Sagan om Isfolket *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sagan om Isfolket *Ulvlek*

,[...]OK, kolla på du. Men nog var väl din röst tredje, och direkt avgörande? :cautious:[...]

:eek:Det har du rätt i! Jag velade så länge men kom ständigt tillbaka till Habina, så det kändes i efterhand som jag röstade betydligt tidigare än vad jag gjorde.

Ärligt talat förstår jag inte hur den meningen skulle vara en hint, faktiskt. I mina ögon är det inte en hint.

Sedan blir det här så jäkla svårt, jag kan ju förstås ha fel i min teori - men med tanke på att du skrivit så mycket om just tjuven och inte så mycket om annat så känns det mycket möjligt att det faktiskt ÄR du som är tjuv. Men så fort jag nämner det får JAG blickar på mig om att JAG skulle vara tjuv? Det gör ju att det blir ett lite "hit eller dit"-scenario. Antingen är du tjuv men vill inte ha mer blickar på dig, eller så är du inte tjuv och därför reagerar du. Bah. Det här är svårt :cautious:

Men hur som helst - jag valde att lägga min röst där för att Monster pekat lite åt det hållet, vilket fick mig att öppna ögonen och läsa igenom dina inlägg och jag fick känslan av att du kunde vara ond.

Join the club, Lindgren!:D När man teoriar om andra blir man alltid misstänkt.

Samtidigt är det just teoriadet om andra som till slut brukar vara ett avgörande vapen och få de goda att hitta varandra.

Och väldigt många teorier som läggs av goda spelare är fel. Men det är bra att de kommer upp till ytan. Man ska försöka vända på varje sten. Tycker jag. Som nu ämnar gå och sova.

:eek:Det har du rätt i! Jag velade så länge men kom ständigt tillbaka till Habina, så det kändes i efterhand som jag röstade betydligt tidigare än vad jag gjorde.

Ja tidig är nog inte hur jag skulle beskriva din röst... ;)
Vad gäller min röst i förhållande till dina funderingar så röstade jag innan jag sett att dina tankar var på väg mot samma person (för du pratade ju en hel del om henne innan du faktiskt röstade), men det är ju omöjligt att bevisa. Och vad gäller min motivering så var den svag som bara attan, plus att den gick emot mina principer som jag senare insåg och skrev...

In the spirit of honesty: jag försökte ändra min röst till dig, men hann inte...

Ärligt talat förstår jag inte hur den meningen skulle vara en hint, faktiskt. I mina ögon är det inte en hint.

Sedan blir det här så jäkla svårt, jag kan ju förstås ha fel i min teori - men med tanke på att du skrivit så mycket om just tjuven och inte så mycket om annat så känns det mycket möjligt att det faktiskt ÄR du som är tjuv. Men så fort jag nämner det får JAG blickar på mig om att JAG skulle vara tjuv? Det gör ju att det blir ett lite "hit eller dit"-scenario. Antingen är du tjuv men vill inte ha mer blickar på dig, eller så är du inte tjuv och därför reagerar du. Bah. Det här är svårt :cautious:

Men hur som helst - jag valde att lägga min röst där för att Monster pekat lite åt det hållet, vilket fick mig att öppna ögonen och läsa igenom dina inlägg och jag fick känslan av att du kunde vara ond.

Japp, jag har definitivt pekat på det inlägget som suspekt, mer än en gång. Jag har heller inte ändrat åsikt om det.

Alltså, jag har väl aldrig riktigt tänkt på det här med tysta regler om att man inte käkar/lynchar de som är nya. Jag har inte koll på vilka som är nya eller inte. För några lekar sedan tog jag SoffiProppi för förstaleks-spelare när hon i själva verket lekt massor, efter det har jag släppt hela det här "ny"-tänket för alla är olika, jag har skitsvårt att komma ihåg vilka som aldrig spelat förut, vilka som spelat 2-3 lekar och vilka som spelat i 2-3 ÅR. Dessutom betyder ju inte en ny spelare automatiskt att denne är god, det har ju hänt många gånger att helt nya spelare är ulvar.

Jag letar efter det jag finner misstänkt, så enkelt är det.

Senast ändrad:

Ja, så är det ju! Men det är så sjukt frustrerande, särskilt när man verkligen känner "HÄR! SER NI? JAG ÄR SKITSMART, OFTA INGEN TÄNKT PÅ DETTA TIDIGARE???" och alla bara "Öh du, DU är skum! Kan man ens tänka så??". Och alla andra upplevs så korkade för att de inte ser samma sak som jag :angel:

Jag har ju en tendens att överanalysera allt och vända på stenarna till oändligheten så att jag snarare snurrar in mig i mina egna tankar, för att det finns så många möjligheter till allt. På gott och ont. :cautious:

Mina teorier känns väldigt omständliga. Jag tänker som så här att om du vore tjuven så vill du gärna att någon annan ska misstänkas. Genom att skämta att någon annan också kan vara tjuv så får ulvarna upp ögonen för dig? Fast det kanske inte en riktigt tjuv hade vågat.

Att jag nämner tjuven hela tiden är för jag är nojig för att bli lynchad :angel:

Jag tycker inte det är konstigt att du röstade som du gjorde. Jag misstänker nästan mig själv fast jag vet att jag är oskyldig :rofl:

Efter Hedinns inlägg # 375 och ditt senaste så känns du god. Så just nu tror jag inte du är tjuv.

Ja alltså, så upplevde jag det också, du presenterade ju misstankarna först (Monster precis efter, antagligen utan att ha sett dina?) så den enda som egentligen hakade på var väl jag, och det var väl egentligen även jag som fick dig att inte rösta på Ottilia så att eh... Ja. Nej, jag misstänker inte mig själv, men jag känner heller inte att jag kan misstänka varken dig eller Monster enbart baserat på dagens röster, även om jag inte skulle bli direkt förvånad om någon av er skulle kunna dra en sån grej och komma undan med det...

Men, precis som du skrev om mig, att det vore onödigt av en ulv att dra till sig sån uppmärksamhet i det läget så är det lite så jag känner om er just nu också. Samtidigt som det var "säkra" röster med grund och flera som höll med så de skulle ju kanske inte dra lika mycket uppmärksamhet till sig som en dåligt motiverad uddaröst i det läget...

Och nu vet jag knappt vad jag babblar om längre. Men erfarenhet säger att om det inte blir nåt större drev så väljer ulvar hellre att lägga röster på nån som inte har nån sen innan, eller möjligtvis en om nån fått fler, kanske till och med på en kollega om det ser lugnt ut (kanske tveksamt i det här fallet med så utspridda enstaka röster?) men gärna undviker att lägga avgörande röst på en god just för att det drar blickar till sig.

Vilket självklart inte utesluter någonting, men även om jag la andra rösten på Habina så verkade det väl som att det kunde luta däråt för dig med, så jag har ju svårt att se det som att Myrten satte spiken i kistan för en god, när hon presenterade misstankarna först. Även om såklart även det kan vara ulvtaktik att plantera misstankarna, få fler med och sen lägga den där rösten som ingen vill lägga och hänvisa till de tidiga misstankarna...

Äh, jävla ulvlek. Ena sidan, andra sidan. Kortfattat: Jag ser ingen anledning till att misstänka Myrten eller Monster enbart baserat på rösterna på Habina. Och jag har inga planer på att gå igenom leken något ikväll. Nu har jag nog svamlat tillräckligt, vet inte ens om jag själv fattar vad jag skrivit vid det här laget.

Senast ändrad:

Alltså, jag har väl aldrig riktigt tänkt på det här med tysta regler om att man inte käkar/lynchar de som är nya. Jag har inte koll på vilka som är nya eller inte. För några lekar sedan tog jag SoffiProppi för förstaleks-spelare när hon i själva verket lekt massor, efter det har jag släppt hela det här "ny"-tänket för alla är olika, jag har skitsvårt att komma ihåg vilka som aldrig spelat förut, vilka som spelat 2-3 lekar och vilka som spelat i 2-3 ÅR. Dessutom betyder ju inte en ny spelare automatiskt att denne är god, det har ju hänt många gånger att helt nya spelare är ulvar.

Jag letar efter det jag finner misstänkt, så enkelt är det.

Som ny tycker jag faktiskt inte heller att man ska ta hänsyn till att om en spelare är ny. Klantar jag mig så har jag förhoppningsvis lärt mig lite mer till nästa gång. Men om jag hade blivit utröstad först flera lekar i rad.. Ja då hade jag tyckt det varit tråkigt.

Tycker ni att jag är misstänkt rösta på mig. Det är så spelet går vidare. Även om jag vill vara kvar så länge som möjligt.

Apropå mitt tidigare inlägg om hur jag misstror intuition: något med Hedinns röst "kändes" fel. Efter en bunt läsande både här och var har jag till slut dragit fram det i ljuset...

I Hobbitleken uppfattade jag något du sa som att du valde att undvika att hjälpa till att rösta ut någon första dagen, en del av den diskussionen finns att se här. Den som är intresserad kan spåra diskussionen fram och tillbaka, men i slutändan så nöjde jag mig med förklaringen att jodå Hedinn har inget emot att rösta ut någon första dagen men då ska misstankarna vara starka annars låter hon helst bli, typ. I det länkade inlägget ser jag "När jag skulle rösta hade MM redan en röst. Eftersom att jag kände mig så osäker på henne i det läget ville jag inte lägga en andra och göra det enkelt för andra att haka på, hon kändes helt enkelt som ett lite för enkelt offer. Därför valde jag att rösta på cirkus istället, som inte hade någon röst än och som inte heller fått en massa starka misstankar mot sig." som relevant bland annat.

I inlägg 270 skriver du "Jag vet ju liksom själv att jag är förbannat bra på att köra på förtäckta BOP-röster dag ett, om jag inte hittar nåt misstänkt. Jag liksom skummar igenom leken och plockar något som går att bygga en röstmotivering på, oavsett om jag misstänker spelaren i fråga eller ej egentligen (det är ju som sagt fruktansvärt svårt dag ett) och såna röster får ju ofta en del uppmärksamhet just för att de är svagt/konstigt motiverade. Och det är något jag gör oavsett roll, om jag helt enkelt inte har något att gå på." Kl 20.26 röstar du på Caisa (för att hon skrivit lite, typ). I inlägg #307 (20.42) skriver du "Jag håller med dig om Ottilia och Habina, men Habina vet jag ju att jag brukar kunna reagera på... [...] Helt ärligt kan jag dock säga att jag lutar åt att ändra röst till någon som redan har en, eftersom det nu (när jag skriver detta) ligger max en röst på varje person, varav jag är en och då blir det även lite att minska risken för att jag åker... Så det lutar just nu åt att jag röstar på Habina. Faktiskt. Dina teorier lät väldigt vettiga, även om jag blir lite rädd att du eller Monster försöker luras, även om ingen av er ger mig ulvvibbar. Men samtidigt, är ni goda båda två så kan det ju mycket väl vara så att Habina är ond... " för att så ändra rösten till Habina istället för Caisa två minuter senare.

Jag får det inte helt att gå ihop... Handlade det alltså bara om att rädda dig själv (du hade en röst)? Det var en kvart kvar till DL, och Myrten hade signalerat ganska kraftigt att hon lutade åt Habina (ärligt talat begrep jag inte varför hon inte röstade, så fokuserad som hon var). I sig inte nödvändigtvis ett problem, men jag får det som sagt inte att gå ihop med den spelare som för två lekar sen uttryckte motvilja mot att rösta ut nån till DL1 utan starka misstankar...?

Ja tidig är nog inte hur jag skulle beskriva din röst... ;)
Vad gäller min röst i förhållande till dina funderingar så röstade jag innan jag sett att dina tankar var på väg mot samma person (för du pratade ju en hel del om henne innan du faktiskt röstade), men det är ju omöjligt att bevisa. Och vad gäller min motivering så var den svag som bara attan, plus att den gick emot mina principer som jag senare insåg och skrev...

In the spirit of honesty: jag försökte ändra min röst till dig, men hann inte...[...]

Det här är underligt. Det är nämligen så att jag definitivt tror att det du skriver kan stämma. Jag postade mitt långa inlägg om Habina med tiderna kl 20.01. Du postade ditt röstinlägg kl 20.07. Du kan mycket väl ha filurat över det, även om det är sex minuter mellan. Det är fullständigt möjligt i min värld. Du hade ju bland annat nämnt henne i det inlägg hon besvarade.

Det jag fascineras över är att du, som säger att jag teoriar aggressivt inledningsvis, verkar väldigt på när det gäller mig. Vad är det som du ser?

Du lanserade den teori som fick Ottilia att rösta på mig. Och du menar att jag sår misstankar mot andra? Det finns rätt svart på vitt att du gjorde precis detsamma mot mig. En teori från dig, som helt baserade sig på något jag skrev om hur jag brukar spela och som jag definitivt inte behövt skriva. Visst, det är ingen som kommer (eller bör) godförklara någon för det, men det bör tas i beaktande. Och man kan göra det utan att räkna ut sannolikhet hit och dit.

Du inleder nästan med att säga att jag spelar annorlunda - utan att ha grund för det.

Och mitt velande vid DL... jag tycker att det var ganska tydligt att jag var osäker. Det finns också svart på vitt. Det är inte heller något som jag kommer att godförklaras för, men det är så det var. Förr brukade jag även som god vara rätt försiktig med att rösta när jag var osäker. Nu har jag kommit fram till att om det står mellan två spelare går jag hellre in och avgör och lägger min röst på den som jag ser som mest sannolikt ond än lägger en ströröst (till exempel på dig;), den hade inte stuckit ut lika mycket). I det här fallet var det Habina. Visst, jag hade fel. Men det har alla någon gång.

Jag börjar känna mig en aning fundersam över varför du tycks vara så intresserad av att få mig misstänkt? För just att skriva att man tänkte ändra rösten men inte hann, det är verkligen ett sätt att lägga ut lite misstankar. Som man inte ens brukar behöva förklara.

[...]Jag får det inte helt att gå ihop... Handlade det alltså bara om att rädda dig själv (du hade en röst)? Det var en kvart kvar till DL, och Myrten hade signalerat ganska kraftigt att hon lutade åt Habina (ärligt talat begrep jag inte varför hon inte röstade, så fokuserad som hon var). I sig inte nödvändigtvis ett problem, men jag får det som sagt inte att gå ihop med den spelare som för två lekar sen uttryckte motvilja mot att rösta ut nån till DL1 utan starka misstankar...?

Bland annat för att jag röstade på Habina vid DL1 förra leken och hade fel. Vilket jag tror att jag har skrivit X antal gånger.

Som exempelvis här:

Jag tycker just nu inte alls att Caisa känns ulvig. Jag tycker dock att Ottilia gjorde det inledningsvis, men jag blir tveksam eftersom jag minns att hon röstade på exakt samma sätt som god i min lek. Habina är jag också tveksam på p g a det jag skrev i teoriinlägget om henne. Men... skitlöjligt, men det känns som om jag stalkar henne:o. Men det här är en ny lek och det snabba förloppet med att det inte fanns något att misstänka och rösten på cirkus känns verkligen sådär.

Om cirkus känns den mest sannolika förklaringen att det var en förtäckt BOP. Hon hade faktiskt annars lätt kunna rösta på TLV som hon ändå tryckt på, men TLV hade ju i det läget en del misstankar och cirkus kände sig kanske inte säker?

Nej jag vet inte...

Jag vet verkligen inte om Habina är ond. Och jag vet inte var jag har dig heller heller. Men som Caisa påpekade - om du är god vill även jag ha kvar dig i leken! Så jag lutar nu mest åt Habina, för jag tycker att det går väldigt snabbt när hon kommer, konstaterar att inget är konstigt och röstar.

Hon var ju tydlig med att hon som ond haft taktiken att smyga undan, så tolkade i alla fall jag vad hon skrev i förra leken om att luta sig tillbaka och låta de goda bråka (inte ordagrant). Med en sådan taktik är det ju bra att inte ha så mycket misstankar, för om man blottar sig sticker man ut och kan bli lynchad.

Neeej, jag vet. Det är den där förra jäkla leken som verkligen gör mig tveksam!:banghead:

Hon har ju berättat att röstningarna ofta sammanfaller med tider i stallet. Men det jag reagerar på är att det går så fort... Jaja, jag har visst sagt det tidigare.;)

GAH!

Nu fick Ottilia, som jag också reagerat på, en röst. TLV och Habina har två var. Vad göra?

Jag tycker ju ändå att Habina känns mer ond än TLV. Att Ottilia vridit till något Mumorsan sagt gör mig dock tveksam. Men betyder det att hon är ond?

Aha! Kollade och du har ju rätt. :banghead:

Ok, det avgör saken. Jag tror ju mer på att Habina är ond än TLV, så:

Myrten röstar på Habina

Enligt tidigare teorier.

Mina teorier känns väldigt omständliga. Jag tänker som så här att om du vore tjuven så vill du gärna att någon annan ska misstänkas. Genom att skämta att någon annan också kan vara tjuv så får ulvarna upp ögonen för dig? Fast det kanske inte en riktigt tjuv hade vågat.

Att jag nämner tjuven hela tiden är för jag är nojig för att bli lynchad :angel:

Efter Hedinns inlägg # 375 och ditt senaste så känns du god. Så just nu tror jag inte du är tjuv.

Nu förstod jag inte hur du tänkte. Du nämner tjuven hela tiden för att du är rädd att bli lynchad? Hur hänger det ihop?

Ja, alltså, att jag känner ovilja att rösta ut någon när jag är extremt osäker betyder ju inte att jag aldrig gör det, vilket jag även påpekade då. Finner jag någon misstänkt så lägger jag ju rösten där, även om den fått röster tidigare. I det här fallet var det främst för att rösten på Caisa kändes helfel och jag hade i det läget inte ork att gå igenom leken igen för att hitta något utan Habina kändes som sagt nära till hands, vilket jag även skrev. Ja, hon hade en röst innan och det lutade åt att hon kunde få en till även om det inte var helt säkert. Utöver Myrten så var det dessutom tre till som inte hade röstat vid den tidpunkten och med tanke på antalet röster samt roller i leken så kändes det inte fel att vara på den säkra sidan.

[...]Äh, jävla ulvlek. Ena sidan, andra sidan. Kortfattat: Jag ser ingen anledning till att misstänka Myrten eller Monster enbart baserat på rösterna på Habina. Och jag har inga planer på att gå igenom leken något ikväll. Nu har jag nog svamlat tillräckligt, vet inte ens om jag själv fattar vad jag skrivit vid det här laget.

Nej! Och jag har inte heller några planer på att misstänka någon enbart baserat på en röst. Däremot tycker jag att det är helt rimligt att man reflekterar över röstningen.

BTW, när jag skrev mitt röstteoriinlägg så gick jag inte tillbaka och kollade tider etc utan gjorde det spontant efter röstlistan. Direkta reflektioner.

Nu förstod jag inte hur du tänkte. Du nämner tjuven hela tiden för att du är rädd att bli lynchad? Hur hänger det ihop?

För jag inser själv hur misstänkt jag verkar och jag vill godförklara mig själv. Men det gör mig säkert mer misstänkt :o

Jag är inte van vid att bli misstänkt för saker :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 115
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 452
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar