Sänka heltidsmåttet helt enkelt. Idag ligger det runt 38 timmar för vård och omsorgsarbetare.Sluta jobba är väl drastiskt?
Men att ha råd att jobba 80% och få 20% mer tid som kompensation för alla kvällar, helger och storhelger så att man kan ha kvalitetstid med familj och vänner. Det är jättesvårt för många att jobba heltid med alla kvällar och helger när de har barn. Vissa ser inte sina barn i vaket tillstånd på flera dagar och har knappt satt sin fot på deras aktiviteter. För man jobbar. Det blir inte ett hållbart liv.
Hade arbetstiden varit kortare så hade det gått ihop. Men ingen har råd att avstå 20% av lönen.
Jag har varit ledig två jular, två midsomrar och en nyår sedan jag började inom vården. Övriga har jag jobbat antingen dagen, kvällen eller 7 - 22. För det saknas folk.
Med dygnsvilan blev det ännu mer knas. Min arbetsplats förhandlade sig till uppskov men makens fick ändra schema. Det innebar 4 kvällar i rad ena veckan plus ett dagpass. Kul som förälder med relativt små barn. Han såg inte mycket av avkomman under den veckan.