Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Ja men läste du inte kontexten? Det handlade ju inte alls om det.

Men jag tror inte att du är ute efter att få lite uppmärksamhet. Jag tror att du jobbar tvärtom (Jag säger det inte högt men... WALLS... uhm.. hehe).

Och ja alltså det blev ju så smått ett drev och jag tycker att det är en ganska trolig utgång om du, som (som du vet) respekterad spelare lägger ut ett sådant teoriinlägg gällande specifikt en spelare.

Som jag förstod kontexten handlade det om Myrtens teoriande mot Habina? Och i den kontexten förstår jag "inte ute efter uppmärksamhet" i kombination med "WALLS" som precis det jag skrev. Det står dig dock väldigt fritt att förklara dig istället för att beklaga att jag inte förstår?

Jag reagerade på hela passusen igår i mitt inlägg #124. Dock hade jag lite annan inriktning på min reaktion än du har nu.

Jag försöker att gå igenom var och en. Lite vartefter. (känns typ helt omöjligt att skriva om alla i ett inlägg för då har väl tråden hunnits spammas med 100 inlägg och allt jag skriver hinner bli obsolete)

TeamLundVer – har inte gjort nånting idag som jag ser som skumt. Ett inlägg med teorier om alla redan tidigt på dagen. Noterar att det var ju vad jag *trodde* att hon själv ville se (jag missförstod ju lite där).

Jag är böjd att hålla med dig om det, men samtidigt var den senare rösten betydligt mer utstickande/anmärkningsvärd i mina ögon, vilket känns som en konstig sak för en ulv att ta sig för?

Precis, och speciellt som det är Hedinn vi pratar om. Hon är slipad. Men å andra sidan kan det vara precis så hon vill att vi ska tänka. "Oj, Hedinn är en så pass slipad spelare så hon skulle aaaaaaldrig göra en sån uppseendeväckande grej som ond."

Men å tredje sidan, som jag skrev ovan (vad det nu var för nummer på det inlägget) så kan jag förstå hur hon tänkte ur ett "rädda-sig-själv"-perspektiv.

Å ena sida - å andra sidan. :banghead::arghh:

Senast ändrad:

Myrtens inlägg:

Om jag ville låta bli att få uppmärksamhet så ser jag minst två andra vägar: antingen rösta på någon helt annan och låta lotten falla mellan Habina och TLV.

Visst, jag hade en röst själv. Om någon annan kommit in och röstat på mig kunde jag åkt upp till lottning. Fast i så fall kunde jag kanske hunnit med en snabb röständring och använt motiveringen "att rädda sig själv", vilket inte är så utstickande.

Eller så kunde jag röstat på Ottilia och skickat upp henne till lottning också. Visst, alla som det lottades mellan kanske var goda. Men att göra så gör ju att det är 2/3 chans att man slipper vara med och rösta ut en eventuell god.

Mitt inlägg:

Men jag tror inte att du är ute efter att få lite uppmärksamhet. Jag tror att du jobbar tvärtom (Jag säger det inte högt men... WALLS... uhm.. hehe).

Och ja alltså det blev ju så smått ett drev och jag tycker att det är en ganska trolig utgång om du, som (som du vet) respekterad spelare lägger ut ett sådant teoriinlägg gällande specifikt en spelare.

Som jag förstod kontexten handlade det om Myrtens teoriande mot Habina? Och i den kontexten förstår jag "inte ute efter uppmärksamhet" i kombination med "WALLS" som precis det jag skrev. Det står dig dock väldigt fritt att förklara dig istället för att beklaga att jag inte förstår?

Det var alltså ett direkt svar på de två påståendena att Myrten kunde "smyga" mera. Jag försöker förklara men det går inte så bra för mig.

Senast ändrad:

Klart att man ska rösta på den man tycker är mest misstänkt. Din take och röst kan jag förstå, det jag reagerade på var att jag tyckte att Hedinns röständring var betydligt enklare och lättare än den på Caisa. Det kändes som att hon hakade på.

Jag är böjd att hålla med dig om det, men samtidigt var den senare rösten betydligt mer utstickande/anmärkningsvärd i mina ögon, vilket känns som en konstig sak för en ulv att ta sig för?

Nu är mitt huvud egentligen någon annanstans, men jag hänger inte med på vad ni menar här. Alltså ja, jag förstår fullt ut att min röst på Habina ses som enkel, det var den också. Men faller inte hela konceptet med "enkel röst" om man redan lag den "svårare" innan? Ja, jag räknade med att en röständring i det läget, och framför allt till en som riskerade att åka ut skulle bli ifrågasatt, men eftersom jag inte längre misstänkte Caisa efter att jag lagt rösten på henne så kändes det väldigt skevt att låta den rösten ligga. Varför den hamnade på just Habina förklarade jag ju tidigare.

Som sagt, inte med i skallen här nu så ber om ursäkt om jag missförstått eller svarat på nåt annat än det ni egentligen skrev. :p

Sammanfattningsvis: jag tolkar det som att du menar att jag inte har som mål att undvika uppmärksamhet?

jag har inte kommit till Myrten ännu ;)

Ilar genast till det inlägget för att se hur du tänkte om just den biten. Aha, åhå, vad intressant för jag citerade Ottilias inlägg #289, så uppenbarligen kom det nervösa igen.

Nu är mitt huvud egentligen någon annanstans, men jag hänger inte med på vad ni menar här. Alltså ja, jag förstår fullt ut att min röst på Habina ses som enkel, det var den också. Men faller inte hela konceptet med "enkel röst" om man redan lag den "svårare" innan? Ja, jag räknade med att en röständring i det läget, och framför allt till en som riskerade att åka ut skulle bli ifrågasatt, men eftersom jag inte längre misstänkte Caisa efter att jag lagt rösten på henne så kändes det väldigt skevt att låta den rösten ligga. Varför den hamnade på just Habina förklarade jag ju tidigare.

Som sagt, inte med i skallen här nu så ber om ursäkt om jag missförstått eller svarat på nåt annat än det ni egentligen skrev. :p

Vad vi säger (tror jag, ursäkta att jag liksom talar för dig också nu Bumpo) är att du gjorde nåt mysko. Och vi kan inte begripa varför du gjorde nåt så mysko. Typ.

Sammanfattningsvis: jag tolkar det som att du menar att jag inte har som mål att undvika uppmärksamhet?

Åhåååå. Om Mu håller med om detta: tack för tolkningen Myrten! ;)

Din första röst på Caisa hade du skapat en teori om själv. Du använde egna ord för att motivera den rösten. Den ändrade rösten var lättare på så sätt att du inte verkade lägga två strån i kors för att underbygga den med egna tankar.

Vad vi säger (tror jag, ursäkta att jag liksom talar för dig också nu Bumpo) är att du gjorde nåt mysko. Och vi kan inte begripa varför du gjorde nåt så mysko. Typ.

Ungefär så ja. Med det tillägget från mig att efter vi diskuterade det tidigare i dag så förstår jag din utgångspunkt.

Och jag tycker nånstans att den överdrivna nojan från Ottilias sida är liiite skum.

Visst är man nojjig som god, men det känns liksom dubbelt upp noja här, jag kan tänka mig att en ond som de andra onda inte känner till kan vara dubbelt nojig.

Ja, tack för förklaringen!

[...]Åhåååå. Om Mu håller med om detta: tack för tolkningen Myrten! ;)

Fantastiskt, det gick att klura ut det.:D

Och för att svara på frågan: naturligtvis har jag inte som mål att deltaga i en ulvlek utan att deltaga. Jag gillar att filura och skriva och därför skriver jag mycket.

Men - att ständigt vara i blickfånget och vara tvungen att försvara mig, det är inte direkt önskvärt för mig, oavsett roll. Skillnaden är bara att som ond kan jag i hög grad undvika det om jag vill. Som god har jag tidigare länge undvikit det genom att i lägen när jag inser att min röst kan vara avgörande men jag är osäker lägga rösten så att jag inte avgör (och då naturligtvis inte på någon jag tror är god - jag minns en lek när siaren röstade på en spelare hon visste var god bara för att den inte hade någon röst och siaren inte ville vara med och rösta ut en annan spelare). Nu har jag beslutat mig för att flytta fram positionerna och om situationer uppstår där jag kan avgöra och har en uppfattning om spelarna faktiskt lägga en avgörande röst.

Har kikat lite på Matmissbrukaren och reagerar på följande från dagens teoriinlägg:

Monstermom
Ivrig som alltid och aktiv i spelandet. Så hon brukar spela så ser inget konstigt i det. Lägger sin röst på Habina, det den var ju lite vag. Men det är första dagen och min var kanske inte bättre den. Funderade på att ändra sin röst. Känns skumt. Sätter Hedinn och Myrten åt sidan så länge men jag hängde aldrig riktigt med på varför, för bägge röstade på Habina, men det kanske är hon om är ulven då, och därför spelar lite vågat. Har tre goda lyckats rösta ut en god?

Ulven? Låter som att hon räknar med att det ska finnas en ulv bland oss som röstade på Habina, om inte tre goda "lyckats" rösta ut en god, något som jag personligen inte ser som så långsökt när det handlar om såpass få röster och ursprungsfördelningen på roller är gällande (dvs ungefär två tredjedelar av alla spelare bör vara goda, om ens det med tanke på rollerna). Sen förstår jag inte vad som är vågat spel från hennes sida? Rösten på Habina? I så fall ser jag inte varför det är mer vågat än rösterna från mig och Myrten, vilket jag antar hon tycker med tanke på formuleringen att Monster skulle spela vågat just för att hon är ulv.

Mumorsan – reagerar på Ottilias sammanblandning, så hårt att det blir en röst. Men jag tycker inte att Mu är så särskilt suspect (som tex TLV verkar tycka i inlägg #471 ), hon har ju i det läget inte skrivit så mycket, mer än sin röstning som inte var så uppseendeväckande tycker jag. Det var ingen risk att Ottilia skulle åka, så rösten känns verkligen neutral och får ju senare sin förklaring . Jag håller inte med henne i det senare resonemanget angående att Myrten försökte starta drev (läste Myrtens förklaring och jag köper i allafall den).

Jag menade att hon kanske inte ville dra till sig uppmärksamhet genom att byta röst, som hon funderade på.
Och ofta är det väl med en ulv i förstadagens lynch? Jag har inte spelat i en lek där det inte förekommit som jag minns. Men hon kan likaväl vara ulv, som tjuv, som god.

Jag menade att hon kanske inte ville dra till sig uppmärksamhet genom att byta röst, som hon funderade på.
Och ofta är det väl med en ulv i förstadagens lynch? Jag har inte spelat i en lek där det inte förekommit som jag minns. Men hon kan likaväl vara ulv, som tjuv, som god.

Beror ju helt på hur lynchen faller ut. Om man är tretton stycken och sju röstar på samma spelare är det ju mer sannolikt än den som lynchas får tre röster. I den här leken var det gissningsvis 10 -3 till de goda vid första DL (med tanke på demonen). Lyan hade förmodligen bara två röster att sprida (allt detta baserat på vad jag tror om rollfördelningen). De kan ju ha hamnat precis var som helst.

Det är klart att det är större chans att hitta en ulv om det är sju som röstar på samma person.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar