Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Att vi blir färre tror jag personligen är jordens enda räddning.

Sen beror det ju också på om krigen når oss, då blir det ju en högre dödlighet bland landets yngre befolkning, vilket leder till att det finns ännu färre att ta hand om landets äldre.

Höjd pensionsålder är vi tvungna att gå mot. Jag räknar med att aldrig gå i pension (om jag inte blir dement och då dör jag mycket hellre).

Däremot hoppas jag på att kunna gå ner i tjänst och ha fler timmar till förfogande utanför arbetet än jag har idag.
 
Jag tror att enda lösningen är att bygga massvis med äldreboenden för olika stödnivåer. Resetiden måste bort, och att det finns kollegor, fikarum, vilorum, personaltoaletter i samma byggnad lättar på trycket rejält.

Och tänk på vad det skulle innebära för bostadsmarknaden...
Ja det behövs mycket fler boenden. Men jättemånga vill också vårdas i hemmet. De flesta tom. Så det behövs jättemycket insatser för att lösa detta med på ett humant vis för vårdtagare och personal.
 
Nu blir det här att handla om lön också tyvärr, men jag tror tyvärr att vore lönen bättre skulle fler gå ner i tid för att få mer återhämtning vilket behövs, för det är så jäkla krävande arbetsmiljö.
Jag är en av få (känns det som) som är på väg att utbilda mig till undersköterska, enbart tack vare att kommunen kör en 50/50 utbildning (50% studier, 50% jobb = heltidslön), jag får vara kvar på demensboendet jag jobbat på under sommaren och som jag trivts väldigt bra på och jag behöver inte börja jobba heltid närmsta 1,5 åren. Jag valde under sommaren att jobba 75% pga att jag har varit utmattad tidigare och har en trasig kropp efter att ha jobbat med lokalvård innan. Tack vare min examen som behandlingspedagog i våras fick jag upp lönen till 150 kr/Tim, det är 25 200 kr före skatt vilket är vad jag får nu som lön. I somras när jag jobbat en hel månad fick jag ut strax över 14 000 i lön. Det är knappt mer än a-kassan, ett par tusen under csn. Det är tufft att överleva på som ensam, tack gode gud att jag inte har barn. Jag som vill/behöver mer återhämtning är mycket missnöjd över faktumet att 75% inte innebär fler lediga dagar, utan bara kortare pass... Jag jobbar hellre 3 st 10 timmars pass på en vecka än 5-6 pass på 4-8 timmar då 4 lediga dagar är mer återhämtning än 1 ledig dag även om själva timmarna är lika.

2 intro pass på hemtjänsten räckte för att att jag skulle inse att det aldrig kommer funka för mig, fy fan vilket jäkla skitjobb och jag är förundrad över dom som orkar och står ut, all heder till er! Jag förstår verkligen att man inte rekommenderar att jobba med det eller väljer något annat.
 
Heltidsresan utpressade folk till att tacka ja till en heltid många inte ville ha eftersom man tvingades jobba lika många pass oavsett anställingsgrad. Heltidsresan spelade absolut roll. Många som jobbade deltid som extrajobb och hade annan sysselsättning också tvingades säga upp sig från ena jobbet för att jobba 100% på det andra.

Hälsoschema och heltidsresan är två olika saker.
Ja de är två olika saker men två olika saker kan spela in på samma problem och multiplicera det.
Men fine jag tolkar dig som att det inte finns några som helst problem med schemana inom äldreomsorgen och att de jag pratat med ljuger.
 
Jag har jobbat i äldreomsorgen i 15 år, utbildat mig till undersköterska och sedan vidareutbildat mig till specialistusk med inriktning mot demensvård. Under de 15 åren har jag jobbat på vanligt äldreboende, korttidsboende, hemtjänst och demensboende. Jag har bränt ut mig 4 gånger. Rejält - på nivån att jag inte kunnat hitta hem, glömt hur man kör bil, haft dagliga utbrott där jag bara skriker eller gråter, min man åkte under en period hem från jobbet(inom vården...)för att mata mig eftersom jag inte fixade att äta själv.
Min rygg är trasig och gör ont - jämt. Höfterna gör ont - jämt. Axlar, knän och handleder är utslitna och gör ont, nästan jämt. Alla sjukgymnaster, arbetsterapeuter, naprapater och läkare säger samma sak - förslitningsskador, de ser dem hela tiden hos min åldersgrupp och yrkeskategori. Alla mina kollegor har samma problem. Vi är så slut och har så ont att vi gråter i omklädningsrummet, på toaletten, på rasten, i "rökrutan", i duschen hemma.
Yrket som undersköterska(eller vårdbiträde)innebär enormt eget ansvar. Det är inte bara att byta blöjor och rulla hår och torka bajs. Du ska vara;
  • Administratör: sköta 2-4 olika digitala system(som gärna "uppdateras" eller byts ut med ett par års mellanrum)där du ska planera och dokumentera ALLT själv. Det är inte bara kundernas hälso- och sjukvård som måste dokumenteras utan även ALLT du själv sagt och gjort - för som personal, särskilt inom hemtjänst, är man utsatt för en enorm misstro från alla.
  • Fastighetsskötare: läckande kranar, stopp i avlopp, kärvande lås. Det löser hemtjänsten! För vi står ju där och kan inte utföra vårt jobb om inte problemet blir löst, NU. Vi kan inte vänta på att någon anhörig ska ha tid att ringa VVS:are eller låssmed. Som personal på boende har jag inte heller tid att vänta på att någon utomstående fastighetsskötarkonsult ska dyka upp - inom tre vardagar. Jag har felsökt och reparerat nöd-dörrar, tvättmaskiner, frysar, proppskåp och sprinklersystem(jag lovar, när sprinklerna+brandlarm går igång mitt i natten på ett psykdemensboende och man är 2 personal på 30 boende då blir man jäkligt motiverad att lösa det problemet omgåendeO_o)
  • Bilmekaniker: jobbar man i hemtjänsten måste man kunna lösa problemet när bilen plötsligt vägrar starta och man står ute på vischan. För att inte tala om gången när jag körde fast i snön och det inte ens fanns en jäkla minispade i bilskrället... Och ingen svarar i telefon så bara lös problemet. Varför satt jag fast i snön? Min lilla plastlåda till bil blåste av vägen när skogen tog slut och vinden från havet tog i under en extrem storm i vintras. Jag hade redan halkat och fått frakturer i foten på en kunds trappa, men vem ska komma ut och jobba istället? Kunden bjöd på ett par alvedon och så var det bara att köra på.
  • Du ska ha koll på läkemedel(allt från paracetamol och svampkräm till cytostatika, neuroleptika, SSRI och opioder. Ska veta administrationssätt, när man ska ge och när man inte ska ge, du ska upptäcka när en kund behöver skickas in akut och när det är ok att avvakta, du lägger om sår och lindar ödemben, ger injektioner och sköter sonder och infarter och katetrar. Du vårdar allt från "vanliga gamla" till demenssjuka, diabetiker, människor i slutstadiet av terminal cancer, personer som nyligen amputerats. Nu för tiden träffar jag många yngre också, 22 - 40 år gamla. En del med familjer, partners och hemmaboende(ibland små)barn. De har t ex MS, ME, fibromyalgi, ALS. Det börjar komma in yngre kunder nu också med psykiska sjukdomar, beroendesjukdomar och funktionsnedsättningar som t ex autism eller intellektuell funktionsnedsättning. Jag träffar döva, blinda och psykotiska människor. På en hemtjänstgrupp "lånades vi ut" till det lokala härbärget för hemlösa. Där skulle vi in, ensamma, bland missbrukare och ibland även kriminella. För att ge läkemedel eller hjälp med omläggning/hygien till någon av gästerna. Ibland fanns husets personal där men oftast såg jag då ingen. Jag var livrädd varenda sekund där jag gick med min väska full av läkemedel och kanyler. Jag var 22 år gammal.
  • Du måste vara duktig på psykologi eftersom den psykiska ohälsan blir alltmer påtaglig. Och vara beredd på att du kommer få stryk. Du kommer bli attackerad, sparkad, slagen, spottad på. Kunder(eller anhöriga)med psykiska problem kommer hota dig till livet, veva med tillhyggen och kasta saker på dig. En del kommer vara bärare av smittsamma sjukdomar. Hepatit och MRSA t ex. Det är mest en trevlig bonus om jag får den informationen INNAN jag träffar kunden. På en arbetsplats bodde en kund med Hepatit C och MRSA i två veckor innan infon om hens sjukdomar kom fram. Hoppsan. Hen var gammal missbrukare med demens och tyckte om att t ex urinera eller defakera på elementen när hen inte fick som hen ville. Hen hade regelbundet näsblod som vi städade upp efter förstås. Ang psykologi så kommer du behöva medla, lugna och peppa. Du måste själv vara lugn och förtroendeingivande. Oavsett hur bråttom du har.
  • Terapeut: du kommer behöva anta rollen som samtalsterapeut och problemlösare/projektledare åt kunden och/eller deras anhöriga. Man kan också få kliva in och vara kundtjänst - det blir upp till dig att lösa det som är fel. Nu.
  • Väktare: för att hålla ordningen på demensavdelningen. Någon måste punktmarkera kunden som slår och sparkar övriga kunder, kastar stolar, knuffar folk och tar stryptag på dem, slår sönder rutor och väggar. Har du tur har du bara en sådan kund på avdelningen iaf. Är dom två blir det än mer spännande. Polisen kommer de första gångerna man ringer, sedan tar det allt längre tid att få någon att komma. Tills de inte kommer alls.
Därtill har man arbetsplatskulturen. "Vi måste hjälpas åt. Ställa upp för varandra."
Det är klart att man vill! De flesta jag jobbat med vill både sina kollegor och kunder det allra bästa. Men det innebär också under de här omständigheterna att man tar slut. För det saknas alltid någon. VARJE DAG, VARJE PASS är det någon grupp/avdelning som går kort. Ofta är man bara 3 personal/avd redan från början. På helgen är man 2. Inom hemtjänsten innebär det kaos om det saknas någon, oftast blir kunder utan mer tidskrävande insatser som dusch, handel eller social tid. Vi som jobbar vet aldrig helt säkert att vi faktiskt ska få gå hem när vi slutar. För det mesta jobbar man över 20 - 30 min(gratis för det blir ett jäkla liv uppifrån om man lägger in den tiden)varje pass. Ofta får någon från dagpasset stanna och jobba kvällen med. Någon från kvällen stannar och jobbar natten. Mitt eget rekord är att jobba kväll 13 - 21, natt 21 - 07.15, dag 07.15 - 15. Alltså 22 timmar i ett sträck, utan rast och utan sömn. För ingen annan finns, det FINNS ingen personal. Det här sker när man ringt alla, beordrat in personal etc. Hände några gånger under pandemin och sker ännu...
Lilla barnet är anmäld till fritids till 16.30 varje dag. Inte för att det behövs utan för att vi vuxna, som båda jobbar inom äldreomsorgen, aldrig vet när vi kan gå hem. Slutar jag kl 15, enligt schema? Eller kommer jag vara kvar till 16? 18? 22? Hur kommer andra föräldern jobba? Det blev ju förstås ohållbart för fritids att det ibland var ett barn extra som det saknades bemanning/mellis för.
Visst kan man vägra, säga ifrån. Men hur mår vi då? Vi som går hem med gråten i halsen och ont i magen för att vi vet vilket kaos och lidande vi dömer våra kollegor och kunder till. Jag och maken varierar därför vår vägran, så att vi ibland mår dåligt för ovanstående och ibland mår dåligt för att vi missar orimligt mycket tid med familjen.
Mitt i prick.

Och så lägger vi till alla dysfunktionella chefer, organisationer och ledare som antingen bara vill klättra i sin egen karriär, hra tröttnat på golvet eller som helt enkelt inte bryr sig.

Och all akutbemanning, men individer som av någon anledning egentligen inte platsar, men som tas in i brist på annat. Bättre med ett namn på schemat än en tom rad.

Och så har vi inte tid för teamarbete, gemensam planering eller handledning i tuffa tider. Vi reflekterar inte över vad vi gör i tillräckligt stor utsträckning.
 
Nu blir det här att handla om lön också tyvärr, men jag tror tyvärr att vore lönen bättre skulle fler gå ner i tid för att få mer återhämtning vilket behövs, för det är så jäkla krävande arbetsmiljö.
Jag är en av få (känns det som) som är på väg att utbilda mig till undersköterska, enbart tack vare att kommunen kör en 50/50 utbildning (50% studier, 50% jobb = heltidslön), jag får vara kvar på demensboendet jag jobbat på under sommaren och som jag trivts väldigt bra på och jag behöver inte börja jobba heltid närmsta 1,5 åren. Jag valde under sommaren att jobba 75% pga att jag har varit utmattad tidigare och har en trasig kropp efter att ha jobbat med lokalvård innan. Tack vare min examen som behandlingspedagog i våras fick jag upp lönen till 150 kr/Tim, det är 25 200 kr före skatt vilket är vad jag får nu som lön. I somras när jag jobbat en hel månad fick jag ut strax över 14 000 i lön. Det är knappt mer än a-kassan, ett par tusen under csn. Det är tufft att överleva på som ensam, tack gode gud att jag inte har barn. Jag som vill/behöver mer återhämtning är mycket missnöjd över faktumet att 75% inte innebär fler lediga dagar, utan bara kortare pass... Jag jobbar hellre 3 st 10 timmars pass på en vecka än 5-6 pass på 4-8 timmar då 4 lediga dagar är mer återhämtning än 1 ledig dag även om själva timmarna är lika.

2 intro pass på hemtjänsten räckte för att att jag skulle inse att det aldrig kommer funka för mig, fy fan vilket jäkla skitjobb och jag är förundrad över dom som orkar och står ut, all heder till er! Jag förstår verkligen att man inte rekommenderar att jobba med det eller väljer något annat.
Det är det här jag inte förstår. kortare pass och fler pass i rad ger inte mer återhämtning än längre pass med fler dagar återhämtning. Jag jobbar 4 timmar om dagen och fixar inte det. När jag jobbade hemma måndag och fredag kunde jag få ihop sammanhängande ledighet av 4 dagar trots att jag rent faktiskt jobbade måndag och fredag (men påverkan av intryck utifrån saknades helt, det som slet enormt, sliter enormt) och det gjorde att jag orkade med 50 %. Nu känns det hemskt att ständigt vara borta pga sjukdom varje vecka, återhämtningen finns inte där längre. Därför förstår jag inte varför deltidsarbetarna plötsligt ska jobba fler korta pass numera. Det är knäppt! Det är ohållbart tycker jag.
 
Ja de är två olika saker men två olika saker kan spela in på samma problem och multiplicera det.
Men fine jag tolkar dig som att det inte finns några som helst problem med schemana inom äldreomsorgen och att de jag pratat med ljuger.
Jag förstår inte hur du har kunnat tolka mig så när jag upprepat säger att scheman är ett stort problem O_o

Och det är till stor del pga heltidsresan och lagen om dygnsvila. Problem fanns innan men som jag skrev innan så gick det åt helvete men scheman när dessa två infördes.

Dessa två finns på alla arbetsplatser i vården (och fler)
 
Det är det här jag inte förstår. kortare pass och fler pass i rad ger inte mer återhämtning än längre pass med fler dagar återhämtning. Jag jobbar 4 timmar om dagen och fixar inte det. När jag jobbade hemma måndag och fredag kunde jag få ihop sammanhängande ledighet av 4 dagar trots att jag rent faktiskt jobbade måndag och fredag (men påverkan av intryck utifrån saknades helt, det som slet enormt, sliter enormt) och det gjorde att jag orkade med 50 %. Nu känns det hemskt att ständigt vara borta pga sjukdom varje vecka, återhämtningen finns inte där längre. Därför förstår jag inte varför deltidsarbetarna plötsligt ska jobba fler korta pass numera. Det är knäppt! Det är ohållbart tycker jag.
Hos oss motiverades det med att några konsulter kommit på att det var bättre att vara inne oftare, för då hade man mer koll på verksamheten.
Så det var bättre för... verksamheten? Verkligen inte för den som valt att gå ner i tid för att få mer andrum.
"Alla ska jobba nästan hela tiden, för då slipper vi rapportera över och ha en fungerande dokumentation och kommunikation."
Fint.
Vi har, som nämnts tidigare i tråden, slutat skratta på jobbet.
 
Jag skulle behöva mer återhämtning mellan mina pass/per vecka, gärna mer flexibilitet i schemat, några tusen högre lön (så att jag har råd att gå till naprapat/massör/gym), bättre organisation och framför allt en kollega till, varje dag.
Jag vill kunna känna att vi har tid att prata med varandra efter tuffa situationer eller när någon gått bort. Jag vill kunna känna att jag räcker till på jobbet. Jag vill hinna prata med mina vårdtagare och finnas där för dem, möta dem efter deras behov för stunden.
Det gör jag inte idag.
 
Mitt i prick.

Och så lägger vi till alla dysfunktionella chefer, organisationer och ledare som antingen bara vill klättra i sin egen karriär, hra tröttnat på golvet eller som helt enkelt inte bryr sig.

Och all akutbemanning, men individer som av någon anledning egentligen inte platsar, men som tas in i brist på annat. Bättre med ett namn på schemat än en tom rad.

Och så har vi inte tid för teamarbete, gemensam planering eller handledning i tuffa tider. Vi reflekterar inte över vad vi gör i tillräckligt stor utsträckning.
Det är en annan frustration. De flesta av mina kollegor har varit bra, vissa fenomenala, vissa har blivit vänner för livet, vissa är bara... Ett namn på raden som sagt.
Som ny erbjuds man 3 dagars introduktion, oavsett om man har tidigare erfarenhet eller inte. På 3 dagar ska jag som ordinarie lära upp någon samtidigt som jag gör mitt vanliga jobb. Hur ska det kunna bli bra?

Eller de som verkligen inte borde arbeta med människor? Jag har varit med om att kund lämnats hängade i liften halvnaken - för att personalen fick ett(privat)samtal. En dam duschades i kallvatten, personalen stod så långt bort som möjligt och riktade duschen som om hen tvättade bilen. Eller vad sägs om att sätta på samma inkontinens skydd igen fast det är fullt av urin och avföring?
Eller tjejen som jag jobbade 80 % av mina pass med som tryckte ner mat i halsen på en demenssjuk man MEDAN han kräktes. För att hon var så upptagen med att skicka "snapar". Hoppsan...
Eller kvinnan som ville så väl men var helt hopplös att jobba med. Hon var stor och bullrig, ryckte och slet i allt, snubblade och ramlade och tappade saker, alltid gick nåt sönder. Man bad en bön att hon inte skulle tappa en kund i marken... Igen... Hon stod i korridorer och dagrum och hade högljudda gräl med demenssjuka kunder, frågade dem "är du dum?!". Varje arbetspass fick man gå emellan och lugna situationer. Till slut satte jag henne i köket och tvättstugan. Och skötte alla 10 kunder själv.

Ang teambyggande, det hade ju varit trevligt. Eller att bara hinna prata med mina kollegor alls, om jobbet. Förr hade vi rapport tid 15 - 20 min vid varje skiftbyte. Superviktig tid!
Sen togs det bort. Allt skulle ju dokumenteras och finnas i "systemet". Men en kort text är inte samma sak som att få prata med en kollega om det. Särskilt inom demensvården är det så mycket mer, så mycket som inte går att uttrycka i ett dokumentationssystem. Aningar, känslor, små små förändringar hos en person. Vi måste få prata med varandra när våra kunder inte kan det själva.
Det behöver framförallt finnas en direkt kommunikation mellan dag och nattpersonal - så att det finns ett "vi". Ofta nu så ser de två grupperna knappt varandra. Om inte verksamheten har för vana att bemanna upp nattpass med dagpersonal förstås.
 
Eller legitimationen. Vi bad om bättre arbetsmiljö, bättre schema, bättre lön, fler kollegor. Vad fick vi? En legitimation! Som vi dessutom fick betala för att ansöka om! O_o:rofl:
Det skulle höja kompetensen genom att motivera folk att utbilda sig, underlätta för redan utbildad personal genom att kollegorna blev duktigare och locka fler till yrket. Det blev snarare tvärtom. Och det märktes inte på lönen heller. Inte med en krona ens.
 
Det är en annan frustration. De flesta av mina kollegor har varit bra, vissa fenomenala, vissa har blivit vänner för livet, vissa är bara... Ett namn på raden som sagt.
Som ny erbjuds man 3 dagars introduktion, oavsett om man har tidigare erfarenhet eller inte. På 3 dagar ska jag som ordinarie lära upp någon samtidigt som jag gör mitt vanliga jobb. Hur ska det kunna bli bra?

Eller de som verkligen inte borde arbeta med människor? Jag har varit med om att kund lämnats hängade i liften halvnaken - för att personalen fick ett(privat)samtal. En dam duschades i kallvatten, personalen stod så långt bort som möjligt och riktade duschen som om hen tvättade bilen. Eller vad sägs om att sätta på samma inkontinens skydd igen fast det är fullt av urin och avföring?
Eller tjejen som jag jobbade 80 % av mina pass med som tryckte ner mat i halsen på en demenssjuk man MEDAN han kräktes. För att hon var så upptagen med att skicka "snapar". Hoppsan...
Eller kvinnan som ville så väl men var helt hopplös att jobba med. Hon var stor och bullrig, ryckte och slet i allt, snubblade och ramlade och tappade saker, alltid gick nåt sönder. Man bad en bön att hon inte skulle tappa en kund i marken... Igen... Hon stod i korridorer och dagrum och hade högljudda gräl med demenssjuka kunder, frågade dem "är du dum?!". Varje arbetspass fick man gå emellan och lugna situationer. Till slut satte jag henne i köket och tvättstugan. Och skötte alla 10 kunder själv.

Ang teambyggande, det hade ju varit trevligt. Eller att bara hinna prata med mina kollegor alls, om jobbet. Förr hade vi rapport tid 15 - 20 min vid varje skiftbyte. Superviktig tid!
Sen togs det bort. Allt skulle ju dokumenteras och finnas i "systemet". Men en kort text är inte samma sak som att få prata med en kollega om det. Särskilt inom demensvården är det så mycket mer, så mycket som inte går att uttrycka i ett dokumentationssystem. Aningar, känslor, små små förändringar hos en person. Vi måste få prata med varandra när våra kunder inte kan det själva.
Det behöver framförallt finnas en direkt kommunikation mellan dag och nattpersonal - så att det finns ett "vi". Ofta nu så ser de två grupperna knappt varandra. Om inte verksamheten har för vana att bemanna upp nattpass med dagpersonal förstås.
Snälla säg att alla de där högst olämpliga människorna fick sparken? Blir beklämd och ledsen när jag läser dina inlägg, sorgligt det är/blivit och hur pissigt ni i personalen har det.
 
Jag skulle behöva mer återhämtning mellan mina pass/per vecka, gärna mer flexibilitet i schemat, några tusen högre lön (så att jag har råd att gå till naprapat/massör/gym), bättre organisation och framför allt en kollega till, varje dag.
Jag vill kunna känna att vi har tid att prata med varandra efter tuffa situationer eller när någon gått bort. Jag vill kunna känna att jag räcker till på jobbet. Jag vill hinna prata med mina vårdtagare och finnas där för dem, möta dem efter deras behov för stunden.
Det gör jag inte idag.
(massör skulle de till och med kunna ha som jobbförmån (det hade jag på ett jobb, en gång i månaden halva priset. Och avtal med ett gym om lägre pris, med en så stor organisation borde det gå. Iofs kanske problem med att det är offentlig verksamhet.)
 
(massör skulle de till och med kunna ha som jobbförmån (det hade jag på ett jobb, en gång i månaden halva priset. Och avtal med ett gym om lägre pris, med en så stor organisation borde det gå. Iofs kanske problem med att det är offentlig verksamhet.)
Där jag jobbar har vi gratis gymkort (årskort), betalar bara medlemsavgiften (100kr/år) och det finns massör gratis en gång i månaden tror jag det är. Jag har aldrig gått till massören här men vet att det typ alltid är fullbokat. Och det är statligt och verkar ju gå bra.
 
Ang teambyggande, det hade ju varit trevligt. Eller att bara hinna prata med mina kollegor alls, om jobbet. Förr hade vi rapport tid 15 - 20 min vid varje skiftbyte. Superviktig tid!
Sen togs det bort. Allt skulle ju dokumenteras och finnas i "systemet". Men en kort text är inte samma sak som att få prata med en kollega om det. Särskilt inom demensvården är det så mycket mer, så mycket som inte går att uttrycka i ett dokumentationssystem. Aningar, känslor, små små förändringar hos en person. Vi måste få prata med varandra när våra kunder inte kan det själva.
Det behöver framförallt finnas en direkt kommunikation mellan dag och nattpersonal - så att det finns ett "vi". Ofta nu så ser de två grupperna knappt varandra. Om inte verksamheten har för vana att bemanna upp nattpass med dagpersonal förstås.
(och alla är kanske inte supersnabba och bekväma med att skriva i text jämfört med prata. Tangentbord är inte så himla lätta alla gånger heller.)
 
Jag har jobbat i äldreomsorgen i 15 år, utbildat mig till undersköterska och sedan vidareutbildat mig till specialistusk med inriktning mot demensvård. Under de 15 åren har jag jobbat på vanligt äldreboende, korttidsboende, hemtjänst och demensboende. Jag har bränt ut mig 4 gånger. Rejält - på nivån att jag inte kunnat hitta hem, glömt hur man kör bil, haft dagliga utbrott där jag bara skriker eller gråter, min man åkte under en period hem från jobbet(inom vården...)för att mata mig eftersom jag inte fixade att äta själv.
Min rygg är trasig och gör ont - jämt. Höfterna gör ont - jämt. Axlar, knän och handleder är utslitna och gör ont, nästan jämt. Alla sjukgymnaster, arbetsterapeuter, naprapater och läkare säger samma sak - förslitningsskador, de ser dem hela tiden hos min åldersgrupp och yrkeskategori. Alla mina kollegor har samma problem. Vi är så slut och har så ont att vi gråter i omklädningsrummet, på toaletten, på rasten, i "rökrutan", i duschen hemma.
Yrket som undersköterska(eller vårdbiträde)innebär enormt eget ansvar. Det är inte bara att byta blöjor och rulla hår och torka bajs. Du ska vara;
  • Administratör:
  • Fastighetsskötare:
  • Bilmekaniker:
  • Du ska ha koll på läkemedel
  • Du måste vara duktig på psykologi eftersom den psykiska ohälsan blir alltmer påtaglig.
  • Terapeut:
  • Väktare:

1. Administration: ingår i de allra flesta jobb mer eller mindre.

2. Koll på läkemedel: men det ingår väl ändå i jobbet när man jobbar på ett äldreboende??

3. Terapeut/psykologi: tänker jag också ingår i jobbet.

4. Fastighetsskötare, bilmekaniker, väktare. Där tänker att många inom äldrevården täcker upp för arbetsgivarnas lathet/snålhet/inkompetens. Sluta göra det! På mitt jobb ansågs det ett tag att vi skulle ordna en del IT-ärenden. Men när vi slutade göra det (eftersom vi är inte IT-utbildade eller anställda för att hantera sånt) så började företaget att ge oss mer resurser gällande IT-frågorna. Blir du stående med bilen. Hör med arbetsgivaren vem du ska ringa. Du är inte anställd som bilmekaniker och ska därför inte göra det jobbet. Det ska din arbetsgivare ha ordnat med riktiga bilmekaniker. Likaså fastighetsskötare. Det ska ju bara finnas på plats dagtid. Nån form av jour kvällstid och helger för akuta ärenden. Varför säger ni inte bara att ni inte har tid eller är anställda för att vara fastighetsskötare?

Man måste tyvärr sätta hårt mot hårt. Men jag förstår att det är svårt när det går ut över de äldre. Det är ju just det som arbetsgivarna utnyttjar. Det är en form av känslomässig utpressning! Otroligt fult av dem att göra så!
 
1. Administration: ingår i de allra flesta jobb mer eller mindre.

2. Koll på läkemedel: men det ingår väl ändå i jobbet när man jobbar på ett äldreboende??

3. Terapeut/psykologi: tänker jag också ingår i jobbet.

4. Fastighetsskötare, bilmekaniker, väktare. Där tänker att många inom äldrevården täcker upp för arbetsgivarnas lathet/snålhet/inkompetens. Sluta göra det! På mitt jobb ansågs det ett tag att vi skulle ordna en del IT-ärenden. Men när vi slutade göra det (eftersom vi är inte IT-utbildade eller anställda för att hantera sånt) så började företaget att ge oss mer resurser gällande IT-frågorna. Blir du stående med bilen. Hör med arbetsgivaren vem du ska ringa. Du är inte anställd som bilmekaniker och ska därför inte göra det jobbet. Det ska din arbetsgivare ha ordnat med riktiga bilmekaniker. Likaså fastighetsskötare. Det ska ju bara finnas på plats dagtid. Nån form av jour kvällstid och helger för akuta ärenden. Varför säger ni inte bara att ni inte har tid eller är anställda för att vara fastighetsskötare?

Man måste tyvärr sätta hårt mot hårt. Men jag förstår att det är svårt när det går ut över de äldre. Det är ju just det som arbetsgivarna utnyttjar. Det är en form av känslomässig utpressning! Otroligt fult av dem att göra så!
Vi har ingen utbildning alls i psykologi/Terapi. Det ingår heller inte i jobbet.
Vi ska egentligen bara göra de insatser som bistånd beslutat. Krasst sett så är psykiskt mående inget hemtjänsten jobbar med alls. Men givetvis är man männsklig och tröstar och stöttar ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp