Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Jag har läst igenom detta inlägget flera gånger nu, och jag gillar inte hur Hedinn liksom försöker bortförklara att hon troligen kommer att ändra sin röst från Caisa till Habina (vi vet dessutom nu att båda två var goda). Visst, jag köper att man gärna räddar sig själv om man kan. Men var ligger hennes misstankar om just Habina? Mer än att hon tycker att Myrten och Monster har vettiga teorier. Jag hänger verkligen inte med där.

Bygger det här på att båda var goda? Med tanke på att du inte reagerade igår när det skrevs... Hade det varit annorlunda om någon av dem varit ond? Eller fortfarande hade haft en okänd roll?

Jag får det inte helt att gå ihop... Handlade det alltså bara om att rädda dig själv (du hade en röst)? Det var en kvart kvar till DL, och Myrten hade signalerat ganska kraftigt att hon lutade åt Habina (ärligt talat begrep jag inte varför hon inte röstade, så fokuserad som hon var). I sig inte nödvändigtvis ett problem, men jag får det som sagt inte att gå ihop med den spelare som för två lekar sen uttryckte motvilja mot att rösta ut nån till DL1 utan starka misstankar...?

Här sätter Monster lite fingret på vad som fått mig att reagera. Hedinn är en bra spelare som sällan gör något som sticker ut åt något håll. Men just hennes röständring, och motivering (eller kanske brist på motivering) känns väldigt svagt underbyggd. Då var rösten på Caisa vettigare på något sätt. Även om även den motiveringen var ganska substanslös.

Ja, alltså, att jag känner ovilja att rösta ut någon när jag är extremt osäker betyder ju inte att jag aldrig gör det, vilket jag även påpekade då. Finner jag någon misstänkt så lägger jag ju rösten där, även om den fått röster tidigare. I det här fallet var det främst för att rösten på Caisa kändes helfel och jag hade i det läget inte ork att gå igenom leken igen för att hitta något utan Habina kändes som sagt nära till hands, vilket jag även skrev. Ja, hon hade en röst innan och det lutade åt att hon kunde få en till även om det inte var helt säkert. Utöver Myrten så var det dessutom tre till som inte hade röstat vid den tidpunkten och med tanke på antalet röster samt roller i leken så kändes det inte fel att vara på den säkra sidan.

Kan du förklara vad du menar med det fetade? Ville du vara på den säkra sidan att slippa gå upp för lottning eller ville du vara på den säkra sidan att få ut Habina? Jag hänger inte med alls.

Kan du förklara vad du menar med det fetade? Ville du vara på den säkra sidan att slippa gå upp för lottning eller ville du vara på den säkra sidan att få ut Habina? Jag hänger inte med alls.

Att inte riskera att gå upp för lottning.

Bygger det här på att båda var goda? Med tanke på att du inte reagerade igår när det skrevs... Hade det varit annorlunda om någon av dem varit ond? Eller fortfarande hade haft en okänd roll?

När det skrevs igår satt jag och svor långa ramsor över Tre, som inte ville samarbeta med mig, där av avsaknaden av reaktion igår.

Jag har läst ikapp, och igenom leken under dagen och just det inlägget reagerade jag på. Jag fick (och får) inte ihop det. nej, jag tror inte att det hade spelat någon roll om det var en annorlunda rollfördelning. Men eftersom jag inte förstod misstankarna mot Habina blev det hela än mer konstigt. Att Caisa var god visste de flesta inte innan hon käkades. (Ulvarna visste så klart att hon, troligen, var god annars hade de ju inte valt just henne som käk.)

Rent generellt tycker jag att ditt spelsätt är konstigt i den här leken. Jag känner liksom inte igen dig. Jag känner inte igen en god Hedinn i spelsättet, men inte heller en ond Hedinn. Därför sticker det ut ÄNNU mer för mig. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska "hantera" dig och det skrämmer mig. Jag vill ju att det som det sig bör i sagor att goda sidan vinner. Och just nu är du den som sticker ut mest i mina ögon.

Jag har funderat lite över rollistan

Ulvhedin (Magiker) – Mest drabbad av alla inom isfolket och slåss konstant mot den ondska som river i honom. När Ulvhedin dör i lynchning så drar han med sig en ulv i fallet. Demonen medverkar i lottningen vid fallet men är immun mot att dö, det vill säga: faller lotten på demonen så går magikern döden till mötes på egen hand. Om Ulvhedin blir uppäten så blir den omvandlad till ulv. Immun mot demonen.

Är inte magikern en roll som vi behöver få ut rätt snart? Innan ulvarna hinner före. Den enda som nämnt rollen är monstermom i lekledarens fråga

Oof, inte fanken minns jag allt vad de kunde göra inte! Men är rätt säker på att en del(?) kunde tvinga folk med blicken, alltså så länge de stirrade på någon så "styrde" de dem? Det vore himla smidigt - jag behöver inte vara allsmäktig, men jag vill ha lite extra oompf att ta till när det behövs! :p

Jag tror det kommer att sluta med att Tengel den onde åker på storsmisk, äckelgubben! :D

Tillägg: Eller vänta, skulle man välja en roll? :o
I så fall vill jag ha Ulvhedins kraft - hämnd är viktigt! :sneaky:

Kan det vara en hint?

När det skrevs igår satt jag och svor långa ramsor över Tre, som inte ville samarbeta med mig, där av avsaknaden av reaktion igår.

Jag har läst ikapp, och igenom leken under dagen och just det inlägget reagerade jag på. Jag fick (och får) inte ihop det. nej, jag tror inte att det hade spelat någon roll om det var en annorlunda rollfördelning. Men eftersom jag inte förstod misstankarna mot Habina blev det hela än mer konstigt. Att Caisa var god visste de flesta inte innan hon käkades. (Ulvarna visste så klart att hon, troligen, var god annars hade de ju inte valt just henne som käk.)

Rent generellt tycker jag att ditt spelsätt är konstigt i den här leken. Jag känner liksom inte igen dig. Jag känner inte igen en god Hedinn i spelsättet, men inte heller en ond Hedinn. Därför sticker det ut ÄNNU mer för mig. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska "hantera" dig och det skrämmer mig. Jag vill ju att det som det sig bör i sagor att goda sidan vinner. Och just nu är du den som sticker ut mest i mina ögon.

Okej, då är jag med. Jag byggde som sagt min röst på Caisa på hennes brist på teoriande och tankar om spelarna, men samtidigt som jag skrev mitt röstinlägg så kom hon ju med ett teoriinlägg, som jag dessutom upplevde vettigt och kändes som att det kom från en möjligt god Caisa. Det kändes helt enkelt inte bra att behålla den rösten då. Du skriver själv att du tyckte den rösten kändes bättre motiverad, och hade jag velat smita undan hade det väl varit bättre att då låta den rösten ligga? Jag tyckte inte att det var bättre i det läget, då det jag byggde mina misstankar på raserades och jag ville helt enkelt inte lägga min röst på någon som inte verkade ond. Som jag skrev hade jag inte ork att gå igenom leken ordentligt innan DL för att hitta något misstänkt hos någon annan, både Myrten och Monster hade dessutom presenterat vettiga tankar om Habina, jag ansåg att det mycket väl kunde tyda på att hon var ond. Ja, jag baserade min röst på deras misstankar, för att jag höll med, och ja, det var en enkel röst för mig i det läget. Men jag upplevde Habina mer misstänkt än Caisa i det läget och då tyckte jag det vore dumt att inte ändra.

KL

[...]Jag tror vi har tre ulvar + Sölve i leken, låter rimligt? I så fall är hälften på den där listan rimligen onda! Borde väl gå att tänka litegrann också och inte bara hoppas man gissar rätt, vilket gör att chansen att hitta en ond är >50%... [...]

Jag har liksom inte riktigt tid idag. Måste jobba och ska iväg på arbetslunch till 12.30. Skummade snabbt leken och svarar på det här, eftersom det kan ha betydelse för Monsters (och andras) uteslutningsfunderingar:

Eftersom vi har en demon tror jag att vi nu bara har två ulvar + Sölve. Då demonen omvandlar en god till ond vid sin död brukar man som LL dra ner på antalet ulvar när demonen är med. Skulle man ha tre ulvar varav en demon skulle det i praktiken betyda fyra ulvar. Det + ytterligare en ond tror jag är för mycket i en lek på tretton deltagare.

Är inte magikern en roll som vi behöver få ut rätt snart? Innan ulvarna hinner före. Den enda som nämnt rollen är monstermom i lekledarens fråga

Kan det vara en hint?

Fast varför skulle någon vilja hinta om den rollen? De som är bäst på att snappa upp hintar är ju ulvarna, som vet vilka som är onda resp. goda (med undantag från tjuven) så att hinta om goda roller på det sättet i början vore ju bara dumt. Och sen anser jag nog att det är betydligt bättre att fokusera på att få ut onda än att försöka lyncha en god som kan bli ond, för så länge magikern är vid liv (alltså inte äts eller lynchas) så är den ju en tillgång för goda sidan.

Kan det vara en hint?

Eftersom Ulvhedin börjar som god ser jag inte riktigt vitsen med att hinta. Hon lär ju knappast vilja att ulvarna ska identifiera henne.

Vill man bli lynchad för att man anser att det är bäst för den goda sidan så går det alltid att ordna genom att spela konstigt. Men om jag vore ulvhedin skulle jag nog försöka hänga kvar i spelet och hoppas på att demonen lynchas, därefter försöka bli lynchad själv.

Okej, då är jag med. Jag byggde som sagt min röst på Caisa på hennes brist på teoriande och tankar om spelarna, men samtidigt som jag skrev mitt röstinlägg så kom hon ju med ett teoriinlägg, som jag dessutom upplevde vettigt och kändes som att det kom från en möjligt god Caisa. Det kändes helt enkelt inte bra att behålla den rösten då. Du skriver själv att du tyckte den rösten kändes bättre motiverad, och hade jag velat smita undan hade det väl varit bättre att då låta den rösten ligga? Jag tyckte inte att det var bättre i det läget, då det jag byggde mina misstankar på raserades och jag ville helt enkelt inte lägga min röst på någon som inte verkade ond. Som jag skrev hade jag inte ork att gå igenom leken ordentligt innan DL för att hitta något misstänkt hos någon annan, både Myrten och Monster hade dessutom presenterat vettiga tankar om Habina, jag ansåg att det mycket väl kunde tyda på att hon var ond. Ja, jag baserade min röst på deras misstankar, för att jag höll med, och ja, det var en enkel röst för mig i det läget. Men jag upplevde Habina mer misstänkt än Caisa i det läget och då tyckte jag det vore dumt att inte ändra.

Okej, nu börjar jag få klarhet i hur du tänkte. Även om jag kanske inte helt och hållet håller med dig så förstår jag hur du tänker.

Jag tycker fortfarande att din röst på Caisa var bättre underbyggd än din ändrade röst till Habina, men efter dina förklaringar och tydliggöranden så kan jag förstå röständringen i det ljuset.

Däremot hänger jag fortfarande inte med i vad som gjorde Habina så misstänkt. Jag har läst Myrtens långa inlägg om tiderna och hennes tankar där. men det är inte i något som för mig är misstänkt, alltså Habinas spel fram till att hon lynchas. jag misstänker att det kan vara så att eftersom jag inte såg Habina som direkt misstänkt, utan snarare att hon pga livet utanför buke var i tidsbrist blir rösterna på henne mer eller mindre ulviga. Men inte sagt att jag håller alla er som röstade på Habina som onda. Någon, några eller ingen kan vara ond.

Efter vår diskussion nu så är du inte lägre överst på min misstänkta-lista. Även om du och alla andra står kvar. :p

Måste du skriva mina inlägg innan jag gör det själv?:rofl:

Ja, för jag tycker inte det är rättvist om det alltid är tvärtom! :cool: ;)

Men du sammanfattar ju det jag skriver bra, eftersom jag har en tendens till att överförklara saker på ett sätt där en tredjedel av meningarna i texten egentligen är totalt onödiga.

Kan det vara en hint?

Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, att vi kanske behöver rösta ut en god också (så nä, det var ingen hint)... Jag hade inte gjort den kopplingen, men det låter ju så! (LL, du undrar varför vi kallar dig elak?! Och stackars Ulvhedin dessutom, ska han behöva jagas från alla håll! :meh:)

Andra som spelat med en sådan roll förut, funkar det som jag fattar det (nu), att det ligger på de goda att med vilje försöka lyncha en annan god, förutom att jaga ulvar, demoner, tjuvar och annat elände?!

Tillägg: OK, har läst Myrtens och Hedinns svar ovan nu. Tror jag fattar. :)

KL

Jag har liksom inte riktigt tid idag. Måste jobba och ska iväg på arbetslunch till 12.30. Skummade snabbt leken och svarar på det här, eftersom det kan ha betydelse för Monsters (och andras) uteslutningsfunderingar:

Eftersom vi har en demon tror jag att vi nu bara har två ulvar + Sölve. Då demonen omvandlar en god till ond vid sin död brukar man som LL dra ner på antalet ulvar när demonen är med. Skulle man ha tre ulvar varav en demon skulle det i praktiken betyda fyra ulvar. Det + ytterligare en ond tror jag är för mycket i en lek på tretton deltagare.

Åhå, det låter ju helt rimligt! Ulvhedin enligt ovan är ju också ett potentiellt problem på liknande sätt också... Det känns både hit och dit, typ. Jättebra att det är färre än jag tänkte mig (tyckte faktiskt det såg lite mörkt ut!), men det flyttar ju oddsen för att sålla fram en ond...

Kan det vara en hint?

Rent spontant tycker jag att det bästa vore att lyncha demonen redan nu, innan man börjar få ett hum om vem som har vilken roll. När det sker en omvandling ställs ju allt man tror sig veta på huvudet.

Eller tänker jag helt uppåt väggarna nu?

Ja, för jag tycker inte det är rättvist om det alltid är tvärtom! :cool: ;)

Men du sammanfattar ju det jag skriver bra, eftersom jag har en tendens till att överförklara saker på ett sätt där en tredjedel av meningarna i texten egentligen är totalt onödiga.

Förstår inte vad du pratar om? :confused: Hur kan något skrivet vara onödigt? :cool:

Rent spontant tycker jag att det bästa vore att lyncha demonen redan nu, innan man börjar få ett hum om vem som har vilken roll. När det sker en omvandling ställs ju allt man tror sig veta på huvudet.

Eller tänker jag helt uppåt väggarna nu?

Hurdå? :confused:

Fast varför skulle någon vilja hinta om den rollen? De som är bäst på att snappa upp hintar är ju ulvarna, som vet vilka som är onda resp. goda (med undantag från tjuven) så att hinta om goda roller på det sättet i början vore ju bara dumt. Och sen anser jag nog att det är betydligt bättre att fokusera på att få ut onda än att försöka lyncha en god som kan bli ond, för så länge magikern är vid liv (alltså inte äts eller lynchas) så är den ju en tillgång för goda sidan.

Jag förstår vad du menar och jag håller med dig men samtidigt är jag kluven. Visst är den en tillgång men samtidigt så är magikern ett sätt att få ut en ulv. Så vi ska bara ignorera det och hoppas att ulvarna inte råkar äta magikern? Är det inte bättre att offra en god och få ut en ond än att riskera att få en ond till? Men det kanske är svårt att vara tillräckligt säker på att någon är magikern? Man vill inte rösta ut en god i onödan för att hen kanske är magikern.

Jag tycker det verkar vara en lurig roll.

Eftersom Ulvhedin börjar som god ser jag inte riktigt vitsen med att hinta. Hon lär ju knappast vilja att ulvarna ska identifiera henne.

Vill man bli lynchad för att man anser att det är bäst för den goda sidan så går det alltid att ordna genom att spela konstigt. Men om jag vore ulvhedin skulle jag nog försöka hänga kvar i spelet och hoppas på att demonen lynchas, därefter försöka bli lynchad själv.

Låter rätt klokt faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 391
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 296
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 118
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V