Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig men samtidigt är jag kluven. Visst är den en tillgång men samtidigt så är magikern ett sätt att få ut en ulv. Så vi ska bara ignorera det och hoppas att ulvarna inte råkar äta magikern? Är det inte bättre att offra en god och få ut en ond än att riskera att få en ond till? Men det kanske är svårt att vara tillräckligt säker på att någon är magikern? Man vill inte rösta ut en god i onödan för att hen kanske är magikern.

Jag tycker det verkar vara en lurig roll.

Jag tänker mig att det är som Myrten skrev (det var det va, ni skrev rätt lika :p), att om den som har rollen börjar känna att hon är mer risk än chans så kanske hon börjar spela just för att få sig själv lynchad (exakt hur man gör utan att outa sin roll vet jag inte riktigt, men det går väl med fantasi ;)), men tills dess gör nog vi andra bäst att spela som vanligt?

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig men samtidigt är jag kluven. Visst är den en tillgång men samtidigt så är magikern ett sätt att få ut en ulv. Så vi ska bara ignorera det och hoppas att ulvarna inte råkar äta magikern? Är det inte bättre att offra en god och få ut en ond än att riskera att få en ond till? Men det kanske är svårt att vara tillräckligt säker på att någon är magikern? Man vill inte rösta ut en god i onödan för att hen kanske är magikern.

Jag tycker det verkar vara en lurig roll.

Fast vi kan ju lika gärna lyckas offra en god utan att få med en ond, eftersom den inte kan ta med sig demonen, så väljer den fel får vi inte med en ond på köpet, plus att det då inte längre finns någon immun mot att omvändas av demonen (utöver tjuven, men den är ju redan ond). Så jag tänker mer som Myrten, hellre demonen först och känner magikern själv att det är läge att lynchas så lär den börja spela skumt för att bli lynchad, att försöka leta magiker tror jag inte ger någonting, framför allt inte om den själv inte vill ge sig tillkänna.

Förstår inte vad du pratar om? :confused: Hur kan något skrivet vara onödigt? :cool:

Hahaha åh, jag tänkte faktiskt på det igår, att du verkar vara lite lik mig på den punkten att vilja vara sådär övertydlig med förklaringar och ha svårt för att sammanfatta allt kort. :D

Fast vi kan ju lika gärna lyckas offra en god utan att få med en ond, eftersom den inte kan ta med sig demonen, så väljer den fel får vi inte med en ond på köpet, plus att det då inte längre finns någon immun mot att omvändas av demonen (utöver tjuven, men den är ju redan ond). Så jag tänker mer som Myrten, hellre demonen först och känner magikern själv att det är läge att lynchas så lär den börja spela skumt för att bli lynchad, att försöka leta magiker tror jag inte ger någonting, framför allt inte om den själv inte vill ge sig tillkänna.

Jag var nog lite för optimistisk när jag började fundera och tänkte inte att risken för demonen var så stor. Men nu har jag lite mer koll på den rollen :)

Jag var nog lite för optimistisk när jag började fundera och tänkte inte att risken för demonen var så stor. Men nu har jag lite mer koll på den rollen :)

Jag tycker det är positivt med nya spelare som presenterar egna tankar och lösningar så. :) Det ÄR svårt att hålla reda på alla roller men alla tankar är av värde och som ny tror jag man lär sig och kommer framåt bra mycket snabbare om man åtminstone ger sig på att tänka ut egna saker på det sättet, även om alla inte alltid håller med. Då får man ju dessutom ofta tydliga förklaringar på varför det är bra eller inte, så man får mer förståelse för saker och ting. :)

Lynchas demonen i slutet av leken har man, oftast, en aning om vem som har vilken roll. Eftersom demonen omvandlar en god till ond så måste ju allt tänkas om och omvärderas. Sker det tidigt i leken innan flera roller fallit på plats, och vissa roller är immuna så blir det "enklare" att tänka om.

Förstår du hur jag tänker?

Hahaha åh, jag tänkte faktiskt på det igår, att du verkar vara lite lik mig på den punkten att vilja vara sådär övertydlig med förklaringar och ha svårt för att sammanfatta allt kort. :D

Fattar fortfarande inte... "s-am-m-anf-at-ta"... :confused: Vafförnåge?

(Fast jag lyckades ju rätt bra med mobilen igår! Det gjorde för all del ont i själen, och obegripligt blev det, men det blev kort! Plus att Caisa tydligen fick sig ett skratt på dödsbädden, så jag känner att jag gjorde en god gärning där. ;))

Lynchas demonen i slutet av leken har man, oftast, en aning om vem som har vilken roll. Eftersom demonen omvandlar en god till ond så måste ju allt tänkas om och omvärderas. Sker det tidigt i leken innan flera roller fallit på plats, och vissa roller är immuna så blir det "enklare" att tänka om.

Förstår du hur jag tänker?

Mja, jo jag fattar varför det är bra att göra sig av med demonen tidigt, vad jag undrade över var att vi skulle lyncha demonen innan vi räknade ut vem som hade vilka roller: hur går det ihop? Vi kan inte avsiktligt lyncha någon utan att först hitta den rollen... Var det bara en uppmaning om att "ha tur"? Jag begrep liksom inte hur du menade.

Ny tanke (eller vad det nu är för något som händer mellan öronen): Varför åts Caisa?

Jag funderar lite på förra leken, och pratet/funderingarna kring varför de åt Asko (jag blev mycket överraskad eftersom jag förväntat mig att de skulle äta en mycket mindre aktiv spelare). Caisa var inte inaktiv, och apropå något Hedinn sa för ett tag sedan (att man ofta löper mindre risk att käkas om man är misstänkt dag1) var hon heller inte utan misstankar mot sig. Däremot röstade hon på Mu, med motiveringen att hon varit så inaktiv ("ulvigt att smyga runt i kulisserna" som Caisa skrev) och jag hade tidigare i leken pekat ut misstankar mot just de inaktiva... Betyder det då något att ulvarna gav sig på just Caisa? Är det ett sätt att kasta villospår, att få oss att tänka att Caisa var inne på nåt medan ulvarna i själva verket gömmer sig bland de mer aktiva? Eller är det nåt annat? Eller hade de på något sätt upptäckt Caisas roll (försökte hon hinta om den i förväg för att kunna berätta vad hon spionerat nästa dag?)? Eller var det slumpen?

#varförcaisa
(Hälsningar Instagramberoende)

Jag tänker så här: eftersom demonen omvandlar en god till ond vid sin död, om hon inte väljer att demona någon som är immun, så vorde det väl bättre att omvandlingen sker INNAN men "vet" att X är Y och Z är A.

Tänk att mammas är demon, sasse är siare, breaktown är spion och killaloe är vanlig bybo. Skulle vi ha anat oss till att detta är rollfördelningen sent i leken och demonen lyckas omvandla någon som vi vet är god, vi får ju inte reda på vem som är demonad, så måste vi ju helt enkelt tänka om och göra en ny analys på vem som tänkas kan ha blivit omvandlad och vilken info lyan då får från den tidigare goda spelaren. Desto tidigare i leken det sker, desto mindre kunskap har specialrollerna och desto mindre tänka om blir det. Att lyncha demonen tidigt i leken gör att man kan läsa de andra spelarna på ett mer förutsättningslöst sätt. Innan man bildat sig en uppfattning om vem som har vilken roll.

jag känner att jag inte riktigt får fram det jag är ute efter. är det någon som förstår vad jag menar?

Jodå, jag tror jag fattar vad du menar (vi pratade även om det tidigare i leken om jag inte missminner mig), problemet är att vi verkar prata förbi varandra? ;)

Vad jag uppfattade att du sa: bäst att lyncha demonen innan vi vet vad folks roller är.

Mitt problem med detta: hur lynchar vi en specifik roll (demonen) innan vi har koll på roller?

Frågan är alltså inte varför, utan hur?

Jag förstår vad du menar, vi har diskuterat det tidigare i leken också. Och ja, det är önskvärt att få ut demonen tidigt, men hur ska man urskilja demonen? Den är ju som en helt vanlig ulv utåt, alltså finns det inget syfte att ens försöka utan helt enkelt bara hålla sig till att hitta onda och hoppas på att man prickar demonen.

Jag förstår vad du menar, vi har diskuterat det tidigare i leken också. Och ja, det är önskvärt att få ut demonen tidigt, men hur ska man urskilja demonen? Den är ju som en helt vanlig ulv utåt, alltså finns det inget syfte att ens försöka utan helt enkelt bara hålla sig till att hitta onda och hoppas på att man prickar demonen.

Hm... Kan man möjligen tänka sig att om man råkar vara demonen på spåren skulle en annan ulv kunna försöka dra till sig elden?

Typ Hanna kanske? :idea: Med tanke på att Silje är immun så länge Hanna lever, och det borde väl vara jobbigt för ulvarna eftersom de riskerar att misslyckas med käket i större utsträckning? Särskilt om ängeln också lever.

Typ Hanna kanske? :idea: Med tanke på att Silje är immun så länge Hanna lever, och det borde väl vara jobbigt för ulvarna eftersom de riskerar att misslyckas med käket i större utsträckning? Särskilt om ängeln också lever.

Jag tänkte i största allmänhet, men ja det har du ju rätt i. Till och med kanske så att Hanna skulle vilja offra sig oavsett om det är demonen eller nån annan ulv som ligger pyrt till?

... Fast vänta nu, enligt tidigare spekulation är det sannolikt "bara" två ulvar? Hanna + demonen alltså?

Det kanske är fem ulvar? :nailbiting:

Skämt åsido, ja jag skulle tro att Hanna kanske vill offra sig om det är kritiskt läge mellan henne och demonen (om det nu bara är två) för om de immuna (ängel och silje, finns det någon mer?) är kvar i slutkampen så är det ju kört för ulvarna att vinna genom käk i alla fall? Och förresten - du som tänkte på Caisa. Kan inte ett möjligt scenario vara att ulvarna trodde att hon var ett "säkert käk"?

Så nu gäller det att de (Silje och ängeln) är kvar länge, då borde vi ju nästan vara garanterade vinst! :D

Känns lite bättre än så länge med måendet, hoppas det håller i sig nu, så ger mig på att sammanfatta lite om alla.

TeamLundVer
Min röstmotivering.
Det jag reagerat på, det lilla som finns första dagen, är att TLV först skämtar lite för att få igång tråden med att någon får ta och skriva något misstänksamt nu så hon har något att teoria om, men sen försvarar sig lite väl när andra blir misstänksamma pga det. Det med hunden ser jag dock som ett skämt efter allt kattprat. Förstår inte vad hon menar med att andra skulle köra någon strategi om att synas mycket för att verka osynliga trots att dom syns. Blev lite som att hon riktade tankarna åt dom mest aktiva pga det. Inte
mycket att gå på första dagen men det är detta jag reagerat på idag.

Hedinn
Vet inte var jag har henne, som vanligt. Ändrade sin röst och deltog till att Habina åkte ut. Bumpo går på henne hårt då hon tycker hennes motivering till rösten på Habina verkar skum. Men skulle en ulv ändra sin röst i det läget?

LindgrenV
Reagerar på att Artline nämner tjuven en del. Tror att det kanske kan vara en hint till ulvarna, så dom inte ska lyncha/käka henne. Mycket ot som vanligt, men det är hennes vanliga spel. Myrten reagerar på henne för att hon lägger sin röst på en ny spelare. Misstänker Artline för att vara tjuven.

Artline
Nämner tjuven en del i början.
Verkar inte vara rädd för att bli käkad över natten, motiveringen till det är att hon är ny i leken och därmed oattraktiv att käka. Låter väldigt självsäkert med det utlandet. Godförklarar sig själv men hon är en ny spelare och det är inte ovanligt att det händer då.

Monstermom
Ivrig som alltid och aktiv i spelandet. Så hon brukar spela så ser inget konstigt i det. Lägger sin röst på Habina, det den var ju lite vag. Men det är första dagen och min var kanske inte bättre den. Funderade på att ändra sin röst. Känns skumt. Sätter Hedinn och Myrten åt sidan så länge men jag hängde aldrig riktigt med på varför, för bägge röstade på Habina, men det kanske är hon om är ulven då, och därför spelar lite vågat. Har tre goda lyckats rösta ut en god?

Bumpo
Missar att rösta. Nämner att hennes röst hade hamnat på Cirkus om hon hade kunnat rösta. Går på Hedinn en hel del pga hennes röst på Habina, och att hon valde att ändra sin röst. Tycker Hedinn bortförklarar sig lite.

Cirkus
Verkar lägga en förtäckt BOP som första röst.

Mumorsan
Har inte sett så mycket av henne än.

Myrten
En skicklig spelare så jag vet faktiskt inte var jag har henne. Är väldigt aktiv och skriver långa inlägg och kommer med mycket bra teorier. Hon gör mig förvirrad men inte så att hon blir misstänkt, utan bara för att jag inte riktigt hinner hänga med i allt hon skriver. Satte dock sista rösten på Habina så hon åkte ut. Alltid lite misstänksamt.

Ottilia
Har inte sett så mycket av henne än men av det hon skrivit så verkar hon lite osynlig för tillfället. Inget som sticker ut än.

Det har jag tyvärr inget svar på, är inne på mobilen så har inte orkat gå igenom Caisas inlägg än!

Jodå, jag tror jag fattar vad du menar (vi pratade även om det tidigare i leken om jag inte missminner mig), problemet är att vi verkar prata förbi varandra? ;)

Vad jag uppfattade att du sa: bäst att lyncha demonen innan vi vet vad folks roller är.

Mitt problem med detta: hur lynchar vi en specifik roll (demonen) innan vi har koll på roller?

Frågan är alltså inte varför, utan hur?

Hur har jag inte sagt något om. Jag sa att det spontant kändes som att det vore bättre att få ut demonen innan någon annan roll.

Hur tror jag är rätt mycket "tur" än så länge.

[...]... Fast vänta nu, enligt tidigare spekulation är det sannolikt "bara" två ulvar? Hanna + demonen alltså?

Precis tillbaka från arbetslunchen, måste jobba vidare. Men skummar igenom för att hänga med lite.

Jag gissar att det är så eftersom fördelningen annars känns lite konstig, speciellt med Ulvhedinn i åtanke. Skulle Ulvhedinn käkas och det redan finns två ulvar + en demon i lyan så blir det väl sammanlagt sex onda i leken eftersom vi har ficktjuven och demonen omvandlas vid sin död?

Jag tror alltså att LL skrivit "Hanna mfl." för att vi inte ska vara säkra på antalet. Jag själv skrev "Alcide Herveaux (varulv) och hans flock" i den lek jag hade på True Blood-tema. Där var det bara två ulvar i lyan. Men det vill man ju inte tala om som LL;).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 391
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 296
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 118
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V