Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Man löser det.
En kollega fick sin vvs make att gå upp mitt i natten och komma och hjälpa oss med sprinkler t ex.
Jag har ringt min bästa väns elektriker make när all el bara dog en söndag.

Vi hjälper varandra, fixar och trixar och löser saker.
Klart att chefen inre kan bestraffa någon som inte kan klättra I träd liksom. Men man kan mycket om man vet att en skör människa är beroende av en.
Ja det är ju det, synd att cheferna inte vet och ser och att cheferna har de äldre som gisslan för att det utförs :(

Samtidigt att få vara påhittig och kreativ är givande så man kan förstå att man inte vill förlora den biten.
 
Jag håller med i sak, jobbade 9 år inom städ och tog över mitt städområde efter någon som gjort mer än vad de skulle och gjort kunden bortskämda med att just få mer än vad de betalade för och vad tiden var avsatt för. Jag vägrade. Det var dock städ. Lokalvård. Inte vård om människor, där följderna kan bli fatala. Det är däri skillnaden ligger. Rent teoretiskt ska man göra som du skriver- och man försöker så gott man kan många gånger gissar jag, rent praktiskt ska man kunna leva med sig själv också, som människa, som medmänniska och man vill väl och ta hand om människorna man jobbar med. Varför har man annars valt sitt yrke.

Man blir väldigt dålig på att hjälpa andra när man är sjukskriven för utbrändhet. Det är som på flyget: först sätter man på sin egen syrgasmask innan man hjälper andra med deras.
 
Man löser det.
En kollega fick sin vvs make att gå upp mitt i natten och komma och hjälpa oss med sprinkler t ex.
Jag har ringt min bästa väns elektriker make när all el bara dog en söndag.

Vi hjälper varandra, fixar och trixar och löser saker.
Klart att chefen inre kan bestraffa någon som inte kan klättra I träd liksom. Men man kan mycket om man vet att en skör människa är beroende av en.

Vilka usla arbetsgivare när ni känner att ni hellre ringer och väcker en väns make mitt i natten än att kontakta arbetsgivaren.

Alltså, på mitt jobb har vi en fastighetsavdelning där det finns en person på jour nätter och helger. Chefen på fastighetsavdelning har larm (el, temperatur, brand, inbrottslarm etc) kopplat till sin telefon även nattetid. Hos oss är det bara pengar och oersättlig material det rör sig om vi har att göra med. Och era arbetsgivare som har ansvar för människor utpressar er! Jag förstår att det är tufft att sluta göra för mycket men ni måste sluta! Annars kommer arbetsgivarna aldrig sluta med det.
 
Där jag jobbar har vi gratis gymkort (årskort), betalar bara medlemsavgiften (100kr/år) och det finns massör gratis en gång i månaden tror jag det är. Jag har aldrig gått till massören här men vet att det typ alltid är fullbokat. Och det är statligt och verkar ju gå bra.
Hos en tidigare kommunal arbetsgivaren hade vi gratis massage en gång i månaden (om vi lyckades boka en tid).
Nu har vi gratis bad i kommunalt badhus.
Men för mig funkar inte dessa som friskvård.
 
Ja, och så ska digtal teknik lösa så många problem!

Jag blir galen av att höra politiker och tjänstemän mala detta mantra. Digtala lösningar, smarta system och andra inlindade ord som faktiskt inte hjälper alls.
Nu jobbar ju jag med just digitalisering i vård- och omsorg och jag kan ju säga att de lösningar jag jobbar med faktiskt hjälper. Det är liksom något vi måste visa upp när vi presenterar projektförslag och följningar, att de ämnar till att ha effekt som x, y & z. Det kan vara ökad självständighet, minskad körtid, enklare schemaläggning etc.
 
Tidigare i tråden har det kommenterats om lönen.
Jag behöver bara få skriva av mig att jag blir ledsen när min enorma insats och min breda kunnande nedvärderas av att GRUNDutbildningen bara är 3 terminer och på gymnasienivå (eller direkt på gymnasiet).
Jag vill påpeka att den här utbildningen är en grund och något man måste jobba vidare på med arbetslivserfarenhet, fortbildningar och kontinuerlig utveckling. Och lönen borde spegla den individuella färdigheten, kompetensen och yrkesskickligheten.

Mitt jobb som undersköterska baseras på min nyfikenhet på det jag ännu inte vet, min strävan att göra rätt och min trygghet i mig själv i det jag ser och gör varje dag. Det är inget en utbildning kan lära ut.
...men jag hoppas att vi ändå kan få till en bättre utbildning. Gärna lite längre och med högre krav.
 
Tidigare i tråden har det kommenterats om lönen.
Jag behöver bara få skriva av mig att jag blir ledsen när min enorma insats och min breda kunnande nedvärderas av att GRUNDutbildningen bara är 3 terminer och på gymnasienivå (eller direkt på gymnasiet).
Jag vill påpeka att den här utbildningen är en grund och något man måste jobba vidare på med arbetslivserfarenhet, fortbildningar och kontinuerlig utveckling. Och lönen borde spegla den individuella färdigheten, kompetensen och yrkesskickligheten.

Mitt jobb som undersköterska baseras på min nyfikenhet på det jag ännu inte vet, min strävan att göra rätt och min trygghet i mig själv i det jag ser och gör varje dag. Det är inget en utbildning kan lära ut.
...men jag hoppas att vi ändå kan få till en bättre utbildning. Gärna lite längre och med högre krav.

Så är det med alla yrken. Även de med lång universitetsutbildning. Man utvecklas hela tiden. Går utbildningar osv. Jag har kollegor med doktorstitel som går kurser för att lära sig mer. Det är så arbetslivet fungerar i min värld. Man går en utbildning, får ett jobb och fortsätter att utvecklas och lära sig hela tiden.
 
Man blir väldigt dålig på att hjälpa andra när man är sjukskriven för utbrändhet. Det är som på flyget: först sätter man på sin egen syrgasmask innan man hjälper andra med deras.
Det kanske är svårt att förstå om man inte jobbat med omvårdnad, det går inte att bara "låta bli att göra" när det handlar om andra människors liv och hälsa. Sen är det såklart sjukt att personal måste fixa och trixa med el, mat, frysta lås osv. Förhoppningsvis är det inte så överallt.
 
Det kanske är svårt att förstå om man inte jobbat med omvårdnad, det går inte att bara "låta bli att göra" när det handlar om andra människors liv och hälsa. Sen är det såklart sjukt att personal måste fixa och trixa med el, mat, frysta lås osv. Förhoppningsvis är det inte så överallt.

Jag förstår att det är otroligt svårt att låta bli. Men samtidigt så utnyttjar arbetsgivarnas de anställdas goda vilja att göra sitt bästa (och mycket mer). De anställda ger mer av sig själv än vad de borde göra på jobbet. Ingen lön eller ändring av arbetstid löser problemen så länge arbetsgivaren sysslar med känslomässig utpressning och lyckas.
 
Fick mail idag om att delade turer ska avskaffas som ett led i att heltidsresan nu är införd som norm.

IMG_9393.webp
 
Vilka usla arbetsgivare när ni känner att ni hellre ringer och väcker en väns make mitt i natten än att kontakta arbetsgivaren.

Alltså, på mitt jobb har vi en fastighetsavdelning där det finns en person på jour nätter och helger. Chefen på fastighetsavdelning har larm (el, temperatur, brand, inbrottslarm etc) kopplat till sin telefon även nattetid. Hos oss är det bara pengar och oersättlig material det rör sig om vi har att göra med. Och era arbetsgivare som har ansvar för människor utpressar er! Jag förstår att det är tufft att sluta göra för mycket men ni måste sluta! Annars kommer arbetsgivarna aldrig sluta med det.
Jobbar visserligen på ett litet privat företag. Men alltså om ngt riktigt vidrigt ska göras mitt på en helg, så har ganska ofta ledningsgruppen gjort det. Så tycker det känns konstigt att en chef inte packar sig ur sängen och ställer sig på golvet om en i personalen är så skadad att hen åker ambulans. Dock kanske hen har så många boenden och så många som åker ambulans att hen hade varit tvungen att göra det jämt, vem vet.
 
Tidigare i tråden har det kommenterats om lönen.
Jag behöver bara få skriva av mig att jag blir ledsen när min enorma insats och min breda kunnande nedvärderas av att GRUNDutbildningen bara är 3 terminer och på gymnasienivå (eller direkt på gymnasiet).
Jag vill påpeka att den här utbildningen är en grund och något man måste jobba vidare på med arbetslivserfarenhet, fortbildningar och kontinuerlig utveckling. Och lönen borde spegla den individuella färdigheten, kompetensen och yrkesskickligheten.

Mitt jobb som undersköterska baseras på min nyfikenhet på det jag ännu inte vet, min strävan att göra rätt och min trygghet i mig själv i det jag ser och gör varje dag. Det är inget en utbildning kan lära ut.
...men jag hoppas att vi ändå kan få till en bättre utbildning. Gärna lite längre och med högre krav.
Men var inte utbildningen bra och tillräcklig? Tänker att längre utbildning och högre krav har ju inte ett egenvärde om det är svårt att få in folk i vården? Det är som när alla är ekonomer nuförtiden, överallt, blir ju inte bättre av det. Däremot är det ju såklart tråkigt om de inte tar hänsyn till erfarenhet.

Jag tycker inte att jag har läst att en enorm insats och brett kunnande har ifrågasatts i tråden. Baserat på att utbildningen är X terminer. Tycker snarare att alla verkar hålla med varandra om att det är ett fantastiskt kunnande och insats.
 
Det kanske är svårt att förstå om man inte jobbat med omvårdnad, det går inte att bara "låta bli att göra" när det handlar om andra människors liv och hälsa. Sen är det såklart sjukt att personal måste fixa och trixa med el, mat, frysta lås osv. Förhoppningsvis är det inte så överallt.
Egentligen låter det ju i tråden nästan som att det är positiva inslag som man hellre behåller. Det är kanske mer vanlig personal som behövs? Trots att jag också nog skulle trott att en vaktmästare och ett larmnummer till dygnet runt el och tekniksupport skulle varit en grej. (jättekonstigt att det inte finns, det har man ju till och med när man bor i ett hyreshus), många skolor har ju vaktmästare eller delar på en vaktmästare. Kommunen borde ju kunna ha en eller två till sina boenden.
 
Egentligen låter det ju i tråden nästan som att det är positiva inslag som man hellre behåller. Det är kanske mer vanlig personal som behövs? Trots att jag också nog skulle trott att en vaktmästare och ett larmnummer till dygnet runt el och tekniksupport skulle varit en grej. (jättekonstigt att det inte finns, det har man ju till och med när man bor i ett hyreshus), många skolor har ju vaktmästare eller delar på en vaktmästare. Kommunen borde ju kunna ha en eller två till sina boenden.
Det finns. Men de har fler "kunder" än oss och är svåra att gå tag i. Och jättedyra. Den som ringer sådan för ofta får det inte roligt...

Chefer kan inte komma in om de inte svarar. Eller "hur löser VI det här då?". Svar "jag ska gå och nattronda fyra avdelningar själv. Du har väl din rutin för sånt här?"

Sen har jag haft toppenchefer, som går in och jobbar alla tider på dygnet. Som peppar och försöker lösa och kommer in på avd varje morgon och kollar läget.
 
Ah! jag har bott i studentkorridor, trodde jag skulle avsky det, men tyckte det var helt super. Min gammeltant verkade ha det super på sitt boende, ett jättefint eget litet rum med vardagsrum och kök och uteplats, men personal nära och delade sällskapsutrymmen om man ville. Och så bra med någon som kunde se över när man inte har så skarpa ögon och inte kan se möglet på bullarna och sådant som kan blir farligt. Så har de aktiviteter och jumpa, bakar bullar och folk som kommer och spelar musik om de vill vara med och firar alla högtider.

Har också varit runt och satt upp och gjort poströstning på boenden ett år och de var vanligen väldigt mysiga. (därmed såklart inget sagt om personalens arbetsbörda på dem, det ser man ju inte)
Det är just det där med gemensamma aktivitet med massor med icke självvalda grannar som är det oattraktiva 😅 säkert trevligt för folk som gillar sånt men det kommer aldrig vara för mig.
 
Nu jobbar ju jag med just digitalisering i vård- och omsorg och jag kan ju säga att de lösningar jag jobbar med faktiskt hjälper. Det är liksom något vi måste visa upp när vi presenterar projektförslag och följningar, att de ämnar till att ha effekt som x, y & z. Det kan vara ökad självständighet, minskad körtid, enklare schemaläggning etc.
En del saker är säkert hjälpsamma, ibland fungerar det inte riktigt som man har tänkt sig.
 
Egentligen låter det ju i tråden nästan som att det är positiva inslag som man hellre behåller. Det är kanske mer vanlig personal som behövs? Trots att jag också nog skulle trott att en vaktmästare och ett larmnummer till dygnet runt el och tekniksupport skulle varit en grej. (jättekonstigt att det inte finns, det har man ju till och med när man bor i ett hyreshus), många skolor har ju vaktmästare eller delar på en vaktmästare. Kommunen borde ju kunna ha en eller två till sina boenden.
Vill du utveckla vad som verkar positivt? Hänger nog inte med vad du menar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp