Vad ska vi göra med våra gamlingar?

Sluta jobba är väl drastiskt?
Men att ha råd att jobba 80% och få 20% mer tid som kompensation för alla kvällar, helger och storhelger så att man kan ha kvalitetstid med familj och vänner. Det är jättesvårt för många att jobba heltid med alla kvällar och helger när de har barn. Vissa ser inte sina barn i vaket tillstånd på flera dagar och har knappt satt sin fot på deras aktiviteter. För man jobbar. Det blir inte ett hållbart liv.
Hade arbetstiden varit kortare så hade det gått ihop. Men ingen har råd att avstå 20% av lönen.
Sänka heltidsmåttet helt enkelt. Idag ligger det runt 38 timmar för vård och omsorgsarbetare.
Jag har varit ledig två jular, två midsomrar och en nyår sedan jag började inom vården. Övriga har jag jobbat antingen dagen, kvällen eller 7 - 22. För det saknas folk.
Med dygnsvilan blev det ännu mer knas. Min arbetsplats förhandlade sig till uppskov men makens fick ändra schema. Det innebar 4 kvällar i rad ena veckan plus ett dagpass. Kul som förälder med relativt små barn. Han såg inte mycket av avkomman under den veckan.
 
Jo men om lönen är så hög att alla kan jobba 80% så behöver de ju mer personal, vilket är dyrt och tydligen svårt att få tag i. Så det är en rävsax. Fler anställda och bättre arbetsvillkor borde ju lösa det effektivare?

Får ni ingen tidsersättning för helg och storhelg?
Jag skrev om helgersättningen innan.

Efter skatt blev den strax över 500:- lappen. Då jobbar jag 6,5 h. Det är inte mycket. Jag skulle glatt betala 500:- för att slippa jobba storhelg.

Ersättningarna är väldigt dåliga.

Mer personal behövs för att det ska bli hållbart. Och det kostar. Ingen vill betala.
 
Jo men om lönen är så hög att alla kan jobba 80% så behöver de ju mer personal, vilket är dyrt och tydligen svårt att få tag i. Så det är en rävsax. Fler anställda och bättre arbetsvillkor borde ju lösa det effektivare?

Får ni ingen tidsersättning för helg och storhelg?
Inte så hög att den kompenserar för att missa tiden med familjen på sådana dagar, så ofta.
Och när vi menar på att vi vill ha högre lön så att vi kan jobba mindre så är det för att vi orkar inte redan nu. Vi orkade inte heltid för 10 år sedan heller. Man orkar inte heltid "på golvet" ens under normala arbetsförhållanden. Det är för tungt. Att fler jobbar heltid nu är ju för att inflationen har gjort att man MÅSTE. Det är inte samma som att orka.
 
Ja de flesta av oss betalar ingen statlig skatt på våra inkomster utan enbart till kommunen och regionen. Sänker staten skatten för folk så minskar därmed kommunens inkomster om inte staten ersätter bortfallet.
Även om jobbskatteavdraget sänker skatten på den del av inkomsten som man endast betalar kommunalskatt på, påverkas inte de kommunala skatteintäkterna. Jobbskatteavdraget är nämligen en statligt finansierad skattereduktion som bokförs i statens budget . Kommunernas och landstingens skatteintäkter beräknas exklusive jobbskatteavdrag.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/skatt/skatt-pa-arbete/jobbskatteavdraget_1212612.html
 
Så då finns det inget att göra. Jag är verkligen ingen expert. Men kan det stämma?
Vi kan inte höja lönerna så att folk har råd att leva trots låglöneyrken.
Vi kan inte sänka priserna så att folk har råd att leva trots låglöneyrken.
Då har vi tillslut väldigt få som kan tänka sig jobba i låglöneyrken. Ingen äldreomsorg, ingen vård, ingen barnomsorg, låg tillgång till vanlig sjukvård, ingen kollektivtrafik, ingen renhållning, troligen försvinner en hel del ur kulturutbudet med.
Jag menar alltså inte att tycka att just du, @Badger är "dum". Jag tänker bara högt och är genuint orolig, bekymrad och intresserad.
Alltså om lönerna från tidigare i tråden, som i mångt och mycket var medellöner, är låglöneyrke. Så har jag ett låglöneyrke (trots att jag har typ medellön) vilket jag kanske har (men jag kan inte tycka synd om någon som har min lön för att hen har min lön, däremot för att arbetsvillkoren är hemska).

Det är tyvärr så rent statistiskt och ekonomiskt och matematiskt att alla inte kan ha högre lön än medellönen. (däremot kan ju såklart många direktörer ha mycket mindre i lön tex.)
 
Alltså om lönerna från tidigare i tråden, som i mångt och mycket var medellöner, är låglöneyrke. Så har jag ett låglöneyrke (trots att jag har typ medellön) vilket jag kanske har (men jag kan inte tycka synd om någon som har min lön för att hen har min lön, däremot för att arbetsvillkoren är hemska).

Det är tyvärr så rent statistiskt och ekonomiskt och matematiskt att alla inte kan ha högre lön än medellönen. (däremot kan ju såklart många direktörer ha mycket mindre i lön tex.)
Men det borde vara mer värt med det ansvar och utbildning som vården kräver än jobba i butik fabrik eller tom vissa städjobb.
 
Alltså om lönerna från tidigare i tråden, som i mångt och mycket var medellöner, är låglöneyrke. Så har jag ett låglöneyrke (trots att jag har typ medellön) vilket jag kanske har (men jag kan inte tycka synd om någon som har min lön för att hen har min lön, däremot för att arbetsvillkoren är hemska).

Det är tyvärr så rent statistiskt och ekonomiskt och matematiskt att alla inte kan ha högre lön än medellönen. (däremot kan ju såklart många direktörer ha mycket mindre i lön tex.)
Jag försöker sluta spåra runt från trådämnet men - min lön är inte medellön inom vården. Jag har bra betalt för min ålder och yrke. För att jag är jäkligt bra på mitt jobb, välutbildad(inom mitt yrke), har bra referenser och är känd för att vara en toppenkollega. Det är en liten ort, ordet sprids. Jag kunde kräva den här lönen - eller så jobbar jag någon annanstans.
Rekryterande chef visste att det stämde, att jag kunde få jobb precis var som helst för ALLA behöver personal. Och det är ont om utbildad personal.
Jag kanske startar en tråd om ekonomi en annan dag, jag vill verkligen ha mer på fötterna men med en trött hjärna kan jag inte riktigt få in ny kunskap så som jag skulle vilja.
 
Jo men om lönen är så hög att alla kan jobba 80% så behöver de ju mer personal, vilket är dyrt och tydligen svårt att få tag i. Så det är en rävsax. Fler anställda och bättre arbetsvillkor borde ju lösa det effektivare?

Får ni ingen tidsersättning för helg och storhelg?
Är även dyrt med sjukskrivningar och upplärning av ny personal. Sjukskrivningar är i detta fallet inte bara dyrt för arbetsplatsen utan även för samhället.
 
Innan vi säger gör något - minns ni när facket tog ut vårdanställda i en övertidsblockad? Övertidsblockad, dvs inte strejk. De la inte ner något av det reguljära arbetet.
 
Innan vi säger gör något - minns ni när facket tog ut vårdanställda i en övertidsblockad? Övertidsblockad, dvs inte strejk. De la inte ner något av det reguljära arbetet.
Och det arbetades runt det med att peka ut vårdtagare som i behov av extra punktmarkering. Och eftersom det inte finns ett överskott av personal så kallades folk in att jobba just för att punktmarkera kund X. Men i verkligheten var de ju helt enkelt en av två som jobbade på avdelningen den kvällen.
 
Jag försöker sluta spåra runt från trådämnet men - min lön är inte medellön inom vården. Jag har bra betalt för min ålder och yrke. För att jag är jäkligt bra på mitt jobb, välutbildad(inom mitt yrke), har bra referenser och är känd för att vara en toppenkollega. Det är en liten ort, ordet sprids. Jag kunde kräva den här lönen - eller så jobbar jag någon annanstans.
Rekryterande chef visste att det stämde, att jag kunde få jobb precis var som helst för ALLA behöver personal. Och det är ont om utbildad personal.
Jag kanske startar en tråd om ekonomi en annan dag, jag vill verkligen ha mer på fötterna men med en trött hjärna kan jag inte riktigt få in ny kunskap så som jag skulle vilja.
Ja det är lite trist att tråden siktat in sig på huruvida lönen är bra eller ej. Det är väl klart att lönen i sig, om man bara såg den och inte yrket, kan vara en ok lön. Men om man börjar lägga pusslet runt
tex
dålig arbetsmiljö
delade turer
jobba över obetalt
mycket kvällar och helger med dålig ob
storhelger med dålig ob
otrevliga kunder/boenden
våld

Ja, då är lönen rätt liten, rätt pissig i det stora hela, för man kan inte använda den för att vila ut. Med att sitta i en kassa på ICA för samma lön kan man använda sin lön på ett annat sätt för att vila ut, roa sig eller fira familjen på ett annat sätt än vad man kan med ditt jobb.

Tycker att lönen som sådan är fel vinkel att diskutera yrket på och vad som krävs för att hjälpa våra äldre. Pengar räcker inte till för allt jobb som krävs, en lön på 50 000 räcker inte om man inte ens kan använda pengarna ens, så det är snarare att satsa på att förändra jobbet som sådant, men också att betala arbetstagarna. Det ska löna sig att jobba storhelger! Och natt osv, men det måste finnas folk.

Jag vet inte hur man ska lösa det, ingen aning.
 
Lön spelar roll om ingen söker sig till yrket för de tycker att de kan tjäna samma eller mer för ett lättare jobb.
De sista två åren har vi inte fått ihop det med sommarvikarier utan fått sälja vår semester.
Ungdomarna som förr hoppade in i hemtjänsten på somrarna väljer idag andra jobb där man tjänar mer.

Jobbet är inte attraktivt längre.
 
Ja det är lite trist att tråden siktat in sig på huruvida lönen är bra eller ej. Det är väl klart att lönen i sig, om man bara såg den och inte yrket, kan vara en ok lön. Men om man börjar lägga pusslet runt
tex
dålig arbetsmiljö
delade turer
jobba över obetalt
mycket kvällar och helger med dålig ob
storhelger med dålig ob
otrevliga kunder/boenden
våld

Ja, då är lönen rätt liten, rätt pissig i det stora hela, för man kan inte använda den för att vila ut. Med att sitta i en kassa på ICA för samma lön kan man använda sin lön på ett annat sätt för att vila ut, roa sig eller fira familjen på ett annat sätt än vad man kan med ditt jobb.

Tycker att lönen som sådan är fel vinkel att diskutera yrket på och vad som krävs för att hjälpa våra äldre. Pengar räcker inte till för allt jobb som krävs, en lön på 50 000 räcker inte om man inte ens kan använda pengarna ens, så det är snarare att satsa på att förändra jobbet som sådant, men också att betala arbetstagarna. Det ska löna sig att jobba storhelger! Och natt osv, men det måste finnas folk.

Jag vet inte hur man ska lösa det, ingen aning.
Tack för att du ger lite bättre förklaring än jag kan. Min hjärna är inte vad den varit, jag ofta upp "error". Och jag är så känslomässigt nära i den här frågan att jag nog får svårt att uttrycka mig sakligt.

Det är nog så att många faller ifrån nu just för att det känns tröstlöst och det finns ingen lösning i sikte. Det är såhär det kommer vara. Tills det inte är alls längre. Så vad biter vi ihop och knogar på för? De jag känner som stannar nu har antingen inget val pga ekonomi eller är så nära pensionen att studier eller annat yrke inte är realistiskt. De ser ljuset i slutet av tunneln så att säga då de är runt 60 redan.
Men det finns inte en enda verksamhet inom vård- och omsorg på min ort som inte står med tomma tillsvidare tjänster på 70 - 100 %. På min arbetsplats var det fyra tomma sista jag kollade, på makens snart fem. På min gamla arbetsplats saknas två och ytterligare två boenden jag vet om söker minst 8 heltidare var.
Ett boende hotas av nedläggning eftersom det inte finns personal alls.
 
Ja det är lite trist att tråden siktat in sig på huruvida lönen är bra eller ej. Det är väl klart att lönen i sig, om man bara såg den och inte yrket, kan vara en ok lön. Men om man börjar lägga pusslet runt
tex
dålig arbetsmiljö
delade turer
jobba över obetalt
mycket kvällar och helger med dålig ob
storhelger med dålig ob
otrevliga kunder/boenden
våld

Ja, då är lönen rätt liten, rätt pissig i det stora hela, för man kan inte använda den för att vila ut. Med att sitta i en kassa på ICA för samma lön kan man använda sin lön på ett annat sätt för att vila ut, roa sig eller fira familjen på ett annat sätt än vad man kan med ditt jobb.

Tycker att lönen som sådan är fel vinkel att diskutera yrket på och vad som krävs för att hjälpa våra äldre. Pengar räcker inte till för allt jobb som krävs, en lön på 50 000 räcker inte om man inte ens kan använda pengarna ens, så det är snarare att satsa på att förändra jobbet som sådant, men också att betala arbetstagarna. Det ska löna sig att jobba storhelger! Och natt osv, men det måste finnas folk.

Jag vet inte hur man ska lösa det, ingen aning.
Delade turer försvann tack och lov iom dygnsvilan. Jag troooooor inte någon har kvar det. Isf är det få arbetsplatser.
 
Officiellt finns de ju inte men i verkligheten...
Dubbelpassen är kvar på min gamla arbetsplats, dvs schemalagt arbete 8 - 20. Med 30 min rast. Som man sällan hinner med.
Vi börjar alltid 07:00 om vi jobbar dag varierande när vi slutar.
Och när vi jobbar kväll varierar det när vi börjar men slutar alltid 22:00. Så vi har inga dubbelpass.

Vi har så höga toppar av behov direkt på morgon och på sena kvällen så det är omöjligt att börja efter 7 och sluta innan 22. Det är synd för hade vi haft möjligheten att ha flexiblare arbetstider så hade vi fått ihop bättre scheman.
 
Tack för att du ger lite bättre förklaring än jag kan. Min hjärna är inte vad den varit, jag ofta upp "error". Och jag är så känslomässigt nära i den här frågan att jag nog får svårt att uttrycka mig sakligt.

Det är nog så att många faller ifrån nu just för att det känns tröstlöst och det finns ingen lösning i sikte. Det är såhär det kommer vara. Tills det inte är alls längre. Så vad biter vi ihop och knogar på för? De jag känner som stannar nu har antingen inget val pga ekonomi eller är så nära pensionen att studier eller annat yrke inte är realistiskt. De ser ljuset i slutet av tunneln så att säga då de är runt 60 redan.
Men det finns inte en enda verksamhet inom vård- och omsorg på min ort som inte står med tomma tillsvidare tjänster på 70 - 100 %. På min arbetsplats var det fyra tomma sista jag kollade, på makens snart fem. På min gamla arbetsplats saknas två och ytterligare två boenden jag vet om söker minst 8 heltidare var.
Ett boende hotas av nedläggning eftersom det inte finns personal alls.
Ja jag tror att det faktiskt är svårt att lösa, för jag tror att så många tittar på lönen. En del pratar om högre lön=pga det jag räknade upp, inte högre lön för att lönen i sig är dålig. och arbetsgivare och andra hävdar att lönen är bra och att de inte kan förändra NÅGOT=ingen personal. Det är tröstlöst som du skrev, som att kommunicera med en vägg, jag jobbar inte inom yrket men känner när man står utanför att de som arbetar där kommunicerar med en vägg. Egentligen vet nog alla vad som behövs göras, men "inga pengar" är det vanliga.
Men ibland tänker jag att man måste våga satsa på något för att våga se hur bra det blir, att det driver sig själv.

Ska vi ha så många äldre som möjligt hemma? Då borde vi ha personal som kan ta hand om dem på rätt sätt hemma. Fungerar inte det borde vi ha fler boenden där de kan bo och personal kan ta hand om dem. Vilket skulle bli billigast i sådana fall? Som det är nu brister det på båda ställena pga pengar. Det är som på så många andra ställen, man ser på ett ställe i taget och tar ingen helheltssyn, tror det skulle behövas.

Och hur skulle det fungera att kombinera förskola och äldreboende? Läste om det någonstans, att det var positivt för både barn och de äldre, kanske för personal också?
 
Officiellt finns de ju inte men i verkligheten...
Dubbelpassen är kvar på min gamla arbetsplats, dvs schemalagt arbete 8 - 20. Med 30 min rast. Som man sällan hinner med.
Min syster jobbade inom hemtjänsten och hade sådana pass också, det som var delade turer tidigare är nu hela pass istället. Bara ett annat namn nästan.

Jag jobbade någon månad när jag var 20 på ett äldreboende. Värsta jobbet jag haft i mitt liv, absolut inget för mig, rent mentalt. Men det värsta var delade turer. 7-12 och 16-22 eller något sådant. Lördagar och söndagar oftast. Fy fan vilket skitjobb, helt ärligt. Jag tog med mig lunch, åt i lugn och ro och sedan tillbringade jag tre timmar i skogen på promenad...Inte lönt att åka hem.

Min man hade också en period inom äldrevården, han pallade inte heller det, mentala biten att inte hinna med alla, att se gamla personer så sköra och ledsna, behöva säga nej till dem när de ville prata. Inget långvarigt där heller. Detta var 25 år sedan knappt, antar det inte blivit bättre i dag.
 
Är även dyrt med sjukskrivningar och upplärning av ny personal. Sjukskrivningar är i detta fallet inte bara dyrt för arbetsplatsen utan även för samhället.
Ja exakt, så rimligen måste vården då se till att arbetsvillkoren är de att majoriteten kan jobba heltid utan att bli sjukskrivna.

Det är bara det lilla jag tänker, att så som det låter på alla debattartiklar och i forum är -arbetsvillkoren är horribla, det är farligt att jobba här, många blir sjukskrivna och slutar. Det går inte att bedriva rimlig vård, man lider för att de sjuka lider, vi har psykisk stress pga vården inte blir bra. -så därför förtjänar de högre lön? - inte bättre arbetsvillkor? (bättre arbetsvillkor hjälper ju dessutom de äldre, till skillnad från högre lön)

(och jag bara, men det är inte logiskt?)
 
Ja exakt, så rimligen måste vården då se till att arbetsvillkoren är de att majoriteten kan jobba heltid utan att bli sjukskrivna. Det är bara det lilla jag tänker, att så som det låter på alla debattartiklar och i forum är -arbetsvillkoren är horribla, det är farligt att jobba här, många blir sjukskrivna och slutar. Det går inte att bedriva rimlig vård, man lider för att de sjuka lider, vi har psykisk stress pga vården inte blir bra. -så därför förtjänar de högre lön- inte bättre arbetsvillkor?

(och jag bara, men det är inte logiskt?)
Var i ligger självändamålet att jobba heltid? En högre timlön gör det möjligt att jobba färre timmar och då orka med det jobbiga som kommer med jobbet på ett helt annat sätt.

På något sätt måste jobbet attrahera folk att jobba med yrket och är ju inget yrke som kan locka med flex eller jobba hemifrån men kan kanske locka med att heltid inte är 38 eller 40h.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp