Reserverade pengar vid tankning

Ok, jag fattar att det då har varit problem med systemet när det reserverats i flera dagar.

Jag förstår också att man inte kan tanka om man nu då inte har dessa reservationspengar på sitt konto.

Varför är det bara bensinmackar som har det systemet är ju min fråga då. Eller snarare, varför finns bara kravet för dem, som då OKQ8 påstår?
Vilket iofs jag kan tycka är jävligt bra.

Min tanke går liksom utanför bensinmackarna och står lite undrande inför idéen.

Tänk om man gick in på IKEA, drog sitt kort och det helt plötsligt reserverades 10.000:- eller mer med tanke på att du ska handla där. Har du inte de pengarna på kontot så får du inte handla. Även om du bara ska handla för 100:-

Eller kanske ett mer säkert inköp, dvs du går in med tämligen stor säkerhetsprocent för att handla, på vanliga ICA.

Varför är det bara bensinmackar som har det systemet är ju min fråga då.

Utifrån det jag har hört från släktingar som har jobbat på bensinmackar, så är det en hel del som smiter från att betala.
Stoppar i kortet, tankar, sen finns det inga pengar att betala med. Sen drar de. Är de då bosatta utomlands, eller har redan kronofogden på sig, så kan man se sig om i himlen efter att få igen de pengarna. Men i med att det blir kortbedrägeri, så får kortutgivaren stå för notan. Något som Visa och Mastercard etc inte har varit så pigga på.

Alla mackar tillåter inte att man betalar i kassan hur som helst numera heller. Sätter personalen igång pumpen och köparen drar, så finns det ingen som kommer att betala heller. Så man sätter inte igång pumpen förrän ägaren kommer in med kortet eller pengarna de har tänkt att betala med.

Det blir svårt att jämföra med Ica och Ikea, då man inte kan direkt fara iväg med varorna utan att få personalen emellan. Det skulle vara i så fall vara något man får i handen innan man betalar. Internetköp på faktura, kanske?

Oavsett så finns det smidigare sätt än att kräva 1500 i förskott varje gång någon handlar. Tycker det är otroligt trögtänkt av både mackar och kortföretag.

Ok, jag fattar att det då har varit problem med systemet när det reserverats i flera dagar.

Jag förstår också att man inte kan tanka om man nu då inte har dessa reservationspengar på sitt konto.

Varför är det bara bensinmackar som har det systemet är ju min fråga då. Eller snarare, varför finns bara kravet för dem, som då OKQ8 påstår?
Vilket iofs jag kan tycka är jävligt bra.

Min tanke går liksom utanför bensinmackarna och står lite undrande inför idéen.

Tänk om man gick in på IKEA, drog sitt kort och det helt plötsligt reserverades 10.000:- eller mer med tanke på att du ska handla där. Har du inte de pengarna på kontot så får du inte handla. Även om du bara ska handla för 100:-

Eller kanske ett mer säkert inköp, dvs du går in med tämligen stor säkerhetsprocent för att handla, på vanliga ICA.
Det är väl för att då är summan som ska dras klar redan från början
Tanken är väl att täcka upp mellan att du slår koden i kortautomaten tills att du tankat klart så att det är bestämt vilken summa som ska betalas.
Och problemen uppstår om det då inte fungerar som tänkt så att reservationen hävs direkt när den exakta summan istället kan dras.

Man kunde ju tänka tvärt om. Att du ska betala först och efter det får tillgång till varan. Som när man använde sedelautomater.
Men det tror jag folk skulle ogilla eftersom det är så bekvämt att låta tanken bli maxfull och betala för den mängd det blir. Istället för att gissa hur mycket man ska ha. Och räkna fel så att man blir tvungen att lämna bensin som man betalt för.

Att man kan välja nivåer på beloppet som reserveras och pumpen blockeras när taket nås borde vara smidigt. Skulle tro att det kan komma med tiden när maskinerna byts ut.

På Ikea å hr mn plockat ihop varorna först och stoppar in kortet sen.
Men det vor ju nåt - man fick stoppa i kortet för att bli insläppt i butiken, och sen kände kundvagnen av hur mycket som las däri. Blir väl nästa steg efter självscanningen och självbetjäningskassor och allt de hittar på.

Man kunde ju tänka tvärt om. Att du ska betala först och efter det får tillgång till varan. Som när man använde sedelautomater.
Men det tror jag folk skulle ogilla eftersom det är så bekvämt att låta tanken bli maxfull och betala för den mängd det blir. Istället för att gissa hur mycket man ska ha. Och räkna fel så att man blir tvungen att lämna bensin som man betalt för.

Att man kan välja nivåer på beloppet som reserveras och pumpen blockeras när taket nås borde vara smidigt. Skulle tro att det kan komma med tiden när maskinerna byts ut.
Men jag skulle uppskatta det. Särskilt om det var kopplat till att man väljer maxbelopp.

Med tanke på hur mkt problem det är med smitningar så förstår jag tanken med systemet och har egentligen inga problem med det. Dock under förutsättning att det fungerar som det ska dvs att det fungerar att pengarna släpps direkt.
Sen är ju också 1500 lite mkt. I min bil får inte plats mer än för typ 500. :) som någon sa kanske man skulle kunna välja summa innan.

Just det här med 1500 gör mig förbannad. Enda sättet att komma runt det (alla har nämligen inte 1500 på kontot jämt.) är att skriva upp sig på ytterligare en tjänst endera hos bensinföretaget för deras tankningskort, eller hos kortföretaget, för kredit.

Klart de är nöjda så, hur man än gör så kommer det de till nytta, utan något mervärde för kunden.

Det är inte bara bensinmackar, somliga hotell använder exakt samma upplägg.
Jag har varit med om det många gånger på jobbresor ffa i USA, det ledde till slut till att vi höjde våra kreditgränser till ett par hundra tusen kr på jobbkorten för att inte bli helt vingklippta av kvarliggande reserverade belopp. Skall man bo på samma halvdyra hotell kanske två veckor (och kanske betala för ytterligare kollegor/frilansmedarbetare) och har i god tid avtalat om fakturabetalning... men hotellets rutiner kräver att de ändå reserverar hela summan på gästens kort plus kanske ytterligare lika mycket för incidentals... så blir det fort litet stelt på kontot. :banghead:
Föredrar absolut varianten där hotellet bara registrerar kortet och/eller reserverar typ en krona.

Det borde vara rimligare att man istället ber ombedd att ange hur mycket man hade tänkt att tanka för- och ange jämna belopp som 100, 200, 300 etc. Sen få den summan reserverad, och få tanka upp till det beloppet, och därefter få tillbaka växeln. Precis som om man handlade med kontanter.

Det är bara vansinnigt att alltid behöva ha 1500 på kontot så att macken kan reservera hela beloppet, och sen släppa reservationen efter eget behag....

Nu kommer en dum fråga, men jag är genuint nyfiken.... Hur gör ni när ni tankar i Sverige?? :confused:
Jag bor i Finland och vi har precis det system du beskriver, med ett maxbelopp som man väljer innan man börjar tanka etc. Har du inte tillräckligt med pengar på kortet för det maxbelopp du själv valt blir transaktionen nekad förstås. Om man inte tankar för hela beloppet får man tillbaks "växeln" direkt. Jag trodde naivt nog att det fungerade så i de flesta länder :rofl:

Nu kommer en dum fråga, men jag är genuint nyfiken.... Hur gör ni när ni tankar i Sverige?? :confused:
Jag bor i Finland och vi har precis det system du beskriver, med ett maxbelopp som man väljer innan man börjar tanka etc. Har du inte tillräckligt med pengar på kortet för det maxbelopp du själv valt blir transaktionen nekad förstås. Om man inte tankar för hela beloppet får man tillbaks "växeln" direkt. Jag trodde naivt nog att det fungerade så i de flesta länder :rofl:
Nope, man petar in kortet, trycker in koden, väljer pump, får tillbaka kortet och tankar tanken full. På den självbetjäningsmack som jag använder (ingen av de från tråden) så verkar det så långt fungera helt smärtfritt. Dvs även om jag har under 1500 kr på kontot, typ rent av 300 och tankar för 150 :o så har jag kunnat handla efteråt. Hoppas det håller i sig...

En gång har jag råkat ur för att man bestämmer först vad man tankar för. Tryckte in 400 kr, tankade för 350, hoppade upp och ned av irritation och gick in på den som tur var bemannade macken och fick tillbaka 50 kr. :D (jo jag har liten tank :) och det var fruktansvärt snöoväder så jag tankade lite i onödan eftersom jag visste att det fanns risk att jag skulle bli stående hela natten med motorn på, hela Kymlingelänken var full med folk som sedan skulle stå stilla till kl 02 på morgonen när jag körde förbi och det var fryskallt.) Så det vore ett himla praktiskt system om man i alla fall fick tillbaka pengar per automatik om man råkade betala för mycket, annars njaa.

Nope, man petar in kortet, trycker in koden, väljer pump, får tillbaka kortet och tankar tanken full. På den självbetjäningsmack som jag använder (ingen av de från tråden) så verkar det så långt fungera helt smärtfritt. Dvs även om jag har under 1500 kr på kontot, typ rent av 300 och tankar för 150 :o så har jag kunnat handla efteråt. Hoppas det håller i sig...

En gång har jag råkat ur för att man bestämmer först vad man tankar för. Tryckte in 400 kr, tankade för 350, hoppade upp och ned av irritation och gick in på den som tur var bemannade macken och fick tillbaka 50 kr. :D (jo jag har liten tank :) och det var fruktansvärt snöoväder så jag tankade lite i onödan eftersom jag visste att det fanns risk att jag skulle bli stående hela natten med motorn på, hela Kymlingelänken var full med folk som sedan skulle stå stilla till kl 02 på morgonen när jag körde förbi och det var fryskallt.) Så det vore ett himla praktiskt system om man i alla fall fick tillbaka pengar per automatik om man råkade betala för mycket, annars njaa.

Nämen så frustrerande att du inte fick tillbaka pengarna automatiskt :banghead: Största pluset med vårt system är väl att det förhindrar bensinstöld, har du inte pengar på kortet för ditt angivna belopp så tankar du inte heller.
Hoppas de löser problemen som verkar finnas hos er nu iaf, låter inte trevlig att ha sina pengar reserverade i flera dagar :down:

Nämen så frustrerande att du inte fick tillbaka pengarna automatiskt :banghead: Största pluset med vårt system är väl att det förhindrar bensinstöld, har du inte pengar på kortet för ditt angivna belopp så tankar du inte heller.
Hoppas de löser problemen som verkar finnas hos er nu iaf, låter inte trevlig att ha sina pengar reserverade i flera dagar :down:
Jo ert system verkar helt funkis, jag skulle kunna leva med det!

Jag trodde inte det här var aktuellt längre. Minns för flera år sedan att det var problem med reserverade belopp (jag lyckades en gång på ngt konstigt sätt få minus på mitt konto pga att macken strulade med reserverat belopp) och sedan minns jag att man lite senare kunde välja maxbelopp iaf på vissa stationer.
Nu har jag aldrig märkt av att det reserveras så förmodligen fungerar det utan problem för det mesta.
Har sedan i somras dock kreditkort via volvo som jag använder till allt som har med bilen att göra så jag berörs väl inte längre på samma sätt. Smidigare.

Haha men så dumt! Vem sjutton kom på ett så fånigt system?! Det är liksom ingen ny teknik den som vi har i Finland.

Misstänker någon som fått för sig att kunderna tankar mera om de inte behöver vara medvetna om hur många pengar det blir innan det blir fullt!
0f782ecebbbc92bf87b5271455183f656beeca2b884bbe5e630382f179e7bd63.jpg

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 735
Senast: EZMK
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 593
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 171
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.