Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Nu jobbar ju jag med just digitalisering i vård- och omsorg och jag kan ju säga att de lösningar jag jobbar med faktiskt hjälper. Det är liksom något vi måste visa upp när vi presenterar projektförslag och följningar, att de ämnar till att ha effekt som x, y & z. Det kan vara ökad självständighet, minskad körtid, enklare schemaläggning etc.
Är din erfarenhet att digitaliseringsprojekten faktiskt rutinmässigt utvärderas strukturerat och objektivt efter införande, för att validera att den utlovade/planerade effekten realiserats och att kartlägga eventuella negativa konsekvenser? Jag jobbar delvis med samma bitar och min erfarenhet är att det sällan eller aldrig sker...
 
Oj då läser vi det helt olika. Allt detta som inte har med omvårdnad av person ser inte jag som något som är positivt alls. Jag skulle inte vilja vara reperatör, bilmekaniker, låssmed, kock eller egentligen ens lokalvårdare i mitt yrke som blivande undersköterska. Att man behöver bädda rent, städa för en olycka hänt, bre en kvällssmörgås är stor skillnad mot allt som till exempel @SpanskaLoppan skrivit om.
Nej så hade jag också uppfattat det först. Men sedan i tråden försvaras dessa uppgifter :)
Sedan uttrycks iofs att de har vaktmästare men att man får skäll om man använder dem eftersom de är dyra.
 
Fast det är ju ett problem NU. Både min pappa och farmor är pensionerade, och snart mamma med - och mormor och morfar lever och är pensionerade.

Vi är alltså 4 levande generationer (jag har barn) och hälften är pensionerade. Och jag har bara 1 barn, brorsan inga.

Ja det motsäger jag inte. Jag har ingen lösning på det. Har också gamla släktingar och ser hur det (inte) fungerar med äldreomsorgen. Jag tänker bara att om det är misär nu så kmmer det inte vara det i framtiden pga att vi kommer inte bli så gamla. Men de räddar ju inte de som lider nu, nej...
 
Jag är orolig för att bli gammal och inte klara mig själv. Då jag inte kommer ha någon som kan hjälpa mig med vårdkontakter.

Jag har vänt på frågan lite. Nej, jag har inga barn som kommer behöva streta med mig. För som jag ser att min mamma får stötta sina föräldrar i allt (och min farmor eftersom min far är av den klassiska handlingsförlamade generationen män) är inget roligt alls, inte för nån av dom. Jag vill verkligen inte bli så gammal. Jag hoppas att jag dör innan, och om jag inte gör det hoppas jag att jag kan lösa problemet själv medan jag är i skick för det. Det är ju många äldre som tar livet av sig och jag förstår varför. Att ligga i kiss och vara ensam är inget liv, bara beklagligt och ovärdigt.
 
Är din erfarenhet att digitaliseringsprojekten faktiskt rutinmässigt utvärderas strukturerat och objektivt efter införande, för att validera att den utlovade/planerade effekten realiserats och att kartlägga eventuella negativa konsekvenser? Jag jobbar delvis med samma bitar och min erfarenhet är att det sällan eller aldrig sker...
Håller med, men samtidigt.

Det känns ganska tydligt att verktyg ibland inte ens införs strukturerat och tydligt i organisationerna och att personal inom organisationerna inte delar verktyg med varandra/inte ser över sin verktygslåda. Inte diskuterar omtyckta verktyg på fikarasten.

Dvs om kommunen köpt in ngt som verkligen efterfrågats så händer det att det ändå ned i organisationerna tappas mer och mer. Till slut är det bara ett mail till i måndagens mailskörd -btw du har det här med. Och få vet att de fått ett nytt tidsbesparande verktyg och de som märkt av det och använder det ofta berättar inte om det för kollegor. Eller är så vana att använda sitt äldre mer tidskrävande sätt och föredrar att inte lära sig det nya.
 
Är din erfarenhet att digitaliseringsprojekten faktiskt rutinmässigt utvärderas strukturerat och objektivt efter införande, för att validera att den utlovade/planerade effekten realiserats och att kartlägga eventuella negativa konsekvenser? Jag jobbar delvis med samma bitar och min erfarenhet är att det sällan eller aldrig sker...
Som med alla projekt skulle jag säga att det beror på projektledaren och verksamheten som tar emot resultat och sedan ansvarar för uppföljning. Och utöver det hur projektstöden ser ut. Jag som jobbar projektmässigt fast med fast anställning i kommunen har ju enklare att följa upp ifall verksamheten faktiskt gjort det som bestämts vid överlämning. På gott och ont, för det blir ju svårt att överlämna när man är kvar nästgårds. En konsult kan ju få försvinna efteråt 😅

Men ja, det är en work in progress. Och det är svårt att jobba i politiskt styrda organisationer ibland för plötsligt kan man få beslut om att införa något som kan te sig ganska kasst. Så då får man liksom göra det bästa av det hela.

Och det viktiga är också att projekt faktiskt blir skitkassa resultatmässigt. Det händer. Då får man utvärdera, lära sig och prova annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp