sexuell praktik som inbegriper andra människor ska givetvis utgå från samtycke. Alla har rätt att säga nej till sex.)

Jag förstår inte det där med att skydda sig av hänsyn till sin partner. Om vi pratar bara graviditetsskydd alltså, sjukdomar är en annan femma. Jag skyddar mig för min egen skull, för att undvika att min kropp blir gravid. Det är jag och bara jag som bestämmer vad jag gör med min kropp i frågan.

Att visa "hänsyn mot ofödda" måste väl ändå ha med abort att göra? Annars skulle ju inte preventivmedel vara så mycket viktigare och bättre än abort? Det är ju same same, så länge fostret inte blir ett barn.
 
Sv: Säkra perioder?

Problemet är också när abort blir så bagatelliserat och sett på så lättsamt att den kommer att användas istället för eller i vissa fall som preventivmedel, DET är själva kärnan.

Finns det alls någon indikation på att det skulle förhålla sig så någonstans? Dvs är det ett problem?
 
Sv: Säkra perioder?

Men alltså är det inte jättebra att de kvinnor som känner att de inte har de bästa förutsättningarna för att skaffa barn inser detta och faktiskt gör en upprepad abort? Arbestlöshet, sjukskrivning, pågående rökning och bristande stöd från omgivningen är väl utmärkta skäl för olika individer och desto bättre att de inser det själva. Är det dessa aborter du vill inte ska förekomma eller?

De som har de "perfekta" förutsättningarna med god ekonomi, fasta jobb och stöd från den andra blivande föräldern är ju de som behåller vid en oplanerad graviditet och därför är de inte med i statistiken...

Jo men det är ju jättebra eller hur? Det är vi överens om.

Problemet är att denna grupp blir oftare oplanerat gravida än andra grupper. Det är inte helt lätt det här. Tog också ett tag innan jag fick grepp om själva frågeställningen.

Att en socialt utsatt grupp oftare för abort är nog ganska självklart men varför blir dom oftare oplanerad gravida.
 
Sv: Säkra perioder?

Och den frågan har jag inte diskuterat alls. Jag diskuterar delen om att den grupp kvinnor som gör en upprepad abort är "ekonomiskt utsatta", vad nu definitionen på det är enligt studien. DET hade jag gärna velat veta. Och i förhållande till de kvinnor som inte gör en abort/upprepad abort.
 
Sv: Säkra perioder?

Problemet är att denna grupp blir oftare oplanerat gravida än andra grupper. Det är inte helt lätt det här. Tog också ett tag innan jag fick grepp om själva frågeställningen.

Att en socialt utsatt grupp oftare för abort är nog ganska självklart men varför blir dom oftare oplanerad gravida.


Nej det kan man inte veta, för det framgår inte hur många som blir oplanerat gravida och väljer att behålla istället för att abortera. Och hur "ekonomisk utsatt" eller ej de är. Du har liksom ingen kontrollgrupp att jämföra med där, och därför kan man inte dra den "självklara" slutsats du drar.
 
Sv: Säkra perioder?

Är det bara jag som uppfattar vad det är Tora vill få fram? Det är inte dåligt att kvinnor som inte vill ha barn gör abort, men om en grupp utför abort oftare än andra är det då inte bra att försöka ta reda på varför de behöver göra abort oftare än andra och att man försöker förebygga det genom att hjälpa dem med preventivmedel istället?

Optimalt vore väl om inte en enda abort behövde göras pga. oönskad graviditet för alla har säkra (hälsomässigt) och fungerande p-medel.

Varför är en viss grupp överrepresenterad och varför hoppar samma grupp över p-medelsrådgivning? Går det att ändra på detta?

Tack! Jag började bli rädd att jag är helt värdelös på att få fram vad jag menar men då kanske det finns liiiite hopp för min förmåga att utrycka mig i skrift :D
 
Sv: Säkra perioder?

Men hur får du Toras inlägg till det här?? Jag läser samma inlägg och jag är helt och totalt för fri abort för alla och jag ser inte det du ser! Man måste väl kunna se nyanser och olika problematik med dessa frågor? Eller är allt svart eller vitt för dig? För eller emot abort? Det finns inget emellan?

Tora nämnde en grupp där det handlade om 2 eller fler aborter inom en tidsperiod på 4 år INTE 2 på 30 år, du får väl ändå hålla dig till det som skrivs...

Är så tröttsamt med folk som inte kan se nyanserna av ett problem utan helt enkelt kallar alla som vill diskutera varför en viss grupp verkar använda preventivmedel mindre än andra och som faktiskt vill FÖRBÄTTRA saker, inte genom att förbjuda aborter (vilket verkar vara det enda du och andra i den här tråden läser...) utan genom upplysning, analyser av svagheter och problem och komma med lösningar istället för det som ni gör vilket är att stoppa huvudet i sanden och gömma er bakom högljudda protester som tydligen ska grundas i någon slags kvinnokämpande precis som att vi andra skulle vilja tillbaka till 1800-talet.... Ingen här vill vill förbjuda aborter vilket påtalats om och om och om och om och om igen!
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp