Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Cirkus skrev ett röstinlägg igår som uppmärksammades av flera (däribland mig själv). Enligt min erfarenhet så försöker dock ulvar att inte lägga dagens första röst just eftersom den personen som gör det lätt blir uthängd. Jag tror mer och mer att Cirkus röst var en *shit jag måste rösta nu hjälp* röst. Jag håller henne därför som neutral för tillfället.[...]

Kommentar om detta: jag tror inte att cirkus förstaröst säger något om henne. Inte för att jag för tillfället tror vare sig bu eller bä om cirkus, men principen som sådan - måste man iväg så måste man. Och de flesta spelare brukar försöka att inte missa att rösta, oavsett roll.

Så även om jag i princip håller med dig om att den som lägger första rösten lätt tenderar till att hamna i blickfånget (och första rösterna speciellt första dagen är vanligen rätt kasst motiverade) så håller jag inte med om att ulvar generellt brukar undvika att lägga dem + att det kan finnas saker utanför leken som gör att man måste rösta tidigt. Och åter - därmed inget sagt om cirkus.

Okej, nu börjar jag få klarhet i hur du tänkte. Även om jag kanske inte helt och hållet håller med dig så förstår jag hur du tänker.

Jag tycker fortfarande att din röst på Caisa var bättre underbyggd än din ändrade röst till Habina, men efter dina förklaringar och tydliggöranden så kan jag förstå röständringen i det ljuset.

Däremot hänger jag fortfarande inte med i vad som gjorde Habina så misstänkt. Jag har läst Myrtens långa inlägg om tiderna och hennes tankar där. men det är inte i något som för mig är misstänkt, alltså Habinas spel fram till att hon lynchas. jag misstänker att det kan vara så att eftersom jag inte såg Habina som direkt misstänkt, utan snarare att hon pga livet utanför buke var i tidsbrist blir rösterna på henne mer eller mindre ulviga. Men inte sagt att jag håller alla er som röstade på Habina som onda. Någon, några eller ingen kan vara ond.

Efter vår diskussion nu så är du inte lägre överst på min misstänkta-lista. Även om du och alla andra står kvar. :p

Men man måste rösta på någon även första dagen och BOPar är inte tillåtna. Tycker inte du att Habinas röst på cirkus kom väldigt snabbt och kändes "lätt"? Det är visserligen så att när man är inne i en situation kan den te sig annorlunda än vad den gör när man läser den i efterhand. Men när rösten kom kändes den skum för mig och jag fick verkligen intrycket av att Habina eventuellt inte läst hela leken och definitivt inte letat onda. Eftersom hon skrev (ungefär) att hon inte reagerat på något alls och inte ens värderade de teorier som hade tagits fram.

Som sagt, jag tvekade länge och det var främst för att jag tog fel förra leken. Men i ljuset av alternativen:

1. Rösta på Ottilia (som jag var tveksam över) och skicka upp henne till lottning?

Nja, eftersom det jag reagerade på rörde mig själv och det är lätt att man övertolkar sådant, framför allt inledningsvis kändes det som ett mindre bra alternativ. När Hedinn sedan påpekade att Mumorsans röst baserades på en felskrivning så släppte jag det.

2. Rösta på någon helt annan? Javisst, då hade jag sluppit vara med och rösta ut en som visade sig vara god. Bekvämt!

3. Lägga avgörande rösten på TeamLundVer?

När jag funderade så tyckte jag att Habina var mer sannolikt ond än TLV och jag föredrar i det läget hellre att avgöra själv. Dag 1 kan ju ingen god ha någon extrainfo som jag kan ha missat heller. Men visst, det sticker ut. Det är mycket bekvämare att slänga in en uddaröst och slippa vara med och rösta ut någon. För speciellt första dagen är det oftast en god, även om det inte alltid är så.

Detta skrev hon rätt tidigt och jag kan förstå en viss del av tanken med att inte hon skulle bli uppäten + den oskrivna regeln om att man inte äter en ny natt 1. Dock så torde hon inte veta om den andra premissen eftersom att hon är just ny och jag tror inte att den "regeln" har skrivits ut i de senaste lekarna. Det är nog mest för att jag inte gillar det här inlägget som jag reagerar på det. Det är väldigt utstickande att säga såhär.

Resten kommenterar jag inte (för jag tycker också det inlägget var väldigt konstigt), men att en ny spelare tror att hon inte riskerar så mycket från ulvarna första natten ser jag inte som konstigt. Jag minns själv hur förvirrad jag var i min första lek (och sen har jag ju fått myyyyyyycket bättre koll :angel:) och att alla andras smarta inlägg fick en att känna "Oj, hur missade jag det!?" hela tiden - och då var jag ulv... Jag kan köpa rakt av att en ny spelare i sin första lek inte känner sig "viktig" nog att riskera ulvarnas uppmärksamhet? (Så funkar det ju inte förstås, de kräken käkar vem som helst - utom möjligen en helt ny spelare första natten, men som sagt tror jag inte det var den "statusen" hon pratade om.)

Tillägg: Mi tajp slåo... :cautious:

varför ska ulvarna äta någon som inte är tillräckligt duktig på att hitta ulvar? Men visst kommer det hända så småningom.

[...]Däremot så var det ett konstigt sätt att starta ett drev på med tidsangivelserna och ännu mer underligt att folk hakade på.

Förutsätter du att jag gick in för att starta ett drev? My god, varför tror folk alltid att jag har den förmågan?:D

Jag tyckte att Habina var den jag fann som mest skum. Därför rotade jag och grävde för att utröna varför jag reagerade. Tidsangivelseinlägget var basen för det hela och jag reagerade främst på dels att hon inte hittade något värt att kommentera (ungefär) i de teorier som tagits fram, dels på rösten på cirkus.

Men - det som gjorde mig tveksam var just att jag tog fel i förra leken (behöver nog inte gå igenom det igen). Alltså velade jag och visste inte hur jag skulle göra.

Om jag ville låta bli att få uppmärksamhet så ser jag minst två andra vägar: antingen rösta på någon helt annan och låta lotten falla mellan Habina och TLV.

Visst, jag hade en röst själv. Om någon annan kommit in och röstat på mig kunde jag åkt upp till lottning. Fast i så fall kunde jag kanske hunnit med en snabb röständring och använt motiveringen "att rädda sig själv", vilket inte är så utstickande.

Eller så kunde jag röstat på Ottilia och skickat upp henne till lottning också. Visst, alla som det lottades mellan kanske var goda. Men att göra så gör ju att det är 2/3 chans att man slipper vara med och rösta ut en eventuell god.

Resten kommenterar jag inte (för jag tycker också det inlägget var väldigt konstigt), men att en ny spelare tror att hon inte riskerar så mycket från ulvarna första natten ser jag inte som konstigt. Jag minns själv hur förvirrad jag var i min första lek (och sen har jag ju fått myyyyyyycket bättre koll :angel:) och att alla andras smarta inlägg fick en att känna "Oj, hur missade jag det!?" hela tiden - och då var jag ulv... Jag kan köpa rakt av att en ny spelare i sin första lek inte känner sig "viktig" nog att riskera ulvarnas uppmärksamhet? (Så funkar det ju inte förstås, de kräken käkar vem som helst - utom möjligen en helt ny spelare första natten, men som sagt tror jag inte det var den "statusen" hon pratade om.)

Jag vet inte jag. Jag kommer inte ihåg min första lek (:o) men jag tror att jag, som ny, skulle känna det som att hela världen var emot mig och vara jätterädd för att ulvarna skulle välja mig första natten så jag inte fick vara med och spela.

varför ska ulvarna äta någon som inte är tillräckligt duktig på att hitta ulvar? Men visst kommer det hända så småningom.

Spelaren kan ha en viktig roll ändå. Att få ut ängeln är rätt trevligt för ulvarna till exempel.

Dessutom tycker jag oftast det diskuteras mycket (i lyan alltså) om vem som är möjlig att äta. Vem skyddar ängeln etc.

Varför ulvarna käkar nån finns det tyvärr flera anledningar till (annars skulle det vara mycket lättare att se spår efter ulvkäken :cautious:), men jag tror det är rätt sällsynt att de väljer någon just för att hon är en ulv på spåren - det blir för lättspårat, liksom. ;)
(Och just därför kommer det att visa sig att i den här leken gör de precis det, "för så gör ju aldrig ulvar"... :meh:)

Tänk dig en flock jagande vargar på riktigt, och hur de väljer byten som är i utkanten och lätta att skilja ut från flocken. ;)
(Men som sagt, ingen regel utan ulvantag...)

Återigen, hur kan du veta det? Hur vet du att du kommer att bli uppäten alltså?

Generellt menat, gissar jag? I ulvspelskarriären?

Beträffande att bli käkad som ny så var jag inte god förrän min tredje lek. Jag vet inte om det var det som gjorde att det här med ätandet kom i bakgrunden. Jag var mest nervös över att bli lynchad.

Men jag tror inte att du är ute efter att få lite uppmärksamhet. Jag tror att du jobbar tvärtom (Jag säger det inte högt men... WALLS... uhm.. hehe).

Och ja alltså det blev ju så smått ett drev och jag tycker att det är en ganska trolig utgång om du, som (som du vet) respekterad spelare lägger ut ett sådant teoriinlägg gällande specifikt en spelare.

Jag tycker att det verkar vara ett ganska uppenbart sätt att starta ett drev. Detta lyckades ju också och Habina lynchades.

Verkligen? Du ser det som att jag och Hedinn bara hakade på?

Visst, jag hade en röst själv. Om någon annan kommit in och röstat på mig kunde jag åkt upp till lottning. Fast i så fall kunde jag kanske hunnit med en snabb röständring och använt motiveringen "att rädda sig själv", vilket inte är så utstickande.

Det finns ju en borgmästare också, så lottning kanske inte är så relevant så länge han är med?

Jag vet inte jag. Jag kommer inte ihåg min första lek (:o) men jag tror att jag, som ny, skulle känna det som att hela världen var emot mig och vara jätterädd för att ulvarna skulle välja mig första natten så jag inte fick vara med och spela.

Ja det är sant, där har du onekligen en poäng också (det var ju inte en rädsla jag hade, eftersom jag inte var lagd åt kannibalism :p).

Fast det är ju bara logiskt. Förr eller senare finns ju bara x typ spelare kvar om ulvarna först käkar upp alla y...

Det vet jag inte. Jag kan lika gärna bli lynchad eller vara kvar till slutet.

Varför ulvarna käkar nån finns det tyvärr flera anledningar till (annars skulle det vara mycket lättare att se spår efter ulvkäken :cautious:), men jag tror det är rätt sällsynt att de väljer någon just för att hon är en ulv på spåren - det blir för lättspårat, liksom. ;)
(Och just därför kommer det att visa sig att i den här leken gör de precis det, "för så gör ju aldrig ulvar"... :meh:)

Tänk dig en flock jagande vargar på riktigt, och hur de väljer byten som är i utkanten och lätta att skilja ut från flocken. ;)
(Men som sagt, ingen regel utan ulvantag...)

Jag är väl naiv helt enkelt. Även om ulvarna inte äter någon som kan spåras till dem så borde väl se att de skickligaste spelarna ska ut först? Det är större risk att myrten till exempel hittar ulvar än att jag gör det. Men jag kanske ser god ut? :p

Ny tanke (eller vad det nu är för något som händer mellan öronen): Varför åts Caisa?

Jag funderar lite på förra leken, och pratet/funderingarna kring varför de åt Asko (jag blev mycket överraskad eftersom jag förväntat mig att de skulle äta en mycket mindre aktiv spelare). Caisa var inte inaktiv, och apropå något Hedinn sa för ett tag sedan (att man ofta löper mindre risk att käkas om man är misstänkt dag1) var hon heller inte utan misstankar mot sig. Däremot röstade hon på Mu, med motiveringen att hon varit så inaktiv ("ulvigt att smyga runt i kulisserna" som Caisa skrev) och jag hade tidigare i leken pekat ut misstankar mot just de inaktiva... Betyder det då något att ulvarna gav sig på just Caisa? Är det ett sätt att kasta villospår, att få oss att tänka att Caisa var inne på nåt medan ulvarna i själva verket gömmer sig bland de mer aktiva? Eller är det nåt annat? Eller hade de på något sätt upptäckt Caisas roll (försökte hon hinta om den i förväg för att kunna berätta vad hon spionerat nästa dag?)? Eller var det slumpen?

#varförcaisa
(Hälsningar Instagramberoende)

Jag tror sällan att man kommer jättelångt med att fundera runt varför en spelare åts, för min erfarenhet är att det ofta beror på väldigt många faktorer som förändras från lek till lek. Vem som kan vara möjlig att äta är ofta prio 1. Men om man spekulerar lite:

Om hint: jag tvivlar på att någon hintar att man är spion dag 1. Spionens arbete börjar egentligen dag 2 och då måste hen själv försöka klura ut vem som är ängel och ta kontakt (då menar jag i leken genom någon form av tecken) med henom samt försöka räkna ut vem som är siare och göra detsamma. Hint dag 1 tror jag inte leder någonvart.

Om aktiv - passiv: nu har det varit så de senaste lekarna att ulvar har hittats bland de passiva. Men jag tror i de flesta fall fall inte att det beror på roll utan på spelare. Jag håller exempelvis inte med Caisa om att Mumorsan är skum av den anledningen. Hon brukar väl komma in typ efter normal kontorstid? Oavsett roll. Ottilia var inte heller så synlig i senaste leken där hon också var god. Däremot betyder det naturligtvis inte att de ska godförklaras därför.

Och att ulvarna sparar de som har mycket misstankar tror jag gäller generellt. Dessa spelare kan ju förhoppningsvis alltid lynchas.

Men jag tror inte att du är ute efter att få lite uppmärksamhet. Jag tror att du jobbar tvärtom (Jag säger det inte högt men... WALLS... uhm.. hehe).

Och ja alltså det blev ju så smått ett drev och jag tycker att det är en ganska trolig utgång om du, som (som du vet) respekterad spelare lägger ut ett sådant teoriinlägg gällande specifikt en spelare.

Men vad ska jag göra då?:arghh: Även jag måste rösta första DL.

Monster röstade före mig och teoriade väl ungefär samtidigt förresten.

Verkligen? Du ser det som att jag och Hedinn bara hakade på?

Fast det är ju bara logiskt. Förr eller senare finns ju bara x typ spelare kvar om ulvarna först käkar upp alla y...

Inte "Bara haka på" men ja, det startar ofta ett drev om en respekterad spelare skriver så, vilket hände.

Nja, hon kanske blir lynchad eller så vinner goda innan ulvarna hinner käka alla? Detta ser jag som ännu en "godförklaringspost" av Artline. Jag förstår att det är svårt att undvika som ny men jag kan inte se mellan fingrarna med allt pga det.

Det vet jag inte. Jag kan lika gärna bli lynchad eller vara kvar till slutet.

Jag är väl naiv helt enkelt. Även om ulvarna inte äter någon som kan spåras till dem så borde väl se att de skickligaste spelarna ska ut först? Det är större risk att myrten till exempel hittar ulvar än att jag gör det. Men jag kanske ser god ut? :p

Spelare som tex Myrten (och Hedinn) drar även mycket uppmärksamhet till sig, river upp misstankar mot andra spelare osv - ger ulvarna något att gömma sig bakom. Ulvspel är lite mer komplext än att bara ta de "bästa" spelarna (i vad mån det alls går att värdera spelare på det viset, du kan garanterat upptäcka något ulvigt som andra mer erfarna spelare helt missat - förutsatt att du är god...), och dessutom är det inte för ulvarna att bara käka fritt heller. Precis som de goda famlar i mörkret i lynchen så har de liknande (men inte lika illa) svårigheter med oaptitliga roller de verkligen vill undvika. Första käket är väl ungefär som första lynchen, det blir lite BOP över det (även om de så klart vet mer än de goda i alla fall), men sen börjar även de leta specialroller - både sådana de verkligen vill bli av med och sådana de verkligen vill låta bli...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar