Och om man gör mer än arbetsbeskrivningen (och lönen) säger så bevisar man för arbetsgivaren att det går att snåla nästan hur mycket som helst för personalen kommer täcka upp.
Det mesta jag gör ingår i arbetsbeskrivningen, vilken oftast lyder "sedvanliga omvårdnadsuppgifter samt iordningställande och administration av delegerade läkemedel". Med vissa variationer beroende på verksamhet.
Jag ska dokumentera, det är viktigt! Vårdtagare kan bli utan insatser de har rätt till pga bristande dokumentation. Eller personal kan bli utsatt för fara vid ensamarbete om det inte dokumenterats tillräckligt att en individ är väldigt utåtagerande.
Det ska beställas mat, inkontinens skydd och förbrukningsvaror. Vem av mina boende ska annars få klara sig utan toapapper? Det måste tvättas och torkas och vikas. Eller vem ska sova i nedkissade lakan?
Det ska städas, lagas mat och pyntas inför högtider. Det ingår i omvårdnadsuppgifterna att verka för en god psykisk och fysisk hälsa hos vårdtagarna och för det behöver de social samvaro, stimulans för hjärnan och fysisk aktivitet. Det är mitt jobb det med, att samla till fika och pratstunder, baka, spela spel och leka "hänga gubbe". Att se till att vi kommer ut, utomhus.
Jobbar jag i hemtjänsten så ja, då har jag mindre ansvar för aktiviteter. Men ska jag rycka på axlarna när tvättmaskiner är sönder/ingen tvättid är bokad - det är inte mitt jobb så Britta får väl sova i soffan då?
Det digitala låset har slutat funka, reparation kan ske tidigast imorgon. Jahopp. Då får Arne, dubbelamputerad med terminal cancer och diabetes väl ligga där i sängen till dess då.
Fia med alzheimer är försvunnen? Ingår inte i mitt jobb att ränna runt och leta.
Min lön är för låg för att jag ska riskera fysisk skada. 2 m långa och 100 kg+ tunga Sune får väl sparka och slå lilla Mia 50 kg hur mycket han vill då. Jag väntar till polisen kommer. Det kan förstås ta 30 min men... Håll ut Mia!
Det finns ingen mat till hela helgen, nåt har blivit fel vid leveransen. Pjta, jag har matlåda och är inte ansvarig för matbeställning. Den som är det jobbar inte idag. Nåja, de får äta piller och dricka vatten. I minst 3 dygn.
Har Staffans handel missats 2 veckor i rad för att vi har så mycket nyanställd, ovan personal. Skafferi och kylskåp gapar tomt? Jag får ingen extra tid av chefen för att handla? Sorry Staffan, det blir ströbröd och vatten de kommande fem dagarna.
Som tur är, för alla som är eller nånsin kommer vara patient, har de flesta vårdarbetare hjärtan stora som oceaner. Kanske borde vi vägra, men vi kan inte titta på lidande utan att försöka lindra på nåt vis. Om än så litet. Vi har försökt men mår ju skit då också!